Val av däck ( Kuhmo och tips om andra 18")?

Zoltrix
25 november 2006 · 438 Inlägg

Är det någon som har erfarenhet av Kuhmo 712 (225/40/18)?
Egenskaper i vått och samt komfrto och ljudnivå?

Även andra tips på prisvärda 18" däck är välkommet.


Tack på förhand

Zoltrix
25 november 2006 · 438 Inlägg

Är det ingen som kör med 18" här ?

Syyhn Calibra Is The Shit!
26 november 2006 · 662 Inlägg

Jag har dunlop sp 9000 17".. Dom greppar j*vligt bra...  Men inga 18" eller Kuhmo erfarenhet:P Dunlop däcken kostar en del men dom är bra:P

/// SyyHn
Rogel
26 november 2006 · 20 Inlägg

Jag har dem på mina sommardäck o de är helt OK. Bra komfort är det också.

Zoltrix
26 november 2006 · 438 Inlägg

Rogel skrev:
Jag har dem på mina sommardäck o de är helt OK. Bra komfort är det också.

Okey, hur är det med ljudnivå? Slits dom snabbt eller är dem hårda?

msjoholm
28 november 2006 · 151 Inlägg

Kan rekommendera Falken också (FK-451), har 225/40-18 på min. Ingen störande ljudnivå. Och så schysst mönster, nog så viktigt!

p7grk
29 november 2006 · 49 Inlägg

Har hört att Falken har bra däck, ska själv köpa det till våren...

iceman19
29 november 2006 · 98 Inlägg

ja kör på gt radial champiro..funkar bra..går tyst o bra grepp i dom..kan rekomendera dom..inte så farligt dyra heller..

ScoobyBear Subarist
30 november 2006 · 131 Inlägg

Jag har Kuhmo 712 på mina sommarfötter. Dock bara 215/40 R17. Värdelösa skulle jag vilja säga. Köpte dem för att de var de billigaste jag hittade av ett någelunda känt märke. Nu förstår jag varför de var billiga. Dåligt fäste både i tort och vått. Understyr redan i mycket låga farter. Har haft samma fälgar/däck på två olika bilar med samma resultat.
Körde Falken FK451 tidiagare och de var dyrare (hos samma försäljare) och f-n så mycket bättre.
Dock håller Kumho-däcken mycket längre. Har kört dem ca3000mil (dubbelt så länge som Falken-däcken) och de syns knappt att de är använda. De 3000 milen inkluderar lite bankörning på Mantorp och Kinnekulle och lite konbana.

Komfort å ljudnivå är inget jag kan bedöma i min bil smile Men de låter ungefär lika mycket som mina dubbdäck iaf.

Senast redigerat av ScoobyBear (30 november 2006)

MG TF "Britt-Cabben" (2003)
frosth__ Team Kränghäng
30 november 2006 · 657 Inlägg

En billigare variant jag körde med på min saab är Nankang ns-II riktigt schysta däck, bra grepp och lagom ljudnivå.. Sen att dom kostar typ 1100 på däck (225/35-18) gör ju inte saken tråkigare..

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se
Niklas.E
30 november 2006 · 57 Inlägg

Kuhmo  däck har jag kört på i flera år och tycker det funka bra nu har jag 215-45-17 vinter och till sommaren kör jag 235-35-19.

Christian S
1 december 2006 · 4 816 Inlägg

Jag kör på Hankook K104 ( i och för sig 19") på min V70 och jag tycker dom funkar bra, lite dåligt gräpp när det är vått bara men det varierar en hel del beroende på asfalten för ibland bättar det rätt bra men ibland så släpper det direkt sen kan det även bero en del på att jag kör framhjusdrivet med överladdning.

Dom håller rätt ok, har kört på mina i ca 1,5 sommar (skulle tippa på knappt 2000 mil) och nu när jag tog av dom så var det 2-3 mm kvar och då har jag inte kört speciellt snällt med dom.

Dom är rätt billiga med, gav 1700:-/st för mina 19"

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
j-zon
1 december 2006 · 77 Inlägg

Kör med Hankook jag med. Kanon grepp på tort väglag men rätt hala när det är blött ute. Men det är kul det med..smile

PS: Du missar väl inte den nya sidan där all motorsport är samlad!
www.racecom.se
jocke_gronberg
22 oktober 2007 · 4 586 Inlägg

jag köpte 2st nankang till min golf 225.40 18" hela bilen skakade efter det trots 3 balanseringar så kvaliteten på däcken är ingen höjdare. en som jag brukar vara att balansera hos sa av 10 uppsättningar nankang så fick han byta ut 9 så köp inte nankang

BMW-328I
22 oktober 2007 ·

Jag har erfarenhet av kumho och de är rätt så bra däck för pengarna men inte på våt mark, livsfarliga jämfört med torrt hehe, det var iaf 17" nu har jag 18" men inte billiga direkt hmm inte kul när man ska köpa nya däck!

Xtravagant 1337
22 oktober 2007 · 1 343 Inlägg

Nexen N3000 är lätt de bästa däcken och de ligger bra i pris.
225/40/18 hade jag tidigare och jag är supernöjd.
Bra grepp och gpr väldigt tyst.

Nu har jag Nankang 19" och de är kanon.
Vad är det för skitsnack att de inte skulle vara bra.

Till Jorre83:
Jag tänkte jag skulle sticka ut hakan lite här men jag tror jag har rätt.
Personen du balanserade hos säljer förmodligen däck också.
Tror du han är glad att det har kommit in billigare däck som han inte tjänar lika mycket på?
Samma sak som att en hederlig glasfirma inte är så glada på carglass.
De pressar priserna!

Jag fick ha mer vikter på mina Pirelli Pzero än vad jag har på mina nankang för att de skulle gå att köra med...

Om du ska ha information om bra däck kan du väl inte prata med en person som har vinstintresse. då får du prata med en oberoende källa.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
jocke_gronberg
22 oktober 2007 · 4 586 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:
Nexen N3000 är lätt de bästa däcken och de ligger bra i pris.
225/40/18 hade jag tidigare och jag är supernöjd.
Bra grepp och gpr väldigt tyst.

Nu har jag Nankang 19" och de är kanon.
Vad är det för skitsnack att de inte skulle vara bra.

Till Jorre83:
Jag tänkte jag skulle sticka ut hakan lite här men jag tror jag har rätt.
Personen du balanserade hos säljer förmodligen däck också.
Tror du han är glad att det har kommit in billigare däck som han inte tjänar lika mycket på?
Samma sak som att en hederlig glasfirma inte är så glada på carglass.
De pressar priserna!

Jag fick ha mer vikter på mina Pirelli Pzero än vad jag har på mina nankang för att de skulle gå att köra med...

Om du ska ha information om bra däck kan du väl inte prata med en person som har vinstintresse. då får du prata med en oberoende källa.

ja han säljer även däck men jag ser inte att han har någon andledning att ljuga men dom däcken han hade balanserat var av högprofil å dom var inte alls bra. jag kan även ha haft en stor otur med däcken jag hade på mina 18" men jag ska nog köra på kumho vid nästa byte

FourRings Quattro User
23 oktober 2007 · 260 Inlägg

Till förra bilen hade jag kumho 712, och spårigare gummin får man fan leta efter!
Min uppfattning om dom.

Mvh

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.
Fredrik-79
23 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Jag har kört på kuhmo men bara i 17" och de är inget jag gör igen.
Jag körde på Toyo i år och de är de bästa jag har kört på.
Släppte greppet aldrig nästa när de va torrt och de va även när jag provocerade hårt.

De är mitt tips finns många fler märken men undvik kuhmo.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang