Motorlampan lyser om man är oförsiktig

stefan64
18 maj 2014 · 8 Inlägg

Vad kan det vara för fel på min mb 230 kompressor? -01:a
Kör jag lugnt och inte pressar bilen, helst med farthållaren kan bilen fungera i flera dagar utan att motorlampan tänds.
Har jag bråttom och gasar på lite för mycket tänds den nästan direkt.
När den tänds läser jag ut att det är främre lambdasensorn som ger felkod. är inne på min 4:e sond och har släckt den ca 10 ggr nu. så jag tror inte det är själva sonden som felar utan är ett följdfel av något annat.

Det konstiga är att den ligger på ca 0,8 l/milen oavsett om lampan lyser eller inte, och motorn går likadant men är aningen slö.
Hade någon bakom mig som påpekade att den ryker ganska mycket (grårök)

Har rengjort Lmm med airsensor cleaner 2 ggr och den ser inte smutsig ut.
Har sökt läckage i grenrör och insug samt alla slangar.

Det jag kan komma på härnäst är väl att jag inte bytte ut bensinfiltret för 2 år sedan enligt serviceschemat.
Är det troligt att det kan ge dessa symptom?
Eller finns annat att kolla upp före verkstadsbesök?

240bns
19 maj 2014 · 1 008 Inlägg

Vilken felkod på främre sonden fick du då??
Utan att veta något mer så låter det som det är ett luftläckage som uppstår när du trampar på och lamdasonden försöker kompensera utan att lyckas och därmed sätter en eller flera felkoder.

Jag har varit med om liknande fel på andra bilar och då var det spruckna tryckslangar som var boven, slangbrotten var då vid slangklämmorna och en slangböj som legat och nött mot en kant,  det höll tätt vid lägre laddtryck.

stefan64
19 maj 2014 · 8 Inlägg

P0131 O2 Sensor Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 1

Ska kolla tryckslangarna igen

marcus80 Sir
19 maj 2014 · 935 Inlägg

Hade ett liknade fel på min allroad. Körde man som en kärring gick den bra men laddade man på så gick den inte alls och motor lampan började blinka.

På min var det stiften så kolla dom hur dom ser ut. Mina var nog aldrig bytta så slängde i 6 nya och bilen gick som en dröm

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
ottorb
19 maj 2014 · 320 Inlägg

på dem bilarna vevhusventilationslangen som brukar gå sönder , den sitter bakom kompressorn, och mycket riktigt luftläckage

stefan64
27 maj 2014 · 8 Inlägg

Stift och spolar bytte jag för ett år sen
Ok ska kolla upp det med vevhusslangarna igen.
Kan det i så fall ha med röken i avgaserna att göra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang