28 april 2014
Trådstartare
Hej!
Köpte mig en Seat Leon Cupra 2011, för cirka 1 år sedan. Då körd av en medelålders Stockholmare som pendlar bil med cirka 3300 mil på mätaren. Nu ett år senare har bilen gått cirka 4100 mil.
Sen ett tag tillbaka har jag haft svårigheter att få in ettans växel från stillastående, och ibland treans växel.
Det liksom sätter helt stopp, och då måste jag lägga i t.ex. tvåans växel sen lägga i ettan och då fungerar det.
Förutom detta "växel" problem så har bilen börjat "klonka/skrammla" när bilen står på tomgång/neutral.
Detta missljud försvinner direkt när jag bara nuddar kopplingen, eller när en växel läggs i.
Om det är någon som tror sig veta vad det är eller liknande så hade jag varit grymt tacksam! Vill verkligen inte spendera flera tusenlappar att felsöka på verkstad om det går att undvika.
Då bilen är såpass ny och helförsäkrad så har jag ju motor haveri/växellåda haveri på försäkringen.. Men vem vill sitta och vänta på att bilen ska "dö"...
Bilen är chippad av Itsfun, så är väl ungefär 310 hk just nu, och förutom missljudet och växlarna så går bilen extremt bra på alla sätt och vis.
Det är inte alltid när jag kör som jag har svårt att få i 1an,3an. Det händer liksom då och då..
Däremot skrammelljudet är konstant, försvinner däremot nästan helt efter bilen har körts en stund?
Har suttit och läst mig via Google med liknande fel och de som oftast kommit upp är
1: Urtrampningslagret: Men då ljudet försvinner när kopplingen trycks ner så är det väl inte felet?
2: bultarna till grenröret är lösa?
3: Katalysatorn sitter löst och skramlar? (Men det borde väl inte påverka att kopplingen trycks ner eller inte?)
4: Glapp i generatorn?
5: Svänghjulet?
6: Ingående lager i växellådan?
(Detta är saker jag enbart läst mig till via Google, så ta det med en nypa salt)
Jag har aldrig pillat själv, och då bilen är såpass ny är det verkligen inte något jag vill försöka med heller!
Kanske jag bara är nojig och det inte är något speciellt "fel" ?
Men om det är någon som har haft erfarenhet av detta, tusen tack för eventuell hjälp!
Senast redigerat av sebbe91 (28 april 2014)