2181
Sök

Köpråd: Cheva van eller liknande. Max 20 tkr.

Forummoderator
18 345 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
#1
Behovet av en bil som lastar mycket har gått från "vill ha" till "måste ha". Den ska ha stort utrymme bak. Inga soffor och grejer alltså. Den ska ha automatlåda.

Tänkte mig en gammal hederlig cheva van? Tidigt 90-tal. Den ska inte köras långa sträckor. Eller fort.
Chrysler Voyager går bort så klart...

Är de lika skottsäkra som jag tror eller finns det återkommande fel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
6 maj 2014
#2
Glappa framvagnar.

Rost i karossen.

Annars är de jag ägt varit goda kamrater och sörplat ogenerat i sig var droppe bensin jag uppbringat.
Trångt byta tändstift på ena sidan.
Sköna pråmar, spec en starcraft med handgjord träinredning.

1 412 Inlägg
6 maj 2014
#3
Cheva Astro med 4,3 v6 tycker jag är en trevlig bil, då är jag ändå uppväxt med cheva dodge van 88-89.

V6 motorn är rätt törstig men har lite trevligare motorgång än åttorna tycker jag. 
Har kört en -95:a rätt mycket och den gillade jag faktiskt. smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 maj 2014
#4
Har en GMC Vandura g20. Samma bil som Cheva. Kalasbilar!! Dock rostar dom. Hade en cheva innan med TH350 låda. Sålde den pga att den sörpla i sig okristliga mängder soppa. Den jag har nu har TH700 låda. Ska inte påstå att den går billigt men det är en jävla skillnad mot min gamla.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Vettemannen
6 maj 2014
#5
Hybridsmurfen skrev:
Behovet av en bil som lastar mycket har gått från "vill ha" till "måste ha". Den ska ha stort utrymme bak. Inga soffor och grejer alltså. Den ska ha automatlåda.

Tänkte mig en gammal hederlig cheva van? Tidigt 90-tal. Den ska inte köras långa sträckor. Eller fort.
Chrysler Voyager går bort så klart...

Är de lika skottsäkra som jag tror eller finns det återkommande fel?

Oftast är de väldigt driftsäkra med sina 350-motorer och 700-lådor. Skapligt billiga delar och däck. Kostar strax över 3000 kr i skatt även som LB-reggade då skatten är viktbaserad nu för tiden. Rosten har i många fall tagit överhanden på de flesta Vans. Känsliga punkter är nedre kulbultar p.g.a att de är rätt tunga fram. Men de är fruktansvärt sköna att flyta fram i. Har själv en Van -88 som har 4 kaptensstolar som man sitter kungligt i och min har klarat rosten ovanligt bra. Min har stått i 4 år nu och har bara gått strax under 16000 mil på 26 år. En lågmilare med andra ord.

Jag är positiv till Cheva Vans på alla sätt och vis. Tänk på att Cheva G20 är för B-kort och G30 är för C-kort.

Men som Evildan säger.......trååååååångt att byta stift på ena sidan.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (6 maj 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 maj 2014
#6
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Behovet av en bil som lastar mycket har gått från "vill ha" till "måste ha". Den ska ha stort utrymme bak. Inga soffor och grejer alltså. Den ska ha automatlåda.

Tänkte mig en gammal hederlig cheva van? Tidigt 90-tal. Den ska inte köras långa sträckor. Eller fort.
Chrysler Voyager går bort så klart...

Är de lika skottsäkra som jag tror eller finns det återkommande fel?

Oftast är de väldigt driftsäkra med sina 350-motorer och 700-lådor. Skapligt billiga delar och däck. Kostar strax över 3000 kr i skatt även som LB-reggade då skatten är viktbaserad nu för tiden. Rosten har i många fall tagit överhanden på de flesta Vans. Känsliga punkter är nedre kulbultar p.g.a att de är rätt tunga fram. Men de är fruktansvärt sköna att flyta fram i. Har själv en Van -88 som har 4 kaptensstolar som man sitter kungligt i och min har klarat rosten ovanligt bra. Min har stått i 4 år nu och har bara gått strax under 16000 mil på 26 år. En lågmilare med andra ord.

Jag är positiv till Cheva Vans på alla sätt och vis. Tänk på att Cheva G20 är för B-kort och G30 är för C-kort.

Men som Evildan säger.......trååååååångt att byta stift på ena sidan.

/Benny

Så jäkligt är det inte att byta stift. Möjligtvis att det är lite halvbökigt med de främsta. Men det finns mycket som är knöligare. Jag kan byta åt den som tycker att det är för jobbigt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Vettemannen
6 maj 2014
#7
DiwraZ skrev:
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Behovet av en bil som lastar mycket har gått från "vill ha" till "måste ha". Den ska ha stort utrymme bak. Inga soffor och grejer alltså. Den ska ha automatlåda.

Tänkte mig en gammal hederlig cheva van? Tidigt 90-tal. Den ska inte köras långa sträckor. Eller fort.
Chrysler Voyager går bort så klart...

Är de lika skottsäkra som jag tror eller finns det återkommande fel?

Oftast är de väldigt driftsäkra med sina 350-motorer och 700-lådor. Skapligt billiga delar och däck. Kostar strax över 3000 kr i skatt även som LB-reggade då skatten är viktbaserad nu för tiden. Rosten har i många fall tagit överhanden på de flesta Vans. Känsliga punkter är nedre kulbultar p.g.a att de är rätt tunga fram. Men de är fruktansvärt sköna att flyta fram i. Har själv en Van -88 som har 4 kaptensstolar som man sitter kungligt i och min har klarat rosten ovanligt bra. Min har stått i 4 år nu och har bara gått strax under 16000 mil på 26 år. En lågmilare med andra ord.

Jag är positiv till Cheva Vans på alla sätt och vis. Tänk på att Cheva G20 är för B-kort och G30 är för C-kort.

Men som Evildan säger.......trååååååångt att byta stift på ena sidan.

/Benny

Så jäkligt är det inte att byta stift. Möjligtvis att det är lite halvbökigt med de främsta. Men det finns mycket som är knöligare. Jag kan byta åt den som tycker att det är för jobbigt.

Jag har gjort det och det är lite knöligt. Har även bytt startmotor och det var fan bland det enklaste på en bil.

/Benny

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 maj 2014
#8
Vettemannen skrev:
DiwraZ skrev:
Vettemannen skrev:

Oftast är de väldigt driftsäkra med sina 350-motorer och 700-lådor. Skapligt billiga delar och däck. Kostar strax över 3000 kr i skatt även som LB-reggade då skatten är viktbaserad nu för tiden. Rosten har i många fall tagit överhanden på de flesta Vans. Känsliga punkter är nedre kulbultar p.g.a att de är rätt tunga fram. Men de är fruktansvärt sköna att flyta fram i. Har själv en Van -88 som har 4 kaptensstolar som man sitter kungligt i och min har klarat rosten ovanligt bra. Min har stått i 4 år nu och har bara gått strax under 16000 mil på 26 år. En lågmilare med andra ord.

Jag är positiv till Cheva Vans på alla sätt och vis. Tänk på att Cheva G20 är för B-kort och G30 är för C-kort.

Men som Evildan säger.......trååååååångt att byta stift på ena sidan.

/Benny

Så jäkligt är det inte att byta stift. Möjligtvis att det är lite halvbökigt med de främsta. Men det finns mycket som är knöligare. Jag kan byta åt den som tycker att det är för jobbigt.

Jag har gjort det och det är lite knöligt. Har även bytt startmotor och det var fan bland det enklaste på en bil.

/Benny

Ja byta start är inte svårt... Man ska väl inte ha dåliga knän och va allmänt stel om man ska byta stift kanske. Aja trevliga bilar är det iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Vettemannen
6 maj 2014
#9
DiwraZ skrev:
Vettemannen skrev:
DiwraZ skrev:

Så jäkligt är det inte att byta stift. Möjligtvis att det är lite halvbökigt med de främsta. Men det finns mycket som är knöligare. Jag kan byta åt den som tycker att det är för jobbigt.

Jag har gjort det och det är lite knöligt. Har även bytt startmotor och det var fan bland det enklaste på en bil.

/Benny

Ja byta start är inte svårt... Man ska väl inte ha dåliga knän och va allmänt stel om man ska byta stift kanske. Aja trevliga bilar är det iaf

Där är vi definitivt överens! smile

/Benny

Forummoderator
18 345 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#10
Har dock fastnat för Cheva Transport 00-03. Billiga och finns huuuur många som helst... Prutläge! Dessutom lite mindre och smidigare bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Cadillac_The_King
7 maj 2014
#11
Skulle själv rekomendera Dodge van min fader har typ 4 dodge vanar han tröttnar aldrig :-)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 maj 2014
#12
Hybridsmurfen skrev:
Har dock fastnat för Cheva Transport 00-03. Billiga och finns huuuur många som helst... Prutläge! Dessutom lite mindre och smidigare bil.

Kompisen hade en sån. Att han köpte just det exet va pga bytt framruta och bytta toppar. Tydligen problem med det. Han va skitnöjd medn den. Personligen skulle jag inte ta i en med tång. Men smaken är ju som baken

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
18 345 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#13
DiwraZ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Har dock fastnat för Cheva Transport 00-03. Billiga och finns huuuur många som helst... Prutläge! Dessutom lite mindre och smidigare bil.

Kompisen hade en sån. Att han köpte just det exet va pga bytt framruta och bytta toppar. Tydligen problem med det. Han va skitnöjd medn den. Personligen skulle jag inte ta i en med tång. Men smaken är ju som baken

Jo, topparna har jag med hört. Hittaat en med nya toppar och en som rullat 16500 mil. Och ja: De är fula som stryk! Men nu är det utrymme för en billig peng som gäller. Ska inte köras privat. Utom till tippen osv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 maj 2014
#14
Hybridsmurfen skrev:
DiwraZ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Har dock fastnat för Cheva Transport 00-03. Billiga och finns huuuur många som helst... Prutläge! Dessutom lite mindre och smidigare bil.

Kompisen hade en sån. Att han köpte just det exet va pga bytt framruta och bytta toppar. Tydligen problem med det. Han va skitnöjd medn den. Personligen skulle jag inte ta i en med tång. Men smaken är ju som baken

Jo, topparna har jag med hört. Hittaat en med nya toppar och en som rullat 16500 mil. Och ja: De är fula som stryk! Men nu är det utrymme för en billig peng som gäller. Ska inte köras privat. Utom till tippen osv.

Det duger en sådan säkert till. Billigare i inköp än g20 och billigare i soppa. Kör hårt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Galen
849 Inlägg
7 maj 2014
#15
Kör på transport, har en 00 och kör man som folk så drar min runt 1,2 och då kör jag endast korta sträckor i kommunen. dock en hel del man ska kolla med dom vid köp.
Växelådan ska vara känslig om man inte sköter oljebytena.
Topparna som redan sagts.
Kolla så stiften är bytta, motorn måste ur för byte.
Kolla avgaset så det inte läcker i dom främre regionerna, också ett helvette att fixa.
El dörren kan jävlas när det är kallt.
Sitter luftfjädring bak med nivåreglering som gärna säger upp sig, vi har bytt till vanliga fjädrar men lite halvdrygt om något är trasigt där.
Hittar du någon som allt detta funkar bra på så har du en vän för livet. drar 0,9 motorväg och jävligt lätt att kasta ut baksäten för att lasta och du får in hur mycket som helst i bilen. jag är toknöjd med min.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Vettemannen
7 maj 2014
#16
Frippe08 skrev:
Kör på transport, har en 00 och kör man som folk så drar min runt 1,2 och då kör jag endast korta sträckor i kommunen. dock en hel del man ska kolla med dom vid köp.
Växelådan ska vara känslig om man inte sköter oljebytena.
Topparna som redan sagts.
Kolla så stiften är bytta, motorn måste ur för byte.
Kolla avgaset så det inte läcker i dom främre regionerna, också ett helvette att fixa.
El dörren kan jävlas när det är kallt.
Sitter luftfjädring bak med nivåreglering som gärna säger upp sig, vi har bytt till vanliga fjädrar men lite halvdrygt om något är trasigt där.
Hittar du någon som allt detta funkar bra på så har du en vän för livet. drar 0,9 motorväg och jävligt lätt att kasta ut baksäten för att lasta och du får in hur mycket som helst i bilen. jag är toknöjd med min.

Va fan, måsta man ta ur motorn för att byta stift?????? Helt galet i så fall!!!!!

/Benny

Forummoderator
18 345 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#17
Frippe08 skrev:
Kör på transport, har en 00 och kör man som folk så drar min runt 1,2 och då kör jag endast korta sträckor i kommunen. dock en hel del man ska kolla med dom vid köp.
Växelådan ska vara känslig om man inte sköter oljebytena.
Topparna som redan sagts.
Kolla så stiften är bytta, motorn måste ur för byte.
Kolla avgaset så det inte läcker i dom främre regionerna, också ett helvette att fixa.
El dörren kan jävlas när det är kallt.
Sitter luftfjädring bak med nivåreglering som gärna säger upp sig, vi har bytt till vanliga fjädrar men lite halvdrygt om något är trasigt där.
Hittar du någon som allt detta funkar bra på så har du en vän för livet. drar 0,9 motorväg och jävligt lätt att kasta ut baksäten för att lasta och du får in hur mycket som helst i bilen. jag är toknöjd med min.

Va? Motor ur?
Ja, det sitter luftfjädring på den. Som Audi alltså... Strular jämnt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Galen
849 Inlägg
7 maj 2014
#18
yes är en tvärställd v6a, stiften ska byta varje 12 000 mil om jag minns rätt. jämnt strular den inte men en bra sak att kolla då dom flesta inte ens märker att nivåregleringen är trasig. kanske inte jätte jobbigt om den är paj men bra skäl till att pruta.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Evildan
8 maj 2014
#19
Om det letas soccer mom buss, kika även på Voyager, även dessa kostar två veckors burkpantning, de jag har haft har fungerat utmärkt och stolarna är lätta att plocka i och ur efter behag/behov.
Växellådorna är mig veterligen en svag punkt på dom.

Forummoderator
18 345 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#20
Evildan skrev:
Om det letas soccer mom buss, kika även på Voyager, även dessa kostar två veckors burkpantning, de jag har haft har fungerat utmärkt och stolarna är lätta att plocka i och ur efter behag/behov.
Växellådorna är mig veterligen en svag punkt på dom.

No shit? Glöm den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök