6188
Sök

Importera en bil replika från usa, vilket är lättast och hur

56 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Hej

jag såg att man kunde köpa replikor jättebilligt, eller ja mycket billigare än riktiga. och frågan är vad tycker sverige om replikor? vad kommer jag att behöva göra?

företaget fixar alla papper och regnummer osv, kommer sverige att göra nåt extra eller är det som att importera vilken bil som helst? kan man inte regga bilen i ett annat land och sedan importera den hit efteråt?

har hört att man kunde köra i 6månader utan problem sen måste den registreras i sverige

bilarna är rörbygge med bodykiten och motor och interiör eller ett ombyggd bil med bodykit

hjälp uppskatts

Handledare
1 481 Inlägg
7 maj 2014
Finns ev. ett kryphål om bilen är byggd av privatperson, men det är högst osäkert. Du kan plocka ner hela bilen och bygga ihop den igen och SFRO-besiktiga. Ramen måste vara fri från färg för att svetsar ska kontrolleras. Kostnad ca 9000:-
Låter som mycket jobb för ingenting. Är ju inte säkert den går igenom. Men är bilen "seriebyggd av företag" så är det i princip omöjligt.

KHRacing
7 maj 2014
DJesso skrev:
Hej

jag såg att man kunde köpa replikor jättebilligt, eller ja mycket billigare än riktiga. och frågan är vad tycker sverige om replikor? vad kommer jag att behöva göra?

företaget fixar alla papper och regnummer osv, kommer sverige att göra nåt extra eller är det som att importera vilken bil som helst? kan man inte regga bilen i ett annat land och sedan importera den hit efteråt?

har hört att man kunde köra i 6månader utan problem sen måste den registreras i sverige

bilarna är rörbygge med bodykiten och motor och interiör eller ett ombyggd bil med bodykit

hjälp uppskatts

Företaget - menar du då de du köper utav ?

Köra i 6 månader i Sverige utan att regga.... hur tänker du egentligen? vem skall stå på ägarbeviset undertiden & för försäkrningen som är lagstadgad i Sverige ?

1 758 Inlägg
7 maj 2014
Ett sådant bygge går antagligen bara att registrera som amatörbyggt fordon. Den stora frågan är då om det du hittat och är en färdig (ihopsatt) replika, eller om det är en byggsats.
Finns flera fall där folk fått problem med registreringen på grund av att de köpt replikor ("kit cars") som varit "för färdiga", eftersom ett amatörbyggt fordon skall vara just amatörbyggt.
Dessutom krävs det att man har koll på exempelvis vissa materialdimensioner och -kvaliteter.

56 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
KHRacing skrev:
Företaget - menar du då de du köper utav ?

Köra i 6 månader i Sverige utan att regga.... hur tänker du egentligen? vem skall stå på ägarbeviset undertiden & för försäkrningen som är lagstadgad i Sverige ?

hmm det är därför jag frågar, det kommer att registreras på mej och försäkring från det landet  jag importerar ifrån, så helt omöjligt? jag lyckades även hitta en replika i sverige, en ferrari 430 på ett ford cougar

http://www.teknikensvarld.se/bildgaller … #imageView

och sökte på reggnummer och det visade sig vara importerad..

schnauz skrev:
Ett sådant bygge går antagligen bara att registrera som amatörbyggt fordon. Den stora frågan är då om det du hittat och är en färdig (ihopsatt) replika, eller om det är en byggsats.
Finns flera fall där folk fått problem med registreringen på grund av att de köpt replikor ("kit cars") som varit "för färdiga", eftersom ett amatörbyggt fordon skall vara just amatörbyggt.
Dessutom krävs det att man har koll på exempelvis vissa materialdimensioner och -kvaliteter.

det finns allt, finns ombyggd mr2, rörbygge och sen byggsats, jag ska försöka skaffa ett sfro bok och läsa på

någon som vet mer?

vad tycker ni om denna ideen, köpa en färdig mr2 med replika kit från utomlands(färdiga papper), köra in den i sverige(svart, utan att staten vet om det), få bort chassi nummer, och sedan köpa nån billig mr2:a och flytta motorn från den till den ombyggda bilen och regga om den med större bromsar och högre hästkrafter?

Sök