4752
Sök

Byta bromsok på Mercedes - lite nybörjarfrågor

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
Tänkte byta de bakre bromsoken på min Mercedes 190E, så har lite frågor då jag aldrig bytt bromsok på en bil tidigare:

1. I verkstadsboken står det att man alltid ska byta okfästbultarna om man lossar på oken, stämmer det verkligen? för på motorcyklar kan man skruva av och på dessa hur många gånger som helst utan att behöva byta dem.

2. Har ni något tips på vad man kan använda för klämma så att inte all bromsvätska rinner ut ur bromsslangen när man lossat den?

3. I verkstadsboken står det att man ska använda nya tätningsbrickor vid behov, tycker ni jag bör fixa fram nya tätningsbrickor innan jag börjar greja med oken?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

338 Inlägg
19 juni 2014
Ska du byta till nya ok eller begagnade?

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
sweeken skrev:
Ska du byta till nya ok eller begagnade?

Tänkte byta till begagnade ok

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 162 Inlägg
19 juni 2014
Dom ska säkert bytas, brukar kunna vara gänglåsning på skruvarna. Har återanvänt dom utan problem iaf.

Du kan låsa bromspedalen i nertryckt läge, då rinner nästan ingen bromsvätska ur.

Ja fixa nya tätbrickor, lika bra och kostar inte många kronor :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
Tackar för svaret.
Gick till Mekonomen och frågade om tätbrickor, de påstod att det inte fanns några tätbrickor till mina bromsok då de inte kunde förstå vart dessa brickor ska sitta, så frågan är finns de eller inte och vart sitter det? jag får för mig att de ska sitta vid bromsslangens anslutning.

Om jag nu inte vill låsa bromspedalen och använda en klämma, då har jag funnit denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … ng-191437/

Vad tror ni om den? kommer den kunna göra sitt jobb eller är det knappt?

4 585 Inlägg
3 juli 2014
bara att du tar en "träpinne"och sätter mellan förarstolen och bromspedalen ,så den hålls nedtryckt ..inte så bra att klämma ihop en bromsslang med en tång,visst funkar det men slangen kan bli skadad,hur ser det ut vid oket,har du slang o banjonippel,då ska du ha koppar"brickor",.skruvas slang o rör direkt in i oket då tätar ju konan på slangenoch röret..ang,bultarna,jag har aldrig bytt dom,mer än om det följt med nya i monteringssatsen..hoppas du förstår vad jag rört ihop här..
Senast redigerat av zzr94092 (3 juli 2014)

Sök