12669
Sök

Behöver hjälp med att hitta bil :)

6 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
hallå, är inte så bra på bilar, så behöver hjälp wink
tänkte kolla här om någon kunde ge förslag på några bra bilar,
som inte drar så mkt smile för mellan 30-45 tusen

Mvh
fflisan

6 749 Inlägg
29 april 2014
Småbil eller större?
Bensin eller diesel?

De/Dem

6 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
småbil iallfall 5dörrars inte 3 dörrars;)
de spelar ingen roll diesel lr bensin:)

6 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
ford är bra:)?

6 749 Inlägg
29 april 2014
De har lågt andrahandsvärde så du får mycket bil för pengarna, eftersom du säger att du är inte så kunnig på bilar antar jag att du ska lämna in den på service etc.

Års service på den nyare Focusen (Dyraste utav dem jag länkade) ligger på omkring 3400:-
Då ingår (På auktoriserad verkstad) Oljebyte, kupefilter och 1års fri assistans)

De/Dem

1 562 Inlägg
29 april 2014
fflisan skrev:
småbil iallfall 5dörrars inte 3 dörrars;)
de spelar ingen roll diesel lr bensin:)

Spelar inget någon roll mer, kan du ju lika gärna ta första bästa bil du ser. Berätta hur du kommer använda bilen, så kommer du få mer relevanta förslag.

6 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
Jag ska ha den till jobbet och sedan när jag ska åka långa sträckor då o då:) vill bara ha en som inte drar mkt men ändå är en bra bil:) o är lagom dyr att serva osv.

1 562 Inlägg
29 april 2014
fflisan skrev:
Jag ska ha den till jobbet och sedan när jag ska åka långa sträckor då o då:) vill bara ha en som inte drar mkt men ändå är en bra bil:) o är lagom dyr att serva osv.

Uppskattad körsträcka per år för att kunna avgöra om det lönar sig med en diesel rekommenderar jag dig att fundera på.

En Medlem
405 Inlägg
29 april 2014
Ford Focus flexifuel är ett bra köp skulle jag säga då den ligger i golfklassen, med golfkvalité men inte golfpris. Skatten är ju väldigt billig då den går som miljöbil och i vissa kommuner får man förmåner på parkering osv. Sen är ju det fina att man kan köra på bensin om man vill, men ändå åtnjuta låg skatt. Däremot på sommaren så finns det inga problem med etanolen. Inte vad jag märkt iaf.

Annars så skulle valfri Toyota med VVT-I vara ett bra köp, eller kanske Skoda fabia om du inte bryr dig så mycket om motoreffekten. Kia Cee´d ligger precis på taket i din budget, men de är också bevisat pålitliga.

Ska du bara åka till jobbet osv och inte kör så långa sträckor så skulle jag helst titta efter en bensin då de saknar många av de dyra motordetaljer som de nya dieslarna har. Tex turboaggregat, högtrycks common-rail insprutning, högtrycksspridare, högtryckspumpar, partikelfilter mm. Så minskar risken att man kan råka ut för dyra och  tråkiga överraskningar.
Senast redigerat av -matte (29 april 2014)

6 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
Matte-
Mena du en sådan ford focus smile

http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Fo … 12&w=3

En Medlem
405 Inlägg
29 april 2014
Aa precis, visste inte att de även fanns med variabla kamaxlar så det var ju en trevlig överraskning. (minskar förbrukningen )

För strax över 10,5k mil, full service historik och det priset är det nog väldigt svårslaget.
Senast redigerat av -matte (29 april 2014)

Sir
935 Inlägg
29 april 2014
Etanol är ingen höjdare vad jag fått erfara. Byta div saker väldigt ofta sen läser man det här: http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=2E … %3d3505768

Jag hade åkt runt till olika firmor mm och provkört och klämt och känt.
Det är ju din personliga upplevelse som ska få bestämma, inte vi som sitter här och alla tycker olika.

Mvh marcus.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

6 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
haha men det är så svårt, sitter och tittar men vet inte riktigt vadjag ska titta åt:P

6 749 Inlägg
29 april 2014
-matte skrev:
Aa precis, visste inte att de även fanns med variabla kamaxlar så det var ju en trevlig överraskning. (minskar förbrukningen )

För strax över 10,5k mil, full service historik och det priset är det nog väldigt svårslaget.

1.6an är ingen flexifuel men det är en utav Fords bästa motorer, de har kamrem och långa intervaller på dem (Inte varit med om något tidigt haveri heller)

1.8an har kamkedja och finns med flexifuel/E85 drift.

De/Dem

Sir
935 Inlägg
29 april 2014
Jo jag vet det är svårt. Jag har dåliga erfarenheter av Ford, Peugeot, Volvo smart. Jag åker nästan bara audi privat samma gäller mina föräldrar och min sambo. Mycket pga att vi råkat ut för div tråkigheter med de andra märkena. Sen hör man folk som bara har problem med sina Audisar.  Allt handlar bara om hur man tar hand om sin bil. Lämnar man bara in på verkstad i tid och lär känna sin bil så är det bara utseende och känsla kvar att gå på. Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

En Medlem
405 Inlägg
29 april 2014
marcus80 skrev:
Etanol är ingen höjdare vad jag fått erfara. Byta div saker väldigt ofta sen läser man det här: http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=2E … %3d3505768

Jag hade åkt runt till olika firmor mm och provkört och klämt och känt.
Det är ju din personliga upplevelse som ska få bestämma, inte vi som sitter här och alla tycker olika.

Mvh marcus.

Kan bara tala av egen erfarenhet då jag kör en konverterad bensinbil med omställd tändning och har alltid fungerat bra. Men jag använder också endast e85 på sommaren då jag inte har tillgång till motorvärmare hela vintern.

Till TS:

Vill du ha en bil som är bevisat pålitlig så är det ju ganska enkelt funnit genom att gå igenom besiktningshistoriken, där Toyota och Honda ligger i topp och har gjort det under långa tider. Kan tillägga att då räknas inte ägarrelaterade fel med heller.

Sök