4117
Sök

Citroen Evasion med kylfläkt som inte startar

3 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
Hej alla,

Jag försöker felsöka min fläkt som inte går igång. På bilen sitter det dubbla fläktar. En stor och en liten. Jag tror mig ha förstått att nån av fläktarna ska komma igång ganska omgående om man startar bilen och sätter på AC:n. Men det gör ingen av dem.
Det jag har gjort för att felsöka är att:
1. Kollat att det kommer ström till fläkten. Jag kopplade bort fläktarna och pluggade in voltmätaren. Det kommer ström: ca 13V.
2. Kollat att koppla fläktarna direkt till batteriet. Den ena fungerar: den stora.
3. Kollat att det fortfarande kommer ström när fläkten är kopplad. Det gör det, men bara någon volt.

Det är säkert nåt som jag missat för att jag är nybörjare förstås. Nån som har lust att förklara?

1 122 Inlägg
27 maj 2014
Sitter säkert nå fläktgivare på kylaren eller så går den via ecu tempgivarn

gasa nu foer faen!

3 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
Nja... inte säker på vad du menar med fläktgivare. Men det sitter inget på kylaren. Den har jag precis bytt. Den är så enkel som de kan bli.

1 122 Inlägg
28 maj 2014
Aldrig hållt på med nån citra. Men ring och hör med dom för d bör ju vara en givare som e paj alternativt fläkten då ac:n kanske ska gå i halvvfart? Går inte nån fläkt alls om du bara står å låter bilen bli varm?

gasa nu foer faen!

Forummoderator
18 431 Inlägg
28 maj 2014
ValP2k skrev:
Aldrig hållt på med nån citra. Men ring och hör med dom för d bör ju vara en givare som e paj alternativt fläkten då ac:n kanske ska gå i halvvfart? Går inte nån fläkt alls om du bara står å låter bilen bli varm?

Precis! Har du köpt bilen nyligen? Eller har de lagt av i din ägo?
Kan ju vara så att en tidigare ägare tröttnade på halvfartsrelän och grejer så alla fläktar drar fullt när det är dags?

3 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
Hej,