Inget meck den här helgen som sagt men jag har tittat runt efter lämpliga bilar istället
Dock svårt att hålla bra koll på det där så om ni hittar annonser på billiga rambilar, helst stora kombis (herrgårdsvagnar, HGV, HGW) så får ni gärna bomba mig med förslag över PM!
Ger ogärna över 10k och chassiet ska vara i full funktion (bromsar, styrning, hjulupphängning) dock gör det inget om inredning eller motor/låda saknas.
E mäkta imponerad över de arbetet du lägger ner på detta.
Va ju lite synd att ja inte visste va du letade efter för bil lite tidigare, hade ju en caprise 76 hgw som ja sålde för någon månadsen i den prisklassen.
Inget meck den här helgen som sagt men jag har tittat runt efter lämpliga bilar istället
Dock svårt att hålla bra koll på det där så om ni hittar annonser på billiga rambilar, helst stora kombis (herrgårdsvagnar, HGV, HGW) så får ni gärna bomba mig med förslag över PM!
Ger ogärna över 10k och chassiet ska vara i full funktion (bromsar, styrning, hjulupphängning) dock gör det inget om inredning eller motor/låda saknas.
Va ju lite synd att ja inte visste va du letade efter för bil lite tidigare, hade ju en caprise 76 hgw som ja sålde för någon månadsen i den prisklassen.
Attans, ja en Caprice HGW hade suttit som en smäck! :)
Yepp, Chevrolet Caprice, Buick Roadmaster, Ford Country och Oldsmobile Cutlass verkar alla vara väldigt lika och passar ändamålet allihop, dock behöver jag en HGW (kombi) för att få plats med allt :P
Attans, ja en Caprice HGW hade suttit som en smäck!
Yepp, Chevrolet Caprice, Buick Roadmaster, Ford Country och Oldsmobile Cutlass verkar alla vara väldigt lika och passar ändamålet allihop, dock behöver jag en HGW (kombi) för att få plats med allt
Kolla annonsen igen, det var två bilar i den Den ena va kombi!
Blev bara en lite runda i helgen för det var fest på lördagen
Fick hem bultar till motorfästena! M14x120 för den som undrar
Sen skulle jag ju förstärka motorfästena med lite trianglar, och det löste sig så fint som att det låg en hög trianglar från produktionen framme och väntade på mig
Så jag snattade tolv st och slipade upp för svets
Samma på ramen
Valde att ha tre st, fyra kändes trångt att svetsa och två ute i kanterna kändes snålt
Så jag loppade..
Och svetsade..
Tog bort hörnan på mittentriangeln för att ge plats till den tidigare svetsen
Sen pillade jag lite på reservdelsmotorn, vill få bort dieselpumpen så jag kan plocka ner den och se hur regulatorn fungerar. Om det är lätt att gå runt den så kommer jag nog göra det
Hann få bort alla insprutningsrören och släppa fästena som höll den mot blocket Fick även bort returen (rostiga röret på höger sida av pumpen)
Så nu sitter bara matningsröret kvar och hindrar mig från att ta bort pumpen, det var en stor banjobult som inte gick att komma åt med hylsa och jag hade ingen så stor nyckel med mig så det blir nästa gång
Nästa helg blir det nog ganska mycket meck, hoppas jag
Holder på med noe av det samme, nemlig stridsvognmotor i bil. Jeg har skaffet en MTU 838 CaM500 fra stridsvogna Leopard 1. 37,4 liter, 830 hk, 2860 Nm og 1970 kilo er noen data for mitt prosjekt. Den skal inn i en Chevrolet G30 van. Leter fortsatt etter et passende drivverk. Har vurdert alt fra hjullastergirkasse, via hydrostatisk drift til dieselelektrisk "hybriddrift"
Men din fremdrift blir du nok klar lenge før meg, jeg har holdt på siden 2004
Holder på med noe av det samme, nemlig stridsvognmotor i bil. Jeg har skaffet en MTU 838 CaM500 fra stridsvogna Leopard 1. 37,4 liter, 830 hk, 2860 Nm og 1970 kilo er noen data for mitt prosjekt. Den skal inn i en Chevrolet G30 van. Leter fortsatt etter et passende drivverk. Har vurdert alt fra hjullastergirkasse, via hydrostatisk drift til dieselelektrisk "hybriddrift"
Lykke til!
Tack för intresset
Häftig motor! OCH TUNG! Den väger ju dubbel så mycket som min på ungefär samma litervolym
Dieselelektrisk drift hade helt klart fungerat men då får du vara beredd på att lägga ut MYCKET pengar. Generatorer och motorer i den effektklassen hittar man inte hur som helst
Jag hade rekommenderat att sätta den framför en lastbilslåda och göra som jag och växla om den mellan med en planetväxel. Du hade nog bara behövt växla upp två gånger för att halvera vridmomentet ^^
Annars hade eventuellt en stabil lastbilslåda klarat av det från början, de är ju lite överdimensionerade och jag har för mig att vissa lastbilsmotorer ligger över 2000 Nm åtminstone. Sen finns ju problemet med varvtalet som ger en låg toppfart men det finns ju sätt att lösa det också
Kan för övrigt tillägga att jag är i kontakt med SFRO utan att avslöja för mkt
Annars hade eventuellt en stabil lastbilslåda klarat av det från början, de är ju lite överdimensionerade och jag har för mig att vissa lastbilsmotorer ligger över 2000 Nm åtminstone. Sen finns ju problemet med varvtalet som ger en låg toppfart men det finns ju sätt att lösa det också
Visst är det så, tex Volvos FH16 kan ligga uppemot 2800 Nm, så det ska nog gå att hitta på även lite äldre grejer!
If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
Visst är det så, tex Volvos FH16 kan ligga uppemot 2800 Nm, så det ska nog gå att hitta på även lite äldre grejer!
Kollade Volvos hemsida nu, deras värsting ligger på 750 hästar och 3550 Nm Så en 10-15 år gammal växellåda borde ju klara det och eventuellt till ett vettigare pris
Djo skrev:
Sfro så du menar att man ska kunna bli omkörd av detta vindunder också haha FRÄNT
Lykke til!
Har du någon projekttråd någonstans?
Jeg har en gammel tråd på det norske bilforumet, men uten fremdrift har det ingen hensikt å bringe den frem fra glemselen. Har også en gammel hjemmeside, www.leopardmotor.com, men den har jeg dessverre ikke fått oppdatert siden 2007.
Lykke til!
Tack för intresset
Häftig motor! OCH TUNG! Den väger ju dubbel så mycket som min på ungefär samma litervolym
Dieselelektrisk drift hade helt klart fungerat men då får du vara beredd på att lägga ut MYCKET pengar. Generatorer och motorer i den effektklassen hittar man inte hur som helst
Jag hade rekommenderat att sätta den framför en lastbilslåda och göra som jag och växla om den mellan med en planetväxel. Du hade nog bara behövt växla upp två gånger för att halvera vridmomentet ^^
Kan för övrigt tillägga att jag är i kontakt med SFRO utan att avslöja för mkt
Jeg har ingen krav om høye topphastigheter for mitt prosjekt, så jeg trenger nok ikke et planetgir. Topphastigheten skal være ca 65 km/t ved 2200 omdr/min, omtrent det samme som Leopard1. Videre ønsker jeg en form for automatgir, helst med trinn. Men trinnløs duger også. Dette for å gjenskape lydkulissen i en Leopard1, den er nemlig meget tøff
Kom inte så långt som jag hade tänkt i helgen men en del blev det iaf
Hämtade motorn, var snö när jag satte in den sist så förutom att jag körde fast tre gånger med trucken så blev jag överraskad av en kant så jag bröt av ena foten på pallen
Inne i verkstan igen
Och flyttade över den till ramen till att börja med
Med de nya fina bultarna!
Sen fick jag plocka ner växeln för att kunna montera den med låsning
Var svårt att komma åt tätningen så den fick kasta in handduken
Sen hade märket för splinesen försvunnit av all olja osv men jag anade lite svart i en por i metallen så jag gissade på att det var här
Satte en pall under för att komma upp lite med växeln, inte så lätt att lyfta när man inte kan ta tag i hålet
Sen hittade jag inte distansringen, så det tog ett tag att leta upp den, men till slut så!
Och fick på växeln
Sen skulle låsningen i
Gick en bit men verktyget jag gjorde tidigare fungerar inte nu när det hela är ihopbyggt, så jag fick modifiera den lite
Sådär nånting
Sen gick jag damma av en hylssats storlek större till låsmuttern
Sen satt den där!
Har ju kommit in en hel del skit i den efter att tätningarna togs bort så jag sköljde igenom den med smådelstvätten Blev hyfsat skitigt i vätskan om man säger så
Sen hällde jag i lite olja så jag skulle kunna snurra på den
Det lilla klena benet var ju en nödlösning så jag satte en till båge som den andra istället
Men det var kanske onödigt för jag kom fram till att det var smartare att ha en separat ställning att ställa den på som inte var en del av ramen, så jag byggde en sån
Med lite styrningar så man inte missar
Blev faktiskt väldigt bra!
Oljedunken fick hänga i grenröret så länge
Sen kom jag fram till det helgen egentligen var tänkt till, halvvägs genom söndag
Kommer bli en balk under växeln som bultas i adapterplattan med plattjärn
Hann punkta dit den så smått
Så sen ska den helsvetsas och hålen ska märkas ut på plattan så de kan borras och gängas. Sen ska jag hänga på växellådan också och göra en växellådsbalk, sen är ramen klar!