3304
Sök

Hjälp - Alpine SWR-1222D - Bygga låda

14 Inlägg
21 maj 2014
kort så skulle man kunna säga att det är så, specielt i bil för där finns det så många variabler.  det är annorlunda om man ska bygga för att ha hemma där man inte behöver tänka på vägljud mm mm . . .

det med bandpass är betydligt svårare att förklara mer än att basen sitter i en låda och spelar in i en annan. en eller båda kan vara portade och kallas då för 4:e ord eller 6:e ordningen. finns en 8:e ord åxå som dom båda kammrarna innan spelar in i en 3e kammare som åxå är avstämd men dessa är inte så vanliga och är extremt svåra att få till så ja har aldrig byggt någon sådan.  även om det har varit lockande bara för utmaningen skull. smile

112 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
Nu ska vi se.
Ritat upp en låda i Sketchup med måtten.
Yttermått: 1000mm x 450mm x 270mm
Innermått: 962mm x 412mm x 232mm

Detta ska då bli 91,9 liter.
Porten är 6.84 liter och basarna är 4 liter.
alltså ca 11 liter som ska bort.
sen ska det stagas inuti också, så bör landa på ca 80liter netto.

Detta kan nog bli bra tror jag, men om jag vill ha lägre avstämning,
är det bara att förlänga porten lite då?
Eller ska man staga mer för att minska volymen i lådan?

Om jag vill bygga slotport istället, är det bara att bygga likvärdigt i liter som porten ska ta upp då?

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

21 761 Inlägg
22 maj 2014
Förlänga porten i samma lådvolym ger visserligen lägre avstämning, men eftersom att porten också tar upp mer plats så blir inte sänkningen lika stor som man har räknat ut (om man inte tog med portens ökade utrymme i beräkningen förstås). smile

Slotport blir normalt sett lite kortare för samma avstämning och portarea jämfört med "vanlig" rund port. Du kan använda den här portuträknaren till slotport om du vill, den funkar bra: http://www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

112 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
Hittat lite mer på nätet
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46774/46774-c654813a044b088d42e7237067c357d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46774/46774-f2185f1fc72acab9e7bfe279aab5855d.jpg

Varför gillar en del att köra så stora lådor? det går ju att köra med mindre och ändå ha "samma" avstämning.
Finns det någon bra sida man kan läsa om sånt här? eller är det mer "testa dig fram"?

21 761 Inlägg
30 maj 2014
En större låda ger mer verkningsgrad, men samtidigt får återgivningen en mer markerad frekvenspeak och lådan kan riskera att bli "entonig". Beroende på vilken musik man spelar så gör det kanske inget att frekvensåtergivningen har en markerad peak om musiken inte innehåller så mycket frekvenser i närheten av peaken, men det får man i så fall prova sig fram till.

En annan orsak till att folk gör stora lådor kan ha att göra med elementets egen frekvensgång. Programmen utgår nämligen ifrån att ett element har rak frekvensåtergivning ända ner till 0 Hz, men så är inte fallet. Då måste man kanske göra lådan så att det i teorin visar en peak för att kompensera elementets egen frekvensgång, vilket gör att återgivningen i praktiken blir jämn.

Teori och verklighet alltså. smile

112 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
Aha, nu börjar jag fatta, så det är därför "tävlingslådor" ofta är stora. Läste på ett forum från USA att det även ska vara lättare att driva basar i större låda, då det inte finns så mkt motstånd, men då måste väl risken vara större att man eldar upp basen/basarna också? Detta var ju lite roligt och intressant att läsa om smile

Drönirettab skrev:
En större låda ger mer verkningsgrad, men samtidigt får återgivningen en mer markerad frekvenspeak och lådan kan riskera att bli "entonig". Beroende på vilken musik man spelar så gör det kanske inget att frekvensåtergivningen har en markerad peak om musiken inte innehåller så mycket frekvenser i närheten av peaken, men det får man i så fall prova sig fram till.

En annan orsak till att folk gör stora lådor kan ha att göra med elementets egen frekvensgång. Programmen utgår nämligen ifrån att ett element har rak frekvensåtergivning ända ner till 0 Hz, men så är inte fallet. Då måste man kanske göra lådan så att det i teorin visar en peak för att kompensera elementets egen frekvensgång, vilket gör att återgivningen i praktiken blir jämn.

Teori och verklighet alltså. smile

21 761 Inlägg
30 maj 2014
Om lådorna görs alltför stora så kan det bli okontrollerade konrörelser, man får vara mer uppmärksam på hur elementet beter sig. Det blir lättare att "elda upp" eller spela sönder basen, så kan man nog säga.

Verkningsgraden blir som sagt högre, men samtidigt minskar frekvensområdet som får högre verkningsgrad. Har man tex en låda på kanske 50 liter som ger en viss verkningsgrad och jämn återgivning vid 30-60 Hz så kommer verkningsgraden att bli högre med 80 liters låda (med samma avstämning), fast återgivningen är inte längre jämn vid 30-60 Hz. Istället är kurvan kanske bara jämn vid 40-50 Hz och det har alltså blivit en markerad peak. smile

112 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Nu ska jag bli lite jobbig.

Om jag vill bygga såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46774/46774-9ec4b99ac2b803fb1aca6f5993add277.jpg
Hur lång ska porten vara då (avstämt till 35Hz)? och bredden på porten, verkar den okej? eller ska den vara större eller mindre?

Yttermått: B1000mm x H400mm x D350mm = 140L
Innermått: B962mm x H362mm x D312mm = 108,7L

21 761 Inlägg
31 maj 2014
Det funkar inte med en så stor portarea till den byggvolymen för att få 35 Hz avstämning, porten blir "oändligt lång" pga att den tar upp så stor plats och nettovolymen blir för liten. Du får i så fall utgå ifrån en viss nettovolym och räkna fram portlängden, sedan lägga till portens plats för att få byggvolymen. smile

112 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46774/46774-36f5a03f40aa77da6bd81b5506c47cf6.jpg

Istället för en 6" port som är 270 lång inkl. trattar, skulle jag kunna ha 2st 4" som är 260 långa inkl. trattar?
Har nämligen redan 4" liggandes hemma.

Vet dock inte om jag räknat rätt, då jag försöker förstå mig på programmet, men börjar förstå mer och mer iaf. smile

21 761 Inlägg
31 maj 2014
2 st 4" portar har litegrann mindre area än 1 st 6" port så lufthastigheten blir aningen högre, men det är ingen jätteskillnad. Vid 1000 W inmatad effekt finns nog risk för flåsljud om inte skarven mellan rör och trattar är riktigt jämn.

Jag brukar inte räkna på "flared" när det gäller portarna, programmet vet ju inte vilken typ av konade portar man har. Därför tycker jag det är bättre att räkna med ett vanligt rör och sedan själv dra bort den längd som trattarna motsvarar. smile

En sak jag blir fundersam på är dina frekvenskurvor, jag får inte riktigt såna i mitt BassBox Pro. Det ser ut som att basen har ganska lågt Qts. hmm

Vilket Qts står det i ditt program?
Vilket år är senaste uppdateringen av den basen i högtalardatabasen?

112 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Okej, det kanske är lättare att göra som du säger, får prova detta kanske.

Ja, det spelade ingen roll hur jag försökte ändra volym och avstämning så förblev kurvan likadan, men där har vi svaret då, i mitt program stod det inget qts-värde alls.
Och fick lägga in värdena själv eftersom jag inte hade just denna i databasen.
Ska korrigera och testa igen smile

Drönirettab skrev:
2 st 4" portar har litegrann mindre area än 1 st 6" port så lufthastigheten blir aningen högre, men det är ingen jätteskillnad. Vid 1000 W inmatad effekt finns nog risk för flåsljud om inte skarven mellan rör och trattar är riktigt jämn.

Jag brukar inte räkna på "flared" när det gäller portarna, programmet vet ju inte vilken typ av konade portar man har. Därför tycker jag det är bättre att räkna med ett vanligt rör och sedan själv dra bort den längd som trattarna motsvarar. smile

En sak jag blir fundersam på är dina frekvenskurvor, jag får inte riktigt såna i mitt BassBox Pro. Det ser ut som att basen har ganska lågt Qts. hmm

Vilket Qts står det i ditt program?
Vilket år är senaste uppdateringen av den basen i högtalardatabasen?

21 761 Inlägg
31 maj 2014
På bilden ser man att det bara finns Qms angivet, men i så fall kan inte programmet räkna ut en frekvenskurva. Det var också en sak som gjorde mig fundersam. Qts ska iaf vara 0,42 med både parallellkopplade och seriekopplade spolar, så står det i mitt program och jag har även kikat på Alpines hemsida för att dubbelkolla. smile

En till sak förresten, diametern på 6" port brukar vad jag vet vara 152 mm (inte 153 mm). Men nu var jag extra petig. wink
Senast redigerat av Drönirettab (31 maj 2014)

112 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Sådär, nu verkar det vara mer rätt va?
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46774/46774-0b190fbd5d5d97160f8cc6dd527f9f24.jpg

21 761 Inlägg
31 maj 2014
Ja, nu ser det ut som i mitt program. Att kurvan faller i styrka ovanför 100 Hz beror på att talspolens induktans (Le) finns angiven och då räknar programmet med den faktorn också. Man kan plocka bort det värdet om man vill, då blir kurvan rak hela vägen upp i frekvens och det kan även bli aningen skillnad en bit under 100 Hz. Inget dramatiskt dock. smile

Fortfarande finns inte Qts angivet i din bild, men eftersom att du har angivit både Qms och Qes så räknar programmet automatiskt ut Qts (fastän det inte står i rutan till vänster) och kan därför visa frekvenskurvan. En liten förklaring bara.

112 Inlägg
1 juni 2014
Trådstartare
Tusen tack för all hjälp.
Nu börjar jag hänga med på noterna,
Förstått att Bassbox räknar bort porten iaf, räknar den även bort basen i volymen? eller är det något man får ha med i beräkningarna?

Lutar iaf åt att det blir en låda på 110 liter netto, avstämd till 35Hz, med 2st 4" portar som är 273mm långa smile

Drönirettab skrev:
Ja, nu ser det ut som i mitt program. Att kurvan faller i styrka ovanför 100 Hz beror på att talspolens induktans (Le) finns angiven och då räknar programmet med den faktorn också. Man kan plocka bort det värdet om man vill, då blir kurvan rak hela vägen upp i frekvens och det kan även bli aningen skillnad en bit under 100 Hz. Inget dramatiskt dock. smile

Fortfarande finns inte Qts angivet i din bild, men eftersom att du har angivit både Qms och Qes så räknar programmet automatiskt ut Qts (fastän det inte står i rutan till vänster) och kan därför visa frekvenskurvan. En liten förklaring bara.

14 Inlägg
2 juni 2014
håller med föregående talare smile stora lådor blir oftast lite mer lättdrivna men har åxå en tendens till att bli bumliga om dom inte stagas ordentligt.  bassbox är lite knepigt att använda om man inte har kört med det förut. men det är ett riktigt bra program.

det går göra en slits port men räkna med att en 6" port har ca 186cm2 i area och 2st 4" 167cm2 så sen är det bara att dela tex 186 med lådans bredd tex 90cm så ska porten vara 2,07cm hög.

men bassbox har detta så man kan välja 4kantig port. men ja brukar räkna på runda portar först så man har ett hum om proportionerna och sen räkna om till önskad 4kantig.

det brukar vara lite mindre risk för blåsljud i 4kantiga portar är runda med samma area, kan inte svara på varför, men mina egna tester har bekräftat detta.

35Hz är ett bra utgångsläge om man vill ha en låda som spelar det mesta och lite mer HI-FI om man så vill smile  har oftast detta själv som utgångsläge till bil om det ska spelas musik. till SPL är det annat som gäller. men där vill man oftast att en ton ska vara extremt dominant och gärna samma resonansfrekvens som kupén. men då spelar det inte mycket till musik utan bara testtoner men EXTREMT högt.

21 761 Inlägg
2 juni 2014
eXist3nZ skrev:
Förstått att Bassbox räknar bort porten iaf, räknar den även bort basen i volymen? eller är det något man får ha med i beräkningarna?

När du är inne på fliken "Box" så finns det ett antal olika flikar, om du går in på fliken "Interior" så finns små rutor (det står "Lock") där man kan bocka för om programmet inte ska räkna med bas och/eller port i lådvolymen. Bockar man inte för dessa små rutor så räknar programmet med platsen för både basen och porten om det finns tillräckligt många variabler angivna.

Programmet har en förinställd godstjocklek på portmaterialet, då kommer programmet automatiskt att räkna ut hur stor plats porten tar upp när man anger portlängden. Det värdet läggs sedan till i rutan "Total" (om man inte har bockar för "Lock") när man ligger i fliken "Box Design".

Om man anger elementets konarea så räknar programmet automatiskt ut hur stor plats elementet tar upp, men det är faktiskt fel av programmet att göra så. Programmet vet ju inte hur djup och bred själva korgen är eller hur stor magneten är, därför ska det inte räkna ut hur stor plats elementet tar upp. Är väl en bugg antar jag.

Men om man ligger i fliken "Driver" och klickar på fliken "Dimensions" så kan programmet föreslå (det står "Est" längst ner på "M-Vd") hur stor plats det tar upp om man anger måttet C, D och G på elementet. Den plats som programmet räknar ut läggs också till i rutan "Total" (om man inte har bockat för "Lock"). smile

Enkelt. wink

112 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
Svarar kort och gott på båda era inlägg.
Aha

Nu förstår jag ännu mer smile

Sök