Varför råare ljud vid kallstart?

Danne_485
24 maj 2014 · 687 Inlägg

Varför låter beemern som goast när man varvar lite vid kallstart?
Är mMycket råare ljud och mer gurglande ljud. Svårt att förklara men blir mycket lenare eller vad man ska säga efter att man varvat några ggr och bilen kommit igång så att säga.
Kan man få maffigare ljud genom att byta grenrör och kattar?

Mvh
Danne

xorox_88 Smack that ass!!
24 maj 2014 · 2 953 Inlägg

kanske inte ska hålla på å varva så förfärligt mkt när motorn e kall om du vill att motorn ska va i tipptopp skick smile men köp sportavgasystem bara

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
M_G Mårre
24 maj 2014 · 246 Inlägg

Den låter väl råare eftersom den chokar och på så sätt skickar in mer bensin och luft i motorn?

Skulle inte rekomendera att köra hårt när bilen är kall och framförallt inte på choken. Då kör du slut på din motor fortare.

Byt grenrör, katt, ta bort mellan dämparen och sätt en grövre i slutet så får du riktigt bra flöde ut ur motorn och inte lika mycket motstånd som ett original rör. Bilen mår bättre av det, går bättre, mer varv villig och ljudet som blir är som en liten b😉 bonus wink

Youtuba din bil och sök efter antingen full exhaust eller catback så lan du får upp lite olika varianter och ljud!

"Dream it, build it, drive it!"
Funkiee Saab älskare!
24 maj 2014 · 4 597 Inlägg

Kallstarten är ju i, på turbo bilar är det väl wg som är öppen o ger mer ljud antar jag?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
xorox_88 Smack that ass!!
24 maj 2014 · 2 953 Inlägg

dåligt med turbo på dom där dock funkiee smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Funkiee Saab älskare!
24 maj 2014 · 4 597 Inlägg

Ja jo jag vet men jag vet inte varför set är råare på en sugis :p kanske att den fettar på med soppa så det blir skillnad i förbränning lr ngt :p

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Danne_485
24 maj 2014 · 687 Inlägg

Jag tokvarvar såklart inte bilen när motorn är kall, jag är ju inte helt bakom flötet wink, men man hör ändå en markant skillnad. Jag har redan tagit bort mellandämparen och har en eisenmann slutburk så självklart har jag redan ett gött ljud, men mycket vill ha mer som det brukar heta. Därför jag undrade om det är värt att lägga tex 25 000 på ett supersprint grenrör och supersprint kattar....

Kan mycket väl vara så att det har något med bränsleblandningen att göra. Det låter i alla fall helt gudomligt och man skulle kunna tro att kärran har dubbla antal pollar. smile

Senast redigerat av Danne_485 (24 maj 2014)

M_G Mårre
24 maj 2014 · 246 Inlägg

Tror inte du behöver lägga 25000 för att få ett redigt grenrör och några grymma kattar wink

Men självklart blir ljudet annorlunda när bilen får andas mer!

"Dream it, build it, drive it!"
Danne_485
24 maj 2014 · 687 Inlägg

M_G skrev:
Tror inte du behöver lägga 25000 för att få ett redigt grenrör och några grymma kattar wink

Men självklart blir ljudet annorlunda när bilen får andas mer!

Okey. Tips på vart man kan få tag på billigare som passar min bil?

M_G Mårre
24 maj 2014 · 246 Inlägg

Känner bara till amerikanska sidor som säljer prylar till bmw oså. men kika andysautosport.com annars är ju ebay.com ett alternativ också smile

"Dream it, build it, drive it!"
Danne_485
24 maj 2014 · 687 Inlägg

M_G skrev:
Känner bara till amerikanska sidor som säljer prylar till bmw oså. men kika andysautosport.com annars är ju ebay.com ett alternativ också smile

Okey, ja de har ju mkt där borta men sen är det massa frakt, moms å andra avgifter, å då plockar det på i cash också hmm Sen har man ju typ noll chans att reklamera eller liknande på ett vettigt sätt om det skulle behövas.

M_G Mårre
24 maj 2014 · 246 Inlägg

förstår precis vad du menar... Har letat som en grek efter prylar till min Probe innanför Sveriges gränser och det är nästintill omöjligt trotts att det är exakt samma sak som Mazda mx6... Så tyskland, Holland och USA är länder jag får leta i för att ens ha en chans...

"Dream it, build it, drive it!"
Danne_485
24 maj 2014 · 687 Inlägg

M_G skrev:
förstår precis vad du menar... Har letat som en grek efter prylar till min Probe innanför Sveriges gränser och det är nästintill omöjligt trotts att det är exakt samma sak som Mazda mx6... Så tyskland, Holland och USA är länder jag får leta i för att ens ha en chans...

Aaa, tråkigt att marknaden här skall vara så mkt efter.... hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang