3890
Sök

Seat Leon Cupra 2011, tickande/skramlande ljud på tomgång/neutral i, svårt att få i växel då och då. Hjälp!

7 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
Hej!
Köpte mig en Seat Leon Cupra 2011, för cirka 1 år sedan. Då körd av en medelålders Stockholmare som pendlar bil med cirka 3300 mil på mätaren. Nu ett år senare har bilen gått cirka 4100 mil.

Sen ett tag tillbaka har jag haft svårigheter att få in ettans växel från stillastående, och ibland treans växel.
Det liksom sätter helt stopp, och då måste jag lägga i t.ex. tvåans växel sen lägga i ettan och då fungerar det.

Förutom detta "växel" problem så har bilen börjat "klonka/skrammla" när bilen står på tomgång/neutral.
Detta missljud försvinner direkt när jag bara nuddar kopplingen, eller när en växel läggs i.

Om det är någon som tror sig veta vad det är eller liknande så hade jag varit grymt tacksam! Vill verkligen inte spendera flera tusenlappar att felsöka på verkstad om det går att undvika.

Då bilen är såpass ny och helförsäkrad så har jag ju motor haveri/växellåda haveri på försäkringen.. Men vem vill sitta och vänta på att bilen ska "dö"...

Bilen är chippad av Itsfun, så är väl ungefär 310 hk just nu, och förutom missljudet och växlarna så går bilen extremt bra på alla sätt och vis.

Det är inte alltid när jag kör som jag har svårt att få i 1an,3an. Det händer liksom då och då..
Däremot skrammelljudet är konstant, försvinner däremot nästan helt efter bilen har körts en stund?

Har suttit och läst mig via Google med liknande fel och de som oftast kommit upp är

1: Urtrampningslagret: Men då ljudet försvinner när kopplingen trycks ner så är det väl inte felet?
2: bultarna till grenröret är lösa?
3: Katalysatorn sitter löst och skramlar? (Men det borde väl inte påverka att kopplingen trycks ner eller inte?)
4: Glapp i generatorn?
5: Svänghjulet?
6: Ingående lager i växellådan?
(Detta är saker jag enbart läst mig till via Google, så ta det med en nypa salt)

Jag har aldrig pillat själv, och då bilen är såpass ny är det verkligen inte något jag vill försöka med heller!

Kanske jag bara är nojig och det inte är något speciellt "fel" ?
Men om det är någon som  har haft erfarenhet av detta, tusen tack för eventuell hjälp!
Senast redigerat av sebbe91 (28 april 2014)

7 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
Ingen ? hmm

Fri fart för ett fritt folk!
15 034 Inlägg
30 april 2014
svänghjulet utan tvekan!   kan väll nästan gissa att du kör orginal mot all logik.

kan nästan anta att du inte har 300hk i verkligheten

polarn har en octavia rs från 2010 där kopplingen gav sig vid 258drivhjuls häst.
inget jätteslir utan när man belastade den så kändes det i vissa lägen och syndes på varvmätaren

så det är nog både kopplingen och svänghjulet som dött på din.
vilket är standard på samtliga vags fordon smile   tror nog inte försäkringen tar hand om detta då bilen är chippad!
Senast redigerat av Growe (30 april 2014)

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
Ja, jag har ej rört bilen sen jag köpte den. Förutom stor service och dylikt.
Jag och en lite mer bilkunnig testade att byta oljan i växellådan till en mer tjockflytande olja för att se om det kunde hjälpa lite, men det gjorde det ej.

Har ingen aning vad jag har i verkligheten i seaten, däremot piskar den banan ur original seat med hästlängder, så något + har jag iaf smile. Sen självklart ska man väl ta det med en nyta salt vad det står på deras sida.

Jag har däremot inget "slir" i kopplingen utan den tar direkt och bra på alla växlar.

Hmm, om det skulle vara dessa problem, och då bilen enbart är "chippad" kommer dem verkligen se detta?
I såna fall kanske man ska återställa bilen heh.

7 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
Ringde seat verkstad och dem sa att det med största sannorlikhet bara var utrampningslagret som behövs bytas.

6 716 Inlägg
30 april 2014
Har man plockat ned växellådan känner man även på svänghjulet, så var beredd på ett sådant byte också.

De/Dem

7 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
Ska väl be om offertförslag, men har någon av er koll på ungefär vad det kan röra sig om för prisklass?
Nerplock av låda, byte av svänghjul och ungeföf tid/pris för "man" jobbet?

Är detta något man kan få ut på försäkring i "förebyggande" syfte om nu jag tar bort chip ? Eller ersätter endast bolag när det verkligen rasar?

7 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
Är man snål så väntar man ju på ras isf...

6 716 Inlägg
30 april 2014
Beror på vad som står i dina försäkrings villkor för maskinskada.

De/Dem

Sök