Värden kanske var lite felformulerat, men får olika frekvens om jag ser till så lådan blir 80 liter netto, basarna tar ju upp 4 liter tillsammans och porten 6 liter så, 10 liter ska bort, alltså ska lådan bli på 90 liter, innermått.
Enligt Torres... hamnar avstämningen mellan 19-20 Hz, men den tar visserligen inte hänsyn till vilken bas jag använder, eller vilken bil det ska spelas i.
Winisdsäger att med 6"port och 30cm rör (90 liter låda netto) så hamnar avstämningen på 40 Hz.
Med samma port och 80 liter netto, så blir avstämningen 42-43 Hz.
Probox (som jag för övrigt inte litar ett dyft på, tycker att röret ska vara 81cm långt för att få avstämning 38 Hz. Får nog kasta alla programmen och lära mig räkna ut allt med miniräknare som sagt:)
Drönirettab skrev:
Olika värden på vad då?
Hur bygger man en sådan då, har kollat lite på olika konstruktioner, men inte riktigt fattat allt.
Har försökt lära mig en del genom tiden men aldrig förstått hur en del kan sitta och räkna och tävla i detta, verkar vara jättekul när man förstår det mesta, men jag kan inte en förstå hur avstämningen ska vara, och hur man räknar ut den

affro6072 skrev:
skulle funka med en 6:e ordningens bandpasslåda åxå men betydligt svårare att bygga och blir lite större. men den skulle spela högt:)