6968
Sök

Inre ringar till äldre navkapslar? - Mazda 323, 79.

Forummoderator
26 643 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
Afton kära Gorg:are.
Skall fatta mig kort.

Har dessa navkapslar som är original till min Mazda 323, anno 1979.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-e157f8178644f1d703a4940bb9738c07.jpg
[Taget 140627]*En typisk navkapsel..*

Vänder man på denne så ser den ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-8c2f8be9d1931e45814252b208709c92.jpg
[Taget 140627]*den typiska navkapselns baksida..*

För att så att säga "fästa" dessa navkapslar på naven och därmed täcka bland annat hjulbultarna så skall det väl mest bara vara att "smacka" dit dom med lagom kraft.

Till problemet: Mina hänger kvar på plats, men man kan snurra dom, och vicka på dom oroväckande mycket.

Min fråga: Krävs det några ringar som man eventuellt klämmer fast på baksidan, så att dom "smiter åt" bättre?

Mycket tacksam för svar.

Ligger tråden i fel forum så är det bara att ge mig smisk och flytta tråden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 643 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Gör en liten uppdatering om läget i min egen tråd.
Har försökt göra mig en liten ring på insidan, för att se om kapslarna liksom fastnar bättre på över naven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-80209c9821410970036c0c602dfc8d33.jpg

Blev dock inte någon positiv skillnad. Snarare tvärtom, att dom nu inte vill fastna över huvudtaget.
Är ringarna för grova tro, eller vad är problemet?

klabbarpan
3 041 Inlägg
12 juli 2014
Det är inte så att dem klämmer på insidan av piggarna,? Iom dem klämmer sämmre med ringen där? Ser emellertid inte ut som om där suttit någon från början dock, utan mera som att plasten ska klara att klämma hela härligheten smile

Forummoderator
26 643 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
nixon89 skrev:
Det är inte så att dem klämmer på insidan av piggarna,? Iom dem klämmer sämmre med ringen där? Ser emellertid inte ut som om där suttit någon från början dock, utan mera som att plasten ska klara att klämma hela härligheten smile

När jag provar att klämma dit dom utan några ringar eller något, så sitter dom visserligen på plats..men att man kan snurra på dom oroväckande mycket.
Men ja, du kanske har rätt? Att dom ska sitta så löst?

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 juli 2014
Vet om att tex opel har små plaskåpor på äldre modeller och dessa sitter väldigt löst, dock sitter dem ändå kvar.

Dock vet jag faktiskt inte om fallet är så nu med mazdan. Men troligtvis skall dem sitta kvar (hoppas man iaf). Men hur "lätt" får du bort dem om man nu vänder på det? Kan ju vara så enkelt att dem sitter bra, men plasten är sliten runt där den igentligen ska klämma, så att säga.

Mvh

Forummoderator
26 643 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
nixon89 skrev:
Vet om att tex opel har små plaskåpor på äldre modeller och dessa sitter väldigt löst, dock sitter dem ändå kvar.

Dock vet jag faktiskt inte om fallet är så nu med mazdan. Men troligtvis skall dem sitta kvar (hoppas man iaf). Men hur "lätt" får du bort dem om man nu vänder på det? Kan ju vara så enkelt att dem sitter bra, men plasten är sliten runt där den igentligen ska klämma, så att säga.

Mvh

Svårt att säga exakt hur hårt dom sitter. Dom lossnar inte om man petar till dom, och inte lossnar dom heller av att man bara tar pekfingret och försöker bända, men dom lossnar om man får lite grepp om dom, även med bara en hand så att säga.
Kanske är jag van hjulsidorna till Volvo 240 eller 940, där man kan "sparka" dit dom och sedan sitter dom som fastgjutna.
I det här fallet så trycker man dom på plats, och sedan kan man snurra dom några centimeter, som om dom vore rattar där rattlåset gått in.

Hoppas mina enkla förklaringar duger. Och mången tack för svar hittills!

Sök