Kokat batteri och brunnen generator

BB-huddinge
6 maj 2014 · 10 Inlägg

Halloj Jag fick lite problem med min BMW E36 cab på Barkaby träffen när jag stog å spelade musik ett par timmar.
jag har ett hyffsat kraftigt ljudsystem så jag startade bilen ibland för att kunna ladda upp batteriet lite gran.
vi lyckades köra slut på kräm i batteriet en gång men då gick den å starta igen efter några min när man stängt av allt som drar ström.

men sen när vi skulle ladda upp batteriet igen så stog vi å spelade en stund sedan dog batteriet helt och de gick inte att ladda upp med start kablar heller å batteriet var varmt i ca 2 timmar efteråt så jag antar att batteriet kokade.


så då åkte jag å köpte nytt batteri men när vi koppla in de nya batteriet så börja de tok ryka ur generatorn sen var den helt död.

först så kopplade vi på allt med ljudet på samma gång då rök generatorn sedan efter en stund utan ljudet då funkade de bättre de gick å starta den å allt men batteri lampan lös för fulla muggar.

vad kan detta bero på ?

kan de vara nå ladd relä som gått eller fanns de ström kvar i generatorn/ljudet när vi koppla in den eller vad kan ha hänt?
inga säkringar har gått heller till slutstegen (högtalare å basar är dragna till 2st slutstegen)
Generatorn köpte jag förra året men monterade för någon vecka sedan helt ny och batteriet köpte jag för några veckor sedan (Banner Unibull batteri)

OBS jag har bara ett batteri inkopplat hade planer på att skaffa nått till!

Mvh Robbin

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
6 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Generatorn kan ha varit lite klen kanske. Man ska stämma av generatorer och batterier mot varandra. Den ena kan knäcka den andra och vise versa. Använder du en kondensator så kan den agera som ett batteri under en kortare tid och då kan du få backströmmar den vägen, men vad som slutligen tog ihjäl generatorn är svårt att säga.

Finns säkert någon annan här som är bättre än mej på detta.

EDIT: Laddrelät kan ju ha brunnit före också, och då kan generatorn ha överladdat batteriet, alternativt har du knäckt någon cell och även då kan generatorn ladda för höga spänningar.

Senast redigerat av PHrnfeldt (6 maj 2014)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
BB-huddinge
6 maj 2014 · 10 Inlägg

jo kondensator har jag också.

jag får sätta igång å felsöka lite och kolla batteri cellerna och reläet.

det var iofs några som tittade på batteriet å jag tyckte dom nämnde något om att cellerna va paj men får kolla mer noggrant på det.

Tackar så mkt för tipsen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang