5202
Sök

Chevrolet Blazer '88 350TBI - startar inte?

Påstängd
1 198 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Hej!

Efter vintervilan vill inte Blazern starta längre, får ingen gnista och verkar inte heller få soppa.
Gick klockrent när den ställdes, men nu bara maler startmotorn på utan ett liv i motorn!

Finns det några klassiska typfel på 350TBI som gör att den beter sig så här? Har som sagt alltid gått som den ska innan, men nu vill den inte.

Någon som kan ge lite tips?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
6 juni 2014
Jag gissar på fördelaren, sitter en triggergivare i den och funkar den inte så får boxen ingen signal om att motorn snurrar. Man får således varken gnista eller soppa. Var själv ute för det på min blazer, fast då stannade den när allt blev varmt ordentligt för att sen starta igen när den kallnat.
Senast redigerat av henke_99 (6 juni 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Påstängd
1 198 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
henke_99 skrev:
Jag gissar på fördelaren, sitter en triggergivare i den och funkar den inte så får boxen ingen signal om att motorn snurrar. Man får således varken gnista eller soppa. Var själv ute för det på min blazer, fast då stannade den när allt blev varmt ordentligt för att sen starta igen när den kallnat.

Den är kollad, och den byttes för några år sen (Och har inte gått mycket efter det) men jag kanske skulle plocka av den och kolla allt till den.. Tror dock farsan redan gjort det utan resultat, men kan ju ha missat något! smile

Offroad Racing
3 123 Inlägg
7 juni 2014
Byttes HELA fördelaren? tänker alltså inte på fördelarlocket. Men det kvittar om den inte gått så mkt, kan ju sluta funka ändå. Jag lyckades mäta min med multimeter när jag hade den lös, men minns inte hur jag mätte...

Påstängd
1 198 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
henke_99 skrev:
Byttes HELA fördelaren? tänker alltså inte på fördelarlocket. Men det kvittar om den inte gått så mkt, kan ju sluta funka ändå. Jag lyckades mäta min med multimeter när jag hade den lös, men minns inte hur jag mätte...

Det är jag inte säker på, men jag tror det! Ska kolla det imorgon och återkomma. smile

Vad kan det annars vara för fel? Soppapumpen går i alla fall, dock ganska länge tycker jag.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
7 juni 2014
Eftersom den varken får soppa eller gnista kan jag inte direkt tänka mig nåt annat mer än möjligen databoxen. Tbi:n är mycket simpel, vågar påstå att det nog bara är signalen från fördelaren som behövs för att den iaf ska starta. Den skulle inte gå bra utan resten av komponenterna, men den borde som sagt iaf starta.

Påstängd
1 198 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
Hela fördelaren var inte bytt, endast locket! Knackade lite osv på triggern men blev ingen skillnad, men det känns som den kan vara boven i dramat!

Vart hittar man en sån till bäst pris? Gärna begagnad eller nåt för att prova om det är den, visar det sig att det är det kan man ju köpa en ny innan bilen börjar användas. (Står och väntar på lite rost- och bromslagning) smile

Offroad Racing
3 123 Inlägg
16 juni 2014
En kompis köpte en ny ganska nyss, tror han gav runt 1500 kr för den här i sverige så dom är inte värst dyra.

Sök