Bästa bilen för Autobahn???

OpelP1
23 maj 2014 · 1 412 Inlägg

Haha!  big_smile

Senast redigerat av OpelP1 (23 maj 2014)

djukk34
23 maj 2014 · 309 Inlägg

Micoway skrev:
Min dotter skall köra bil till södra Tyskland i sommar. Men vilken  bilmodell från 1997-2000 skall vi välja? Den bör ju vara snabb och rymlig för 5 samt tillverkad i Tyskland. Vad tror du är bästa bilen för snabb och komfortabel färd på Autobahn i 130 knyck??

För ca 20.000:- får du skit som man helst inte vill lämna landet med. Kan du tänka dig en slöare bil blir det lite lättare men fortfarande jobbigt. En 520/523 E39 går kanske att hitta någon vettig runt det priset, se dock till att det är skinn och automat. Annars är det en hopplös bil.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2014 · 14 039 Inlägg

1984 köpte vi en ny Opel Rekord som vi sommaren åkte ner till Italien med och det blev en hel del mil på Autobahn. Det var väl en bit under 100 hkr i den men det gick alldeles utmärkt att köra på Autobahn. Men behöver inte ha 500 hkr till denna körning. Bara man litar på bilen så går de flesta att ta sig fram på Autobahn i lagom fart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2014 · 17 455 Inlägg

maaw skrev:

Micoway skrev:
Min dotter skall köra bil till södra Tyskland i sommar. Men vilken  bilmodell från 1997-2000 skall vi välja? Den bör ju vara snabb och rymlig för 5 samt tillverkad i Tyskland. Vad tror du är bästa bilen för snabb och komfortabel färd på Autobahn i 130 knyck??

För ca 20.000:- får du skit som man helst inte vill lämna landet med. Kan du tänka dig en slöare bil blir det lite lättare men fortfarande jobbigt. En 520/523 E39 går kanske att hitta någon vettig runt det priset, se dock till att det är skinn och automat. Annars är det en hopplös bil.

Vad har skinn med funktionen att göra? Skinn är värdelöst. Köper hellre en bil utan. Men visst är det prutläge om bilfan har skinn. Bara man kan leva med det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelP1
23 maj 2014 · 1 412 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

maaw skrev:

Micoway skrev:
Min dotter skall köra bil till södra Tyskland i sommar. Men vilken  bilmodell från 1997-2000 skall vi välja? Den bör ju vara snabb och rymlig för 5 samt tillverkad i Tyskland. Vad tror du är bästa bilen för snabb och komfortabel färd på Autobahn i 130 knyck??

För ca 20.000:- får du skit som man helst inte vill lämna landet med. Kan du tänka dig en slöare bil blir det lite lättare men fortfarande jobbigt. En 520/523 E39 går kanske att hitta någon vettig runt det priset, se dock till att det är skinn och automat. Annars är det en hopplös bil.

Vad har skinn med funktionen att göra? Skinn är värdelöst. Köper hellre en bil utan. Men visst är det prutläge om bilfan har skinn. Bara man kan leva med det.

Håller med, kan jag välja en bil utan skinn så gör jag det. Både e39:an och e61:an jag hade var utan skinn då det fanns på min "helst inte" lista.

Senast redigerat av OpelP1 (23 maj 2014)

Germax
23 maj 2014 · 12 086 Inlägg

Åker man tyska premiumbilar är ju tygklädsel helt uteslutet.

OpelP1
23 maj 2014 · 1 412 Inlägg

Germax skrev:
Åker man tyska premiumbilar är ju tygklädsel helt uteslutet.

I en rolls royce eller liknande så skulle jag hålla med dig då det liksom hör till med skinn, men i en vanlig svenssonbil som bmw 5-serie? Nä då kan det vara något man trivs med dvs i mitt fall tygklädsel.

Senast redigerat av OpelP1 (23 maj 2014)

dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

maaw skrev:

Micoway skrev:
Min dotter skall köra bil till södra Tyskland i sommar. Men vilken  bilmodell från 1997-2000 skall vi välja? Den bör ju vara snabb och rymlig för 5 samt tillverkad i Tyskland. Vad tror du är bästa bilen för snabb och komfortabel färd på Autobahn i 130 knyck??

För ca 20.000:- får du skit som man helst inte vill lämna landet med. Kan du tänka dig en slöare bil blir det lite lättare men fortfarande jobbigt. En 520/523 E39 går kanske att hitta någon vettig runt det priset, se dock till att det är skinn och automat. Annars är det en hopplös bil.

ABSOLUT inte automat. En automat, oavsett bilmärke, kommer alltid att krångla (mer än en manuell!) förr eller senare. Enligt tillverkarna skall automatoljan aldrig bytas vilket förmodligen bidrar till rasen. Min brors typ 37000 mila E39 är en Steptronic. Den funkar klockrent än så länge, servad enligt konstens alla regler (bilen köpt av bekant som ägt den sen ny), men automatoljan är nog inte bytt då den inte finns med i serviceplanen. En manuell är det rätta valet. Fördelen med automat är att den faktiskt är snålare när man marschar runt 130!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Vettemannen skrev:
1984 köpte vi en ny Opel Rekord som vi sommaren åkte ner till Italien med och det blev en hel del mil på Autobahn. Det var väl en bit under 100 hkr i den men det gick alldeles utmärkt att köra på Autobahn. Men behöver inte ha 500 hkr till denna körning. Bara man litar på bilen så går de flesta att ta sig fram på Autobahn i lagom fart.

/Benny

Precis...Jag åkte genom hela Europa med min första bil en Ascona med 88 kusar o 4-petad låda. Låg i runt 120 på Autobahn hela tiden, inga problem. Den toppad runt dryga 150 bara då den fantastiska Solex förgasaren är värdelös. Efter att ha monterat en Weber från Sierra gjorde bilfan 180:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2014 · 17 455 Inlägg

dawwe skrev:

Vettemannen skrev:
1984 köpte vi en ny Opel Rekord som vi sommaren åkte ner till Italien med och det blev en hel del mil på Autobahn. Det var väl en bit under 100 hkr i den men det gick alldeles utmärkt att köra på Autobahn. Men behöver inte ha 500 hkr till denna körning. Bara man litar på bilen så går de flesta att ta sig fram på Autobahn i lagom fart.

/Benny

Precis...Jag åkte genom hela Europa med min första bil en Ascona med 88 kusar o 4-petad låda. Låg i runt 120 på Autobahn hela tiden, inga problem. Den toppad runt dryga 150 bara då den fantastiska Solex förgasaren är värdelös. Efter att ha monterat en Weber från Sierra gjorde bilfan 180:)

Mmm. Ascona. Trevliga bilar. Rejält byggda.

Min första resa på Autobahn var i en Mercedes compact 220D automat -69. Jag var 6-7 år och den gick inte så fort vill jag minnas. Roligaste resan var i en uppskruvad Fiat Uno Turbo då vi fick upp den i 238km/h på mätaren. En och annan glodde litegrann... Bekvämasteresan var i en MB 600SE. Bilfan "gick på tomgång" i 160...

Vad jag försöker säga är att man kan åka i allt.
Men ju större/nyare bil - ju säkrare är det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2014 · 17 455 Inlägg

dawwe skrev:

maaw skrev:

Micoway skrev:
Min dotter skall köra bil till södra Tyskland i sommar. Men vilken  bilmodell från 1997-2000 skall vi välja? Den bör ju vara snabb och rymlig för 5 samt tillverkad i Tyskland. Vad tror du är bästa bilen för snabb och komfortabel färd på Autobahn i 130 knyck??

För ca 20.000:- får du skit som man helst inte vill lämna landet med. Kan du tänka dig en slöare bil blir det lite lättare men fortfarande jobbigt. En 520/523 E39 går kanske att hitta någon vettig runt det priset, se dock till att det är skinn och automat. Annars är det en hopplös bil.

ABSOLUT inte automat. En automat, oavsett bilmärke, kommer alltid att krångla (mer än en manuell!) förr eller senare. Enligt tillverkarna skall automatoljan aldrig bytas vilket förmodligen bidrar till rasen. Min brors typ 37000 mila E39 är en Steptronic. Den funkar klockrent än så länge, servad enligt konstens alla regler (bilen köpt av bekant som ägt den sen ny), men automatoljan är nog inte bytt då den inte finns med i serviceplanen. En manuell är det rätta valet. Fördelen med automat är att den faktiskt är snålare när man marschar runt 130!

Va? Haft mååånga bilar och de med automat har aldrig krånglat. Däremot har jag bytt ett gäng kopplingar/urtrampningslager på bilar med manuell låda. Men pratar vi bilar som rullat 40000 mil och uppåt är manuell att föredra. Volvos automater rasar ofta vid 45000 mil som exempel. Gamla mersor går det dubbla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
24 maj 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:

dawwe skrev:

maaw skrev:

För ca 20.000:- får du skit som man helst inte vill lämna landet med. Kan du tänka dig en slöare bil blir det lite lättare men fortfarande jobbigt. En 520/523 E39 går kanske att hitta någon vettig runt det priset, se dock till att det är skinn och automat. Annars är det en hopplös bil.

ABSOLUT inte automat. En automat, oavsett bilmärke, kommer alltid att krångla (mer än en manuell!) förr eller senare. Enligt tillverkarna skall automatoljan aldrig bytas vilket förmodligen bidrar till rasen. Min brors typ 37000 mila E39 är en Steptronic. Den funkar klockrent än så länge, servad enligt konstens alla regler (bilen köpt av bekant som ägt den sen ny), men automatoljan är nog inte bytt då den inte finns med i serviceplanen. En manuell är det rätta valet. Fördelen med automat är att den faktiskt är snålare när man marschar runt 130!

Va? Haft mååånga bilar och de med automat har aldrig krånglat. Däremot har jag bytt ett gäng kopplingar/urtrampningslager på bilar med manuell låda. Men pratar vi bilar som rullat 40000 mil och uppåt är manuell att föredra. Volvos automater rasar ofta vid 45000 mil som exempel. Gamla mersor går det dubbla.

Får lov att instämma, många kopplingar och urtrampningslager samt en och annan vägrande överväxel på M41, M410 & M46 har det mekats med genom åren som ung och tillräckligt intresserad, men aldrig behövt göra något åt växellådor i den mängd automatlådeförsedda slädar jag ägt förutom någon justering av kickstag eller vacuumstyrning.

Detta beror säkerligen även detta på min "tidigare ägare teori", en ungdom som vill sladda runt korvkiosken köper i regel inte en "billig" automatväxlad bil, det är ocoolt.
Den som vill köra bekvämt och i regel lugnare köper en automatväxlad. (generalisering då det alltid finns undantag.)

Men som vanligt är det olika från bil till bil även samma modeller hur länge det håller ihop.

Jag skulle trots mina goda erfarenheter angående automater, ändå på en gammal BMW välja en manuell låda och tygklädsel för på en sådant billigt exemplar från -99 som eftersöks fungerar förmodligen inte klimatanläggningen tillfredsställande och då är inte skinn någon rolig resekamrat genom ett sommarvarmt Tyskland.

Evildan
24 maj 2014 ·

En sådan här skulle jag tveklöst våga åka på en längre  semester med:

http://www.blocket.se/sodermanland/Ford … 12&w=1

Rätt pengar om den är bra.

dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Du e rolig du Evil...Du sågar BMW och kontrar med en FORD? Fords trötta V6 är inte snål, en viktig aspekt om man skall köra låååångt. Nej en E39 Touring med M52 (523i är den snålaste, 520i drar mer då den får jobba hårdare...). Finns få bilar som är så prisvärda som E39 just nu, o vad som begärs för bilarna o vad de säljs för är ofta två helt olika belopp...

PS: En Ford kan inte vara "bra" per definition smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Evildan skrev:
Detta beror säkerligen även detta på min "tidigare ägare teori", en ungdom som vill sladda runt korvkiosken köper i regel inte en "billig" automatväxlad bil, det är ocoolt.
Den som vill köra bekvämt och i regel lugnare köper en automatväxlad. (generalisering då det alltid finns undantag.)

Men som vanligt är det olika från bil till bil även samma modeller hur länge det håller ihop.

Jag skulle trots mina goda erfarenheter angående automater, ändå på en gammal BMW välja en manuell låda och tygklädsel för på en sådant billigt exemplar från -99 som eftersöks fungerar förmodligen inte klimatanläggningen tillfredsställande och då är inte skinn någon rolig resekamrat genom ett sommarvarmt Tyskland.

Jag har bara ägt manuella bilar, lååångt ifrån alla i "toppskick". Exempel Ascona 1.9 -79 manuell, inga problem med vlåda! Polo Kombi -82, en drivaxel slog hål på lådan, tätade med kemiskmetall o körde vidare i över 3000 mil, sålde sedan bilen. 323i E21 -83, 323i -84 osv osv. Aldrig några bekymmer med vlådan oavset fabrikat. När en automat krånglar/pajjar är det ofta dödsstöten för bilen (billiga bilar!)...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
24 maj 2014 ·

dawwe skrev:
Du e rolig du Evil...Du sågar BMW och kontrar med en FORD? Fords trötta V6 är inte snål, en viktig aspekt om man skall köra låååångt. Nej en E39 Touring med M52 (523i är den snålaste, 520i drar mer då den får jobba hårdare...). Finns få bilar som är så prisvärda som E39 just nu, o vad som begärs för bilarna o vad de säljs för är ofta två helt olika belopp...

PS: En Ford kan inte vara "bra" per definition smile

Ja, jag sågar BMW E39 för en Ford Mondeo, varför kan läsas i tidigare av mig skrivna inlägg.

Den av dig påstådda trötta och törstiga Ford V6 170hk skickade den automatväxlade Mondeon 0-100km/h på 10.8s och drog 10.7l/100km blandad körning.
Manuell dito: 0-100km/h 8.7s blandad körning 10.0l/100km.

Den av dig jämförda pigga och snåla BMW 523 Aut Touring -00 tog 10.2s på sig 0-100km/h och sörplade i sig 10.7l/100km blandad körning.
Manuell dito: 0-100km/h 8.9s blandad körning 9.8l/100km.

BMW 520i touring manuell 0-100km/h 10.6 blandad körning 9.6l/100km.

Dessa siffror gäller givetvis nybilar körda enligt dåtidens körcykler.

Så, jo visst är Forden törstig och slö jämfört med en 523 E39. roll
Är nog klokt att läsa sina fakta innan man påstår saker som med uppmätta siffror visar sig inte stämma, det blir lätt galet annars.

Som jag skrev tidigare, våra olika erfarenheter gällande olika bilmärkens driftsäkerhet är väldigt olika, men givetvis finns det alltid enskilda exemplar oavsett märke/modell som är bättre eller sämre än genomsnittet, som jag skrivit förr.

Presidento Of World
24 maj 2014 · 3 322 Inlägg

Mina E39er var förhoppningsvis dom sista bmw bilarna som parkerades på gården.. elfel och rost fysatan.. .Automat på den i 110-120 drog fanskapen 1,2l milen.. usch!

Då tyckte jag även att min Saab gick billigt jämfört med bmw bilarna. ¨

För 20 000 riksdaler skulle jag lätt välja en typ random ford/opel/Citroen osv. man får mycket mer bil så.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Inte min erfarenhet. Jag pratar om verklig förbrukning, inte pappersförbrukning... M52B25 är härligt snål, under 0.8 runt 130 är inga större problem. Drar den mer så är det nån vajsing. Brorsans 523iA drog UNDER litern i snitt, men då med marschfarter runt 160, ibland uppåt 190...Inga toppfarts försök. Men visst köp en Ford för 9" för all del. Men kom inte o klaga sen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
OpelP1
24 maj 2014 · 1 412 Inlägg

Evildan skrev:
En sådan här skulle jag tveklöst våga åka på en längre  semester med:

http://www.blocket.se/sodermanland/Ford … 12&w=1

Rätt pengar om den är bra.

Det där är ju fantastiskt mycket bil för pengarna!

IceEyes Varningar: För många..
24 maj 2014 · 2 552 Inlägg

Är ni inte allergiskt mot fransktillverkat så kan jag varmt rekommendera Citroën XM TDI. Rymlig som en flyghangar och komfortmässigt så golvar den sina konkurrenter.

Annars finns även C5 som är modernare än XM. Har dock inga erfarenheter av dessa.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang