"Projekt Lolvo" - Fix och uppfräschning av förarmiljön samt motorpill!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)

Mew

  • 141 Följare
  • 79 158 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 13:23
Mew
7 maj 2014 · 1 040 Inlägg
#1

Hallå där, och välkommen till min projekttråd! smile Jag måste bara säga att det har hänt en del med bilen redan, så de första inläggen som skrivs är alltså från ett litet tag tillbaka.



Man måste ju börja en sån här tråd någonstans, så varför inte låta detta "någonstans" vara bilens historia?
År 2007 var min morfar i bilbytartankar. Han ägde då en vit 940 GL från 92 med Volvos oerhört vackra blåa inredning (/sarkasm) som han hade haft sedan den var bara något år gammal, men enligt hans mening höll den på att dra sina sista andetag. ACn hade slutat fungera och pga nya miljöregler ville ingen verkstad fylla den, elhissar och div andra tekniska "finesser" hade lagt av och rosten hade börjat komma krypandes, och avgasröret hade inte många dagar kvar. Dessutom var det snart dags för besiktning, och skatten skulle betalas nästkommande månad. Det bör väl nämnas att han definitivt inte har tummen mitt i handen, men vid det här laget var han oerhört trött på att meka med bilar, då han hade haft en hel del otur med en del av sina tidigare bilar.

Han satte en lapp i bakrutan för att informera omvärlden om att bilen var till salu, och mindre än 5 minuter senare kom det fram en kille och erbjöd honom 8500:- i handen för bilen. Detta lät bra i hans ögon, och bara några minuter senare var affären avgjord - det gick så snabbt att han inte ens hann erbjuda killen vinterdäcken, eller ens hämta reservnycklarna.

Så behövde han alltså en ny bil. Han kollade annonser på Blocket och i lokaltidningen, men var föga imponerad av det han såg. Knappt en vecka senare var han och handlade och såg en säljesannons någon hade satt upp i den lokala närbutiken. Det gällde en nyskattad, nybesiktad guldfärgad 940 från 1996 (lättrycksturbo, men det visste han inte då) med fullstämplad servicebok för 14000 riksdaler. Det visade sig att ägaren var en äldre man som hade köpt bilen ny och ägt den sedan dess. Han hade tagit väl hand om bilen med Tectylbehandlingar, lackkonservering... Ja, allt möjligt. Den hade gått 14000 mil, men såg ut som om den precis rullat ut från fabriken. Nu hade han alltså bytt upp sig till en nyare bil, och skulle sälja sin gamla trotjänare. Morfar köpte bilen utan att blinka.

Snabbspola framåt några år. Det var i början på år 2013 och jag hade precis tagit körkort. Bilen jag hade lärt mig köra i var just denna 940. Jag ägde visserligen redan en bil, en bubbla från 73 (finns under mina tidigare bilar), men helt ärligt var den bilen inte väl omhändertagen någonstans. Jag bodde tillsammans med min morfar och behövde en bil då och då, så det var inte en ovanlighet att jag lånade 940in. Jag var trots allt van vid den. Då såg jag den enbart som en bruksbil, men allt eftersom månaderna sedan jag hade tagit körkort gick så växte bilintresset inom mig, och i takt med det började jag även tycka om 940in mer och mer. Jag fick idéer för mig, allt från att trycka på en 960-front på den stackars Volvon (till min morfars stora förtret - vad skulle jag pilla på hans saker för!) till enorma ljudbyggen. Jag hade till och med lyckats få tag i en 960-front, bak- och sidokjolar, men grejerna blev tyvärr stulna bara ett litet tag efteråt. Nästan tur, tycker jag nu, fast jag retar mig fortfarande på att sidokjolarna (som senare visade sig vara Volvos "dyrkjolar") försvann.

Med intresset kom experimenterandet, och jag började lära mig själv att meka, vilket fortfarande är en pågående process. Någon 960-front blev det inte, men man vill ju fortfarande ha en bil som ser någorlunda bra ut. Så jag började göra lite små ändringar här och där. Såhär såg bilen ut när jag började använda den:

http://i.imgur.com/sbzTzHP.jpg

(Dock var fälgarna en donation till mig från en av familjens vänner, morfar körde på plåtisar året runt. Dessa blev nu alltså degraderade till att endast användas på vinterhalvåret.)

Jag fick snart tag på ett par 16-tums Alessio-fälgar som jag smög på bilen, dock blev resultatet från ovan nämnda morfar en reaktion som hastigt fick mig att byta tillbaka. Sedan dess har de legat och samlat damm i garaget. Såhär såg bilen ut de få dagar som de satt på:

http://i.imgur.com/GAilybO.jpg

Jag fick i samma veva nys om en mindre lokal skrot, och när jag gick dit med en kompis för att kolla läget hittade vi lite godis - vita bakblinkers från en 960. De inhandlades och var vad som gav bilen dess första ansiktslyft (eller det är ju bakblinkers... Rumplyft?).

Lite skillnad. smile

http://i.imgur.com/pMNzs5V.jpg

Mycket bättre.

http://i.imgur.com/X0ebJvx.jpg

Bonusbild: Insnöad!

http://i.imgur.com/kzGhZpb.jpg


Fler uppdateringar kommer snart! smile

Senast redigerat av Mew (10 maj )

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
7 maj 2014 · 1 128 Inlägg
#2

Kul början på projektet med historian. big_smile Följeer.

Nöjeskör närproducerat
gromitSWE
7 maj 2014 · 1 677 Inlägg
#3

Fint med en guldis! big_smile Ska följas!

Senast redigerat av gromitSWE (14 juni 2014)

-Akerfeldt-
8 maj 2014 · 2 606 Inlägg
#4

Kul med en bil med historia, kommer följas smile

Equium
10 maj 2014 · 321 Inlägg
#5

Följer!

Mew
12 maj 2014 · 1 040 Inlägg
#6

De flesta av er har nog lagt märke till att jag inte har uppgraderat till vita blinkers fram. Jag köpte faktiskt ett par, men passformen var väl minst sagt sådär... Det gav inget bra helhetsintryck. Så jag våtslipade originalen och slängde på de igen.

Men andra planer var på G! Strax därefter fick jag tag på ett par USA-blinkers för en billig peng, så nu blev nästa uppgift att modifiera lykthållaren så de skulle få plats.

Allt jag hade att gå på var denna bild...
http://i.imgur.com/iOc0KsQ.jpg

...Men det löste sig! Det gick emot lite att våldföra sig på lykthållaren, men blinkersen som låg och väntade bredvid bilen gav till slut tillräckligt med motivation. tongue

Jag har hört många olika lösningar för att fästa blinkersen, vad jag gjorde var att sätta en skruv i toppen av blinkersen genom lykthållaren, för att få till passformen, och sedan sätta en till genom botten för hållbarhetens skull. Det blev riktigt bra, och dessutom är det inga större problem att få loss de, jämfört med om man skulle ha limmat de. Det enklaste för den undre skruven hade varit att ta bort fronten då den är lite ivägen, men om man är lat som jag funkar det ändå. Med en osänkt bil behöver man inte ens hissa upp den, märkte jag. Dock är det lite bökigt att komma åt, och för att borra hålet undertill måste man lossa lyktan.
Kom bara ihåg att du inte kan skruva fast blinkersen permanent innan lykthållaren är på plats, eftersom blinkersen måste vara ur för att man ska kunna fästa de bakre bultarna som går in i framskärmen.

Finjustering av blinkers...
http://i.imgur.com/Bg1PYG4.jpg

Problemet med avsaknaden av positionsljus löste jag genom att borra ett hål på toppen av blinkersen stort nog för en sidoblinkershållare att kunna kilas fast i, och kopplade den till positionsljusets kablar. Det var en simpel men effektiv lösning, och besiktningsgubbarna kan fortsätta att vara nöjda. smile

Helt okej sken för att vara en så liten lampa!
http://i.imgur.com/Yz9D9Kf.jpg

Blinkershållaren passade inte riktigt i hålet, men om man kapar av en liten del av den större av de två piggarna till bajonettfattningen så går den rakt in. Det funkar också att helt enkelt byta hållaren till den som håller originalpos-ljuset, då båda de piggarna redan är små nog.

Slutresultatet - supernöjd!
http://i.imgur.com/KG33hso.jpg


Bonusbild - Man fick testa på att ha en låg bil när det skulle handlas pellets... Iallafall bak. big_smile Tror inte det kommer göras om dock, bilen var nog inte speciellt glad på mig. Det ligger 300 kilo pellets i bakluckan på bilden. roll

Anka!
http://i.imgur.com/SqbYi56.jpg

Senast redigerat av Mew (19 maj 2014)

Mew
21 maj 2014 · 1 040 Inlägg
#7

Fick hem ett spännande paket idag!! smile
http://i.imgur.com/3Moaeyl.jpg


No comment. roll
http://i.imgur.com/RewqjOd.jpg


Papper... Kan det vara..?
(Och godis! Förlåt, motivation i fast form heter det ju. wink )
http://i.imgur.com/eKmQzUT.jpg?1


Japp - 25/30mm spacers! big_smile
http://i.imgur.com/l2Eb66J.jpg


Frågan är nu vad jag ska ha det till. Någon som kan gissa?

Fälgar såklart, men vilka då?
Ingen aning?

Okej, en ledtråd...
http://i.imgur.com/D3SvTtz.jpg


Stanna gärna upp en sekund innan ni läser nästa inlägg och kommentera era gissningar/förslag! big_smile

Mew
21 maj 2014 · 1 040 Inlägg
#8

För de av er som gissade på R-fälgar... Nja, ni får ett halvt rätt!

Hur funkar det, undrar ni kanske nu? Jo, det är inga klassiska 850 R-fälgar.

Det som har legat nyköpt i garaget och retat suget efter sommarsulor hela vintern är...

Volvos nya R-designfälgar! big_smile
http://i.imgur.com/QnWoysy.jpg

Började med att fästa mina splitter nya spacers. Centreringspinnarna satt rätt hårt, men lite WD-40 och en skopa våld löste det problemet. tongue
Självklart började det regna fast det varit torrt hela dagen hittills. roll

Första fälgen på! Lite skillnad? wink
http://i.imgur.com/eYzt9ov.jpg

Färdigt!
http://i.imgur.com/oO0szZ4.jpg

Nöjd tänkte jag ta ut bilen på en invigningstur, och allt gick bra... Tills jag började rulla. Ett hemskt skrapande framifrån. Sådär skulle det ju inte låta... Körde fram bilen i p-rutan igen, och tog en närmare titt...

Hoppsan... Ja, det förklarar iallafall skrapandet. neutral
http://i.imgur.com/ncSSD41.jpg
http://i.imgur.com/FmgIBuI.jpg

25mm räckte alltså inte fram, inte på långa vägar. Ville kolla vad som behövdes, så jag fick vackert köra på en lösning jag inte är speciellt stolt över, men ibland måste man svälja stoltheten. Blev att åka bubbla till Biltema och köpa två satser 5mm universal skräpspacers.

Ner med allt igen... Tryckte på en billig 5mm skitspacer bakom de riktiga och provmonterade däcket. Fälgen tog inte i längre! ...Men det gjorde däremot däcket. 30mm spacers + stretch är alltså vad som gäller... Men de som sitter på är splitter nya, och inga kinadäck heller. Nöden har ingen lag heter det ju, så för närvarande blev det en tattarlösning. Rev ner allt, på med en till 5mm skräpsak, centrerade nämnda skräpsaker och monterade ihop allt igen. Sänkte ner bilen, och... Nu funkade det!

Inget jag är stolt över, men det funkar iallafall.
http://i.imgur.com/lBOQTaC.jpg

Vart minst sagt lite nervös när jag skulle ut på provtur, men det visade sig funka rätt så bra. Där var inte mycket mer vibrationer än vad det brukar vara (kommer i ~120-130, har varit så så länge jag kört bilen, oavsett fälgar. Ska felsökas när jag orkar och har tid). Väghållningen förbättrades ju inte om man säger så, men det hör väl till. tongue Definitivt körbart iallafall.

Jag började dock fundera lite... Eftersom fälgen tar i fjäderbenet, och det i sin tur går som ett "/"... Borde inte en sänkning av bilen fram innebära att hjulen kommer högre upp jämfört med fjäderbenen och därmed inte ta i? Eller är jag helt ute och cyklar?

Bak kommer bilen inte att sänkas iallafall, då det trots allt är en bruksbil, och den både lastar 5 pers och kör fulla släp till soptippen rätt så ofta (dock inte samtidigt). Så en sänkning bak vore inte speciellt praktiskt. tongue


Några avslutande bilder, här ser man även hur långt ut fälgarna ligger fram.

http://i.imgur.com/jwEHWsg.jpg

Blev - trots allt - helt okej ändå. smile

http://i.imgur.com/ua55rC7.jpg

piirken
22 maj 2014 · 39 Inlägg
#9

Ska följas! smile

En expert är en person som har gjort alla misstag.
Mew
28 maj 2014 · 1 040 Inlägg
#10

Eftersom min bil är en 96:a har den det klassiska problemet med skrynkliga dörrsidor som kom till tack vare Volvos experimenterande med miljövänligt vattenbaserat lim. roll Detta påverkade bilar mellan 95-97. Förardörren har nån skrynkla på sig men har inte släppt, bakdörrarna har något litet också. Passagerardörren, däremot, har inte alls haft sådan tur.

http://i.imgur.com/9MexiJG.jpg

Vinylen har alltså släppt helt, så man kan peta in hela handen i de där rynkorna. Detta gillas inte. Så när jag var på skroten och råkade se en Classic var inredningen det första jag kollade på. Framstolarna var slitna så de ville jag inte ha, och det var en 945:a så baksätet passade inte, men dörrsidorna! De var skrynkelfria! Det bör tilläggas att jag är lite för pedantisk för att plocka saker från skroten egentligen. Tre av dörrsidorna hittade jag minimala märken på som gjorde att jag inte ville plocka de, men den sista var helt perfekt. Vilken tror ni det var, om inte passagerardörrens?!

Lite skillnad! big_smile
http://i.imgur.com/hAyfEWz.jpg
De mer observanta av er har lagt märke till att jag har manuella fönsterhissar, medan en Classic har elektriska. Därför mätte jag ut var hålet för veven skulle vara, borrade ett hål i mitten av det, och tog sedan en fil och filade försiktigt ut kanterna på hålet tills det var stort nog. Det tog ett litet tag, men resultatet blev perfekt!

Mycket bättre. smile
http://i.imgur.com/IEEMVSV.jpg

Dock så har jag lite dåliga nyheter också. När jag skulle rengöra bilen invändigt märkte jag att det var rejält blött under mattan på förarsidan. Blött... och klibbigt?! Det var inte svårt att konstatera att det var kylarvätska. När jag körde till tvätthallen var det kväll och kallt, så jag hade värmen igång. Det verkar alltså som om värmekranen har gett upp. Får ta och kolla upp det, och sedan beställa en ny sådan. tongue

Senast redigerat av Mew (28 maj 2014)

Mew
10 september 2014 · 1 040 Inlägg
#11

Hallå där! Det var ett tag sedan jag skrev här, men det betyder inte att det stått still. Det har tvärtom hänt väldigt mycket. Jag ledsnade bara ett tag eftersom jag fick mina nya fälgar och spacers stulna och bilen delvis vandaliserad. Nåja, mer om det senare, låt oss ta det i rätt ordning.


Jag nämnde i mitt senaste inlägg att värmekranen var allmänt efterbliven, läckte och hade sig. Så, sagt och gjort beställde jag en ny på Skruvat.se.

http://i.imgur.com/RrBe8AU.jpg
Efter några dagar fick jag hem den, och satte igång med att plocka bort den gamla.
Den sitter högst upp på insidan av torpedväggen med bajonettfattning, så för att lossa den får man först lossa slangen i motorrummet som sitter på den, lossa slangen på insidan och sedan vrida loss den inifrån. Vilket är lättare sagt än gjort, åtminstone första gången man gör det. Man får vara försiktig så man inte förstör mekanismen som kopplar den till vajern som går till reglaget, se till att ha den vriden till rätt läge, annars är värmekranens arm låst i mekanismen. Tror den ska vara på max kyla, om jag minns rätt. Det tog ett tag att få ut den, och när jag väl lyckats krångla in den nya efter en smärre modifiering på infästningen – den ena pluppen till bajonettfästningen var alldeles för stor – så hoppade värmekranens arm ur spåret varenda gång man skulle sänka värmen! Efter en del frustration stack jag till skroten och hämtade en begagnad värmekran, som fungerade utan problem. Det visade sig att armen på eftermarknadskranen gick alldeles för trögt. Antar att man får vad man betalar för. Personalen på Skruvat.se var däremot väldigt hjälpsamma, det var inga problem att returnera varan och få pengarna tillbaka, trots att jag modifierat den en del, så en eloge till dem. smile

Gammal vs. ny... Fast båda var precis lika värdelösa. tongue
http://i.imgur.com/2UWTSiu.jpg

Sedan hände en smått pinsam grej… Jag var på väg hemåt vid 11-tiden på kvällen på en helt tom väg, och såg plötsligt en massa strålkastare komma emot mig. Plötsligt var där ett 100-tal bilar som kom körandes i motsatt riktning. Jag förstod vad detta innebar och hade ändå inget för mig dagen därpå, så jag svängde av på första bästa avtagsväg, vände och följde strömmen. tongue  Målet var industriområdet utanför Råå, och det var självklart street race. Min bil är inte riktigt i den klassen just nu (Disclaimer: plus att jag är sugen på att behålla körkortet ett tag till) så jag parkerade och gjorde absolut inget annat än att titta på. roll Efter ett tag kom som vanligt polisen, så alla satte sig i sina bilar och körde lugnt och sansat därifrån. Det var min plan också, men det tyckte tydligen inte bilen. Efter att ha nuddat gaspedalen började han plötsligt bröla värre än en epa med rakt rör. Jag hoppade ut och kollade under bilen, och minsann, hade inte avgasröret beslutat sig för att hoppa av precis efter katten?! tongue Den bakre delen hängde dock kvar i gummiupphängningarna… Så diskretion kom inte på tal. Hur lugnt och sansat jag än körde brölade bilen på i en miljon dB, och att jag fick avgassmällar så fort jag släppte foten från gaspedalen det minsta gjorde ju inte saken mycket bättre. Jag tappade räkningen på vid hur många separata tillfällen polisbilar lade sig bakom mig...
Hem kom jag i alla fall, dessutom med körkortet i behåll. Dock skulle jag till London två dagar efteråt, så dagen därpå fick jag bröla ner till Biltema och nödlaga avgassystemet med avgasbandage och ståltråd. Händerna kliade i flera dagar efteråt, men det höll faktiskt hela vägen till och från flygplatsen. tongue
Detta funkar självklart inte i längden, så så fort jag kom hem beställde jag en Simons halvsats. Den kom några dagar senare, och det var minsann på tiden… Jag behövde inte kapa någonting alls i det gamla avgassystemet, det räckte bokstavligt talat att peta på det. roll

http://i.imgur.com/VC6C87p.jpg

Gammalt vs. nytt big_smile
http://i.imgur.com/Jko4bY1.jpg

Kan tillägga att det inte är skönt att tappa en ljuddämpare över bröstkorgen. Aj.

http://i.imgur.com/1XiDlmn.jpg

Färdigt! big_smile Som vanligt på dessa gamla Volvo hängde dock slutdämparen snett... Får se vad man kan göra åt det senare. tongue (Ursäkta kass bild)

http://i.imgur.com/pwAsnOJ.jpg


Sedan har jag som sagt legat i. Jag hittade några 960 på skroten, från vilka jag plockade fyra mörkgröna handtag och en dekorramp som 964:or har på bakluckan, förvisso i champagnemetallic, men fel kulör (411 istället för 425).
Jag lyckades även hitta en mörkgrön 945 POLAR på en skrot, från vilken jag plockade Volvo original lyktlister utan hål. Något fäste är trasigt och de har en MASSA stenskott, men efter lite slipning blev de hur fina som helst! tongue
Vad var då planen med detta? Jo, eftersom detta inte är en Golf Harlequin Edition, så skulle det självklart lackas! Detta är visserligen något jag vill lära mig så småningom, men tills vidare fick det bli en kille jag känner som är lackerare som fick fixa det. tongue
Detta var första omgången – Utvändigt lackades backspeglar, dörrhandtag och dekorramp! Det var ett rejält lyft, men det var inte allt, jag demonterade även den svarta plastlisten som löper längsmed instrumentbrädan och ner runt växelspaken och fick den lackad! Väldigt nöjd med resultatet. smile

Jag impulsköpte även V70-lookalike-lister från LMR och lämnade in de på lack. Det var en hel del förarbete, men resultatet blev helt okej. smile De blev dock inte monterade, eftersom det skulle se rätt så muppigt ut med lackade sidolister och plastsvarta stötisar. De hamnade i garaget så länge, tillsammans med dekorrampen, som sitter där pga runddragna regskyltsskruvar. roll

Lite bilder på detta då! smile

http://i.imgur.com/YKpDpIC.jpg

http://i.imgur.com/8naW4PG.jpg

http://i.imgur.com/KRjQ77h.jpg

http://i.imgur.com/nkZ03uL.jpg

Någon dag därpå såg jag en 850 i min färg på skroten!

http://i.imgur.com/1iSlIAB.jpg

Tyvärr är det inte mycket man kan plocka på den som skulle passa min bil, men några torx den hade under huven tyckte jag passade bra till min nylackade mittpanel. Mycket mer enhetligt. tongue

http://i.imgur.com/GlX51Rg.jpg

Att allt gick som smort var väl inte hela sanningen... Efter lackeringen märkte jag att en av handtagens inre bult hade dragits av, inte lossat, och satt kvar i handtaget. Försökte få ut den på alla möjliga sätt, men det gick inte. Till slut var jag tvungen att borra ut den, vilket förstörde hela gängan. Jag kände inte för att köpa ett till handtag som skulle behöva lackas igen, så jag försökte med en nödlösning. Jag borrade upp hålet lite till, så att en mutter i rätt storlek precis kom ner. Sedan tog jag starkt superlim och fyllde tomrummen, och slipade ner muttern så den låg jämnt med resten av handtaget.

http://i.imgur.com/5wS5NlV.jpg

http://i.imgur.com/dN6pHZn.jpg

Det visade sig funka perfekt! Om det håller får vi väl se, men än så länge har det inte varit några problem. smile

http://i.imgur.com/bZQVvIR.jpg

Gick sedan tillbaks till skroten och letade upp huvudet till bulten som orsakat det hela, bara för att få nöjet att kasta den så långt jag bara  orkade. roll

http://i.imgur.com/fBaH12Z.jpg



Sedan gav ena fästet för den bakre stötfångaren upp mitt i en längre resa. Självklart var det på sidan där avgassystemet mynnar ut, så när jag stannade till, såg det ut så här...

http://i.imgur.com/0uJiGbo.jpg

http://i.imgur.com/aDcWUBa.jpg

Nåja, skar bort skiten som hängde ner över utblåset, och så började jakten efter en ny, fräsch bakstötis. tongue Jag var bara ute efter antingen de tidiga stötisarna eller de som var på Classicbilarna, eftersom de har en list på ovansidan. De utan listen böjer sig i den tunna plastremsan under bakluckan efter ett tag, vilket skaver av lacken på bakluckans kant, och ser allmänt dassiga ut så fort man öppnar skuffen.


Därnäst köpte jag en uppsats blåa dioder och tryckte in i instrumentbelysningen. tongue Blev helt okej, vart dock lite väl mycket raggarstuk, så med tiden kommer det nog ersättas med en plasmatavla och vita dioder, som redan är beställda från eBay. Dioderna alltså. tongue

http://i.imgur.com/eO4OuOB.jpg


Det var alltså här jag tappade all motivation ett tag. Jag gick ut en morgon för att mötas av - det här.

http://i.imgur.com/pRKQDI1.jpgimg]

Fälgar och spacers var borta. Bilen lutade som ni ser på något reservdäck, träklossar och ena bromsskivan. Det var ingen rolig känsla... Inte bara för pengarnas skull, utan tanken att folk faktiskt gör såhär. Jag antar att det närmaste jag kommer att beskriva det är "mentalt våldtagen".
Dessutom hade jag parkerat nära min vinterbil för att slippa dörruppslag. Det resulterade i att de lutade min bil mot den, vilket medförde det här:

http://i.imgur.com/AvEckKB.jpg
http://i.imgur.com/AjKfYXB.jpg
http://i.imgur.com/Yek10Wm.jpg


Kämpade en månad för att överhuvudtaget få ut något, aldrig mer Länsförsäkringar säger jag bara. De kom med alla möjliga och omöjliga ursäkter. Fick till slut ut 9100kr efter självrisk, och detta inkluderade spacersen jag hade kvitto på 2000 för. Jag betalade i runda slängar 17000 för bara fälgar och däck (oanvända R-fälgar med nya Continental på), så det kändes inte lite surt...


Nåja, dags för lite positiva nyheter igen. smile Visst gav det som lackades bilen ett lyft, men jag nöjde mig inte med det. Bakstötisen jag hade var skrot, men jag lämnade in framstöten till min vän för lackering. Jag tog ett impulsbeslut och bad honom lacka originalsidolisterna också, då jag kommit fram till att jag vill att bilen ska behålla originalformen och -linjerna trots allt. Så de lackade V70-lookalikesen får damma i garaget på obestämd tid. De är ändå lackade och klara, så det är lika bra att behålla de, ifall att jag skulle ändra mig någon gång. tongue

Sidolisterna hade aldrig tagits bort. Det var lite smuts som hade samlats där under... big_smile Ingen rost dock!

http://i.imgur.com/xd72jXE.jpg

Såhär blev resultatet! Bakstöten är inte lackad på bilderna eftersom jag fortfarande letade efter en ny. Sedan passade jag även på att ta bort lykttorkarna (ordentligt, inget tattarkapande och slangklippande) och montera listerna utan hål när fronten ändå var av.

http://i.imgur.com/CwemRny.jpg

Sådärja, där tänker jag avsluta just nu! Det finns fortfarande lite mer att berätta, men det kommer snart! Den som väntar på något gott... wink

Senast redigerat av Mew (10 september 2014)

gromitSWE
10 september 2014 · 1 677 Inlägg
#12

Roligt med en sådan stor update, har väntat på det! smile Dock väldigt tråkigt att folk gör sådär, fattar inte hur vissa tänker asså hmm Tur att du fixar till det iaf wink

Mew
10 september 2014 · 1 040 Inlägg
#13

gromitSWE skrev:
Roligt med en sådan stor update, har väntat på det! smile Dock väldigt tråkigt att folk gör sådär, fattar inte hur vissa tänker asså hmm Tur att du fixar till det iaf wink

Tack, kul att höra! smile

Jo, vissa ser ju tyvärr inte skillnad på ditt och mitt, men jag håller på och letar efter en till garageplats, så man slipper oroa sig för sådant här i fortsättningen. Den jag har just nu brukar ju vara upptagen av bubblan. Men tills vidare får en av bilarna stå borta hos familjen, huset ligger bara någon kilometer bort, så man klarar sig sålänge. tongue

TILLÄGG:

Glömde ju berätta hur historian med fälgarna löste sig. Jag fick ju (lite...) ersättning från f-bolaget, så jag höll koll på Blocket efter nya likadana. I samma veva kollade jag runt lite halvseriöst efter en kombi som skulle användas som arbetshäst någon månad, eftersom familjen skulle flytta tillbaka in i sitt hus som varit uthyrt ett tag. Så råkade jag på en vit 945:a -97, med någon månad gamla Ocean Storm fälgar, dvs kopior av Ixion! Bilen lades ut till ett rätt så överkomligt pris, dock så fanns den uppemot Norrland. Jag funderade lite, och någon dag senare ringde jag killen  och åkte upp. Väl uppe hittade jag lite småskavanker på bilen, men bilen var ändå relativt fräsch, så jag slog till.

http://i.imgur.com/WQ5F4Oy.jpg

Till saken hör att 945:an hade fjärrlås/larm, något som jag länge velat ha. Så det första jag gjorde när jag kom hem var att flytta över fälgar, fjärrlås och även vindavvisarna till Lolvon. Upptäckte även några dolda skavanker som fixades till, bland annat var c-låsmotorn vänster bak trasig och handtaget höger bak var trasigt på insidan(!). Sedan gick jag igenom bromssystem och framvagn  och bytte bland annat båda bromsok på höger sida, bak till ett helt nytt och fram till ett bra som jag hade liggandes i garaget. Även klossar byttes runt om, och ett krängningshämmarstag byttes till ett nytt. Men jag kommer fixa resten av alla småfel och ge bilen en service innan försäljning, så lär jag kunna få ungefär lika mycket som jag betalade för den när det väl är dags att sälja om några månader. Har hunnit börja fatta tycke för bilen lite grann, så försäljningen har skjutits upp mer och mer. tongue

Det är alltså inte Volvos Ixion på bilen längre, men från den ljusa sidan så passar Ocean Storm in bättre, så allt som krävs är 25mm-spacers fram (dock har jag satt spacers bak också, så hjulen inte ska komma så långt in). Det skrapar inte ens i vid fullt rattutslag!

http://i.imgur.com/GdJqHv9.jpg

Senast redigerat av Mew (8 december 2014)

Lill-pumba
27 oktober 2014 · 92 Inlägg
#14

Fan va fin bil och fan va surt med fälgarna! men va kan man göra i en värld med idioter!

-Fuck cancer-
Mew
18 november 2014 · 1 040 Inlägg
#15

Sådärja, kan inte sova, så ni får den andra delen av vad som hänt, så kan tråden hållas up-to-date sen. big_smile

Till slut lyckades jag hitta en bakstöt med fin balk från en 944 -92, så den hade separat list högst upp, vilket gör att man slipper deformeringen av plasten under bagageluckan (antar att det kommer pga en kombination av för tunn plast + sol). Den lämnades in på lack, så det var dags att göra sig av med det gamla skrotet. big_smile


På något sätt påminner en 940 utan bakstötis mig om en rund 10-åring... Fråga inte hur jag drog den kopplingen. roll
http://i.imgur.com/HC87xC0.jpg

Det var lättare att banka bultarna igenom hålet på krockdämparna än att försöka lossa de. Inte mycket kvar av stötfångarbalken runt det som en gång var gängor för bultarna. tongue
http://i.imgur.com/7enJn3F.jpg

Och så - äntligen - hade jag en hellackad bil. smile

http://i.imgur.com/gVpJJMT.jpg


Det betydde inte att jag började ta det lugnt; för bara någon dag senare fick jag ett sms om att jag kunde hämta ut det här:
http://i.imgur.com/dFqphjl.jpg

Ett paket innehållandes något som var välbehövt...
http://i.imgur.com/eCjeJde.jpg

Just det - en sänkningssats! Valde att pröva en 60/40-sänkning. Var lite orolig för det praktiska då bilen trots allt brukas, och full bil är inte någon ovanlighet, men tänkte iallafall ge det en chans. smile

Naiv som jag var hissade jag upp bilen och tänkte att det här går ju på en eftermiddag, inga problem. Vi vet nog alla vart det här leder... big_smile
Första fjäderbenet jag någonsin lossat. Jag började som man skulle, lossade den övre muttern lite grann och sedan de övre infästningarna till fjäderbenet, bromsok, styrled etc. Sen skulle jag lossa det undertill. Självklart valde jag att lossa den undre delen av spindelleden, de två övre såg så rostiga ut... Jag vet inte hur länge jag kämpade med att försöka pressa ut den ur länkarmen. Testade med och utan fjäderspännare, men när jag använde de tog de i upptill, så jag fick inte ut fjäderbenet.Däremot fick jag till min förvåning någon enstaka metallkula i huvudet vid upprepade tillfällen...
Till slut, i slutet på den andra dagen som jag höll på, lyckades jag ploppa ur spindelleden ur länkarmen och därmed få ut fjäderbenet med hjälp av en domkraft mot bromsskivan. Detta satte ju dock fjädern i spänn, med följd att så fort spindelleden gav med sig vek fjäderns kraft ut fjäderbenet ur hjulhuset, välte domkraften som var det enda som höll den i spänn åt sidan och sköt ut det med full kraft rakt i magen på mig.. big_smile Kändes ju lite grann kan jag säga. Jaja, nu var det iallafall grönt ljus, tänkte jag. Jag satte fjädern i spänn, tog bort den övre muttern från fjäderbenet och skulle bara byta fjäder. Trodde jag. När jag skulle lyfta ut fjäderbenslagringen såg jag ett stort hål i sidan av det. Det förklarade varför jag blev spontanbombad av metallkulor då och då under demonteringen... Inte mycket annat att göra än att sticka iväg och köpa ett nytt. tongue

Efter detta gick det dock problemfritt, och den första sänkfjädern var äntligen på plats.
http://i.imgur.com/gBI7ceK.jpg


Nu i efterhand förstår jag ju att det skulle ha varit 100 gånger lättare att lossa de övre bultarna som fäster spindelleden i fjäderbenet, men jaja. Alla har vi varit nybörjare någon gång. tongue Lärde mig iallafall av mina misstag, så andra sidan gick relativt smärtfritt, och tog bara någon timme sammanlagt.

Bak var såklart löjligt enkelt, dock passade jag på att syna underredet, och jag hittade en hel del irriterande ytrost som definitivt inte funnits där några år tidigare. Ska åtgärdas i sinom tid. smile

Sänkfjädrarna bak monterade. Funderade lite grann över funktionen av de mer eller mindre döda varven i botten.
http://i.imgur.com/2CkStQ0.jpg


Såhär blev det färdiga resultatet. Det visade sig även att det inte är något problem att köra med last, har kört med både 5 personer i bilen och med 4 pers+lastat släp vid ett flertal tillfällen. Man får ta det lite lugnare vid farthinder, annars är det inga som helst problem! smile Tur dock att lägsta punkten av bilen är avgassystemet, och inte oljetråg eller liknande. tongue
http://i.imgur.com/rqYtWgN.jpg

Jag valde även att fortsätta köra med original stötdämpare, och inte sportdämpare. Anledningarna för detta är dels att jag inte vet hur jag skulle gilla stötigheten som sportdämpare skulle medföra i en brukis, och dels det ekonomiska. Sportdämpare är visserligen inte jättedyra till 940, men jag resonerade som så att det går alltid att montera efteråt ifall an skulle ändra sig. tongue



Sen har vi en till stor uppdatering! Jag har länge velat ha en viss personlig regskylt. När jag först kom och tänka på det kikade jag på Transportstyrelsens hemsida om namnet jag var ute efter var ledigt, och det var det, men ekonomin tvingade mig att bida min tid. Efter en lite extra fet löning tänkte jag att det kanske kunde vara dags nu. Jag kollade återigen på Transportstyrelsens hemsida om namnet fortfarande var ledigt - och det var det! Sagt och gjort, kanske lite, lite dumdristigt i mitt tycke, men jag beställde denna personliga plåt till Volvon:
http://i.imgur.com/hfCNOsR.jpg

Lite dyrt var det, men jag har fått en hel del positiv respons, och jag är supernöjd hittills. smile

Så får jag väl avsluta inlägget med en bild på hur han ser ut i skrivande stund! big_smile
http://i.imgur.com/nzwjX8B.png

Djo
18 november 2014 · 10 102 Inlägg
#16

Vart himlans bra det där cool

Men en rund 10 åring ?  Undrar hur ungarna ser ut där du bor eller kanske hern behöver låna ett par glasögon ? wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mew
19 november 2014 · 1 040 Inlägg
#17

Djo skrev:
Vart himlans bra det där cool

Men en rund 10 åring ?  Undrar hur ungarna ser ut där du bor eller kanske hern behöver låna ett par glasögon ? wink

Tack! smile

Jo men;

http://i.imgur.com/XI5HR38.jpg http://puu.sh/cXx7R/ed2f368fee.png

big_smile

(Bild stulen från nån film)

Daavid
19 november 2014 · 56 Inlägg
#18

Följer! smile

Mew
19 november 2014 · 1 040 Inlägg
#19

Blev trött på de rostiga torxen som höll vingens lyktglas, så de ersattes med ett par nya, sprayade i rött. Lite ljusa, men det var vad jag hade hemma så det får duga tills vidare. Undrar om man kan spraya på någon form av röd toning avsedd för lyktor för att få de att smälta in bättre..?

http://i.imgur.com/VjGiuNv.jpg

Bara något jag gjorde för att jag ville hitta något att pilla med. tongue

Mew
24 november 2014 · 1 040 Inlägg
#20

Fick hem lite godis från eBay! smile

Om det inte märkts än så gillar jag ordlekar. Därför kunde jag inte motstå den här, även om jag normalt sett inte har mycket till övers för dekaler. tongue
http://i.imgur.com/3YaZHhE.jpg

Sen fick jag hem dessa med!
http://i.imgur.com/itSOAsa.jpg

Före/efterbilder:

http://i.imgur.com/g6xocSr.jpghttp://i.imgur.com/6WhEPfC.jpg

http://i.imgur.com/Z2LMeaq.jpghttp://i.imgur.com/tJIcQZs.jpg

Jag vet inte riktigt vad jag tycker... Det ser självklart snyggare ut utan "stekta ägg-effekten", men jag vet inte om det blåa passar till bilens färg. Kanske snyggare med silvriga, mer "osynliga" kromade blinkerslampor?

Det fick det iallafall bli i sidoblinkersen, mest för att jag kom över ett billigt par. tongue
http://i.imgur.com/tEDm7p9.jpg

Vad tycker ni, ska jag behålla de blåaktiga blinkerslamporna, eller ska jag köpa vanliga kromade?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Ivel · 10 svar · Igår 16:29 · Allmänt
Projekt
Evenemang