Vad kostade era reparationer, service?

Evildan
25 juni 2014 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:
Jag får betala för mina öl ur egen ficka. sad
Med dessa låga ägarekostnader tar jag mig förmodligen även någon dyr whisky på den lämpliga puben. smile


Toyota Prius 2008, mellanservice på märkesverkstad 1694kr.

Varför göra en sådan enkel gör det själv service på en märkesverkstad undrar säkert någon tvivlare.
Det är på det viset bilen behåller sina garantier några år framöver.

nyare bilar har man inget val.. helt klart.
borde vara rätt moderata priser på servic på toyota.. är det olja+oljefilter+luftfilter eller?

en modern longlife olja landar jhu runt 800kr för 4liter så det borde vara ett riktigt rimligt pris.

för hade du gjort det själv hade det inte blivit speciellt mycket billgare.  runt 300kr kanske du sparat.

vissa bilar förstår jag inte att folk lämnar in det blir så obota dumnt när dom betalar bilens värde på en service.

en golf mk3 som jag fixade airbag styrenhet på skulle vag ha 8500kr för att laga.
jag plita igång det där för en matrial kostnad på 400kr och någon timmes jobb på deras uppfart ;-)

Stämmer bra, dom byter olja och filter samt går igenom några punkter för att slutligen fylla på spolarvätska.

Jag räknar att det skiljer ungefär 600kr vad jag som privatperson får betala för samma artiklar och sedan göra jobbet.
Kladda med olja och krypa under bilen för att spara 600kr/år eller 50kr/månad utslaget låter jag killarna med "service stämplarna" göra då bara stämpeln är värd mer än hela kostnaden på en sådan ny bil vid försäljning.
Äldre åk har även jag gjort service själv.

Sådana enklare jobb som på Golfen du skrev om är sådant som med fördel görs hemma på en sådan bil.
Större arbeten är det trevligt att ha tak och väggar samt vid säsong lite värme.
Gjorde ett motorbyte i en Amazon i rasande snöstorm en gång, mest bara för att ha gjort det, men det är lite småtråkigt när verktygen blir översnöade när dom läggs på marken. big_smile

Jag hade verkstad tidigare om 120m2 när vi bodde i Nyköping.
Med en månatlig kostnad om ca
1800kr hyra,
300-500kr el
samt lite sådana där tillkommande småkostnader som svetstråd, smörjmedel och annat förbrukningsmateriel plus bränslekostnader till och från då lokalen låg 20km hemifrån låg totalkostnaden i snitt på

3000kr/månad gånger 12månader är 36000kr.

För dom pengarna kan jag köpa en ganska fin bil varje år, köra skiten ur den för att sedan skrota den och fortfarande lagt ut samma summa pengar men inte lyft ett finger för mekande.
Bara den tidigare verkstadskostnaden utan köp av delar eller serviceutlägg uppväger med lätthet mitt köp av den bil jag åker runt idag.
Så har jag tänkt angående mitt bilägande.

Med denna förbrukning är servicen värd varenda extrakrona jämfört med att göra det själv med
'piratdelar och billig olja'.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-e0557af0224a3dbf3382be9788f8c60a.jpg

Senast redigerat av Evildan (25 juni 2014)

Putteliten
25 juni 2014 · 9 073 Inlägg

Golf V TSI 140. 2008 årsmod
*12 000 mila service
*Nya skivor och klossar bak
*Ett stag i framvagnen
*Framvagnsinställning
*Cirkulationsventil till turbon

17 000:- På auktoriserad V.A.G verkstad.

caromania Forummoderator
25 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Sluta skryt Elake Dan. Du är inte värst. Nu ska du få höra:

Jag lämnade in Accorden för att det var ett skramlande ljud precis när man körde iväg och eftersom jag är okunnig på missljud i den modellen så lämnade jag in på Honda. Hade någon vild fantasimardröm om att det var kamkedjan som rasslade. Killen bakom disken bara tittade på mig och sa, "Nej, det är nog inget problem med din kamkedja."
Efter 2 timmar ringde han igen och berättade att skyddsplåten vid katten satt löst. De fixade felet och samtidigt dammsög de ur bilen.
Kostnad:
0kr!
Haha
Edit: Mouhahaha!

Senast redigerat av caromania (25 juni 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
25 juni 2014 · 10 157 Inlägg

DasAuto skrev:

Rquired skrev:

Djo skrev:

Är du helt säker bmws styrdon sänker sina värden efter att batteriet tappar sin förmåga och kan helt plötsligt bara klara 11 volt och 30 ah och styrdonen blir förstörda om du helt plötsligt ger dom 14 volt och 100 ah. En nyare bmw får en startboster aldrig användas på.

Som sagt vet detta från en som haft praktik på en större bmw verkstad.

Håller på med Volvo och sensorn från batteriet är jag väl medveten om men BMW har invecklat systemet betydligt mera än då.

Jag vill vara ärlig och svara nej för det var på tok för länge sedan jag fick det förklarat för mig och det finns inte kvar i huvudet till 100% längre. Mig veterligen vill systemet ha reda på två saker, vilken kapacitet batteriet har (i Ah) och vilken typ av batteri det är men det är endast om man monterar ett batteri som skiljer sig mot de tidigare värdena som en registrering behövs.

IBS anpassar däremot inte styrdonen efter vad som ges utan är tvärt om till för att optimera laddningen efter omgivningen eller för att vidta åtgärder om kapaciteten blir för låg. IBS finns så vitt jag förstår för att systemet inte klarar av att anpassa sig så istället för att hela bilen kastar in handduken stängs sekundära delar av och det som krävs för att bilen skall vara körbar prioriteras. Om kapaciteten sjunker är det (delvis) IBS jobb att prioritera om och förse de viktigaste delarna med ström.

Att byta till en batteri som skiljer sig mot det tidigare utan att registrera det kan alltså trigga diverse felmeddelanden och funktionsbortfall trots att bilen fungerar som den skall men jag har aldrig hört talas om någon risk att systemet tar skada, det är åtminstone så jag fått det förklarat för mig.

Men om jag förstår dig rätt menar du tvärt om att bilen anpassar sina styrdon efter vad IBS uppger att systemet får?

Jag ber om ursäkt för att ha kapat tråden. Djo, jag fortsätter gärna diskussionen via PM om du är intresserad?

De hjälper inte att förklara smile Folk är så hjärntvättade så dem nästan tror man utför någon sorts magi på "Märkesverkstaden"

Förlåt men att han och jag har fått hört olika om bmw,s system är väl en sak eller hur? Har haft praktik och nu sommarjobb på en stor volvo renault dacia märkesverkstad så tro ej jag talar i nattmössan. Om vad jag fått hört om bmws system ej stämmer så kan jag rätta mig men nu ska han och jag fortsätta i pm så ska denna tråd få fortsätta i lugn och ro.

Jag vet vad och hur det går till på en märkesverkstad då jag jobbar på en gör du?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
DasAuto
25 juni 2014 · 2 751 Inlägg

Djo skrev:

DasAuto skrev:

Rquired skrev:
Jag vill vara ärlig och svara nej för det var på tok för länge sedan jag fick det förklarat för mig och det finns inte kvar i huvudet till 100% längre. Mig veterligen vill systemet ha reda på två saker, vilken kapacitet batteriet har (i Ah) och vilken typ av batteri det är men det är endast om man monterar ett batteri som skiljer sig mot de tidigare värdena som en registrering behövs.

IBS anpassar däremot inte styrdonen efter vad som ges utan är tvärt om till för att optimera laddningen efter omgivningen eller för att vidta åtgärder om kapaciteten blir för låg. IBS finns så vitt jag förstår för att systemet inte klarar av att anpassa sig så istället för att hela bilen kastar in handduken stängs sekundära delar av och det som krävs för att bilen skall vara körbar prioriteras. Om kapaciteten sjunker är det (delvis) IBS jobb att prioritera om och förse de viktigaste delarna med ström.

Att byta till en batteri som skiljer sig mot det tidigare utan att registrera det kan alltså trigga diverse felmeddelanden och funktionsbortfall trots att bilen fungerar som den skall men jag har aldrig hört talas om någon risk att systemet tar skada, det är åtminstone så jag fått det förklarat för mig.

Men om jag förstår dig rätt menar du tvärt om att bilen anpassar sina styrdon efter vad IBS uppger att systemet får?

Jag ber om ursäkt för att ha kapat tråden. Djo, jag fortsätter gärna diskussionen via PM om du är intresserad?

De hjälper inte att förklara smile Folk är så hjärntvättade så dem nästan tror man utför någon sorts magi på "Märkesverkstaden"

Förlåt men att han och jag har fått hört olika om bmw,s system är väl en sak eller hur? Har haft praktik och nu sommarjobb på en stor volvo renault dacia märkesverkstad så tro ej jag talar i nattmössan. Om vad jag fått hört om bmws system ej stämmer så kan jag rätta mig men nu ska han och jag fortsätta i pm så ska denna tråd få fortsätta i lugn och ro.

Jag vet vad och hur det går till på en märkesverkstad då jag jobbar på en gör du?

Finns en privatare strax utanför Kristianstad som är Bmw guru, de som känner till honom vet vad jag pratar om. Vanliga service och batteribyte kan vilken bättre mekaniker som helst utföra. Jag kodade själv in batteriet i mitt "komplexa audi system" utan att behöva jobba där. Bara för att det är märkes verkstad betyder det inte att även dom kan allt om just deras märke.

Och det som är så "komplext" som du pratar om är laddcyklar som man måste reseta för att det nya batteriet skall ladda optimalt. Ingen raketforskning.

Senast redigerat av DasAuto (25 juni 2014)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
25 juni 2014 ·

caromania skrev:
Sluta skryt Elake Dan. Du är inte värst. Nu ska du få höra:

Jag lämnade in Accorden för att det var ett skramlande ljud precis när man körde iväg och eftersom jag är okunnig på missljud i den modellen så lämnade jag in på Honda. Hade någon vild fantasimardröm om att det var kamkedjan som rasslade. Killen bakom disken bara tittade på mig och sa, "Nej, det är nog inget problem med din kamkedja."
Efter 2 timmar ringde han igen och berättade att skyddsplåten vid katten satt löst. De fixade felet och samtidigt dammsög de ur bilen.
Kostnad:
0kr!
Haha
Edit: Mouhahaha!

Skryter jag?
Javisst, jag köper det bara för unna lägga till epitetet dryg till skrytsam. cool


Dessa jkl riskokare med sina dyra delar och märkesverkstäder. roll
Hoppas dom kollade dina felkoder ordentligt och inte gjorde något på fri hand eller etter värre konsulterade något fristående forum för råd.
Du får bjuda oss alla på öl!

Putteliten
25 juni 2014 · 9 073 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Sluta skryt Elake Dan. Du är inte värst. Nu ska du få höra:

Jag lämnade in Accorden för att det var ett skramlande ljud precis när man körde iväg och eftersom jag är okunnig på missljud i den modellen så lämnade jag in på Honda. Hade någon vild fantasimardröm om att det var kamkedjan som rasslade. Killen bakom disken bara tittade på mig och sa, "Nej, det är nog inget problem med din kamkedja."
Efter 2 timmar ringde han igen och berättade att skyddsplåten vid katten satt löst. De fixade felet och samtidigt dammsög de ur bilen.
Kostnad:
0kr!
Haha
Edit: Mouhahaha!

Skryter jag?
Javisst, jag köper det bara för unna lägga till epitetet dryg till skrytsam. cool


Dessa jkl riskokare med sina dyra delar och märkesverkstäder. roll
Hoppas dom kollade dina felkoder ordentligt och inte gjorde något på fri hand eller etter värre konsulterade något fristående forum för råd.
Du får bjuda oss alla på öl!

Toyota det är riktigt tråkiga bilar som flyttar röven från A till B, det går inte ha det minsta kul där i mellan!
Den enda fördelen med att äga en Toyota är att delar och service är sjukt billigt.
Samma service som kostade 17 000:- på min Golf kostar 7 000:- på en Toyota Corolla.

RannerKing www.LynxTalk.se
25 juni 2014 · 420 Inlägg

DasAuto skrev:

RannerKing skrev:

opel_vectra_gts skrev:

nu var de exakt 9500kr MED rabatt på 800kr. via nån kampanj

det handlade om en A6 2.4 V6 -06a. Märkesverkstad Lecab

Vill minnas att stor service på A6 med större dieselmotor kostade ca 36 000kr för 5 år sedan. Såg en sådan under service på ett gammalt jobb. Trodde först det var motorbyte, men nej, service. Halva bilen ska isär.

Har aldrig hört talas om monster service som kostar 36 000kr så länge det inte är kamkedjebyta. Hur långt hade kärran gått. 30-40k?

Nej, bilen var ju rätt ny så den hade antagligen inte gått mer än 15-20 000mil...

Är så pass länge sen att det kanske var en annan modell av Audi, min vill fortfarande minnas att det var en Service på A6 och kostade 36 000:- Summan är jag rätt säker på, men det kan ju även ha varit en norsk bil och dessa räkningar kryddas kraftigt för att försöka skrämma bort dom. (Länge varit överbelastade bilverkstäder i Kiruna)

Nåväl, nu hörde kanske inte detta till tråden. Och jag själv har inga kvitton från verkstad på någon av mina bilar jag ägt hittills (under tiden jag ägt dom) så har inte mycket att komma med...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
koka
25 juni 2014 · 629 Inlägg

Volvo V50 1.6drive -2010
12000mil service.
Verkstad: Bilia Malmö (Värnhem)
Ingår i service:
*Motorolja
*Oljefilter
*Kupefilter
*Uppdatering av styrenheten

Tillägg 12000mil:
*Bränslefilter
*Byte DPF (Dieselpartikelfilter)
*Påfyllning av additiv (Eolys vätska)

Pris: Ca 18600kr

Tur att man jobbar inom branschen och kan göra en del av arbetet själv. DPF, påfyllning additiv.

Resten fick Mechanum gör istället då dom körde en kampanj, 50% rabatt på arbetskostnaden.
Slutade på ca 4300kr.

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Eklund69
25 juni 2014 · 89 Inlägg

Har en passat 07:a på 18500 mila servicen gjordes på. detta var stora servicen skall till läggas, 24600 kr då bytes även dom 2 motorerna i oken bak.. kännes kul när man lade fram plast lappen

caromania Forummoderator
26 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Seriöst killar, ni måste se över era bilköp. Ska de ha 10-20k för relativt ordinära servicearbeten så är det ju något fel? Antingen på bilen som sådan, eller bilmärkets egna stationers prissättning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
26 juni 2014 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Sluta skryt Elake Dan. Du är inte värst. Nu ska du få höra:

Jag lämnade in Accorden för att det var ett skramlande ljud precis när man körde iväg och eftersom jag är okunnig på missljud i den modellen så lämnade jag in på Honda. Hade någon vild fantasimardröm om att det var kamkedjan som rasslade. Killen bakom disken bara tittade på mig och sa, "Nej, det är nog inget problem med din kamkedja."
Efter 2 timmar ringde han igen och berättade att skyddsplåten vid katten satt löst. De fixade felet och samtidigt dammsög de ur bilen.
Kostnad:
0kr!
Haha
Edit: Mouhahaha!

Skryter jag?
Javisst, jag köper det bara för unna lägga till epitetet dryg till skrytsam. cool


Dessa jkl riskokare med sina dyra delar och märkesverkstäder. roll
Hoppas dom kollade dina felkoder ordentligt och inte gjorde något på fri hand eller etter värre konsulterade något fristående forum för råd.
Du får bjuda oss alla på öl!

Toyota det är riktigt tråkiga bilar som flyttar röven från A till B, det går inte ha det minsta kul där i mellan!
Den enda fördelen med att äga en Toyota är att delar och service är sjukt billigt.
Samma service som kostade 17 000:- på min Golf kostar 7 000:- på en Toyota Corolla.

Alla delar nog inte den snäva åsikten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-0c6fdb735bb5cb0a15a9eaf31f4801cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-832dd67a6390fa27b11a87379329f3c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-e9a8f2fdd7966d11fa0da30d2c596d0a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-eb024abf2e1ae0d71d6dd1288c3ffa42.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-469e021edc88a0b052589fe362365636.jpg

Slutligen tråk A-B bilen från Toyotas dotterbolag Lexus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-d4b65fde73a418f39d3a1d4383e17772.jpg

Jag lade upp lite fler tråktoyor i mitt album för den nyfiken/intresserade.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=58897

Det är säkert värt 17000kr i servicekostnader inkl några slitagedelar för att åka något så körglatt och designmässigt inspirerande som en Golf från -08.

Corolla 1.6 2008 12000mil service 3517kr.

Senast redigerat av Evildan (26 juni 2014)

OpelP1
26 juni 2014 · 1 412 Inlägg

Evildan skrev:
Det är säkert värt 17000kr i servicekostnader inkl några slitagedelar för att åka något så körglatt och designmässigt inspirerande som en Golf från -08.

lollollol   

Haha! Spot on. big_smile

Putteliten
26 juni 2014 · 9 073 Inlägg

OpelP1 skrev:

Evildan skrev:
Det är säkert värt 17000kr i servicekostnader inkl några slitagedelar för att åka något så körglatt och designmässigt inspirerande som en Golf från -08.

lollollol   

Haha! Spot on. big_smile

Tycker verkligen inte att det är värt dom pengarna, men den är ju bra mycket roligare och designmässigt inspirerande än en Toyota Corolla 1,6 kan ja lova.
Sen är det en företagsbil, så ja fick välja mellan Golfen eller en Passat FSI. Så jag betalar som tur är inte en krona på den.

panda666
26 juni 2014 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Seriöst killar, ni måste se över era bilköp. Ska de ha 10-20k för relativt ordinära servicearbeten så är det ju något fel? Antingen på bilen som sådan, eller bilmärkets egna stationers prissättning.

bara o lämna in hos din privata eller gör det själv istället för att lämna in på märkesverkstad.

annars kostar det tusan, vad tar mekonomen per timme ?? 1200?? bmw 1500??

Djo
26 juni 2014 · 10 157 Inlägg

DasAuto skrev:

Djo skrev:

DasAuto skrev:
De hjälper inte att förklara smile Folk är så hjärntvättade så dem nästan tror man utför någon sorts magi på "Märkesverkstaden"

Förlåt men att han och jag har fått hört olika om bmw,s system är väl en sak eller hur? Har haft praktik och nu sommarjobb på en stor volvo renault dacia märkesverkstad så tro ej jag talar i nattmössan. Om vad jag fått hört om bmws system ej stämmer så kan jag rätta mig men nu ska han och jag fortsätta i pm så ska denna tråd få fortsätta i lugn och ro.

Jag vet vad och hur det går till på en märkesverkstad då jag jobbar på en gör du?

Finns en privatare strax utanför Kristianstad som är Bmw guru, de som känner till honom vet vad jag pratar om. Vanliga service och batteribyte kan vilken bättre mekaniker som helst utföra. Jag kodade själv in batteriet i mitt "komplexa audi system" utan att behöva jobba där. Bara för att det är märkes verkstad betyder det inte att även dom kan allt om just deras märke.

Och det som är så "komplext" som du pratar om är laddcyklar som man måste reseta för att det nya batteriet skall ladda optimalt. Ingen raketforskning.

Okej jag vet inte men verkar som han som jag gick i skola med pratade i nattmösan att jag fått felaktig information om ett vist bilmärkes system betyder inte att jag är sämre. Faktiskt aldrig skruvat nå nyare bmw och som jag säger har jag fel har jag.
Att fått hört info som ej är sann om ett visst märke är inte så konstigt.

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.

Hoppas du får en trevlig dag har skruvat med bilar från 1957 till 2014 års model och alltid lär man sig något nytt wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Emiiilz
27 juni 2014 · 908 Inlägg

En mindre tråkig händelse för ägaren av en nyare Volvo V70 II Diesel som hade tankat bensin.
Det var inte bara och tömma ut tanken och tappa i nytt. Utan enligt Volvo själva skulle det bytas - Tank armatur - bränslefilter hållare inkl filter - alla spridare - alla spridarrör samt dieselpumpen. Kostnaden gick på ungefär 26 000:-.

Så se till och välj rätt handtag ni med liknande bilar smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Bebben Legitimerad besserwisser
27 juni 2014 · 921 Inlägg

12000 mila service Skoda Roomster -08.

Byte:
Bromsvätska
Luftfilter
Kupéfilter
Tändstift
Motorolja
Oljefilter

Kostnad 4600kr (inkl 99kr för självriskeliminiering på lånebilen) på auktoriserad verkstad.

Senast redigerat av Bebben (27 juni 2014)

exoop
27 juni 2014 · 469 Inlägg

Min volvo v70 skulle in på 18000 mila servicen i januari iår, så jag ringde volvo rejmes örebro för vad pris på en sådan service.
i denna servicen ingick då alltså:
Tändstift
Luftfilter
pollenfilter
oljefilter
bränslefilter
olja
bromsvätska
servo olja
kylvätska
spolarvätska
byte multirem och spännrullar
byte kamrem och spännrullar
rengöring av vevhusventilation
samt en övergång av bilen skick.

jag ville därefter komplettera lite med följande:
Vattenpumpsbyte
byte växellådsolja
vindrutetorkarbyte


ja det blev en del som skulle bytas och för detta kalas så skulle volvo i örebro ha ca 23.000!
Jag frågade om dom var helt seriösa? och dom svarade att det är vad det kostar, samt att det skulle ta 2 arbetsdagar!
Jag sa till dom att det inte var okej och la därefter på.

kontaktade en liten auktoriserad volvo-verkstad i grannbyn och allt som allt så skulle han ha 10.000:- för rubbet och det skulle ta 1 arbetsdag + att jag fick vara närvarande och titta på när han gjorde allt(sällskapssjuk?)

så jag tog det erbjudandet och så gav jag honom 1000:- vid sidan av för bra kundmötande och trevligt sällskap smile

Senast redigerat av exoop (27 juni 2014)

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
caromania Forummoderator
27 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Oj, jag hittade ett gammalt kvitto på min bil. 6000milaservice på Honda (Accord Tourer 2.4 executive 190hk) utförd på märkesverkstaden. Gansk hyfsat pris.

6000mila service 2125kr plus material för ca 900kr.

Sedan har man bytt bromsskivor bak, 510kr för jobb och 1756 för skivorna, 300 för beläggen.

Totalt 7300kr, servicen låg på drygt 3000kr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang