Bästa bilen för Autobahn???

Volvo-V40-T4
24 maj 2014 · 208 Inlägg

Köp en volvo ...... håller i alla väder

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 maj 2014 · 10 427 Inlägg

En "gammal" Skoda Superb?

http://www.blocket.se/hassleholm/Skoda_ … =6&w=3

Inte åkt i nån själv men borde ju vara skapligt mycket utrymme/peng jämfört med någon liknande VW eller så.

AllRightsReserved All Rights Reserved
24 maj 2014 · 141 Inlägg

Brorsan och 3 polare bilade genom 9 länder i Europa inkl. Tyskland i hans 245 GLT utan problem, dom fick punka en gång men det kan ju hända alla:lol:

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
-jimmy
24 maj 2014 · 377 Inlägg

Saab 9-5. Packa dock med er bränslepump, tändkasett och en vevaxelgivare så det finns delar när ni blir ståendes sen.  smile

TS_quattro fyrkrafsare
24 maj 2014 · 1 443 Inlägg

http://www.blocket.se/kalmar/Vectra_kom … 18&w=1
också ganska mycket bil för pengen även om det är en Opel  =P
den är ju iaf "tysk"  ^^

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Presidento Of World
24 maj 2014 · 3 329 Inlägg

TS_quattro skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Vectra_kombi_lagmilare_53812713.htm?ca=18&w=1
också ganska mycket bil för pengen även om det är en Opel  =P
den är ju iaf "tysk"  ^^

Bra skit men för dyr asså.. skulle aldrig betala mer än 15 000för en och då ska den vara fin!tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
TS_quattro fyrkrafsare
24 maj 2014 · 1 443 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

TS_quattro skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Vectra_kombi_lagmilare_53812713.htm?ca=18&w=1
också ganska mycket bil för pengen även om det är en Opel  =P
den är ju iaf "tysk"  ^^

Bra skit men för dyr asså.. skulle aldrig betala mer än 15 000för en och då ska den vara fin!tongue

Vad säljaren begär och vad han får är ju inte nödvändigtvis samma sak wink

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Hm, får se...Antingen en relativt fräsch E39, som förvisso påstås "drar lite mycket olja" (igensatt vevhusventilation kanske?) eller en  Vectra för samma peng? Svårt val...NOT. E39 alla dagar i veckan, i alla avseenden, om man inte söker en kombi då...
Den där E39 jag länkar till kan vara rena fyndet för 18-20", tror den släpps för det då "den drar olja" ju....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Presidento Of World
24 maj 2014 · 3 329 Inlägg

dawwe skrev:
Hm, får se...Antingen en relativt fräsch E39, som förvisso påstås "drar lite mycket olja" (igensatt vevhusventilation kanske?) eller en  Vectra för samma peng? Svårt val...NOT. E39 alla dagar i veckan, i alla avseenden, om man inte söker en kombi då...
Den där E39 jag länkar till kan vara rena fyndet för 18-20", tror den släpps för det då "den drar olja" ju....

En vectra är ändå ett säkrare kort, menar hur många vill busköra i en vectra på 150hk? sen är försäkringen +skatt billigare och service

Jag har haft 8st vectror varav 5 av dom har fått smaka på resor ner till balkan utan bekymmer gick kladderfritt 160-170 är inga problem efter de så börjar bilfan skaka.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 maj 2014 · 10 427 Inlägg

dawwe skrev:
Hm, får se...Antingen en relativt fräsch E39, som förvisso påstås "drar lite mycket olja" (igensatt vevhusventilation kanske?) eller en  Vectra för samma peng? Svårt val...NOT. E39 alla dagar i veckan, i alla avseenden, om man inte söker en kombi då...
Den där E39 jag länkar till kan vara rena fyndet för 18-20", tror den släpps för det då "den drar olja" ju....

Verkar vettig smile M54-motorerna verkar ju dra extra mycket olja pga avlagringar på kolvringarna.
Lite läsning: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=242496

dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag har haft 8st vectror varav 5 av dom har fått smaka på resor ner till balkan utan bekymmer gick kladderfritt 160-170 är inga problem efter de så börjar bilfan skaka.

Ah, härliga Opel, skakar sönder. Du ser ju själv, man skall hålla sig undan från Opel, ja om man inte vill bli belåten o se naturen genom plåten...

Senast redigerat av dawwe (24 maj 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Presidento Of World
24 maj 2014 · 3 329 Inlägg

dawwe skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Jag har haft 8st vectror varav 5 av dom har fått smaka på resor ner till balkan utan bekymmer gick kladderfritt 160-170 är inga problem efter de så börjar bilfan skaka.

Ah, härliga Opel, skakar sönder. Du ser ju själv, man skall hålla sig undan från Opel, ja om man inte vill bli belåten o se naturen genom plåten...

Nej inte riktigt, ska du ha en som bruksbil så får du mycket bil idag för en sån.

duger fint på autobahn så länge du inte ska köra som en tok

Som jag sa förut haft 2 E39 och aldrig mer. rost elfel och sörplade i sig 1.3liter milen i 110-120..

Ska du däremot åka fort på Autobahn och inte bryr dig om förbrukning så välj Audi.. 250 som 130 i vilken svensson bil som helst. men dom är inte billiga och drar en massa olja.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

steifan skrev:

dawwe skrev:
Hm, får se...Antingen en relativt fräsch E39, som förvisso påstås "drar lite mycket olja" (igensatt vevhusventilation kanske?) eller en  Vectra för samma peng? Svårt val...NOT. E39 alla dagar i veckan, i alla avseenden, om man inte söker en kombi då...
Den där E39 jag länkar till kan vara rena fyndet för 18-20", tror den släpps för det då "den drar olja" ju....

Verkar vettig smile M54-motorerna verkar ju dra extra mycket olja pga avlagringar på kolvringarna.
Lite läsning: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=242496

Inget speciellt för BMW, motorer av "lågfriktionstyp" tenderar dra mer olja. Det som kan hända är att kolvringarna "fastnar". Det går att få de att lossna, tex genom att mer eller mindre köra "sportigt som fan" i några tusen mil, eller testa med "WD40-tricket". Jävligt OT men min bror köpte en gammal 323i E30 jag hade. Den var lugnt körde av mig. Han var besviken trots att motorn gick lent som en symaskin, den gjorde bara 180...Så han "körde skiten ur den i 2000 mil". O voila, 220 i toppfart, alla angivelser enligt mätaren. Bilen drog inte nämnvärt med olja vad jag kan minnas dock, varken före eller efter.
E39:an som säljes av en "Lidingö-herre" kan mycket väl vara ett fynd, o säkerligen relativt bra prutläge?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xXSammy
24 maj 2014 · 6 571 Inlägg

TS_quattro skrev:

opel_vectra_gts skrev:

TS_quattro skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Vectra_kombi_lagmilare_53812713.htm?ca=18&w=1
också ganska mycket bil för pengen även om det är en Opel  =P
den är ju iaf "tysk"  ^^

Bra skit men för dyr asså.. skulle aldrig betala mer än 15 000för en och då ska den vara fin!tongue

Vad säljaren begär och vad han får är ju inte nödvändigtvis samma sak wink

Avsett vad så har den fel motor.. GM L61.

Problem med kamkedjan, bytes intervall mellan 6 till 15k mil.

smile

De/Dem
dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

dawwe skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Jag har haft 8st vectror varav 5 av dom har fått smaka på resor ner till balkan utan bekymmer gick kladderfritt 160-170 är inga problem efter de så börjar bilfan skaka.

Ah, härliga Opel, skakar sönder. Du ser ju själv, man skall hålla sig undan från Opel, ja om man inte vill bli belåten o se naturen genom plåten...

Nej inte riktigt, ska du ha en som bruksbil så får du mycket bil idag för en sån.

duger fint på autobahn så länge du inte ska köra som en tok

Som jag sa förut haft 2 E39 och aldrig mer. rost elfel och sörplade i sig 1.3liter milen i 110-120..

Ska du däremot åka fort på Autobahn och inte bryr dig om förbrukning så välj Audi.. 250 som 130 i vilken svensson bil som helst. men dom är inte billiga och drar en massa olja.

Ok..Som sagt 600 mil tripp genom Europa med 523iA -96 35000 mil vid tillfället, 4 pers med fullpackning. Allt mellan 130-190km/h, stundtals marschning i 160-170. Genomsnittsförbrukning på under litern, för hela resan! Det är mer än godkänt! Fan till om med min M3 3.2 är ungefär lika snål som min Passat i farter kring 130-140 (Passat runt 0.82, M3 runt 0.86). BMW gör snåla motorer i förhållande till effekt o prestanda, iaf efter 1995:).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Malheus skrev:

TS_quattro skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Bra skit men för dyr asså.. skulle aldrig betala mer än 15 000för en och då ska den vara fin!tongue

Vad säljaren begär och vad han får är ju inte nödvändigtvis samma sak wink

Avsett vad så har den fel motor.. GM L61.

Problem med kamkedjan, bytes intervall mellan 6 till 15k mil.

smile

Aha, men va fan det är ju en Opel, kostar väl inte mycket att byta kedja:)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

För 20000 skulle jag personligen ha denna priolista:
1: Passat Variant (så ny som möjligt, mellan 1997-2004). Helst UTAN turbo, 1.8 125 hk är idealet!
2: E39 Touring (dock mindre bil än Passat!)
3: Övriga

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
OpelP1
24 maj 2014 · 1 412 Inlägg

Då får väl jag köra en lista också då, det blir bilar som jag anser är väldigt prisvärda. smile

1. Ford Mondeo.
2. Hyundai Sonata (om man klarar sig med en sedan då, annars hoppar det till vectran)
3. Opel Vectra

Sedan kanske det dyker upp någon annan modell som är rätt bil till rätt pris men jag skulle hålla mig undan från bmw, mb och saab.

Senast redigerat av OpelP1 (24 maj 2014)

dawwe ...has left the building...
24 maj 2014 · 4 474 Inlägg

OpelP1: Sonata? Allvarligt? Själv håller jag mig inte undan några bilar, kan såklart köpa en Mondeo med, om skicket är BRA o priset är gravlågt smile.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
24 maj 2014 ·

OpelP1 skrev:

Evildan skrev:
En sådan här skulle jag tveklöst våga åka på en längre  semester med:

http://www.blocket.se/sodermanland/Ford … 12&w=1

Rätt pengar om den är bra.

Det där är ju fantastiskt mycket bil för pengarna!

Ja, jag anser också det med de erfarenheter jag har av ett relativt mångfalt bilägande genom åren.
Dom brukar fungera väl utan krångel dessa Mondeo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang