5863
Sök

Kokande ford focus -02

4 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
Tror jag blir galen! håller på med svärmors bil en ford focus 02a 1,6L som ibland kokar! bilen kan koka sen väntar man sen kan man åka 40 mil innan det händer nått
Ibland när man ställer den på tomgång ute går den upp i normal temp sen börjar han koka fast han står på normal. Kylarslangarna förblir kalla och fläktarna slår igång men kokar.

Har bytt termostat, provat nya termostaten=ok, klämt på slangar för att få ur all luft, kollat vattenpump=ok, provkört igenom med vattenslang=flödar bra. luktar inge avgaser i kärlet.

Va kan det vara? det är ju grundläggande gammal teknik???

358 Inlägg
12 april 2014
Haft igång motorn utan kylarlock med full värme i kupén tills full motortemp?, så du får bort all luft i systemet.

6 716 Inlägg
12 april 2014
Original eller pirat termostat?

Monterat åt rätt hål?

De/Dem

4 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
Ja ja av med locket och full värme ingen skillnad.
Det är en pirat men kollade med tempmätare i kastrull öppnar vid 84-86 grader som den ska. jag montera exakt som den satt.

6 716 Inlägg
13 april 2014
Bilen ska ju inte börja koka på tomgång ifall termostaten är ny..
Kokar du termostaten så värmer du ju hela upp.

I bilen hamnar ju all värme på ena sidan först.

Köp en ny original termostat, kostar inte många kronor mer.
Den stora sidan innåt.

De/Dem

6 716 Inlägg
13 april 2014
Har du termostaten bakom generatorn eller i sidan av toppen?

De/Dem

4 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
Termostaten sitter bakom generatorn. Jo jag tänkte också orginal men det är ju svärmors så då får det ju inte kosta nånting. Det gick ju att välja mellan 74 graders och 84 jag fick en 84..
Har bytt termostater och vattenpumpar på såna här bilar förr men aldrig varit med om nå liknande..

6 716 Inlägg
13 april 2014
Om du kan så övertala svärmor om att det inte fungerar alla gånger med pirat delar, priset glöms fortare än kvalitén.

Enligt Ford ska du hålla ca 2800 rpm vid luftning, när kylfläkten startar och stängts av två gånger är det klart.

Kylaren brukar bli kass på Focusarna mellan åren, men symtomen då brukar vara att de kokar på motorväg men går bra annars.

De/Dem

4 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
Jag provkörde bilen idag, var ut och körde någon mil och tempmätarn stod på normal sen stanna jag öppna huven hade motorn igång, då gick inte fläktarna, efter ett tag började nivån stiga så mycket så det läckte ur locket. jag vänta ett tag så att fläktarna skulle slå igång, fick vänta ett bra tag innan fläktarna slog till och när de slog till så sjönk nivån normalt. Det är som att fläktarna slår på försent?? han hinner börja koka innan...

6 716 Inlägg
13 april 2014
Gör såhär då: (Instruktion för manuell luftning nyare Fordar)

Öppna kylarlocket, sätt temperaturen i bilen på medium/22 grader ungefär

Håll ca 3000 RPM till arbetstemperatur och vrid temperaturne till Max. Varva till 6000 RPM och släpp så den går på tomgång några sekunder, upp till 6000 igen och upprepa ca 5-6 gånger

Kontrolla nivån, fyll lite över max (Ifall det är lite i behållaren).
På med locket och kör.

Edit: Kylfläktarna styrs via motorstyrdonet, du har två tempgivare. En till kombiinstrumentet och en till styrdonet
Den till motorstyrdonet sitter mellan 2an och 3ans tändstift.
Senast redigerat av Malheus (13 april 2014)

De/Dem

Sök