Mazda RX7 FD Renovering & ombyggning.

Hej jag skall nu bygga om bilen och renovera motorn, här kommer jag uppdatera vartefter det händer saker och ni kommer kunna följa allt här, jag är nybörjare på wankel men det ska inte bli några problem. :D
  • 40 Följare
  • 36 043 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 juni 2017
Stol3n_Identity så äre!
30 juni 2015 · 872 Inlägg

edinZ skrev:

SpendeX skrev:
Bara o fortsätta skriva gubben! Jag vill juh veta hure går med Mazdan! wink men garaget har blivit rätt så dött på sistonde tyvärr

Vilka sider är det man "hänger" på nu då? wink

Haha det vet jag inte big_smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
nuc
19 juli 2015 · 105 Inlägg

Hej allesammans nu har det hänt lite igen har fått svar på några frågor som tidigare var frågetecken  och gjort klart lite saker nu ska jag fixa det sista och sen ska det bli provstart, batteriet sitter hemma på laddning och jag och tjejen e taggade smile ska bli kul och se om man får liv i bilen håller tummarna uppdaterar mer imorgon om det händer något.

nuc
19 juli 2015 · 105 Inlägg

nuc skrev:
Hej allesammans nu har det hänt lite igen har fått svar på några frågor som tidigare var frågetecken  och gjort klart lite saker nu ska jag fixa det sista och sen ska det bli provstart, batteriet sitter hemma på laddning (tack till min underbara flickvän som stöttar mig och lånar ut pengar till delar när det behövs), jag och tjejen e taggade smile ska bli kul och se om man får liv i bilen håller tummarna uppdaterar mer imorgon om det händer något.

nuc
19 juli 2015 · 105 Inlägg

nuc skrev:

nuc skrev:
Hej allesammans nu har det hänt lite igen har fått svar på några frågor som tidigare var frågetecken  och gjort klart lite saker nu ska jag fixa det sista och sen ska det bli provstart, batteriet sitter hemma på laddning (tack till min underbara flickvän som stöttar mig och lånar ut pengar till delar när det behövs), jag och tjejen e taggade smile ska bli kul och se om man får liv i bilen håller tummarna uppdaterar mer imorgon om det händer något.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-8c1bb5a06a856c78336d8606fa44c271.jpg
Nu ska det få kräm wink

nuc
22 juli 2015 · 105 Inlägg

Det blev en del gjort igår så som provstart med dåligt resultat jag fick inte igång bilen då 120A main säkringen hade gått så Apexin startade inte. Provade med en kabel men det fräste till riktigt bra och resulterade i att kabeln gick det visade sig att jag kopplat kabeln från main fel och jordat den -.- korkat.. åka hem och sova på saken och mycket riktigt det var kabeln. Jag flyttrade den och hällde i mer soppa och försökte en bra massa gånger och nr jag börja ge upp så tände den till snabbt och likaså hoppet så jag och grannen fortsatte att bråka med den lite och tillslut så startade den !!! Wiho big_smile nu är det bara lite smått kvar så som fylla olja till kopplingen och lufta den samt även servostyrningen och så måste jag kontrollera under då något läcker olja och jag misstänker att det är oljepluggen som jag missat att dra. Imorgon blir det förhoppningsvis en liten update igen

nuc
22 juli 2015 · 105 Inlägg

nuc skrev:
Det blev en del gjort igår så som provstart med dåligt resultat jag fick inte igång bilen då 120A main säkringen hade gått så Apexin startade inte. Provade med en kabel men det fräste till riktigt bra och resulterade i att kabeln gick det visade sig att jag kopplat kabeln från main fel och jordat den -.- korkat.. åka hem och sova på saken och mycket riktigt det var kabeln. Jag flyttrade den och hällde i mer soppa och försökte en bra massa gånger och nr jag börja ge upp så tände den till snabbt och likaså hoppet så jag och grannen fortsatte att bråka med den lite och tillslut så startade den !!! Wiho big_smile nu är det bara lite smått kvar så som fylla olja till kopplingen och lufta den samt även servostyrningen och så måste jag kontrollera under då något läcker olja och jag misstänker att det är oljepluggen som jag missat att dra. Imorgon blir det förhoppningsvis en liten update igen

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-95e8751eef6c86476a746cab82bec135.jpg
Nyfiken Tony kollar commandern

nuc
11 augusti 2015 · 105 Inlägg

Okay boys and homos jag har inte riktigt kommit så mycket längre då kopplingen prompt skulle krångla och läcka vätska på lamellen och även tappa pinnen mellan slavcylindern och kopplingsgaffeln vilket självklart resultera i en lite lätt sargad koppling ( tryckplattan fick stryk i kanterna och svänghjulet blev lite mindre taggigt) men inget att gråta över då jag köpte en ny slav av Lars Bodin för en billig peng och ska byta den när tid och och lust finns för som vi alla vet så försvinner den biten när man tar ett stort steg fram och typ tio stora bak. Jag måste även byta eller laga startmotorn då min dog under processen har lite bilder på all skit men inget jag orkar slänga upp nu då jag skriver från jobbet.  men jag slänger upp en fin update så fort jag kunnat fixa med bilen så får vi hålla tummar och tår. Hare grymt sålänge.

nuc
12 augusti 2015 · 105 Inlägg

Var förbi BQB service som ligger bakom mitt jobb i haninge och kollade startmotorn och det visade sig att den var hel och fin och fungerade utmärkt så jag ska bara finna ork och lust att plocka ned lådan för att rensa upp eventuella bitar som kan ligga kvar samt svetsa lådan. Fortsättning följer !!! Dam dam daaaaa!

nuc
25 augusti 2015 · 105 Inlägg

Okej nu har det hänt lite igen. Jag har dragit bilen till jobbet för att kolla vad som ska fixas. jag började med att försöka få ur skruven som gick av till ena oljereturen men det gick helt åt hel***e rent utsagt så jag fick istället gäcka upp det till m8 och sedan täta extra med packnings silikon. Sen så började jag kika på kopplingen och fundera på vad felet var men det var lättare sagt en gjort att hitta det. demonterade lådan och stödbalken som går bak till diffen och upptäckte att den balken var av i bakkanten så jag svetsade den och sen fortsatte jag med kopplingen och innan jag tog ner allt så såg jag att låsringen för uttrampningslagret hade hoppat ner så jag fixade det och slängde upp allt igen och åter igen så va det fan lättare sagt än gjort. När jag fått upp paketet så monterade jag cylindern och fick hjälp av min underbara flickvän (Tack Min) att lufta kopplingen men trots det så fungerade det inte så efter x antal timmars felsökande och jobb så gav jag upp och ställde ut den bakom verkstan på jobbet. dagen efter, (igår) så va min polare som jag bytte till mig bilen av förbi och slog ett getöga på kopplingen och efter 5 minuter så upptäckte han felet och det visade sig att jag som det klantarslet jag är har köpt och monterat en tryckande koppling när det ska sitta en dragande koppling... 
Jag svängde förbi hemma för att kolla om min gamla tryckplatta fanns kvar eller om jag slängt den och det visade sig att den låg kvar så jag tog den med min idag och ikväll så ska jag montera den lufta kopplingen på nytt och förhoppningsvis så ska felet vara avhjälpt!. Nu till ytterligare tråkigheter! Mitt oljetråg läcker mitt motorfästena och jag måste börja med att efterdra saker och kolla hur allt sitter men det blir en senare tidsfråga då mina chefer vill att jag får bort bilen från jobbet.  Jag har även tvättat bilen för första gången på 4 år så nu e den lite renare big_smile terapi!  Bilder kommer senare då jag sitter och skriver på dator och inte luren. 
hörs imorgon eller så ses vi troligen om allt går vägen på barkarby träffen.

Stol3n_Identity så äre!
29 augusti 2015 · 872 Inlägg

Jag tror nog att det är dax för en uppdate nu? Folk vill ju veta vad som händer nu wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
nuc
29 augusti 2015 · 105 Inlägg

Haha xD ja och så el liten påtvingad update då. skoja wink
Jag och Sigge (SpendeX) ovan och min flickvän gav oss fan på att vi skulle få igång bilen och efter än del kopplingsstrul så lyckades vi lösa det med original tryckplattan och original lamellen. Såhär ärt det när pinnen till slaven ramla ner och följde med runt ett var så spöade den tryckplattan tillräckligt mycket på ett ställe som i kombination med fel kopplingslamell resulterade i att bilen ej kunde frikoppla då gaffeln lade sig för långt ifrån slaven, vi plockade ner lådan igen för att kolla på detta och satt och spånade i ca 1 timme innan vi bestämde oss för en tripp till mina föräldrar där alla gamla delar ligger, vi hämtade gamla lamellen och tog med den samt även svänghjulet. När vi kom tillbaka demonterade vi svänghjulet och mätte båda för att se så dom stämde överens med varandra vilket dom gjorde så en grej var utesluten så då gick vi vidare till lamellen och det visade sig att den inte stämde överens helt med hur den original såg ut så vi bytte ut den samt tryckplattan monterade allt och höll tummar och tår korsade! första försöket och det visade sig att det fungerade jag kunde få i en växel!!!! och det ryckte genast till i myspinnen av lycka! så jag bjöd tjejen på första åkturen och sedan Sigge på den andra. strax där efter så var vi klara så då åkte Sigge hem då han skulle upp tidigt med dottern sin, så jag och tjejen började röja upp det sista varpå det kommer in en kille i verkstan skogstokig och börjat tjafsa och skälla för att jag hade väckt honom kl 04:30 ca, jag bad om ursäkt men han tjafsade vidare så tillslut så skällde min underbara flickvän ut honom varpå han går! dagen efter så ringde jag chefen och då berättade han att 4 anmälningar om buller hade kommit in den natten haha men vad kan man göra Wankel e livet.
Stort tack till Sigge och min underbara flickvän som stöttat och hjälpt mig genom allt !
Video kommer upp när den är inställd.

nuc
2 september 2015 · 105 Inlägg

Här kommer en mini update och bilderna som utlovades.
Jag har nu besiktat bilen dock så så började bilen läcka olja undertill och inte lite heller -.-' så när jag kom in till stan idag så läckte den ut en del men det var tillräckligt för att åka hem så jag körde hem bilen och när vi kom hem så ställde jag den nedanför och gick upp med sakerna så jag kunde åka till jobbet för att kolla vart den läcker och när jag skulle starta bilen så gick allt på men startmotorn var död så jag började felsöka med ytterst lite att gå på men jag lyckades ordna det tillslut. Det visade sig vara 40A säkringen som jag misstänker går till startmotorn så jag cyklade ja! Ni hörde helt rätt JAG CYKLADE!! Det var år och dar sen jag gjorde det ^^ men men jag tog en 40A säkring och två 2.5 kvadrats kablar och provade med och det fungerade fint efter det så jag körde ner i garaget och ställde bilen så får den stå till fredag för imorgon så ska vi hämta tjejens nya fulsöta lilla vovve så fredag blir det till att kolla oljeläckaget. Och ja juste åter till besiktningen jag fick endast tre stycken tvåor och dom får ni läsa av på bilden.
Ja liten update var det inte men i alla fall.

nuc
2 september 2015 · 105 Inlägg

nuc skrev:
Här kommer en mini update och bilderna som utlovades.
Jag har nu besiktat bilen dock så så började bilen läcka olja undertill och inte lite heller -.-' så när jag kom in till stan idag så läckte den ut en del men det var tillräckligt för att åka hem så jag körde hem bilen och när vi kom hem så ställde jag den nedanför och gick upp med sakerna så jag kunde åka till jobbet för att kolla vart den läcker och när jag skulle starta bilen så gick allt på men startmotorn var död så jag började felsöka med ytterst lite att gå på men jag lyckades ordna det tillslut. Det visade sig vara 40A säkringen som jag misstänker går till startmotorn så jag cyklade ja! Ni hörde helt rätt JAG CYKLADE!! Det var år och dar sen jag gjorde det ^^ men men jag tog en 40A säkring och två 2.5 kvadrats kablar och provade med och det fungerade fint efter det så jag körde ner i garaget och ställde bilen så får den stå till fredag för imorgon så ska vi hämta tjejens nya fulsöta lilla vovve så fredag blir det till att kolla oljeläckaget. Och ja juste åter till besiktningen jag fick endast tre stycken tvåor och dom får ni läsa av på bilden.
Ja liten update var det inte men i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-21340ae9952e25fbed4a65811e008375.jpg
Lunch igår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-08c2e5b0f249458b956328da95f90601.jpg
I väntan på domen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-d863bf66bae76829184528f36c807105.jpg
Bromsarna var jämna och fina.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-bb3f6f5e67da60d23d1ffb67fd131634.jpg
Där är punkterna jag fick.

Stol3n_Identity så äre!
2 september 2015 · 872 Inlägg

Mums! Du får köra mig nån gång! wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
9 september 2015 · 174 Inlägg

Jag la en liten prem på din bil även fast det inte är en volvo dåbig_smile

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
Stol3n_Identity så äre!
9 september 2015 · 872 Inlägg

Woop woop woop jag fick köra den bilen. Det var en kul upplevelse! wink

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
nuc
9 oktober 2015 · 105 Inlägg

Okej mycket har hunnit hända men samtidigt så har det inte vart så mycket jag fick igång bilen besiktad den körde till och från jobbet och några gånger och sen började den gå väldigt varmt och motorn pajade (börja släppa in vatten i rotorhusen vilket resultera i att jag nu har rivit ur motorn det tog ca w.5 timmar och jag gjorde det själv nu står bilen på jobbet och ska hem till mamma och pappa imorgon men motorn står undangömd på jobbet ska ta någon dag och plocka isär motorn och kolla vad som är fel men troligen gavlarna. Jag kommer inte uppdatera allt för mycket här då jag ändå inte får någon direkt respons av folket som läser och ser då inte heller någon anledning i det hela men några updates kommer det i alla fall dock bara när något stort hänt xD vi hörs brothermandudes.

nuc
9 oktober 2015 · 105 Inlägg

nuc skrev:
Okej mycket har hunnit hända men samtidigt så har det inte vart så mycket jag fick igång bilen besiktad den körde till och från jobbet och några gånger och sen började den gå väldigt varmt och motorn pajade (börja släppa in vatten i rotorhusen vilket resultera i att jag nu har rivit ur motorn det tog ca w.5 timmar och jag gjorde det själv nu står bilen på jobbet och ska hem till mamma och pappa imorgon men motorn står undangömd på jobbet ska ta någon dag och plocka isär motorn och kolla vad som är fel men troligen gavlarna. Jag kommer inte uppdatera allt för mycket här då jag ändå inte får någon direkt respons av folket som läser och ser då inte heller någon anledning i det hela men några updates kommer det i alla fall dock bara när något stort hänt xD vi hörs brothermandudes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-de8f078abf8bb180f3ddbfc9d2caeb34.jpg
Nu är den ur igen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-6fdae2a22c54d1f3b1a109dd82aeb67b.jpg
På väg till gömman  wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-e0c9879899c234c76f235e3b3b55c995.jpg
Fäste för lådan så den inte ramlar ner.

nuc
12 juni 2016 · 105 Inlägg

Hejsan allesammans här kommer en liten update på var som hänt.
Har tyvärr inte hänt så mycket på bilen mer än att motorn åkte ur och plockades isär, tanken är att den ska portas och nya tätningar i gavlarna ska köpas och jag hittade ett bra alternativ på Pinappleracing som ska klara högre temperaturer och man ska tydligen inte behöva byta dom om man klyver motorn, det låter väl rätt bra kan jag tycka. Jag har andra underbara händelser som inträffat jag har blivit pappa till en liten underbar flicka och vi har köpt en ny familjebil, det fick bli en BMW E46 Touring 01 och jag har vart lite upptagen med att pilla på den måste ju ha en fet familjebil så vi kan glida med stil.

Planerna på Mazdan är att porta den och sätta ihop motorn och sen ska jag ta mig lite tid att riva ut allt ur motorutrymmet och börja göra det fint så det är så cleant som möjligt sen ska blocket ner och lite pengar ska sparas in till småsaker, i januari nästa år blir det en utlandsresa med minnunderbara familj så måste även spara pengar till det.
Jag kommer börja uppdatera mer här så fort något händer.

Alla måste ju ha en cool Catchphrase när man säger hejdå typ men inte här. FU bitches!

Bonusbild!

nuc
12 juni 2016 · 105 Inlägg

nuc skrev:
Hejsan allesammans här kommer en liten update på var som hänt.
Har tyvärr inte hänt så mycket på bilen mer än att motorn åkte ur och plockades isär, tanken är att den ska portas och nya tätningar i gavlarna ska köpas och jag hittade ett bra alternativ på Pinappleracing som ska klara högre temperaturer och man ska tydligen inte behöva byta dom om man klyver motorn, det låter väl rätt bra kan jag tycka. Jag har andra underbara händelser som inträffat jag har blivit pappa till en liten underbar flicka och vi har köpt en ny familjebil, det fick bli en BMW E46 Touring 01 och jag har vart lite upptagen med att pilla på den måste ju ha en fet familjebil så vi kan glida med stil.

Planerna på Mazdan är att porta den och sätta ihop motorn och sen ska jag ta mig lite tid att riva ut allt ur motorutrymmet och börja göra det fint så det är så cleant som möjligt sen ska blocket ner och lite pengar ska sparas in till småsaker, i januari nästa år blir det en utlandsresa med minnunderbara familj så måste även spara pengar till det.
Jag kommer börja uppdatera mer här så fort något händer.

Alla måste ju ha en cool Catchphrase när man säger hejdå typ men inte här. FU bitches!

Bonusbild!

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146306/146306-f753db1ba470a3d9e6c8a0e677bcfc06.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang