Vad kostade era reparationer, service?

Parsan
24 juni 2014 · 166 Inlägg

DasAuto skrev:

Parsan skrev:

DasAuto skrev:

Jag uppfattade så som att du lämnar in din bil på "märkes verkstad" då du vill behålla alla garantier.
Jag har själv haft den uppfattningen väldigt länge så jag kände igen mig där, menar mest bara att man får samma garantier hos Meko och andra auktoriserade verkstäder. Service o sådant kan alla göra men märkesverkstäder tar så mycket mer betalt för samma jobb.

Jag bytte t.ex batteriet helt själv och gav inte en krona för arbetet.

Jag måste bara rätta dig lite...Om du utför service hos tex mekonomen eller någon annan icke auktoriserad verkstad så kan du glömma ev goodwill garantier från just ditt bilmärke.

Det är därför jag nämnde att hans bil var 2007! Eller du tror att 5-10år gamla bilar blir lagade på goodwill?
Det du får på goodwill efter de åren är lackdefekter osv. Om din växellåda pajjar efter 5 år så kan du glömma allt vad goodwill är. Iaf hos BMW och AUDI.

Det är ytterst få saker som blir goodwill, typ Audis tändspoleproblem(även där bara vissa serienummer) Och då spelar det ingen roll vart du servat bilen.

Dessutom så verkar du inte veta vad Icke auktoriserade verkstäder är. Mekonomen och t.ex Mechanum är auktoriserade VW,Audi m.fl verkstäder.

När garantierna är slut 3år för min så finns det absolut ingen som helst anledning att lämna bilen till VAG verkstad förutom när det gäller mer specifika fel. Service hade jag gjort själv om inte det var så viktigt med stämpel.

Nu råkar jag ju jobba med vw,audi,seat och skoda så jag vet precis vad jag pratar om.Ja bilar som är 5-10 år gamla kan fortfarande bli lagade på goodwill.Du nämner att mekonomen är auktoriserad för vw och audi.Tala gärna om för mig vilken mekonomen verkstad som är det.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Mack855
24 juni 2014 · 1 354 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Äcklig audi: 10k för en bas-service. (Olja+filter tändstift)

Opel diesel hos opel: Samma service som audin fast för 1200kr med glödstift..

Oj det var svindyrt ju. Lämnade in min A3a 2.0 T för den mellanstora (?) servicen som då är olja + filter av olika slag! byta oljan för fyrhjulsdiffen(?) + tändstiftsbyte. I runda slängar 6300 på en Audi verkstad.

panda666
24 juni 2014 · 4 228 Inlägg

fy tusan vilka sjuka priser? 10.000 för service? vet att vi hade på jobbet en mitsubishi carisma förut som vi byte kamrem och gjorde storservice plus bromsar för runt 8k. men vafan 8-10 tusen för service inkl tändstift??? galet sjukt.

Presidento Of World
24 juni 2014 · 3 306 Inlägg

Mack855 skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Äcklig audi: 10k för en bas-service. (Olja+filter tändstift)

Opel diesel hos opel: Samma service som audin fast för 1200kr med glödstift..

Oj det var svindyrt ju. Lämnade in min A3a 2.0 T för den mellanstora (?) servicen som då är olja + filter av olika slag! byta oljan för fyrhjulsdiffen(?) + tändstiftsbyte. I runda slängar 6300 på en Audi verkstad.

nu var de exakt 9500kr MED rabatt på 800kr. via nån kampanj

det handlade om en A6 2.4 V6 -06a. Märkesverkstad Lecab

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Djo
24 juni 2014 · 10 157 Inlägg

Till han med bmw är inte bara byta batteri i nyare bmw nya batteriet måste programmeras in i alla bilens styrdon och elektronik. (vet detta pga av en som jag gick i skolan med hade praktik på bmw verkstad.

Är det enbart sin egna bil man får skriva om annars vet jag en Volvo service som kostar mycket.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Rquired Allmänt envis
24 juni 2014 · 12 512 Inlägg

Djo skrev:
Till han med bmw är inte bara byta batteri i nyare bmw nya batteriet måste programmeras in i alla bilens styrdon och elektronik. (vet detta pga av en som jag gick i skolan med hade praktik på bmw verkstad.

Är det enbart sin egna bil man får skriva om annars vet jag en Volvo service som kostar mycket.

Det är en vanlig missuppfattning men är endast aktuellt om man byter till ett batteri med andra värden, och då är det den intelligenta batterisensorn som behöver veta vilka värden den skall utgå från och inte alla styrdon. Att skifta ett batteri mot ett motsvarande nytt kan man göra själv utan problem men 1050:- för att byta ett batteri är snudd på ocker oavsett vilket.

Jag undrar om en del större verkstäder snart kommer kräva betalt för att ens prata med kunden?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Djo
24 juni 2014 · 10 157 Inlägg

Rquired skrev:

Djo skrev:
Till han med bmw är inte bara byta batteri i nyare bmw nya batteriet måste programmeras in i alla bilens styrdon och elektronik. (vet detta pga av en som jag gick i skolan med hade praktik på bmw verkstad.

Är det enbart sin egna bil man får skriva om annars vet jag en Volvo service som kostar mycket.

Det är en vanlig missuppfattning men är endast aktuellt om man byter till ett batteri med andra värden, och då är det den intelligenta batterisensorn som behöver veta vilka värden den skall utgå från och inte alla styrdon. Att skifta ett batteri mot ett motsvarande nytt kan man göra själv utan problem men 1050:- för att byta ett batteri är snudd på ocker oavsett vilket.

Jag undrar om en del större verkstäder snart kommer kräva betalt för att ens prata med kunden?

Är du helt säker bmws styrdon sänker sina värden efter att batteriet tappar sin förmåga och kan helt plötsligt bara klara 11 volt och 30 ah och styrdonen blir förstörda om du helt plötsligt ger dom 14 volt och 100 ah. En nyare bmw får en startboster aldrig användas på.

Som sagt vet detta från en som haft praktik på en större bmw verkstad.

Håller på med Volvo och sensorn från batteriet är jag väl medveten om men BMW har invecklat systemet betydligt mera än då.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
RannerKing www.LynxTalk.se
24 juni 2014 · 420 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Mack855 skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Äcklig audi: 10k för en bas-service. (Olja+filter tändstift)

Opel diesel hos opel: Samma service som audin fast för 1200kr med glödstift..

Oj det var svindyrt ju. Lämnade in min A3a 2.0 T för den mellanstora (?) servicen som då är olja + filter av olika slag! byta oljan för fyrhjulsdiffen(?) + tändstiftsbyte. I runda slängar 6300 på en Audi verkstad.

nu var de exakt 9500kr MED rabatt på 800kr. via nån kampanj

det handlade om en A6 2.4 V6 -06a. Märkesverkstad Lecab

Vill minnas att stor service på A6 med större dieselmotor kostade ca 36 000kr för 5 år sedan. Såg en sådan under service på ett gammalt jobb. Trodde först det var motorbyte, men nej, service. Halva bilen ska isär.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
DasAuto
24 juni 2014 · 2 751 Inlägg

RannerKing skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Mack855 skrev:

Oj det var svindyrt ju. Lämnade in min A3a 2.0 T för den mellanstora (?) servicen som då är olja + filter av olika slag! byta oljan för fyrhjulsdiffen(?) + tändstiftsbyte. I runda slängar 6300 på en Audi verkstad.

nu var de exakt 9500kr MED rabatt på 800kr. via nån kampanj

det handlade om en A6 2.4 V6 -06a. Märkesverkstad Lecab

Vill minnas att stor service på A6 med större dieselmotor kostade ca 36 000kr för 5 år sedan. Såg en sådan under service på ett gammalt jobb. Trodde först det var motorbyte, men nej, service. Halva bilen ska isär.

Har aldrig hört talas om monster service som kostar 36 000kr så länge det inte är kamkedjebyta. Hur långt hade kärran gått. 30-40k?

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Mack Forum- och sitemoderator
24 juni 2014 · 26 113 Inlägg

caromania skrev:

Mack skrev:
Räknas ett kvitto från en tidigare ägare på en bil man äger nu?

Absolut!

Ok.
Då ska vi se.




Min V70 AWD -98 lämnades in av den tidigare ägaren, för ett servicejobb.
Kvittot ser ut ungefär så här; (aningen förkortat)

Jobbnr 1.                                                                     Summa:
Paket styrstagsände vänster sida innehåller  ...........................
Byte yttre styrled 1 sida                               ................187.50
Kulledsats                                                    ...............280.60
Kontrollmätning 4 hjul                                  ............... 875
Justering framhjulsvinklar                           .................140.63

Jobbnr 2.
Felkoder avlästa/nollställa/känd felkod       ...................187.50
(här står felkoden mm)

Jobbnr 3.
Tändstiftpaket innehåller.                        .............................
Byte tändstift                                         ....................281.25
Tändstiftsats                                          ....................612.50
Paket tändkablar innehåller                     ..............................
Byte tändledningssats                            .....................46.88
Tändledningssats                                   ....................1053.40
Fördelarlock                                           ....................336.95
Fördelararm                                          .....................248.40

Jobbnr 4.
Byte luftmassemätare                            .....................234.38
Luftmassemätare                                   .....................3075.00
Kopplingsstycke                                    ......................22.50

Jobbnr 5.
Magnetventil                                        ......................433.13

Summa totalt: 8016 kronor.

Glad jag slapp i alla fall denna service.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
24 juni 2014 · 799 Inlägg

En kille jag känner påstod att hans kollega skulle få punga ut 70k för kamkedjebyte på nån mercedes... är det sant tro??

Lämnade iaf in min v70 2,5t på kamremsbyte inkl aggregatrem och vattenpump och det landade på 4700kr på autoexperten.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Rquired Allmänt envis
24 juni 2014 · 12 512 Inlägg

Djo skrev:

Rquired skrev:

Djo skrev:
Till han med bmw är inte bara byta batteri i nyare bmw nya batteriet måste programmeras in i alla bilens styrdon och elektronik. (vet detta pga av en som jag gick i skolan med hade praktik på bmw verkstad.

Är det enbart sin egna bil man får skriva om annars vet jag en Volvo service som kostar mycket.

Det är en vanlig missuppfattning men är endast aktuellt om man byter till ett batteri med andra värden, och då är det den intelligenta batterisensorn som behöver veta vilka värden den skall utgå från och inte alla styrdon. Att skifta ett batteri mot ett motsvarande nytt kan man göra själv utan problem men 1050:- för att byta ett batteri är snudd på ocker oavsett vilket.

Jag undrar om en del större verkstäder snart kommer kräva betalt för att ens prata med kunden?

Är du helt säker bmws styrdon sänker sina värden efter att batteriet tappar sin förmåga och kan helt plötsligt bara klara 11 volt och 30 ah och styrdonen blir förstörda om du helt plötsligt ger dom 14 volt och 100 ah. En nyare bmw får en startboster aldrig användas på.

Som sagt vet detta från en som haft praktik på en större bmw verkstad.

Håller på med Volvo och sensorn från batteriet är jag väl medveten om men BMW har invecklat systemet betydligt mera än då.

Jag vill vara ärlig och svara nej för det var på tok för länge sedan jag fick det förklarat för mig och det finns inte kvar i huvudet till 100% längre. Mig veterligen vill systemet ha reda på två saker, vilken kapacitet batteriet har (i Ah) och vilken typ av batteri det är men det är endast om man monterar ett batteri som skiljer sig mot de tidigare värdena som en registrering behövs.

IBS anpassar däremot inte styrdonen efter vad som ges utan är tvärt om till för att optimera laddningen efter omgivningen eller för att vidta åtgärder om kapaciteten blir för låg. IBS finns så vitt jag förstår för att systemet inte klarar av att anpassa sig så istället för att hela bilen kastar in handduken stängs sekundära delar av och det som krävs för att bilen skall vara körbar prioriteras. Om kapaciteten sjunker är det (delvis) IBS jobb att prioritera om och förse de viktigaste delarna med ström.

Att byta till en batteri som skiljer sig mot det tidigare utan att registrera det kan alltså trigga diverse felmeddelanden och funktionsbortfall trots att bilen fungerar som den skall men jag har aldrig hört talas om någon risk att systemet tar skada, det är åtminstone så jag fått det förklarat för mig.

Men om jag förstår dig rätt menar du tvärt om att bilen anpassar sina styrdon efter vad IBS uppger att systemet får?

Jag ber om ursäkt för att ha kapat tråden. Djo, jag fortsätter gärna diskussionen via PM om du är intresserad?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
EmilGranstrom
24 juni 2014 · 88 Inlägg

Jag har betalat nästan 70k på ett verkstadsbesök detta innebar att hela luftfjädringen på min S-Klass skulle bytas

Dämpare, kompressor, ventilblock medmera

Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
Dotzie
24 juni 2014 · 485 Inlägg

Ok,smile då är det därför då, tack för info

Djo skrev:
Till han med bmw är inte bara byta batteri i nyare bmw nya batteriet måste programmeras in i alla bilens styrdon och elektronik. (vet detta pga av en som jag gick i skolan med hade praktik på bmw verkstad.

Är det enbart sin egna bil man får skriva om annars vet jag en Volvo service som kostar mycket.

My car Brings Me Women
caromania Forummoderator
25 juni 2014 · 9 296 Inlägg

70k. Nu börjar det låta som om vi har en vinnare. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
25 juni 2014 · 6 566 Inlägg

Kamremsbyte Alfa 156 2.0 TS (Med rabatt)
Byte vattenpump
Byte Löphjul & Spännare
Byte kamrem & aggregatrem
Byte ventilkåpspackning
Byte balansaxelrem
Renovering variator

9013:-

Prisförfrågan Alfa 159 TBI
Olja & Filter service, kontroll av kaross & lack samt Kamremsbyte

8510:-

-----

Eget pris kamremsbyte (Material & verktyg)
~ 4000:-

De/Dem
DasAuto
25 juni 2014 · 2 751 Inlägg

Rquired skrev:

Djo skrev:

Rquired skrev:

Det är en vanlig missuppfattning men är endast aktuellt om man byter till ett batteri med andra värden, och då är det den intelligenta batterisensorn som behöver veta vilka värden den skall utgå från och inte alla styrdon. Att skifta ett batteri mot ett motsvarande nytt kan man göra själv utan problem men 1050:- för att byta ett batteri är snudd på ocker oavsett vilket.

Jag undrar om en del större verkstäder snart kommer kräva betalt för att ens prata med kunden?

Är du helt säker bmws styrdon sänker sina värden efter att batteriet tappar sin förmåga och kan helt plötsligt bara klara 11 volt och 30 ah och styrdonen blir förstörda om du helt plötsligt ger dom 14 volt och 100 ah. En nyare bmw får en startboster aldrig användas på.

Som sagt vet detta från en som haft praktik på en större bmw verkstad.

Håller på med Volvo och sensorn från batteriet är jag väl medveten om men BMW har invecklat systemet betydligt mera än då.

Jag vill vara ärlig och svara nej för det var på tok för länge sedan jag fick det förklarat för mig och det finns inte kvar i huvudet till 100% längre. Mig veterligen vill systemet ha reda på två saker, vilken kapacitet batteriet har (i Ah) och vilken typ av batteri det är men det är endast om man monterar ett batteri som skiljer sig mot de tidigare värdena som en registrering behövs.

IBS anpassar däremot inte styrdonen efter vad som ges utan är tvärt om till för att optimera laddningen efter omgivningen eller för att vidta åtgärder om kapaciteten blir för låg. IBS finns så vitt jag förstår för att systemet inte klarar av att anpassa sig så istället för att hela bilen kastar in handduken stängs sekundära delar av och det som krävs för att bilen skall vara körbar prioriteras. Om kapaciteten sjunker är det (delvis) IBS jobb att prioritera om och förse de viktigaste delarna med ström.

Att byta till en batteri som skiljer sig mot det tidigare utan att registrera det kan alltså trigga diverse felmeddelanden och funktionsbortfall trots att bilen fungerar som den skall men jag har aldrig hört talas om någon risk att systemet tar skada, det är åtminstone så jag fått det förklarat för mig.

Men om jag förstår dig rätt menar du tvärt om att bilen anpassar sina styrdon efter vad IBS uppger att systemet får?

Jag ber om ursäkt för att ha kapat tråden. Djo, jag fortsätter gärna diskussionen via PM om du är intresserad?

De hjälper inte att förklara smile Folk är så hjärntvättade så dem nästan tror man utför någon sorts magi på "Märkesverkstaden"

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Evildan
25 juni 2014 ·

Jag får betala för mina öl ur egen ficka. sad
Med dessa låga ägarekostnader tar jag mig förmodligen även någon dyr whisky på den lämpliga puben. smile


Toyota Prius 2008, mellanservice på märkesverkstad 1694kr.

Varför göra en sådan enkel gör det själv service på en märkesverkstad undrar säkert någon tvivlare.
Det är på det viset bilen behåller sina garantier några år framöver.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2014 · 13 673 Inlägg

Evildan skrev:
Jag får betala för mina öl ur egen ficka. sad
Med dessa låga ägarekostnader tar jag mig förmodligen även någon dyr whisky på den lämpliga puben. smile


Toyota Prius 2008, mellanservice på märkesverkstad 1694kr.

Varför göra en sådan enkel gör det själv service på en märkesverkstad undrar säkert någon tvivlare.
Det är på det viset bilen behåller sina garantier några år framöver.

nyare bilar har man inget val.. helt klart.
borde vara rätt moderata priser på servic på toyota.. är det olja+oljefilter+luftfilter eller?

en modern longlife olja landar jhu runt 800kr för 4liter så det borde vara ett riktigt rimligt pris.

för hade du gjort det själv hade det inte blivit speciellt mycket billgare.  runt 300kr kanske du sparat.

vissa bilar förstår jag inte att folk lämnar in det blir så obota dumnt när dom betalar bilens värde på en service.

en golf mk3 som jag fixade airbag styrenhet på skulle vag ha 8500kr för att laga.
jag plita igång det där för en matrial kostnad på 400kr och någon timmes jobb på deras uppfart ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DasAuto
25 juni 2014 · 2 751 Inlägg

Growe skrev:

Evildan skrev:
Jag får betala för mina öl ur egen ficka. sad
Med dessa låga ägarekostnader tar jag mig förmodligen även någon dyr whisky på den lämpliga puben. smile


Toyota Prius 2008, mellanservice på märkesverkstad 1694kr.

Varför göra en sådan enkel gör det själv service på en märkesverkstad undrar säkert någon tvivlare.
Det är på det viset bilen behåller sina garantier några år framöver.

nyare bilar har man inget val.. helt klart.
borde vara rätt moderata priser på servic på toyota.. är det olja+oljefilter+luftfilter eller?

en modern longlife olja landar jhu runt 800kr för 4liter så det borde vara ett riktigt rimligt pris.

för hade du gjort det själv hade det inte blivit speciellt mycket billgare.  runt 300kr kanske du sparat.

vissa bilar förstår jag inte att folk lämnar in det blir så obota dumnt när dom betalar bilens värde på en service.

en golf mk3 som jag fixade airbag styrenhet på skulle vag ha 8500kr för att laga.
jag plita igång det där för en matrial kostnad på 400kr och någon timmes jobb på deras uppfart ;-)

Jag personligen brukar göra ett eget oljebyte mellan intervallen. Har longlife och hamnar på ca 2000mil mellan bytena, byter alltså runt 1000mil själv. Det kostar mig runt 500-550kr/5l Longlife olja + 150kr filter. Alltså runt 600-700kr för allt. VAG byter för 2700kr inkls arbete. Sparar alltså ca 2000kr per oljebyte

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang