Växellåda / Chiptrim?

Cryger
2 juni 2014 · 86 Inlägg

Tjena!


Jag har länge gått i tankar på att chippa min bil och har beslutat att jag ska åka de 40 mil jag har till Autotech för detta. MEN! Jag kom att tänmka på, hur klarar sig växellådan efter chiptrimmet? Pallar den med? Jag ska inte våldta den direkt eller busköra som satan. Men att klippa en och annan raggare vid rödljus kommer väl att hända.


Min bil har i dagsläget rullat 18k mil, växellådan detsamma. Och är en årsmodell -10.

Har bilen i allmänt kanske redan gått för långt för ett chiptrim? Bilen har rullat som Leasingbil på Volvo, och alltid servad på Volvo.

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10
Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Manuell/automat? Manuell så är det väl lugnt där handlar det ju bara om hur du behandlar den... Automat skulle jag va skeptisk till elaka starter... ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Cryger
2 juni 2014 · 86 Inlägg

Dr_struts skrev:
Manuell/automat? Manuell så är det väl lugnt där handlar det ju bara om hur du behandlar den... Automat skulle jag va skeptisk till elaka starter... ^^

Det är en automatare dessvärre

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10
Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Hör med firman om dom har någon form av moment begränsning på ettan-tvåan... Det skonar lådan och den är väl ganska pigg där endå antar jag? Sen när den skjuter i 3an kommer moset! då är det inte lika jobbigt för lådan och hantera... smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Cryger
2 juni 2014 · 86 Inlägg

Dr_struts skrev:
Hör med firman om dom har någon form av moment begränsning på ettan-tvåan... Det skonar lådan och den är väl ganska pigg där endå antar jag? Sen när den skjuter i 3an kommer moset! då är det inte lika jobbigt för lådan och hantera... smile

Ah den är väldigt pigg redan, men man vill ju ändå ha dedär lilla extra! :-D

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10
Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Men hör med dom om det finns någon moment begränsning på låga växlar! Saab har det redan original 1-2 är laddtrycket begränsat för att skona lådan! Man kommer ju märka grotesk skillnad endå på det som kommer sen! big_smile

Antar att ASP slår in om du lägger ner pedalen i starten?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Cryger
2 juni 2014 · 86 Inlägg

Dr_struts skrev:
Men hör med dom om det finns någon moment begränsning på låga växlar! Saab har det redan original 1-2 är laddtrycket begränsat för att skona lådan! Man kommer ju märka grotesk skillnad endå på det som kommer sen! big_smile

Antar att ASP slår in om du lägger ner pedalen i starten?

ASP vet jag inte ens vad det är? Det jag märker är att den är tröttare när jag trycker ner pedalen i golvet på en gång, än när jag är lättare på den och låter den växla så är den MYCKET piggare.

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10
Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Anti spin system! ^^

Alltså när du tvingar den att varva?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Cryger
2 juni 2014 · 86 Inlägg

Dr_struts skrev:
Anti spin system! ^^

Alltså när du tvingar den att varva?

njae, det gör jag väl inte, jag är bara ganska lätt på gasen, dock inte för lätt. Då svarar den mycket mer än om jag skulle trycka ner pedalen på en gång.

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10
Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Fjompa skrev:

Dr_struts skrev:
Anti spin system! ^^

Alltså när du tvingar den att varva?

njae, det gör jag väl inte, jag är bara ganska lätt på gasen, dock inte för lätt. Då svarar den mycket mer än om jag skulle trycka ner pedalen på en gång.

Hur reagerar den när du bara stämplar då? tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Cryger
2 juni 2014 · 86 Inlägg

Dr_struts skrev:

Fjompa skrev:

Dr_struts skrev:
Anti spin system! ^^

Alltså när du tvingar den att varva?

njae, det gör jag väl inte, jag är bara ganska lätt på gasen, dock inte för lätt. Då svarar den mycket mer än om jag skulle trycka ner pedalen på en gång.

Hur reagerar den när du bara stämplar då? tongue

Den drar ju iväg, det gör den. Men den är lite tröttare i början då

Admin på VOLVOSofSWEDEN
Bor söder om Stockholm, kör en V70 -10
Dr_struts
2 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Det är nog bara att den räknar lite på vilken växel den vill ha och så när du stämplar! Men som sagt hör med dom! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Muttley
3 juni 2014 ·

Har du bytt växellådsolja?   Annars gör det.  Be dem kolla lådan också.   Osäker på den årsmodellen nämligen men automarna är känsliga till tusen.

Så hade jag gjort, och oljan ska ändå bytas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang