2456
Sök

Köpråd: Kombi för blivande pappa!

429 Inlägg
2 maj 2014
#21
Varför måste bilen ha kamkedja?
Bara för den blivande bilen med kamkedja så behöver den inte betyda att man inte måste byta den?

Bättre att ha koll på när kamremmen ska bytas och hur långt den är kvar till bytet eller om det är bytt osv.
Då har du mer att välja emellan..
Men då ska man inte välja en A4/A6 då man måste riva isär hela fronten (dyrt) men upp till var o en vad man vill betala smile


Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 maj 2014
#22
Måste bara fråga varför du vill ha kamkedja ? smile


6 691 Inlägg
2 maj 2014
#23
-PAPPAS- skrev:
Tack för alla svar, det uppskattas!

Skulle kanske ha ställt frågan annorlunda då vi, (tjejen och jag) har några favoriter. Frågan är dock om någon av dessa har kamkedja eller inte. Ni som vet får gärna skriva modellnamnet på (om) det finns en modell med kamkedja, tack.

Volvo V50
Ford Focus
Ford Mondeo

Skoda Octavia II
Volkswagen Passat/Variant

Skoda vinner ju biltest efter biltest och man får ju en fullt utrustad 2011 som gått 7000 mil för 95,000 kr. Frågan är om det finns någon modell som har kamkedja.

Sedan undrar vi om det finns någon modell och motor- eller växellåda som man ska hålla sig undan? Frågan gäller samtliga bilar listade i detta inlägg.

Tack!

Duratech = Bensin (och E85 i vissa)
Ecoboost = Bensinmotor med turbo

Fordarna har kamkedja i följande:
1.8/2.0 Duratech
2.3 Duratech (Finns endast i Mondeo)
Kamrem i:
1.6 Duratech VVT
1.6/2.0 EcoBoost
Samtliga dieselmotorer

Tycker det är mer värt att satsa på Mondeo, den känns mer påkostad än Focusen och så är den rymligare. V50 och Focus är så gott som samma bil men Forden har större bagageutrymme.

De/Dem

68 Inlägg
2 maj 2014
#24
jonas 740 skrev:
Varför måste bilen ha kamkedja?
Bara för den blivande bilen med kamkedja så behöver den inte betyda att man inte måste byta den?

Bättre att ha koll på när kamremmen ska bytas och hur långt den är kvar till bytet eller om det är bytt osv.
Då har du mer att välja emellan..
Men då ska man inte välja en A4/A6 då man måste riva isär hela fronten (dyrt) men upp till var o en vad man vill betala smile

Beror helt på om bilen är fram eller fyrhjulsdriven, är den framhjulsdriven så är det sneställd motor, billigare att byta, har du en Quattro så får man pröjsa ganska mycket mer då dom måste lägga hela fronten i serviceläge!


6 691 Inlägg
2 maj 2014
#25
Tobias_Nordh skrev:
jonas 740 skrev:
Varför måste bilen ha kamkedja?
Bara för den blivande bilen med kamkedja så behöver den inte betyda att man inte måste byta den?

Bättre att ha koll på när kamremmen ska bytas och hur långt den är kvar till bytet eller om det är bytt osv.
Då har du mer att välja emellan..
Men då ska man inte välja en A4/A6 då man måste riva isär hela fronten (dyrt) men upp till var o en vad man vill betala smile

Beror helt på om bilen är fram eller fyrhjulsdriven, är den framhjulsdriven så är det sneställd motor, billigare att byta, har du en Quattro så får man pröjsa ganska mycket mer då dom måste lägga hela fronten i serviceläge!

Inte för de lär köpa någon Audi med 3.2an men kamkedje problem är inte allt för ovanligt idag. Gäller även Alfa 159/Brera med 2.2an samt Opel.

De/Dem

429 Inlägg
2 maj 2014
#26
Tobias_Nordh skrev:
jonas 740 skrev:
Varför måste bilen ha kamkedja?
Bara för den blivande bilen med kamkedja så behöver den inte betyda att man inte måste byta den?

Bättre att ha koll på när kamremmen ska bytas och hur långt den är kvar till bytet eller om det är bytt osv.
Då har du mer att välja emellan..
Men då ska man inte välja en A4/A6 då man måste riva isär hela fronten (dyrt) men upp till var o en vad man vill betala smile

Beror helt på om bilen är fram eller fyrhjulsdriven, är den framhjulsdriven så är det sneställd motor, billigare att byta, har du en Quattro så får man pröjsa ganska mycket mer då dom måste lägga hela fronten i serviceläge!

Jag har inte sätt en A4 eller A6 med sneställd motor vad jag kan komma ihåg.
Men sak samma, var bara ett exempel vilken bil som är dyr att byta kamrem på...



Sök