4058
Sök

Oroligt varv samt halverat turbo tryck

85 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Tjena jag har ett problem med min evo 2 tänkte jag chansar och ser om någon kan hjälpa mig jag hittar ej problemet, Så om du orkar läsa och se om du kan veta vad som är fel med evon som jag missar,

Evon gick klockrent ena dagen sen andra dagen så är både tomgången ojämn samt om jag gasar upp så går den ojämt och laddtrycket går bara upp till 0,5 och innan gick den på 1bar och dumpventilen öppnar ej och det susar lite ur dumpen, så det jag har testat att göra för att hitta felet är:
*Pluggat dumpen för att se om den läcker
*Spärrat westgaten i stängt läge samt sett så den stänger hela vägen
*Kollat turbon efter glapp och bruten axel eller olja inget fel där
*Bytat databox ifall det var fel på chippet
*Bytat luftmassemätaren
*Bytat Tändstift tändkablar luftfilter och tändmodulen är bytad
*Kopplat turbon direkt till insuget för att se om det är IC systemet som läcker
*kollat efter kassa kontakter
*bytat bränslepump

Ej massa eftermarknads styrningar på den..

Men jag hittar inte felet ändån...

1 861 Inlägg
5 juni 2014
Kan inte vara magnetventilen som strular med laddet? Eller så är bilen i failsafe så magnetventilen inte vill ge ladd... Alltså går den på GLT som då bör vara 0.5bar...

Inge läckage runt grenrör och så? Har du tittat in i turbon? Har bilen blivit riktigt hårdkörd över längre tid?

4 670 Inlägg
5 juni 2014
Dr_struts skrev:
Kan inte vara magnetventilen som strular med laddet? Eller så är bilen i failsafe så magnetventilen inte vill ge ladd... Alltså går den på GLT som då bör vara 0.5bar...

Inge läckage runt grenrör och så? Har du tittat in i turbon? Har bilen blivit riktigt hårdkörd över längre tid?

Man pyser eller stryper upp laddat på gammelevo ;)om man inte kör sprut och magnetventil
Senast redigerat av Japs-Micke (5 juni 2014)

85 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
Jag tror inte att den har något fail safe jag har kört hårt med den i åtta eller nio år och lagat den så fort det har varit nått som hänt men just detta hittar jag inte felet har delat turbon och kollat så allt allt stämer så felet verkar inte vara där

1 861 Inlägg
5 juni 2014
Cool då är det stabila grejjer då! cool

Men håller wg'n tätt då?

85 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Dr_struts skrev:
Cool då är det stabila grejjer då! cool

Men håller wg'n tätt då?

När jag delade turbon så dubbel kollades den och sen har jag testat att koppla bort wg klockan och spärrat wg i stängt läge

1 861 Inlägg
6 juni 2014
Mao så är det inte det... finns inget boostcut på dom? 940 Turbo går det ju inte att ladda över 0.6 med original...

4 670 Inlägg
6 juni 2014
Har du provtryckt hela systemet så inte insugpackning osv börjat läcka?
Är det tätt vid alla oringar till spridarna så den inte suger luft där?
Är alla vacciumslangar hela? Minsta läck på en slang resulterar i att den inte orkar ladda.

85 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Är alla vacciumslangar hela? Minsta läck på en slang resulterar i att den inte orkar ladda.

Kan det göra så tomgången konstrar?
Jag har bara testat att koppla turbon direct till insuget men får ta en titt på spridar oringarna

4 670 Inlägg
6 juni 2014
Evo skrev:
Japs-Micke skrev:

Jag har bara testat att koppla turbon direct till insuget men får ta en titt på spridar oringarna

Hur är tomgången? Jättelåg? Jättehög? Har du bytt vacciumslangar för att utesluta lekage på dom? Är insugspackningen hel?

85 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Japs-Micke skrev:
Evo skrev:
Japs-Micke skrev:

Hur är tomgången? Jättelåg? Jättehög? Har du bytt vacciumslangar för att utesluta lekage på dom? Är insugspackningen hel?

Jag ska kolla spridarna men tänkte om kamremen hoppar ett steg på insugs sidan kanske det kan bli detta symtomet . varvet går oroligt stiger och sjunker hela tiden fast jag varvar upp . Har för mig att man kan lägga kamdreven så alla markeringar ligger i en exakt linje

Sök