Tanka bensin i dieselbil

d-b
8 maj 2014 · 541 Inlägg

För en vecka sedan skulle jag köra hem (Stockholm) från södra Frankrike. Tyvärr la min bil av några timmar från tyska gränsen och jag fick ta en hyrbil istället (täcktes av helförsäkringen). En dieselhyrbil…

Två tankningar går bra men när jag kommit i land i Skåne tankar jag bensin. Jag har ägt tre bilar privat, alla bensin. Denna diesel-Fiat var den enda Hertz hade tillgänglig där min privata bil la av. Annars hade jag aldrig aktivt valt en dieselbil. Körde någon km/minut innan jag insåg mitt misstag så det är väl ett gränsfall om det bara blir dyrt eller är fullständig katastrof. Väntar fortfarande på besked (Hertz svarstid är två veckor på den här sortens ärenden! De har aldrig slagit dem att folk kan vara väldigt angelägna att veta om de åker på 5 000:- eller 50 000:-?).

Fick höra lite intressanta saker från kvinnan som bärgade mig, bland annat att det finns speciella lock/insatser man kan sätta i dieselbilar som gör att man inte kan tanka dem med bensin. Googlade detta när jag kom hem, kostar några hundralappar styck. Hur idiotiskt är det inte att Hertz inte har detta som standard? Dessutom berättade hon att, något jag inte var medveten om, dimensionerna på dieseltankrör/-munstycken är inkompatibla med motsvarande bensin, dvs man kan tanka bensin i diesel men inte diesel i bensin. Som av en händelse är bensin i diesel, dvs det misstag som går att göra, ett STORT problem. Det omvända, diesel i bensin, som alltså inte går att göra (visst, med stor ansträngning) är däremot ingen större katastrof (räcker i princip med tanktömning). Hur jävla idiotiskt är inte allt detta?

Dessutom, försäkringar: vis av erfarenheter, dvs min stannade privata bil, bad jag om extra försäkringsskydd när jag hyrde bilen. Kostade €50. MEN DET TÄCKER INTE FELTANKNING! Feltankning räknas som handhavandefel. Däremot kan man försäkra sig mot olyckor, dvs buskörning (i alla fall så länge den inte går att bevisa) kan man försäkra sig mot men inte feltankning som ju är misstag man begår helt utan uppsåt eller avsikt. Jag har hemförsäkring, helförsäkring på min privata bil, reseförsäkring hos Europeiska (jag hade varit borta i fyra månader) samt två bankkort med försäkringar. Inget av detta täcker feltankning, däremot täcks diverse småsaker som kostar kanske 1000-5000:-

Jag behövde bara få skriva av mig lite…Otroligt frustrerad, mest över att att det finns billiga skydd mot feltankning men att Hertz inte tycker det är en bra idé.


Avslutar med ett citat från en artikel i Vi Bilägare http://www.vibilagare.se/reportage/felt … -dyr-15164

Den främsta orsaken till det växande antalet feltankningar är enkel: dieselbilarna har snabbt blivit vanligare i den svenska trafiken. Ökningen på senare tid har varit närmast explosionsartad och hittills i år är över 30 procent av alla nya personbilar som sålts försedda med dieselmotor.

Men risken för att den som själv äger sin dieselbil gör samma misstag som Vi Bilägares testledare är förstås minimal, han/hon är ju van att parkera vid dieselpumpen.

Däremot har många företag och myndigheter i dag tjänstebilsparker med en blandning av olika bränsletyper: diesel, E85 och bensin. Ena dagen kör den anställdeen bensin- eller E85-bil, nästa dag en diesel. I det läget är det lätt hänt att det strular till sig vid tankningen.

Hyrbilskunder är en annan kategori förare med förhöjd risk för feltankning, liksom alla andra som ofta växlar mellan olika typer av bilar.

Dr_struts
8 maj 2014 · 1 861 Inlägg

fy fan vad jobbigt! Hoppas verkligen att det löser sig på ett bra sätt... Är ju så man ryser bara av tanken att hamna i ett sådant drama!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
partyvan
8 maj 2014 · 1 071 Inlägg

Syrran tankade bensin i farsans L200 förra sommarn och det va bara att slanga ur skiten och byta filter sen i med diesel så gick den som en dröm igen

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
nippletwister
8 maj 2014 · 22 Inlägg

Man borde ju kunna ändra munstycket på bensin/dieselslangen till t.ex. en triangel och fyrkant och samma i bilen. Då kan det inte bli fel om man har koll på sina figurer...

Dr_struts
8 maj 2014 · 1 861 Inlägg

nippletwister skrev:
Man borde ju kunna ändra munstycket på bensin/dieselslangen till t.ex. en triangel och fyrkant och samma i bilen. Då kan det inte bli fel om man har koll på sina figurer...

+1

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Sweed0
18 maj 2014 · 1 Inlägg

Har hört att hyrbilsföretag har som en del i sin affärsidé att ej ha försäkring mot feltankning. De tar ut en högre summa mot kunden än vad det kostar för dom att reparera bilen vilket gör att de tjänar pengar på kundens olycka.

För övrigt kan jag tipsa om feltankningsskyddet Fuel Angel. Har den själv och fungerar perfekt smile Hemsidan till Fuel Angel är www.stoppafeltankning.se

MrStalby Scrape Addict
18 maj 2014 · 128 Inlägg

Om man kör en kortare stäcka på bensin så behöver ingenting skadas. Det räcker att pumpa ut det bränsle som är i bilen, och tanka i diesel på nytt. Det tar max en halvtimme på verkstad.
Ska det verkligen behöva bli så dyrt?

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang