Tjuter/skorrar i framvagnen + vibration i pedalen

ilaali
16 april 2014 · 167 Inlägg

Jag har en v70n-01

Denna symtom uppkommer bara när jag svänger ju skarpare sväng desto värre skorr. Det spelar ingen roll vilket håll jag vrider åt.

När jag svänger lätt/hårt så hör man ett skorrande ljud som låter i 1sek ca. Det låter alltid två gånger(ibland tre) efter varandra. Samtidigt när ljudet uppkommer så känner man en vibration i pedalen(bromsen). Man känner även lite svagt(ganska svagt) i gasen. Har testat att åka fort och panikbromsa. Men det har inte hjälpt. Kanske bör göra det flera gånger?
Trodde först det var sten som satt fast i bromsskivan. Detta är mörkt ljud som kommer. Det är inget tjutande ljud. Ljudet låter nästan som grrrrrr grrrrr grrrr
Är inte helt säker om man hör ljudet om man kört långa sträckor(4-5mil) med bilen. När jag kör korta sträckor i stan så hör man ljudet ganska ofta.

Man måste svänga ganska mycket för att missljudet ska komma fram. Det vibrerar alltid samtidigt med missljudet.


Jag har dåliga(ej slut) bromsar bak på bilen. Kan det ha något med missljudet?

En polare trodde det var kamremmen. Men den kan inte ljuta så det känns i pedalen.
Kamremmen ska bytas i sommar.

Bromsaoljan är bra(nivå + färg)

Bilen gick igenom besiktningen för 2månader sedan.

Missljudet började för ca 2månader sedan.


Någon som vet vad detta kan vara?

Senast redigerat av ilaali (16 april 2014)

Kvantfysik
16 april 2014 · 65 Inlägg

Det låter lite som att du har en kass ABS-krans, skulle kunna vara det!

ilaali
17 april 2014 · 167 Inlägg

Kvantfysik skrev:
Det låter lite som att du har en kass ABS-krans, skulle kunna vara det!

Ska man då byta på båda sidorna fram?

Märkte nu när jag körde med bilen att det låter vid varje högersväng. Mindre sällan till vänster. Då bör väl båda sidorna vara slut?

Senast redigerat av ilaali (17 april 2014)

SimonT Egen
17 april 2014 · 277 Inlägg

Eller drivknut
Räcker att byta den dåliga!

Senast redigerat av SimonT (17 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang