nån som tävlar välljud?

psittacus
28 november 2006 · 533 Inlägg

jonash skrev:
LOL. Det var som svart och vitt det smile

EMMA SQ handlar om rent välljud, MDS Crank -it-up kräver en anna typ av anläggning.



mvh Jonas...som också siktar på Experienced 5ch

Så du menar att jag inte kan tävla i SQ med dom prylarna som jag körde Cranken på??!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
29 november 2006 · 1 852 Inlägg

freddan70 skrev:

Bullo skrev:

freddan70 skrev:
är man helt ny inom tävlandet tycker i alla fall jag att Entryklassen är perfekt!
då kan man känna sig för litegrann och se om man fastnar! risken är väl ganska stor..  wink

grejen är den att inom ljud är jag itne ny, men inom tävlingar är jag det...

då är det ju bara att du hoppar upp till Experienced!
jag tänkte bara att det kunde vara bra med en mjukstart på tävlandet med Entry..

jo jag håller med dig! men det känns surt om entryklassen är rena barnleken (har ej någon uppfattning) och på så vis "slänga" bort ett helt år... eller man kanske kan avancera under samma säsong?

man lever bara en gång så lev väl!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
29 november 2006 · 2 353 Inlägg

psittacus skrev:

jonash skrev:
LOL. Det var som svart och vitt det smile

EMMA SQ handlar om rent välljud, MDS Crank -it-up kräver en anna typ av anläggning.



mvh Jonas...som också siktar på Experienced 5ch

Så du menar att jag inte kan tävla i SQ med dom prylarna som jag körde Cranken på??!!

Nu vet jag inte vad du har för grejer alls. Men om man bygger ett bygga från grunden för max dB i crank så ser systemet  ut på ett visst sätt, för EMMA SQ så kommer det behöva se ut på ett annat sätt för att ha maximal chans att vinna.

I det ena fallet handlar det om rejält med pulver till basarna, i det andra handlar det om att ha en balans i hela systemet. Sitter du och kör med för mycket bas är du garanterat inte vinnare.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
psittacus
29 november 2006 · 533 Inlägg

jonash skrev:

psittacus skrev:

jonash skrev:
LOL. Det var som svart och vitt det smile

EMMA SQ handlar om rent välljud, MDS Crank -it-up kräver en anna typ av anläggning.



mvh Jonas...som också siktar på Experienced 5ch

Så du menar att jag inte kan tävla i SQ med dom prylarna som jag körde Cranken på??!!

Nu vet jag inte vad du har för grejer alls. Men om man bygger ett bygga från grunden för max dB i crank så ser systemet  ut på ett visst sätt, för EMMA SQ så kommer det behöva se ut på ett annat sätt för att ha maximal chans att vinna.

I det ena fallet handlar det om rejält med pulver till basarna, i det andra handlar det om att ha en balans i hela systemet. Sitter du och kör med för mycket bas är du garanterat inte vinnare.

mvh Jonas

Jag har byggt för SQ och får väl säga att jag blev förvånad när jag kvalade in till och spelade MDS SM-final på Mantorp med dom prylarna!

Med Rainbow  prylarna så tror jag ändå att det blir  Experienced Up to 5 Channel.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
gurenius
2 december 2006 · 1 631 Inlägg

2006 hade vi Rookie-klasser. Dessa ersätts 2007 av EMMA Experienced (Ja, namnet är lite missvisande).

För riktiga nybörjare så har EMMA Entry tillkommit. Denna klass är första steget för den som vill börja tävla för första gången. Vinner du en gång här flyttas du automatiskt upp till Experienced! Det finns heller ingen tävlingsserie/kvalpoäng till finalen i Entry.

EMMA Entry
EMMA Entry is the way to get acquainted with car audio competition and is meant for anybody interested in getting a qualified opinion about his/her in-car mobile media system. The EMMA-judges will give the competitor feedback about the performance and installation of the mobile media system in a clear and simple way. The competitor will get the chance to listen to other cars and talk to other people interested in car audio. He/she can get inspired by other cars, installations or sound and will be able to buy an official EMMA Rulebook and CD to get an even better result next time around. Perhaps even more important, he/she will be able to meet people of all sorts and nationalities, make friends, get support from other competitors and in general have as much fun as possible.

...

Typically, certificates will be awarded to all competitors in this category (no trophies). The winner of the category will receive an official EMMA rulebook together with an EMMA Sound Quality CD and will be invited for one free participation on an upcoming EMMA-Event in the category EMMA Experienced. Furthermore, he/she will be asked to compete in the EMMA Experienced category for the rest of the season.


EMMA Experienced
EMMA Experienced is the next step up from Emma Entry, and the first category with competitions on a national and international level. The judging on Sound and Installation consists of criteria only concerning safety (installation) and simple sound judging.

In this category a competitor with a decent sounding and installed car will feel at home. As only a couple of things will be judged in Installation, no extensive installation is expected in the car. Sound will be judged with a couple of tracks of the official EMMA-CD. Of course if, through the qualified advice from the judges and other competitors, the Installation and Sound improve, it will be time to make the next step up, the advanced category.

As there will be finals (the national and European kind) in this category, it will be the first step to learn why EMMA is special – it’s the feeling of belonging to a community of people who have the same hobby on an international scale, where being there is more important than winning.

Senast redigerat av gurenius (2 december 2006)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
2 december 2006 · 1 631 Inlägg

PS: Hoppas vi får se många nya tävlande nästa säsong, känn er välkomna!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
2 december 2006 · 1 852 Inlägg

gurenius skrev:
PS: Hoppas vi får se många nya tävlande nästa säsong, känn er välkomna!

när är första tävling, samt var anmäler man sig?

man lever bara en gång så lev väl!
freddan70 Team Tondöv
2 december 2006 · 649 Inlägg

Bullo skrev:

gurenius skrev:
PS: Hoppas vi får se många nya tävlande nästa säsong, känn er välkomna!

när är första tävling, samt var anmäler man sig?

Elmia i påskhelgen brukar vara första för året. Anmäler sig gör man på www.emmanet.se

LIVINL0UD
3 december 2006 · 1 582 Inlägg

Kan man anmäla sig nu till tävlingen eller? tongue Vart håller tävlingen till då?
Ser fram emot att börja tävla, i allafall testa på entry klassen big_smile

Dom som tävlar i nybörjar klassen, brukar de ha bra ljud eller?
När de bedömer tävlingarna, vad är det viktigaste utav allt? Alltså i entry klassen tongue

Och när det gäller regler för entry, vilka är dom reglerna, kollade på hemsidan men hittade inget gällande den klassen, vore toppen om någon kunde skriva dom på svenska också big_smile

Mvh Pappi

Senast redigerat av Pappi (3 december 2006)

Vogge
3 december 2006 · 494 Inlägg

fråga !? är de så att man inte får tävla med vissa märken ? har för mig att jag läste de någon stanns? kan ha missuppfattat de!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Nightcrusier Jubelidiot
3 december 2006 · 196 Inlägg

nej det tror jag inte men du får däremot inte tävla med orkester högrallare vet inte varför skulle va kull att få veta,varför man inte får tävla med dem?

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
freddan70 Team Tondöv
3 december 2006 · 649 Inlägg

Vogge skrev:
fråga !? är de så att man inte får tävla med vissa märken ? har för mig att jag läste de någon stanns? kan ha missuppfattat de!

tävla med vad du vill, det är fritt fram!
i Entry och Experienced kommer kvitto behövas på prylarna bara.

LIVINL0UD
3 december 2006 · 1 582 Inlägg

Tjena freddan70

Okej kvitto det är de enda, så det spelar inte roll hur man kopplat osv?

Mvh Pappi

freddan70 Team Tondöv
3 december 2006 · 649 Inlägg

det finns regler för kabeltjocklek och säkringsstorlek, annars kan du göra i stort sett som du vill så länge det är säkert utfört.

Wee
3 december 2006 · 501 Inlägg

Tänkte också börja tävla..

Har en fråga?

Hur "långt" tror ni dom här sakerna räcker?


CD:
Alpine CDA-9855R
CD-spelare: 1-Bit DAC. Läser MP3/WMA på CD-R/RW. CD Text. ID3 Tag. M.I.X. Radio: RDS EON, PTY FM-tuner. 18 snabbval. Förstärkare: 4x50W. Sexkanals lågnivåutgång på 4V. CD-växlaringång (Ai-NET).  BassEnginePro® 6-kanals digital tidskomp. 5-bands Digital Parametrisk EQ/7-bands grafisk EQ. AUX-ingång 3,5/2,5mm via adapter (tillval KCA-235B). USB/RCA-ingång via box (tillval KCA-620M). iPod-ingång via adapter (tillval KCA-420i). Bas/diskantkontroll. Loudness. Löstagbar flippfront. Mute kontroll. Svart frontpanel. Biolite™ animerad display. GlideTouch™. Fjärrkontroll

Framsystem:
Rockford Fosgate T162S Power
Högtalarkit: 6,5 tum. Parabolmembran i aluminium. Gummiupphängning. Gjuten aluminiumkorg. Titanium dome diskant. Neodymmagnet. Känslighet 89dB. Frekvensomfång 60Hz-22kHz. Delningsfrekvens 3,5kHz (LP/HP 12/24db). Effekttålighet 200W max. 100W RMS.
Tänkte köpa 2st "kitt"

Basar:
2st Rockford Fosgate P312D2 Punch
Bas: 12 tum. Polypropylen parabolmembran. Bart-foamupphängning. Gjuten aluminiumkorg. Impedans 2x2ohm. Känslighet 87dB. Talspole på 63mm. 102oz magnet. Effekttålighet 1000W max. 500W RMS. Monteringshål 275mm. Monteringsdjup 160mm. Vas 50 liter. Fs 25Hz. Qts 0.398. Xmax 12. Lådtips: 24 liters sluten låda. Qtc 0,69. F-3dB 41Hz

Slutsteg:
Rockford Fosgate Punch 626W

Uteffekt: 2x150W RMS 4ohm. 2x275W RMS 2ohm. THD 0,08%. Uppmätt effekt CEA-2006 2x313W RMS 2ohm eller 1x626W 4ohm mono. Stabil i 2ohm. Övrigt: Frekvensomfång 20Hz-20kHz +-0,5dB. LP/HP/AP-filter 40-400Hz 12dB. Ingångskänslighet 150mv-4volt. Punch remote baskontroll 0-18dB/45Hz medföljer. RCA in och utgång

Rockford Fosgate Punch 450W
Uteffekt: 4x60W RMS 4ohm. 4x110W RMS 2ohm. THD 0,08%. Uppmätt effekt CEA-2006 4x122W RMS 2ohm eller 2x244W i 4ohm. Stabil i 2ohm. Övrigt: Frekvensomfång 20Hz-20kHz +-0,5dB. LP/HP-filter 40-400Hz 12dB. Ingångskänslighet 150mv-4volt. Punch remote baskontroll 0-18dB/45Hz medföljer. Lågnivå 4 RCA in och 2 ut.


Har tänkt att bygga i min bmw 525..

Tror ni att man kan satsa på att tävla med dom sakerna?

OBS: Ironi
LIVINL0UD
3 december 2006 · 1 582 Inlägg

freddan70 skrev:
det finns regler för kabeltjocklek och säkringsstorlek, annars kan du göra i stort sett som du vill så länge det är säkert utfört.

Okej jag anade det, eller rättare sagt jag läste om det lite igår, jobbigt att jag måste ändra om lite innan då, för jag kör nu med 50mm2 + kabel med 250A säkring, sen så kör jag med 35mm2 - kabel med 250A

Så om jag fattat/läst rätt så ska jag skaffa mig en ny - kabel lika tjock som + kabeln, sen så ska jag ha max 200A säkring, det är så som jag uppfattat det tongue

Undrar även vad ljudet får kosta max när det gäller entry klassen?

Mvh Pappi

Senast redigerat av Pappi (3 december 2006)

andreas_gbg_
3 december 2006 · 1 634 Inlägg

Wee: Kan mycket väl fungera. Jag har tävlat med Punch-steg denna säsongen och det har funkat kanon, kör däremot med dls högtalare och sub.

Numera Saab 9-5 Aero -00
gurenius
3 december 2006 · 1 631 Inlägg

Pappi skrev:
Okej jag anade det, eller rättare sagt jag läste om det lite igår, jobbigt att jag måste ändra om lite innan då, för jag kör nu med 50mm2 + kabel med 250A säkring, sen så kör jag med 35mm2 - kabel med 250A

Så om jag fattat/läst rätt så ska jag skaffa mig en ny - kabel lika tjock som + kabeln, sen så ska jag ha max 200A säkring, det är så som jag uppfattat det tongue

Undrar även vad ljudet får kosta max när det gäller entry klassen?

Oj, varför så stora säkringar? Byt till mindre, för säkerhets skull.

Finns inga begränsningar på vad det får kosta i någon klass längre.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
LIVINL0UD
3 december 2006 · 1 582 Inlägg

Där jag köpte sakerna sa de att 250A ska man ha till 50mm2 strömkabel så därför använder jag det, men jag ska byta till 200A det lär bli perfekt då smile

Ofan så det finns inga begränsningar längre, damnit då, då blir det inte lätt även när det gäller Entry klassen hmm

Senast redigerat av Pappi (3 december 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang