11720
Sök

Glykol/Kylarvätska?!

1 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
Hej,

Det är så att jag gjorde en påfyllning av kylarvätska igår då jag fyllde på med RÖD glykol som biltema har för 40 kr, den är etynelbaserad..

Min bil är en bmw 530i (e60) årsmodell 2004, läste lite i serviceboken och dom sa ingenting om att ha en annorlunda färg utan det var bara att fylla på och köra, men jag är fortfarande osäker då en kompis gör mig nojjig och säger att topplocket kan ryka om man har "fel" glykol i.

Vad säger ni?

MVH

Avstängd
10 388 Inlägg
5 maj 2014
artman88 skrev:
Hej,

Det är så att jag gjorde en påfyllning av kylarvätska igår då jag fyllde på med RÖD glykol som biltema har för 40 kr, den är etynelbaserad..

Min bil är en bmw 530i (e60) årsmodell 2004, läste lite i serviceboken och dom sa ingenting om att ha en annorlunda färg utan det var bara att fylla på och köra, men jag är fortfarande osäker då en kompis gör mig nojjig och säger att topplocket kan ryka om man har "fel" glykol i.

Vad säger ni?

MVH

Jag säger; har ALDRIG hört talas om. Kört med "blå" (vi håller det till färgerna för enkelhetens skull) i Audi ex.vis

Däremot så ska man ju  givetvis inte blanda de olika typerna av glykol.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
5 maj 2014
I BMW från 2004 ska det enligt BMW vad jag kan läsa mig till vara etylenbaserad kylarvätska, propylenglykolen är inte tillrådig att hälla i.

Om du ändå funderar ring till din BMW verkstad istället för att få 154545 olika svar här och fråga, dom om några bör veta, förmodligen är det dessutom inte särskilt mycket dyrare att köpa BMWs egen kylarvätska än någon eftermarknadvätska.
Ja, om du häller i fel glykol kan ditt topplock gå sönder om du har otur då fel glykol tenderar att "äta upp materialet" i dina kylkanaler.

Färgen på en glykol säger inget om vad den är baserad på, olika tillverkare har olika färger.

3 615 Inlägg
5 maj 2014
Bmw ska man vara noga med vilken glykol man ska ha.

Sök