En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
  • 846 Följare
  • 891 511 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 november 2023
MaskinarN
13 april 2023 · 500 Inlägg

Mack skrev:
Härligt att det höll!
Det tar sig, som mordbrännaren sa, haha.

10 år till så kanske den funkar riktigt bra lol

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
13 april 2023 · 500 Inlägg

Hunted skrev:
Hahah, fy fan vilket ös! Tycker du gjorde ett utomordentligt jobb även om du var tvungen ta till kryckan, den biten nailade du ju redigt fint!  Tack för att du delar med oss som ej kunde närvara.

Tack tack, såg en video på Tiktok (tydligen där kidsen hänger nu för tiden) där man hade klippt så det nästan såg professionellt sladdat ut lol

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
FredGaute
13 april 2023 · 860 Inlägg

Går jo faktisk ganske bra og ser håndterbar ut også. Imponerende!

Blanke
14 april 2023 · 329 Inlägg

Har alltid undrat, vad var skälet till fyrkantiga grenrör/avgasrör?

MaskinarN
14 april 2023 · 500 Inlägg

Blanke skrev:
Har alltid undrat, vad var skälet till fyrkantiga grenrör/avgasrör?

Hehe, vi använder en del rör i produktionen, men uteslutande fyrkantsprofil tongue Så det var det som fanns på hyllan, blev en hastig lösning inför Elmia 2018 eftersom avgaserna från vänster bank blåste rakt in genom hålet i brandväggen lol

Förmodligen gör jag ett 4"-system som går från grenröret ner till rambalken, sedan bak till bakhjulet med mynning nedåt.
Har dock även funderat på att svetsa egna grenrör, hade varit coolt att prova.
Ett tredje alternativ kunde varit korta pipor rakt ut från respektive cylinder, borde ge lite tydligare avgasljud. Just nu hör man mest mekaniskt slammer och dieselknack tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Hunted Jackass
14 april 2023 · 795 Inlägg

MaskinarN skrev:

Hunted skrev:
Hahah, fy fan vilket ös! Tycker du gjorde ett utomordentligt jobb även om du var tvungen ta till kryckan, den biten nailade du ju redigt fint!  Tack för att du delar med oss som ej kunde närvara.

Tack tack, såg en video på Tiktok (tydligen där kidsen hänger nu för tiden) där man hade klippt så det nästan såg professionellt sladdat ut lol

Hänger bevisligen folk med planetväxelsyndrom där också big_smile  Hur är känslan när den drar runt sådär fort å du sitter typ över baxaxeln? Kan ju inte likna mkt annat man kört.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
MaskinarN
14 april 2023 · 500 Inlägg

Hunted skrev:

MaskinarN skrev:

Hunted skrev:
Hahah, fy fan vilket ös! Tycker du gjorde ett utomordentligt jobb även om du var tvungen ta till kryckan, den biten nailade du ju redigt fint!  Tack för att du delar med oss som ej kunde närvara.

Tack tack, såg en video på Tiktok (tydligen där kidsen hänger nu för tiden) där man hade klippt så det nästan såg professionellt sladdat ut lol

Hänger bevisligen folk med planetväxelsyndrom där också big_smile  Hur är känslan när den drar runt sådär fort å du sitter typ över baxaxeln? Kan ju inte likna mkt annat man kört.

Nej det är lite speciellt, blir ganska långt att åka så att säga big_smile Tror den kan bli riktigt fräsig med riktig diff, hoppas bara styrvinkeln räcker..

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Lucif3r
15 april 2023 · 2 215 Inlägg

Så, nu när den börjar verka hålla ihop, ska du köra igång med att göra "bil" av den? smile

Oreggad Ruter Knekt
15 april 2023 · 651 Inlägg

MaskinarN skrev:

Blanke skrev:
Har alltid undrat, vad var skälet till fyrkantiga grenrör/avgasrör?

Hehe, vi använder en del rör i produktionen, men uteslutande fyrkantsprofil tongue Så det var det som fanns på hyllan, blev en hastig lösning inför Elmia 2018 eftersom avgaserna från vänster bank blåste rakt in genom hålet i brandväggen lol

Förmodligen gör jag ett 4"-system som går från grenröret ner till rambalken, sedan bak till bakhjulet med mynning nedåt.
Har dock även funderat på att svetsa egna grenrör, hade varit coolt att prova.
Ett tredje alternativ kunde varit korta pipor rakt ut från respektive cylinder, borde ge lite tydligare avgasljud. Just nu hör man mest mekaniskt slammer och dieselknack tongue

Bygg riktigt system så du får ner ljudet, men pipor upp, bara för att skryta att det är en v12a (om man inte fattade det på alligatorkäften till framdel) vore ju ballt.

Senast redigerat av Duvetdet (15 april 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MaskinarN
17 april 2023 · 500 Inlägg

Lucif3r skrev:
Så, nu när den börjar verka hålla ihop, ska du köra igång med att göra "bil" av den? smile

Ja nu kan jag börjar med lite mer finlir. Första blir låsa diffen så den beter sig, sen är styrningen nästa. Dels tvekar servot då och då så man vet aldrig om man får hjälp eller inte, sen har jag en hel del glapp i knutar och lagringar.

Oklart om servopumpen flödar för lite, ledningarna är för långa, eller om det bara lirar dåligt med elektrisk pump ihop med hydroboosten. Ett första test får bli att koppla förbi hydroboosten och se om det löser problemet. I så fall får jag skaffa en till pump som bara matar styrsnäckan.

Behöver även kapa lite mer i skärmkanterna, tog i rätt friskt när man våldade tongue

Kardantunnel hade varit gött, så man inte stoppar kroppsdelar i kardanen. Kanske sänker ljudnivån i kupén lite också.

Sen hade det varit kul att komma iväg på lite fler evenemang, får se om intresse finns cool

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Berglund_89
17 april 2023 · 1 476 Inlägg

MaskinarN skrev:

Lucif3r skrev:
Så, nu när den börjar verka hålla ihop, ska du köra igång med att göra "bil" av den? smile

Ja nu kan jag börjar med lite mer finlir. Första blir låsa diffen så den beter sig, sen är styrningen nästa. Dels tvekar servot då och då så man vet aldrig om man får hjälp eller inte, sen har jag en hel del glapp i knutar och lagringar.

Oklart om servopumpen flödar för lite, ledningarna är för långa, eller om det bara lirar dåligt med elektrisk pump ihop med hydroboosten. Ett första test får bli att koppla förbi hydroboosten och se om det löser problemet. I så fall får jag skaffa en till pump som bara matar styrsnäckan.

Behöver även kapa lite mer i skärmkanterna, tog i rätt friskt när man våldade tongue

Kardantunnel hade varit gött, så man inte stoppar kroppsdelar i kardanen. Kanske sänker ljudnivån i kupén lite också.

Sen hade det varit kul att komma iväg på lite fler evenemang, får se om intresse finns cool

Förstå mig rätt nu, men nu om någonsin borde det finnas intresse, med tanke på hur bra den verkar gå.
Nu kan du ju liksom framföra den, jämfört med tidigare år smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
MaskinarN
19 april 2023 · 500 Inlägg

Rivning klar, gjorde en video på det smile

https://www.garaget.org/video/157316

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Oreggad Ruter Knekt
19 april 2023 · 651 Inlägg

Fett. Vill du förklara kolsyre-start för en idiot?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MaskinarN
19 april 2023 · 500 Inlägg

Duvetdet skrev:
Fett. Vill du förklara kolsyre-start för en idiot?

Sitter en fördelare, likt en tändfördelare, som skickar gasen till den cylindern som skulle tänt, dvs den som är i topp och har ventilerna stängda. Detta trycker ner kolven och vrider runt motorn, nästa cylinder kommer 60 grader senare och så fortsätter det.
Skulle tro att det är svårt att få det att fungera på mindre än tolv cylindrar, man riskerar att hamna mitt mellan två där ingen cylinder är redo så att säga smile

Kolsyra håller 57 bar vid rumstemperatur vilket räcker gott, i stridsvagnen körde de på 70 bar men en ganska liten tank.
Jag lyckades på 10 bar en gång med massa startgas, men det är typ som att vinna på lotto lol

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Oreggad Ruter Knekt
19 april 2023 · 651 Inlägg

MaskinarN skrev:

Duvetdet skrev:
Fett. Vill du förklara kolsyre-start för en idiot?

Sitter en fördelare, likt en tändfördelare, som skickar gasen till den cylindern som skulle tänt, dvs den som är i topp och har ventilerna stängda. Detta trycker ner kolven och vrider runt motorn, nästa cylinder kommer 60 grader senare och så fortsätter det.
Skulle tro att det är svårt att få det att fungera på mindre än tolv cylindrar, man riskerar att hamna mitt mellan två där ingen cylinder är redo så att säga smile

Kolsyra håller 57 bar vid rumstemperatur vilket räcker gott, i stridsvagnen körde de på 70 bar men en ganska liten tank.
Jag lyckades på 10 bar en gång med massa startgas, men det är typ som att vinna på lotto lol

SOHC i din motor (kanske inte spelar roll i processen)? Ska vara ärlig att säga att jag inte läst på tongue men i6 SOHC 16v borde vara lättare att köra med kolsyre-start än v8 DOHC 32v?

Asbra svar, man tjångar igång kammen med gas alltså.

Senast redigerat av Duvetdet (19 april 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MaskinarN
20 april 2023 · 500 Inlägg

Duvetdet skrev:

MaskinarN skrev:

Duvetdet skrev:
Fett. Vill du förklara kolsyre-start för en idiot?

Sitter en fördelare, likt en tändfördelare, som skickar gasen till den cylindern som skulle tänt, dvs den som är i topp och har ventilerna stängda. Detta trycker ner kolven och vrider runt motorn, nästa cylinder kommer 60 grader senare och så fortsätter det.
Skulle tro att det är svårt att få det att fungera på mindre än tolv cylindrar, man riskerar att hamna mitt mellan två där ingen cylinder är redo så att säga smile

Kolsyra håller 57 bar vid rumstemperatur vilket räcker gott, i stridsvagnen körde de på 70 bar men en ganska liten tank.
Jag lyckades på 10 bar en gång med massa startgas, men det är typ som att vinna på lotto lol

SOHC i din motor (kanske inte spelar roll i processen)? Ska vara ärlig att säga att jag inte läst på tongue men i6 SOHC 16v borde vara lättare att köra med kolsyre-start än v8 DOHC 32v?

Asbra svar, man tjångar igång kammen med gas alltså.

Bara antalet cylindrar som påverkar i detta fallet, min är DOHC 48v, alltså dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Tryckluften matas in i själva cylindern så kamdrivning och position och ventilantal påverkar inte funktionen. smile

i6 SOHC 16v får du nog svårt att hitta, skulle bli 2,66 ventiler per cylinder tongue i4 med fyrventil blir däremot 16v. Även min Porsche 928 med V8 är 16v då den bara har två ventiler per cylinder.

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Oreggad Ruter Knekt
20 april 2023 · 651 Inlägg

MaskinarN skrev:

Duvetdet skrev:

MaskinarN skrev:

Sitter en fördelare, likt en tändfördelare, som skickar gasen till den cylindern som skulle tänt, dvs den som är i topp och har ventilerna stängda. Detta trycker ner kolven och vrider runt motorn, nästa cylinder kommer 60 grader senare och så fortsätter det.
Skulle tro att det är svårt att få det att fungera på mindre än tolv cylindrar, man riskerar att hamna mitt mellan två där ingen cylinder är redo så att säga smile

Kolsyra håller 57 bar vid rumstemperatur vilket räcker gott, i stridsvagnen körde de på 70 bar men en ganska liten tank.
Jag lyckades på 10 bar en gång med massa startgas, men det är typ som att vinna på lotto lol

SOHC i din motor (kanske inte spelar roll i processen)? Ska vara ärlig att säga att jag inte läst på tongue men i6 SOHC 16v borde vara lättare att köra med kolsyre-start än v8 DOHC 32v?

Asbra svar, man tjångar igång kammen med gas alltså.

Bara antalet cylindrar som påverkar i detta fallet, min är DOHC 48v, alltså dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Tryckluften matas in i själva cylindern så kamdrivning och position och ventilantal påverkar inte funktionen. smile

i6 SOHC 16v får du nog svårt att hitta, skulle bli 2,66 ventiler per cylinder tongue i4 med fyrventil blir däremot 16v. Även min Porsche 928 med V8 är 16v då den bara har två ventiler per cylinder.

Bah, tänkte skriva i8 men är rätt ovanligt men - tack för svar! Intressant skit smile

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
vEight Baronen
20 april 2023 · 1 434 Inlägg

Bolinder Munktells råoljemotorer fanns med liknande startfunktion. Innan man stängde av motorn så öppnade man en ventil som laddade en tank så att man hade tryck till nästa gång det var dags att starta. Dessa motorer var 2cylindriga 😉

Elbilar kan dra åt helvete.
Oreggad Ruter Knekt
20 april 2023 · 651 Inlägg

vEight skrev:
Bolinder Munktells råoljemotorer fanns med liknande startfunktion. Innan man stängde av motorn så öppnade man en ventil som laddade en tank så att man hade tryck till nästa gång det var dags att starta. Dessa motorer var 2cylindriga 😉

Vad var det för gas som laddades upp då? Låter skitcoolt. Gillar gamla BM

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MaskinarN
20 april 2023 · 500 Inlägg

vEight skrev:
Bolinder Munktells råoljemotorer fanns med liknande startfunktion. Innan man stängde av motorn så öppnade man en ventil som laddade en tank så att man hade tryck till nästa gång det var dags att starta. Dessa motorer var 2cylindriga 😉

Yesterdays machinery på youtube hade en encylindrig diesel med samma funktion tongue Hänger dock på ett stadigt svänghjul och att man sätter motorn i rätt läge innan, vilket man slipper på en tolva cool

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang