Saab 9-3 aero -01 startar inte (akut hjälp)

rjonsson
24 maj 2014 · 79 Inlägg

Behöver akut hjälp då jag åker på jobb på söndag..!

Bytte tändstift igår på bilen, när jag sätter tillbaka tändkasetten går kupefläkten igång på högsta fart och dör inte även fast jag låser bilen. Felsökte vidare och kom fram till att det var motståndet som sitter vid passagerar sidan. ( liten silvrig klump)

Bra tänkte jag, då var det problemet löst. Vrider på nyckeln och ska åka därifrån, bilen tänder till 1 sekund men senare dör och vill inte starta på hela kvällen...

Den tänder till om jag ger den soppa i cylindrarna men bara den lilla skvätt jag ger den. Har även testat att byta tillbaka till dom gamla tändstiften och satt dit motståndet.

Vad fan ska jag göra?

rjonsson
24 maj 2014 · 79 Inlägg

Måste ju ha nå med soppa att göra?

Har vevaxelgivaren nå med soppa signalen att göra så den gav upp precis, eller tändkasetten?

andreas1
24 maj 2014 · 1 020 Inlägg

Vände du kassetten upp o ner när du demontera den kan den gått sönder,
Hör du bränslepumpen under baksätet när du vrider igång tändningen?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
rjonsson
25 maj 2014 · 79 Inlägg

andreas1 skrev:
Vände du kassetten upp o ner när du demontera den kan den gått sönder,
Hör du bränslepumpen under baksätet när du vrider igång tändningen?

Nej det gjorde jag inte.
Ja, den får soppa fram till fuel railen, men spridarna öppnar inte..

MrTurbo Better than God \o/
25 maj 2014 · 1 881 Inlägg

Vevaxelgivare.

Edit: Ger inte vevaxelgivaren signal att motorn snurrar öppnar inte spridare.

Men testa en norsk reset först. Och läs ut ev felkod om möjligt. Antar du använde
NGK BCPR7ES-11 annars kan du ta ur dem igen.  ;-)

Senast redigerat av MrTurbo (25 maj 2014)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
rjonsson
25 maj 2014 · 79 Inlägg

MrTurbo skrev:
Vevaxelgivare.

Edit: Ger inte vevaxelgivaren signal att motorn snurrar öppnar inte spridare.

Men testa en norsk reset först. Och läs ut ev felkod om möjligt. Antar du använde
NGK BCPR7ES-11 annars kan du ta ur dem igen.  ;-)

Borde inte varvmätaren vara död om vevgivaren har gett upp?

andreas1
25 maj 2014 · 1 020 Inlägg

rjonsson skrev:

MrTurbo skrev:
Vevaxelgivare.

Edit: Ger inte vevaxelgivaren signal att motorn snurrar öppnar inte spridare.

Men testa en norsk reset först. Och läs ut ev felkod om möjligt. Antar du använde
NGK BCPR7ES-11 annars kan du ta ur dem igen.  ;-)

Borde inte varvmätaren vara död om vevgivaren har gett upp?

Hoppar varvräknaren till när du startar tändningen är givaren troligen hel.
Tyvärr stänger spridarna även om det är annat fel så ej säkert bränslerelaterat

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
andreas1
25 maj 2014 · 1 020 Inlägg

Antar du kollat alla säkringar?
O pumpen hörs under sätet?
Låter nog som det isåfall är dags o koppla upp den på felkodsläsning.
Lär spara tid o pengar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
rjonsson
25 maj 2014 · 79 Inlägg

andreas1 skrev:
Antar du kollat alla säkringar?
O pumpen hörs under sätet?
Låter nog som det isåfall är dags o koppla upp den på felkodsläsning.
Lär spara tid o pengar

Ja alla säkringar är kollade,  pumpen går. Sprutar ut bra med sås ur fuel railen om man öppnar den.

Nu tänder den inte till på startgas heller längre.
Den kan tända till i 1 sekund ibland men dör direkt.

Lämnar in den på felsökning imorn.

andreas1
25 maj 2014 · 1 020 Inlägg

Hade precis samma fel på min gammelsaab
Öppna inte heller spridarna men min gick så fort man sprutat startgas
Där var det glapp i tändningskontakten , tog 3 sura mån innan jag hitta det
Prova med annan nyckel om du har en , kan va startspärren

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
rjonsson
25 maj 2014 · 79 Inlägg

andreas1 skrev:
Hade precis samma fel på min gammelsaab
Öppna inte heller spridarna men min gick så fort man sprutat startgas
Där var det glapp i tändningskontakten , tog 3 sura mån innan jag hitta det
Prova med annan nyckel om du har en , kan va startspärren

Kontakten mot tändkasetten? Den har jag gjort rent ett fåtal gånger och ruckat medans jag kör på starten.

MrTurbo Better than God \o/
25 maj 2014 · 1 881 Inlägg

rjonsson skrev:

MrTurbo skrev:
Vevaxelgivare.

Edit: Ger inte vevaxelgivaren signal att motorn snurrar öppnar inte spridare.

Men testa en norsk reset först. Och läs ut ev felkod om möjligt. Antar du använde
NGK BCPR7ES-11 annars kan du ta ur dem igen.  ;-)

Borde inte varvmätaren vara död om vevgivaren har gett upp?

Jo, har det framkommit någon info om att den rör sig?
Felkoder / realtidsdata så lär man se vad som hänt.
Är annan TK testad?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
rjonsson
25 maj 2014 · 79 Inlägg

MrTurbo skrev:

rjonsson skrev:

MrTurbo skrev:
Vevaxelgivare.

Edit: Ger inte vevaxelgivaren signal att motorn snurrar öppnar inte spridare.

Men testa en norsk reset först. Och läs ut ev felkod om möjligt. Antar du använde
NGK BCPR7ES-11 annars kan du ta ur dem igen.  ;-)

Borde inte varvmätaren vara död om vevgivaren har gett upp?

Jo, har det framkommit någon info om att den rör sig?
Felkoder / realtidsdata så lär man se vad som hänt.
Är annan TK testad?

Varvmätaren rör på sig.

Testade nyss med att,
1. ställa nyckeln på ON
2. ta ut säkring 28(ECU)
3. sätt i säkringen igen
4. starta bilen

När jag gör följande så startar den i 2-3 sekunder, den bludrar som 7 svåra år och sen dör igen.

Upprepar jag det där, händer samma sak.

rjonsson
27 maj 2014 · 79 Inlägg

rjonsson skrev:

MrTurbo skrev:

rjonsson skrev:

Borde inte varvmätaren vara död om vevgivaren har gett upp?

Jo, har det framkommit någon info om att den rör sig?
Felkoder / realtidsdata så lär man se vad som hänt.
Är annan TK testad?

Varvmätaren rör på sig.

Testade nyss med att,
1. ställa nyckeln på ON
2. ta ut säkring 28(ECU)
3. sätt i säkringen igen
4. starta bilen

När jag gör följande så startar den i 2-3 sekunder, den bludrar som 7 svåra år och sen dör igen.

Upprepar jag det där, händer samma sak.

Ingen som vet vad det kan vara? Varit inne 2 dagar snart på verkstad utan ett ljud.

saabola01
30 maj 2014 · 8 Inlägg

rjonsson skrev:

rjonsson skrev:

MrTurbo skrev:

Jo, har det framkommit någon info om att den rör sig?
Felkoder / realtidsdata så lär man se vad som hänt.
Är annan TK testad?

Varvmätaren rör på sig.

Testade nyss med att,
1. ställa nyckeln på ON
2. ta ut säkring 28(ECU)
3. sätt i säkringen igen
4. starta bilen

När jag gör följande så startar den i 2-3 sekunder, den bludrar som 7 svåra år och sen dör igen.

Upprepar jag det där, händer samma sak.

Ingen som vet vad det kan vara? Varit inne 2 dagar snart på verkstad utan ett ljud.

glöm inte berätta felet sen:)) längtar med spänning då jag har typ samma symtom!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang