2633
Sök

En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

950 528 Visningar
Uppdaterades senast 22 april
203 Inlägg
26 november 2015
#381
MaskinarN skrev:
Dr_struts skrev:
https://i.ytimg.com/vi/3yyqxn0shKQ/hqdefault.jpg

Wat? alltså du kan ju bygga vad fan som bygger du det sådär kanske du tillomed får plats med soppa luft och batterier att använda bilen med ^^

Blir en ganska lång bil av det där ^^

lill_sunqen skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=Wuqd3vuZJzw

nåt sånt liknade annars?

Hah, den var fet, om man ändå hade något så smått som en Scania V8 roll

haha sant wink


512 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#382
Tjenare!

Inget meck den här helgen som sagt men jag har tittat runt efter lämpliga bilar istället smile

Dock svårt att hålla bra koll på det där så om ni hittar annonser på billiga rambilar, helst stora kombis (herrgårdsvagnar, HGV, HGW) så får ni gärna bomba mig med förslag över PM! big_smile

Ger ogärna över 10k och chassiet ska vara i full funktion (bromsar, styrning, hjulupphängning) dock gör det inget om inredning eller motor/låda saknas.

Nästa helg blir det mer bygge! smile


90 Inlägg
30 november 2015
#383
E mäkta imponerad över de arbetet du lägger ner på detta.

Va ju lite synd att ja inte visste va du letade efter för bil lite tidigare, hade ju en caprise 76 hgw som ja sålde för någon månadsen i den prisklassen.


1 861 Inlägg
30 november 2015
#384
MaskinarN skrev:
Tjenare!

Inget meck den här helgen som sagt men jag har tittat runt efter lämpliga bilar istället smile

Dock svårt att hålla bra koll på det där så om ni hittar annonser på billiga rambilar, helst stora kombis (herrgårdsvagnar, HGV, HGW) så får ni gärna bomba mig med förslag över PM! big_smile

Ger ogärna över 10k och chassiet ska vara i full funktion (bromsar, styrning, hjulupphängning) dock gör det inget om inredning eller motor/låda saknas.

Nästa helg blir det mer bygge! smile

http://www.blocket.se/sodermanland/Chev … 10&w=2

Typ nå sånt? ^^


512 Inlägg
30 november 2015
Trådstartare
#385
skyliner_1958 skrev:
E mäkta imponerad över de arbetet du lägger ner på detta.

Va ju lite synd att ja inte visste va du letade efter för bil lite tidigare, hade ju en caprise 76 hgw som ja sålde för någon månadsen i den prisklassen.

Attans, ja en Caprice HGW hade suttit som en smäck! :)

Dr_struts skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Cheva_caprice_94a_sedan_63887827.htm?ca=10&w=2

Typ nå sånt? ^^

Yepp, Chevrolet Caprice, Buick Roadmaster, Ford Country och Oldsmobile Cutlass verkar alla vara väldigt lika och passar ändamålet allihop, dock behöver jag en HGW (kombi) för att få plats med allt :P


4 767 Inlägg
30 november 2015
#386
MaskinarN skrev:
skyliner_1958 skrev:
E mäkta imponerad över de arbetet du lägger ner på detta.

Va ju lite synd att ja inte visste va du letade efter för bil lite tidigare, hade ju en caprise 76 hgw som ja sålde för någon månadsen i den prisklassen.

Attans, ja en Caprice HGW hade suttit som en smäck! smile

Dr_struts skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Cheva_caprice_94a_sedan_63887827.htm?ca=10&w=2

Typ nå sånt? ^^

Yepp, Chevrolet Caprice, Buick Roadmaster, Ford Country och Oldsmobile Cutlass verkar alla vara väldigt lika och passar ändamålet allihop, dock behöver jag en HGW (kombi) för att få plats med allt tongue

Kolla annonsen igen, det var två bilar i den smile Den ena va kombi!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

512 Inlägg
30 november 2015
Trådstartare
#387
Erick skrev:
Kolla annonsen igen, det var två bilar i den smile Den ena va kombi!

Åhfan, ja det missade jag tongue

Strängnäs e inte runt knuten dock ^^


512 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
#388
Blev bara en lite runda i helgen för det var fest på lördagen roll

Fick hem bultar till motorfästena! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-262d5354b86a73e6d573aa70f85dc64e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ca56e3ff60bb4f10c3febc155b24c10e.jpg
M14x120 för den som undrar tongue

Sen skulle jag ju förstärka motorfästena med lite trianglar, och det löste sig så fint som att det låg en hög trianglar från produktionen framme och väntade på mig wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ec22c5db79af82ec9c41aacdc5de5992.jpg

Så jag snattade tolv st och slipade upp för svets
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b584450d9091ccdee98d3d79b819e5a4.jpg

Samma på ramen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-dd42aa9e7aa0f3991274be5a62626f2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9a1e1c37c6243ae174611dd726052bd3.jpg

Valde att ha tre st, fyra kändes trångt att svetsa och två ute i kanterna kändes snålt hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e3465253ebbf65bbbbdb766eac491680.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8d25baa113fda1776879da5fbcf18463.jpg

Så jag loppade..
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-95a10595df356e89efc8852b12f75c70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e219befd9260b48a904937fe8db3f1c3.jpg

Och svetsade..
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0a03dd2282f9a905ba1dd919f48a3600.jpg

Tog bort hörnan på mittentriangeln för att ge plats till den tidigare svetsen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-78e450ba9b1e30c6cfea00e3ddd0ce91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-96e0e3031f55b31f863ea741c805774d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6d4b8f96a780ae39bdbde86582f1aac7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-843d472f2001dc0d911c41e9a0fc1aec.jpg

Sen pillade jag lite på reservdelsmotorn, vill få bort dieselpumpen så jag kan plocka ner den och se hur regulatorn fungerar. Om det är lätt att gå runt den så kommer jag nog göra det smile

Hann få bort alla insprutningsrören och släppa fästena som höll den mot blocket
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cc350d9998cd95099ea015632422417b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4e51bcb900a88cffb47a3c02e2b513b7.jpg
Fick även bort returen (rostiga röret på höger sida av pumpen)

Så nu sitter bara matningsröret kvar och hindrar mig från att ta bort pumpen, det var en stor banjobult som inte gick att komma åt med hylsa och jag hade ingen så stor nyckel med mig så det blir nästa gång smile

Nästa helg blir det nog ganska mycket meck, hoppas jag roll


1 Inlägg
7 december 2015
#389
Riktigt intressant projekt detta, sjukt me jobb du lägger ner! Har följt med spänning sedan start smile

2 456 Inlägg
8 december 2015
#390
Heh, lite skillnad på dom fästena och vanliga bilfästen i 'jämnförelsevis' tunnplåt tongue


8 Inlägg
8 december 2015
#391
En fantastisk tråd!

Holder på med noe av det samme, nemlig stridsvognmotor i bil. Jeg har skaffet en MTU 838 CaM500 fra stridsvogna Leopard 1. 37,4 liter, 830 hk, 2860 Nm og 1970 kilo er noen data for mitt prosjekt. Den skal inn i en Chevrolet G30 van.  Leter fortsatt etter et passende drivverk. Har vurdert alt fra hjullastergirkasse, via hydrostatisk drift til dieselelektrisk "hybriddrift"

http://i185.photobucket.com/albums/x94/ReodorF/image_zps21b5ed6c.jpg

Men din fremdrift blir du nok klar lenge før meg, jeg har holdt på siden 2004 smile

Lykke til!

512 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
#392
Reodor_F skrev:
En fantastisk tråd!

Holder på med noe av det samme, nemlig stridsvognmotor i bil. Jeg har skaffet en MTU 838 CaM500 fra stridsvogna Leopard 1. 37,4 liter, 830 hk, 2860 Nm og 1970 kilo er noen data for mitt prosjekt. Den skal inn i en Chevrolet G30 van.  Leter fortsatt etter et passende drivverk. Har vurdert alt fra hjullastergirkasse, via hydrostatisk drift til dieselelektrisk "hybriddrift"

http://i185.photobucket.com/albums/x94/ … b5ed6c.jpg

Men din fremdrift blir du nok klar lenge før meg, jeg har holdt på siden 2004 smile

Lykke til!

Tack för intresset smile

Häftig motor! OCH TUNG! Den väger ju dubbel så mycket som min på ungefär samma litervolym yikes

Dieselelektrisk drift hade helt klart fungerat men då får du vara beredd på att lägga ut MYCKET pengar. Generatorer och motorer i den effektklassen hittar man inte hur som helst tongue

Jag hade rekommenderat att sätta den framför en lastbilslåda och göra som jag och växla om den mellan med en planetväxel. Du hade nog bara behövt växla upp två gånger för att halvera vridmomentet ^^

Annars hade eventuellt en stabil lastbilslåda klarat av det från början, de är ju lite överdimensionerade och jag har för mig att vissa lastbilsmotorer ligger över 2000 Nm åtminstone. Sen finns ju problemet med varvtalet som ger en låg toppfart men det finns ju sätt att lösa det också tongue


Kan för övrigt tillägga att jag är i kontakt med SFRO utan att avslöja för mkt wink
Senast redigerat av MaskinarN (8 december 2015)


#GoodToBeBad
856 Inlägg
8 december 2015
#393
MaskinarN skrev:
Kan för övrigt tillägga att jag är i kontakt med SFRO utan att avslöja för mkt wink

DUUUUUUUDE...! big_smile


- Always Faithful
507 Inlägg
8 december 2015
#394
MaskinarN skrev:
Annars hade eventuellt en stabil lastbilslåda klarat av det från början, de är ju lite överdimensionerade och jag har för mig att vissa lastbilsmotorer ligger över 2000 Nm åtminstone. Sen finns ju problemet med varvtalet som ger en låg toppfart men det finns ju sätt att lösa det också tongue

Visst är det så, tex Volvos FH16 kan ligga uppemot 2800 Nm, så det ska nog gå att hitta på även lite äldre grejer! smile

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

10 164 Inlägg
8 december 2015
#395
Sfro så du menar att man ska kunna bli omkörd av detta vindunder också haha FRÄNT cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

512 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
#396
Antinoxious skrev:
MaskinarN skrev:
Annars hade eventuellt en stabil lastbilslåda klarat av det från början, de är ju lite överdimensionerade och jag har för mig att vissa lastbilsmotorer ligger över 2000 Nm åtminstone. Sen finns ju problemet med varvtalet som ger en låg toppfart men det finns ju sätt att lösa det också tongue

Visst är det så, tex Volvos FH16 kan ligga uppemot 2800 Nm, så det ska nog gå att hitta på även lite äldre grejer! smile

Kollade Volvos hemsida nu, deras värsting ligger på 750 hästar och 3550 Nm lol
Så en 10-15 år gammal växellåda borde ju klara det och eventuellt till ett vettigare pris smile

Djo skrev:
Sfro så du menar att man ska kunna bli omkörd av detta vindunder också haha FRÄNT cool

Möjligheterna undersöks åtminstone cool


733 Inlägg
8 december 2015
#397
Reodor_F skrev:
En fantastisk tråd!

Holder på med noe av det samme, nemlig stridsvognmotor i bil. Jeg har skaffet en MTU 838 CaM500 fra stridsvogna Leopard 1. 37,4 liter, 830 hk, 2860 Nm og 1970 kilo er noen data for mitt prosjekt. Den skal inn i en Chevrolet G30 van.  Leter fortsatt etter et passende drivverk. Har vurdert alt fra hjullastergirkasse, via hydrostatisk drift til dieselelektrisk "hybriddrift"

http://i185.photobucket.com/albums/x94/ … b5ed6c.jpg

Men din fremdrift blir du nok klar lenge før meg, jeg har holdt på siden 2004 smile

Lykke til!

Har du någon projekttråd någonstans?

8 Inlägg
8 december 2015
#398
master_- skrev:
Reodor_F skrev:
En fantastisk tråd!

Holder på med noe av det samme, nemlig stridsvognmotor i bil. Jeg har skaffet en MTU 838 CaM500 fra stridsvogna Leopard 1. 37,4 liter, 830 hk, 2860 Nm og 1970 kilo er noen data for mitt prosjekt. Den skal inn i en Chevrolet G30 van.  Leter fortsatt etter et passende drivverk. Har vurdert alt fra hjullastergirkasse, via hydrostatisk drift til dieselelektrisk "hybriddrift"

http://i185.photobucket.com/albums/x94/ … b5ed6c.jpg

Men din fremdrift blir du nok klar lenge før meg, jeg har holdt på siden 2004 smile

Lykke til!

Har du någon projekttråd någonstans?

Jeg har en gammel tråd på det norske bilforumet, men uten fremdrift har det ingen hensikt å bringe den frem fra glemselen. Har også en gammel hjemmeside, www.leopardmotor.com, men den har jeg dessverre ikke fått oppdatert siden 2007.

8 Inlägg
9 december 2015
#399
K
MaskinarN skrev:
Reodor_F skrev:
En fantastisk tråd!

Holder på med noe av det samme, nemlig stridsvognmotor i bil. Jeg har skaffet en MTU 838 CaM500 fra stridsvogna Leopard 1. 37,4 liter, 830 hk, 2860 Nm og 1970 kilo er noen data for mitt prosjekt. Den skal inn i en Chevrolet G30 van.  Leter fortsatt etter et passende drivverk. Har vurdert alt fra hjullastergirkasse, via hydrostatisk drift til dieselelektrisk "hybriddrift"

http://i185.photobucket.com/albums/x94/ … b5ed6c.jpg

Men din fremdrift blir du nok klar lenge før meg, jeg har holdt på siden 2004 smile

Lykke til!

Tack för intresset smile

Häftig motor! OCH TUNG! Den väger ju dubbel så mycket som min på ungefär samma litervolym yikes

Dieselelektrisk drift hade helt klart fungerat men då får du vara beredd på att lägga ut MYCKET pengar. Generatorer och motorer i den effektklassen hittar man inte hur som helst tongue

Jag hade rekommenderat att sätta den framför en lastbilslåda och göra som jag och växla om den mellan med en planetväxel. Du hade nog bara behövt växla upp två gånger för att halvera vridmomentet ^^

Annars hade eventuellt en stabil lastbilslåda klarat av det från början, de är ju lite överdimensionerade och jag har för mig att vissa lastbilsmotorer ligger över 2000 Nm åtminstone. Sen finns ju problemet med varvtalet som ger en låg toppfart men det finns ju sätt att lösa det också tongue


Kan för övrigt tillägga att jag är i kontakt med SFRO utan att avslöja för mkt wink

Jeg har ingen krav om høye topphastigheter for mitt prosjekt, så jeg trenger nok ikke et planetgir. Topphastigheten skal være ca 65 km/t ved 2200 omdr/min, omtrent det samme som Leopard1. Videre ønsker jeg en form for automatgir, helst med trinn. Men trinnløs duger også. Dette for å gjenskape lydkulissen i en Leopard1, den er nemlig meget tøff smile

512 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#400
Kom inte så långt som jag hade tänkt i helgen men en del blev det iaf smile

Hämtade motorn, var snö när jag satte in den sist så förutom att jag körde fast tre gånger med trucken så blev jag överraskad av en kant så jag bröt av ena foten på pallen roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-197ce3adb43d4fd1b02c3c1a6474081d.jpg

Inne i verkstan igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-311cf3956e6fc609545fce4561c75962.jpg

Och flyttade över den till ramen till att börja med
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8f14894d3e8569f1fd08cdf531bd61d0.jpg

Med de nya fina bultarna! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ce6221f9b448326cabcd38f7b16e5e83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1342cfdecfdb1f21a05ba8942dd61166.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-55b9bdb7ad3aa03d623ee74e14db2c63.jpg

Sen fick jag plocka ner växeln för att kunna montera den med låsning
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9de02938d400801d88e759cba6c569c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cda4cef29bdc9bdee26be59134c60f6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8cddb494f3d1c96056c012687084d597.jpg

Var svårt att komma åt tätningen så den fick kasta in handduken tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-641e981d6a573646603a0e624bd19a9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-117b067f41ea83ec0a909304e0fa7dd6.jpg

Sen hade märket för splinesen försvunnit av all olja osv men jag anade lite svart i en por i metallen så jag gissade på att det var här wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5b1a5c9fc43fb35fb49ffe2936448608.jpg

Satte en pall under för att komma upp lite med växeln, inte så lätt att lyfta när man inte kan ta tag i hålet
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-55df99fe95d673c9d84aa32362d3f564.jpg

Sen hittade jag inte distansringen, så det tog ett tag att leta upp den, men till slut så!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-28fe17493595bff1b9b739aa7d462fe9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-814d73937908b9e38ac98147f5b119dd.jpg

Och fick på växeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1c9af5a3f531064aa262be122e0cdf23.jpg

Sen skulle låsningen i
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e96ac9e19e1bd23349778eaf2cb1c0d1.jpg

Gick en bit men verktyget jag gjorde tidigare fungerar inte nu när det hela är ihopbyggt, så jag fick modifiera den lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ee3e38e85f02a22c6b6c86c5d0da36f4.jpg

Sådär nånting
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-be9eafb4271ab373d3eb3eb259aa0a4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c9c3b44fdb73f6f9577760bc98495e1a.jpg

Sen gick jag damma av en hylssats storlek större till låsmuttern tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f3b64104279634db0b02bf1c5a44dfdd.jpg

Sen satt den där!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-fb7c24c797083a1fe99229c7176ec680.jpg

Har ju kommit in en hel del skit i den efter att tätningarna togs bort så jag sköljde igenom den med smådelstvätten
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a50dc8897f3604391d975a139847dfa8.jpg
Blev hyfsat skitigt i vätskan om man säger så tongue

Sen hällde jag i lite olja så jag skulle kunna snurra på den
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9c20397a7af2144a634c249c3ed6dbf7.jpg

Det lilla klena benet var ju en nödlösning så jag satte en till båge som den andra istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4136e3d610c4e379425bae9789b2628f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cfce07a24abd1d4a379f4bcda2293f57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-07c7c4c02a2ab0e05c00f659aecd1bf9.jpg

Men det var kanske onödigt för jag kom fram till att det var smartare att ha en separat ställning att ställa den på som inte var en del av ramen, så jag byggde en sån roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5aa8c996eee90e7dd85a169318ca00ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-43cd600b271879adbf8d60be0441b413.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-29e8e1ec9b9ecfa676bfc3a332017ba9.jpg

Med lite styrningar så man inte missar roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e63fd02431d4d51c2aa79116853ee3ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d3d5dc4bec20801064a80d6563ad2753.jpg

Blev faktiskt väldigt bra! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0fd3f25f7d4f4afa9c2740a0b73aa7bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-18be91b8879c4e7ba805cc7a76b26d88.jpg

Oljedunken fick hänga i grenröret så länge
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-75b92d106ee5dea3fa871913687ab962.jpg

Sen kom jag fram till det helgen egentligen var tänkt till, halvvägs genom söndag roll

Kommer bli en balk under växeln som bultas i adapterplattan med plattjärn
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-024edeb08d9a60a2cdc49955f47898be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-baf267587cd3d990f04b98999f36dfef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7af749a6ff878b5e39eef61fa8fffe74.jpg

Hann punkta dit den så smått
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1d468d0fe6139cda39e497a2bdf75985.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-14080a414d499edf8bb3f9732e12dab9.jpg

Så sen ska den helsvetsas och hålen ska märkas ut på plattan så de kan borras och gängas. Sen ska jag hänga på växellådan också och göra en växellådsbalk, sen är ramen klar! big_smile



Sök