4059
Sök

Audi A6 motorhaveri

1 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
Har en A6 2.4 (BDV) från 03 som har strulat än längre tid. Först gick bilen skit kasst så jag bytte tändspolar, kablar, stift och ventilkåpspackningar eftersom det var fullt i olja. Vart lite bättre men bilen var ändå svårstartad och gick på 4 el 5 cylindrar en stund så jag bytte främre lamdbasond som hade gett upp och hoppades på att problemet var löst, men icke...
Nu börjar den rycka ur sig vatten ur expansionskärlet så jag byter det för jag tror locket är slut men det visar sig efter bytet att det fortsätter försvinna vatten. Efter noggrannare koll så ser jag att det bubblar i kärlet och vattennivån stiger när jag varvar motorn så det är nog bara konstatera att topplockspackningen är blåst men jag har ingen lust att köra den på skroten då bilen i övrigt är ok (Quattro, worldcup). Så vad föreslår ni? Byta hela motorn i hopp om att hitta en som är ok till rätt peng, eller bara riva motorn och byta packning och ev. plana toppen?

Är det någon som bytt packning själv? Hur fixerar jag kammen på ett bra sätt? Jag har bytt kamrem själv på dessa bilar så jag vet vilket jobb som krävs men det är inga problem.

Tack på förhand

Sök