Låna ut billyft

Blockerad
27 juni 2014 · 73 Inlägg

Jag har precis köpt en tvåpelar lyft, en 3 tons Stertilkoni från 2006 för eget bruk hemma.
Eftersom det är en ganska stor investering för mig som studerar så funderar jag på hur man ska ta betalt för att låna ut den. Vill såklart inte ta mycket betalt av vänner och lånar inte ut den till folk jag inte känner!
En hundring per gång funderade jag på men blir dyrt för den som bara byter hjul och för billigt för den som håller på med lång jobb.
Hur gör ni när ni lånar eller lånar ut lyft? Hur mycket kostar det ute i gds hallarna, så man har något att jämföra med?

Mack855
27 juni 2014 · 1 354 Inlägg

I OK's gds hall är priset 2 kr/ minut smile

raLLN
27 juni 2014 · 76 Inlägg

100:- i timmen tycker jag är rimligt tycker dom det är dyrt så kan dom ju leta efter annat isåfall.

zleepy Trucker
27 juni 2014 · 1 391 Inlägg

EddE93 skrev:

Mack855 skrev:
I OK's gds hall är priset 2 kr/ minut smile

Haha står dom med stoppur och hejar på? wink

Typ.. Du checkar in med biljett när du rullar in i hallen och checkar ut när du betalar och får koden för att komma ut med bilen...

Du får väl anpassa summan efter användning, typ däckbyte kanske 30 för det går snabbt och längre jobb en större slant för lyften blir upptagen..

Eller så låter det vännerna lägga en slant efter eget omdöme så kanske det känns bättre och dom är mer givmilda, jag tycker det är snålt att ta betalt av vänner, även om det blir 'slitage' så lär du mest använda lyften ju smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Glesmark
27 juni 2014 · 1 938 Inlägg

I industriellt bruk håller liftar typ hur länge som helst, man får smörja skruvarna och byta remmar nån gång ibland och kolla så den håller nivån bara.

Det är svårt att motivera mer pengar än fikabröd per gång anser jag, smörjmedel och rembyte kostar typ ingenting om du slår ut det på 10 år.

GDS-hall är 2 kr timman momsat, försäkrat och klart, tar du 50 kr timman så är det säkert OK.

mb_pucken
27 juni 2014 · 5 087 Inlägg

Jag kanske är girig men anser att jag skulle vara villig att betala 1-200kr i timmen. Lätt värt för att slippa stå ute eller ligga i gruset på någon uppfart.
sen blir det lätt att man hjälper till osv och ger det sen viss tillgång på tryckluft, ström osv så är det ett helt ok pris.
sen kanske man inte kan ta betalt för varje timme vid långjobb osv.
det viktigaste tycker jag är att man tar lika mycket betalt för alla och ställer samma krav på alla.
visst kan dom bästa kompisarna få låna gratis om man vet att man får något tillbaka smile
tjänster och gentjänster är inget att underskatta smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
raLLN
27 juni 2014 · 76 Inlägg

Absolut, sen slits ju lyften när någon använder den hela tiden så jag tycker 100 är perfekt.

baltis
27 juni 2014 · 1 948 Inlägg

Har "dom" med sig egna verktyg? troligtvis ska något sånt lånas också.... städer dom ALLTID efter sig? alla oljepölar/påsar/grus ja allt? Vad händer när dom upptäcker att jobbet inte kommer kunna bli klart på dagen utan dom måste ha kvar bilen på lyften till dagen därpå?

Ne skit i att försöka hyra ut den, självklart kan man hjälpa vänner som är i behov och då låna ut den. Som det skriv övanför, kaffebröd smile

Är det däremot någon som ska göra något större projekt, ja då kanske det är läge att hyra ut den. Marknaden e fri så det är ju bara att begära så mycket du anser det vara värt. Sen kan det ju vara svårt att begära 100kr/h av en polare för att han har råd och en annan som inte har råd med det får låna lyften lite snabbt gratis....
Man ska inte göra affärer med vänner.

(i mitt garage (delar med 13 andra) så har vi en lyft att dela på + att 2 personer har egna lyftar, gjorde större jobb på min bil i vintras, bilen stod på lyften i 3 veckor, fick då låna en utav dom privata lyftarna, hade han velat ha betalt hade han lätt fått tusen spänn i veckan...)

baltis
27 juni 2014 · 1 948 Inlägg

EddE93 skrev:

baltis skrev:
Har "dom" med sig egna verktyg? troligtvis ska något sånt lånas också.... städer dom ALLTID efter sig? alla oljepölar/påsar/grus ja allt? Vad händer när dom upptäcker att jobbet inte kommer kunna bli klart på dagen utan dom måste ha kvar bilen på lyften till dagen därpå?

Ne skit i att försöka hyra ut den, självklart kan man hjälpa vänner som är i behov och då låna ut den. Som det skriv övanför, kaffebröd smile

Är det däremot någon som ska göra något större projekt, ja då kanske det är läge att hyra ut den. Marknaden e fri så det är ju bara att begära så mycket du anser det vara värt. Sen kan det ju vara svårt att begära 100kr/h av en polare för att han har råd och en annan som inte har råd med det får låna lyften lite snabbt gratis....
Man ska inte göra affärer med vänner.

(i mitt garage (delar med 13 andra) så har vi en lyft att dela på + att 2 personer har egna lyftar, gjorde större jobb på min bil i vintras, bilen stod på lyften i 3 veckor, fick då låna en utav dom privata lyftarna, hade han velat ha betalt hade han lätt fått tusen spänn i veckan...)

Hade inte tänkt hyra ut den utan mest till vänner och sånt med "mindre" jobb. Har som sagt köpt den till mig till mitt egna garage som jag är själv i. Men folk brukar vilja låna och vill såklart hjälpa till men vill gärna ha något för det en riktig lyft är inte gratis precis.

Ta 100kr per gång. Självklart ska det vara minst lika välstädad när polarn sen lämnar som när han kom dit.
Räkna dock att nästa gång du ska låna polarns kärra så vill ju han ha betalt... gäller ju även flytthjälp, bogsering utav din bil, låna någons telefon osv osv osv...
En riktig lyft kostar ju faktiskt inte mer än en släpkärra (till och med billigare...) lånar man dock polarns släpkärra till tyskland för att köpa öl då ger man ju honom några plattor öl?

Alltså, småjobb = fikabröd, större jobb = 100kr/dygnet?

Djo
27 juni 2014 · 10 157 Inlägg

Så lätt slits ej en lyft ut.

Alltså finns alltid dom som skiter i att betala (dom inte så bra kompisarna) sen dom som alltid betalar och ställer upp (Dom riktigt bra vännerna) tillslut så kommer du märka att det blir fel mot dom riktigt bra vännerna att ta betalt.

Tjänster och gentjänster tror jag är din lösning eller kaffebröd eller dylikt men att faktiskt ta betalt rakt av nej blir bara strul.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
andreas1
27 juni 2014 · 1 020 Inlägg

Har fyrpelare med dubbla frihjulslyftar.
Hyra av lyft i lokalen med luft tar jag 100 kr per påbörjad timme .
Billigare om det är en hel helg eller så.
Funkar bra o dom som tycker det är dyrt kan ligga på gatan med pallbockar..
Lyft o lokal kostar.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
andreas1
27 juni 2014 · 1 020 Inlägg

Nä. Allt förklaras innan dom får tillgång till den.
Är man sund så fattar man att allt kostar pengar.
Hyra av lokal mm. Sen är jag alltid i lokalen o gör annat så skulle det bli bry med betalning får dom ingen bil med sig hem heller.
Sen är jag sån att jag betalar för tjänster oxå.
Alltså lika villkor tro att man kan ta hyra o sen kräva gratis hjälp klingar dåligt.
Anser att om jag gör jobb på lyften tjänar jag mer än 100 i timmen så valet är upp till den som vill låna den ju.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
27 juni 2014 · 1 020 Inlägg

Du får ofta väldigt måånga vänner om du har lyft o folk har fri tillgång dit.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Mr_Tony
28 juni 2014 · 6 Inlägg

Min närmaste OK GDS kostar 120:- i timmen

baltis
28 juni 2014 · 1 948 Inlägg

Ok!
Mina vänner? Ja vi brukar skita i det där med pengar, det brukar åndå alltid gå "jämt ut".
Därför tar vi inte betalt av varandra för stt låna ut saker, vi skiter heller inte i att låna ut saker bara för att vi inte får betalt.
Men ta betalt av dina vänner du, ja menar du har ju egen kärra så då e det ju lugnt smile

(Du kräver vänner på soppa pengsr om dom åker med i din bil? smile )

EddE93 skrev:

baltis skrev:

EddE93 skrev:

Hade inte tänkt hyra ut den utan mest till vänner och sånt med "mindre" jobb. Har som sagt köpt den till mig till mitt egna garage som jag är själv i. Men folk brukar vilja låna och vill såklart hjälpa till men vill gärna ha något för det en riktig lyft är inte gratis precis.

Ta 100kr per gång. Självklart ska det vara minst lika välstädad när polarn sen lämnar som när han kom dit.
Räkna dock att nästa gång du ska låna polarns kärra så vill ju han ha betalt... gäller ju även flytthjälp, bogsering utav din bil, låna någons telefon osv osv osv...
En riktig lyft kostar ju faktiskt inte mer än en släpkärra (till och med billigare...) lånar man dock polarns släpkärra till tyskland för att köpa öl då ger man ju honom några plattor öl?

Alltså, småjobb = fikabröd, större jobb = 100kr/dygnet?

Jävla va dyra släpen är där du bor i så fall.
För 100kr/ dygn lånar ja nog inte ut lyften till bästisen.. Tar garanterat en timme att återställa verkstan efter det. Vet inte vad du har för kompisar om du betalar för att låna telefon eller om du blir bogserad.
Hamburgare och bränsle och en hundring för transporten om det ska hämtas bilar långt bort, annars kostar det inget. En cola på ica om ja måste starta traktorn för att bärga.
Självklart betalar jag om ja nu skulle låna kärra även om jag sällan gör det då jag har egen.
Ge och ta kör vi stenhårt med. En kompis ställde upp en hel dag och följde med och tog ner lyften, han behöver så klart aldrig betala för att låna den.

andreas1
28 juni 2014 · 1 020 Inlägg

Hmm om du har företag tex ska du bjuda alla dina polare där oxå??
För min del har jag hyra på lokalen många maskiner mm.
Ser absolut inget fel o vilja ha betalt .
Är inte så att det är en miljon vi snackar direkt.
Kan ju vända på det vad är det för en skitt polare som inte kan offra nån hundring för o stå bra o få ihop sin bil?
Ingen jag hade bjudit på grillkväll iallafall.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Polara
28 juni 2014 · 430 Inlägg

för mig är det en självklarhet att låna ut min lyft om någon vän behöver, givet får han städa upp efter sig och bjuda på fika, men lyften blir ju inte utsliten för att nån annan skruvar på den.
min gamla lyft var nästan 20år innan jag bytte ut den! varav dem första 10 åren på bilverkstad.

sen kan det ju vara så att du själv behöver hjälp nån gång...vill du pröjsa en massa pengar då?
bättre med tjänster å gentjänster...

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
baltis
28 juni 2014 · 1 948 Inlägg

andreas1 skrev:
Hmm om du har företag tex ska du bjuda alla dina polare där oxå??
För min del har jag hyra på lokalen många maskiner mm.
Ser absolut inget fel o vilja ha betalt .
Är inte så att det är en miljon vi snackar direkt.
Kan ju vända på det vad är det för en skitt polare som inte kan offra nån hundring för o stå bra o få ihop sin bil?
Ingen jag hade bjudit på grillkväll iallafall.

Vad för typ av företag?
Bilmek? Självklart får han betala om han ska in och skruva på arbetstid, låna efter stängning går däremot bra.
Åkeri? Ska han ha något paket kört som inkräktar på mina andra jobb så får han självklart betala efter prislista, vill han däremot låna en lastbil en helg för att köra hem ett gruslass ja då räcker det med att han heller i den dieseln han gör av med...

På den tiden jag lånade lyft utav vänner betalade jag aldrig för mig... dock var det jag som bjöd på grillkvällen efteråt...

Antar att du även tar betalt när du hjälper polare att flytta eller hämtar dom på tågstation/flygplatsen?

andreas1
28 juni 2014 · 1 020 Inlägg

baltis skrev:

andreas1 skrev:
Hmm om du har företag tex ska du bjuda alla dina polare där oxå??
För min del har jag hyra på lokalen många maskiner mm.
Ser absolut inget fel o vilja ha betalt .
Är inte så att det är en miljon vi snackar direkt.
Kan ju vända på det vad är det för en skitt polare som inte kan offra nån hundring för o stå bra o få ihop sin bil?
Ingen jag hade bjudit på grillkväll iallafall.

Vad för typ av företag?
Bilmek? Självklart får han betala om han ska in och skruva på arbetstid, låna efter stängning går däremot bra.
Åkeri? Ska han ha något paket kört som inkräktar på mina andra jobb så får han självklart betala efter prislista, vill han däremot låna en lastbil en helg för att köra hem ett gruslass ja då räcker det med att han heller i den dieseln han gör av med...

På den tiden jag lånade lyft utav vänner betalade jag aldrig för mig... dock var det jag som bjöd på grillkvällen efteråt...

Antar att du även tar betalt när du hjälper polare att flytta eller hämtar dom på tågstation/flygplatsen?

Sätter den ribban när det kommer till garaget, där jag även gör jobb.
Alla tänker säker olika o denna diskution kan man ha tills man dör men så har jag det o alltid haft.
Folk respekterar det .
Alla kan handla en lyft o ordna lokal vill du ej betala så skaffa eget.
Har däckmaskin mm ska jag byta däck till folk gratis oxå??
Nä nånsrans får där finnas gräns min går när det gäller garaget.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
baltis
28 juni 2014 · 1 948 Inlägg

andreas1 skrev:

baltis skrev:

andreas1 skrev:
Hmm om du har företag tex ska du bjuda alla dina polare där oxå??
För min del har jag hyra på lokalen många maskiner mm.
Ser absolut inget fel o vilja ha betalt .
Är inte så att det är en miljon vi snackar direkt.
Kan ju vända på det vad är det för en skitt polare som inte kan offra nån hundring för o stå bra o få ihop sin bil?
Ingen jag hade bjudit på grillkväll iallafall.

Vad för typ av företag?
Bilmek? Självklart får han betala om han ska in och skruva på arbetstid, låna efter stängning går däremot bra.
Åkeri? Ska han ha något paket kört som inkräktar på mina andra jobb så får han självklart betala efter prislista, vill han däremot låna en lastbil en helg för att köra hem ett gruslass ja då räcker det med att han heller i den dieseln han gör av med...

På den tiden jag lånade lyft utav vänner betalade jag aldrig för mig... dock var det jag som bjöd på grillkvällen efteråt...

Antar att du även tar betalt när du hjälper polare att flytta eller hämtar dom på tågstation/flygplatsen?

Sätter den ribban när det kommer till garaget, där jag även gör jobb.
Alla tänker säker olika o denna diskution kan man ha tills man dör men så har jag det o alltid haft.
Folk respekterar det .
Alla kan handla en lyft o ordna lokal vill du ej betala så skaffa eget.
Har däckmaskin mm ska jag byta däck till folk gratis oxå??
Nä nånsrans får där finnas gräns min går när det gäller garaget.

Självklart är det så! Och säger att vill man ha så så får man ha det så. Har ett fåtal vänner som om dom säg köper med sig en dosa snus till dig då ska dom ha betalt för den samtidigt som dom lämnar över den, men om du köper med till dom så betalar dom även samtidigt som jag räcker över den.... och visst är väl inget fel i det, säger bara att jag inte är sådan, tycker det blir jobbigt i längden...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang