Skoda Fabia 1.2 Går illa efter oljebyte!

piano
26 maj 2014 · 106 Inlägg

Hej! Bytte olja i en bekants Skoda Fabia 1.2 Bensinare från 2003. Det är den med stora luftburken som man måste lossa för att komma åt oljefiltret. Det går 2st slangar till luftburken som man måste lossa. Bilen kördes 1km och gick dåligt på tomgång och då upptäckte jag att ena slangen till luftburken inte satt fast så den sattes dit men bilen gick inget bättre.

Symptom: Efter start så är tomgången låg, gasar man till med kopplingen nertryckt så varvar den fint men motorn stannar när den kommer till tomgångsvarven nästan varje gång man gasar till. Ju mer man varvar och släpper av ju säkrare är man på att motorn stannar när den varvar ner istället för att lägga sig på tomgång. Ibland hostar den till och vandrar på tomgång efter att man har gasat. Efter att man har kört bilen i 5-10min så går den helt bra och tomgången lägger sig där den ska vara. Bilen har körts så i en vecka och felet ligger kvar och uppkommer och försvinner likadant varje gång.

Felkod som kommer upp är

16490
-Insugningsrörstryck/Barometertryckkrets, område/prestanda-problem
-Permanent

Vad fasen kan ha hänt?

Traky
27 maj 2014 · 38 Inlägg

Har du kollat LMM

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
mb_pucken
27 maj 2014 · 5 091 Inlägg

Dom brukar bete sig så när dom drar tjuvluft.
Har du fått sitt slangarna ordentligt?
Satt det en kabel till kåpan? Om den sitter där så kolla att kabeln är hel smile
Lmm tror jag inte dom där har smile
Sitter oljelocket på?:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 maj 2014 · 13 810 Inlägg

Traky skrev:
Har du kollat LMM

sitter nog inget sånt på dessa motorer..  är jhu inte direkt massor av grejer man är på för att lossa luftburken.  På min Fabia sitter det bara en slang och ingen lmm iof en 2006 med Bme motorn.

men försök att hitta mapsensorn för det borde sitta en någonstans så du inte varit på den.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
piano
28 maj 2014 · 106 Inlägg

Alla kablar och kontaktstycken sitter där dom ska. Alla slangar är hela, har kollat allt sånt minst 5ggr om.

Jag drog ur kabeln till mapsensorn och då går bilen bättre. Den går inte helt jämnt o fint men den stannar iaf inte på när man släpper gasen och kopplar ur. Kan det vara den?

Det kommer ju upp en del andra felkoder med kontakten urdragen men det kanske det kan göra ändå?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang