16 juni 2014
Trådstartare
Kan berätta att det var så att jag tvättat sönder generatorn. Köpte en för 350 kr på skroten och nu funkar allt som det ska igen. Tips: när man starkt misstänker trasig generator och vill byta ut den: skruva ur generatorn och ha den att jämföra med de som skrotkillen har på lager. Det kan vara små skillnader (men vitala!) mellan modellerna beroende på årsmodell, tillverkningsland, serienummer och Jupiters position i förhållande till Venus. Jag hade tur som hittade en av totalt sex exemplar (från Carinor) som verkligen passade i min bil!
Youtube var ovärderligt här, där mer rutinerade hemmameckare lagt upp filmer som visar hur man byter generatorer på Toyotor. Att lämna in detta på en verkstad vågar jag inte tänka på vad det hade kostat.
Tydligen tänder en trasig generator upp en massa andra fellampor utöver laddningslampan, och slår av halvljusautomatiken. En lustig detalj tycker jag var att när jag skruvat ur generatorn, laddat batteriet hemma och körde med bara det till skroten lyste märkligt nog inte en enda varningslampa.
Hursomhelst, slutet gott, allting gott! Tack för alla svar!