Saab 9-5 2,3t -05 Sportcombi automat- hackar och varvar upp automatiskt vid stillastående.

Hindrum
4 maj 2014 · 1 Inlägg

Hej!

Körde idag en nätt liten sträcka på 95 mil, och fick på halva vägen problem med motorn. Motorlampan tändes strax efter att vi börjat köra igen efter en bensträckare. Vi åkte in till närmaste mack och öppnade motorhuven.

Har kanske slarvat med att fylla på olja, så det första jag gjorde var att göra var att fylla på med den olja som macken tog fram på reg. nummret. Problemet fortsatte dock och lampan lyser fortfarande. Det onormala är att motorn automatiskt varvar upp till 1000-1200 varv vid stillastående och att den då hackar. Spelar ingen roll om automatväxeln är satt i läge P eller D. Kollade med svärfar vad vi skulle göra och han rekommenderade att fortsätta köra, men hålla koll så att motorn inte blev överhettad. Sagt och gjort, vi körde vidare och vid hastigheter över 10 km/h märker man inget onormalt. Problemet kvarstår dock. Turbon verkar fungera som den ska. Vi kopplade ur sladdarna till batteriet och satte dit dem igen.

Vad tror ni, vad kan det vara och vad kan uteslutas?

Extremely-Fast
5 maj 2014 · 13 Inlägg

Hade liknande fel med min saab 9-5 2.3t, 99a. Hade inte den blekaste aning om vad det kunde vara. Kollade alla vakuumslangar, tryckrör, LMM... etc. Men allt satt som det skulle och inget felade med dem.

Hursomhelst, jag lämnade in min saab på verkstad och då sa dem att det var tändkassetet som hade gått åt fanders. Skulle kunna vara samma för dig.

Audi A4 B5 1.8TS "Deutsche Quality" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang