11686
Sök

Juridik: hur mycket får man egentligen modifiera en bil innan den måste nybesiktigas (dragkrok)

676 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
Jag ska köpa en Mini Cooper S eller JCW, förmodligen R56-modellen, cabriolet. Tidigare modeller av Mini Cooper (utan S), dvs R50/53, var godkända för dragkrok. Däremot var inte S-modellen av R50/53 dragskroksbesiktigad (förmodligen framförallt pga att avgasröret går ut i mitten).

Jag vill få på bla skidställ på den här bilen (jag brukar åka runt och sommarskidåka) och det finns lite olika varianter på skidställ anpassade för "sportbilar" (sportbil i motsats till kombi) som man sätter fast på dragkroken (se tex http://www.birdautomotive.com/Skis-TT-3qtr2.jpg). För mig vore det en ideal lösning - om jag kunde få på en dragkrok på min bil.

Frågan är då hur mycket man kan modifiera bilen innan den kräver ombesiktning? Jag ser ju att folk sätter på kjolar, spoilers, skärmar osv på sina bilar. Att sätta på en dragkrok som inte används för släp känns ju som att det borde falla inom samma område rent juridiskt, eller?

Och om någon kan rekommendera en verkstad för den här sortens arbeten i närheten av Stockholm tar jag gärna emot tips!

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
13 april 2014
Dragkrok räknas in bland bärarmar, balkar etc, alltså inte karosseri.
Om du har en dragkula så KAN du dra släp, och finns inte din modell typreggad i andra exemplar så är det knöligt att få igenom.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 april 2014
Jag brukar sällan röra mig i trakter av att gissa om saker, men jag vet att jag förut (för länge sen) fick rådet av en besiktningsman att svetsa en mutter på dragkroken istället för att kapa bort det (rostig dragbalk), då räknades det som ett cykelställ och inte som dragkrok. Om han mumlade i nattmössan eller inte vet jag inte, men det är ett uppslag att googla på.

Att du monterar på ett drag som "inte" är "ett drag" menar jag..

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Muttley
13 april 2014
discokapten skrev:
Jag brukar sällan röra mig i trakter av att gissa om saker, men jag vet att jag förut (för länge sen) fick rådet av en besiktningsman att svetsa en mutter på dragkroken istället för att kapa bort det (rostig dragbalk), då räknades det som ett cykelställ och inte som dragkrok. Om han mumlade i nattmössan eller inte vet jag inte, men det är ett uppslag att googla på.

Att du monterar på ett drag som "inte" är "ett drag" menar jag..

Ofta vet inte de vad de pratar om heller. Jag frågade en besiktningsman om de räckte. Men då ska man besikta draget som cykelställ. Ingen aning om vem som har rätt och bryr mig inte men de bör kollas upp riktigt noga.
Du kan tex sätta krok på en prius men du får absolut inte dra ett släp med den.

Sök