4374
Sök

Laddtryck v70 2.5t (v70 gen 1)

glad
493 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#1
Har lite kvällstankar.
2.5t är ju lätttryckaren med större motorvolym
Vad ligger ladd på standard hos en sån?
Vågar man dra upp laddet lite på en såb till typ 0.9?
Eller box är så hårt mappad att den kommer gå som en påse nötter?
Någon som haft erfarenhet av detta?

Mvh

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Forummoderator
26 548 Inlägg
9 april 2014
#2
Drygt 0.45 bar är standard.

Chippa med exempelvis steg 1, så har du genast lite mer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

glad
493 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Drygt 0.45 bar är standard.

Chippa med exempelvis steg 1, så har du genast lite mer.

Får väl bli så. Tänkte om man kunde dratt upp laddet manuellt lite som man brukar kunna göra på.gamla b230s

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Forummoderator
26 548 Inlägg
9 april 2014
#4
Ekan_1 skrev:
Mack skrev:
Drygt 0.45 bar är standard.

Chippa med exempelvis steg 1, så har du genast lite mer.

Får väl bli så. Tänkte om man kunde dratt upp laddet manuellt lite som man brukar kunna göra på.gamla b230s

Då dessa styrs elektroniskt via magnetventil så funkar dom inte som gamla enklare styrsystemen till B230.
Chippa är det som gäller.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

glad
493 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Ekan_1 skrev:
Mack skrev:
Drygt 0.45 bar är standard.

Chippa med exempelvis steg 1, så har du genast lite mer.

Får väl bli så. Tänkte om man kunde dratt upp laddet manuellt lite som man brukar kunna göra på.gamla b230s

Då dessa styrs elektroniskt via magnetventil så funkar dom inte som gamla enklare styrsystemen till B230.
Chippa är det som gäller.

Jo det är klart men nu var jag kanske lite otydlig. Magnetventilen kan man alltid koppla förbi o ställa det mekaniskt, men frågan vsr hur boxens mappning reagerar. Mvh

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Forummoderator
26 548 Inlägg
9 april 2014
#6
Ekan_1 skrev:
Mack skrev:
Ekan_1 skrev:
Får väl bli så. Tänkte om man kunde dratt upp laddet manuellt lite som man brukar kunna göra på.gamla b230s

Då dessa styrs elektroniskt via magnetventil så funkar dom inte som gamla enklare styrsystemen till B230.
Chippa är det som gäller.

Jo det är klart men nu var jag kanske lite otydlig. Magnetventilen kan man alltid koppla förbi o ställa det mekaniskt, men frågan vsr hur boxens mappning reagerar. Mvh

Från den klistrade tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854

"Utvikning: Laddtrycksstyrning.

Man styr laddtrycket med hjälp av sprutet av flera orsaker. Man vill tex kunna garantera en viss effekt oberoende av vilken höjd över havet bilen körs på. Då måste man kunna öka laddtrycket när luften blir tunnare. Man vill också kunna göra en effektiv motor vilket innebär att man på höga varvtal vill sänka laddtrycket och istället öka förtändningen. Samtidigt så sitter i sprutet en massa säkerhetsfunktioner kopplade till laddtrycksstyrningen tex för att kunna minska laddtrycket om motorn spikar (knackar), kunna reglera laddtrycket på ett sådant sätt att man inte övervarvar eller på annat sätt riskerar förstöra turboaggregatet.
På Bosch-sprut, tex ME7, så finns en programvarumodul som räknar ut vilken avgastemp man har och om denna modul larmar för för hög avgastemp så minskar sprutet laddtrycket.

Här finns en vanlig fälla som innebär att man av snålhet försöker trimma sina moderna turbobilar genom att mekaniskt öka laddtrycket. Detta är komplett vansinne. Det finns vissa chip på marknaden där rekommendationen är att man skall köra med mekaniskt laddtryck. Detta beror på att dom som har tillverkat chippen inte har lyckats lösa hur skyddsfunktionerna fungerar utan helt glatt har kommenterat bort den koden."

Så..du gör precis som du vill. Men du är härmed varnad.
Senast redigerat av Mack (9 april 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 april 2014
#7
och jag kan inflika att styrboxen har ingen aning om ditt laddtryck, och kompenserar därför också inte för detta så ifall du höjjer laddet kommer inte soppan att följa med vilket inte är bra! wink


glad
493 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
#8
Xoff skrev:
och jag kan inflika att styrboxen har ingen aning om ditt laddtryck, och kompenserar därför också inte för detta så ifall du höjjer laddet kommer inte soppan att följa med vilket inte är bra! wink

jao nu är ju det en gammal 99a såär inte så noga. mest lite funderingar bara men lägger det på is så länge smile

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök