2717
Sök

Kärvande bromsok eller skev bromsskiva?

100 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
Hej! Har en V70N som pulserar i ratten när man kommer upp i runt 90 - 120 km/h
Jag har känt på bromsskivorna fram och den vänstra är mycket hetare än den högra. Någon som vet hur jag kan ta reda på var felet ligger? Själv gissar jag på att det är oket som kärvar då det var i princip exakt likadant på en saab jag hade.

Tacksam för hjälp! smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
29 juni 2014
Förmodligen kärvar oket som i sin tur överhettat bromsskivan som då blivit skev, oket är ganska lätt att kontrollera för det mesta bara du lossar det och känner på kolven med polygrip.

- Time Attack -

100 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
NIzmO skrev:
Förmodligen kärvar oket som i sin tur överhettat bromsskivan som då blivit skev, oket är ganska lätt att kontrollera för det mesta bara du lossar det och känner på kolven med polygrip.

Okok! smile Så jag känner alltså om själva kolven "kärvar" när jag pressar den med en polygrip?
Tror du jag bör satsa på en ny bromsskiva då eller? Och om kolven känns dålig, bör jag byta hela oket då med, eller går det att renovera det på något vis?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
29 juni 2014
Ja oftast om oket är dåligt går det knappt att få in kolven alls, går att lämna in för renovering eller helt enkelt köpa ett utbytes ok.

Har skivan blivit skev så kan man ev. svarva den beroende på hur sliten den är, finns alltid ett minimum mått som bör respekteras.
Helst ska du åtgärda båda framskivorna samtidigt oavsett om du byter eller svarvar för att inte riskera ojämn bromsverkan.

- Time Attack -

100 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
NIzmO skrev:
Ja oftast om oket är dåligt går det knappt att få in kolven alls, går att lämna in för renovering eller helt enkelt köpa ett utbytes ok.

Har skivan blivit skev så kan man ev. svarva den beroende på hur sliten den är, finns alltid ett minimum mått som bör respekteras.
Helst ska du åtgärda båda framskivorna samtidigt oavsett om du byter eller svarvar för att inte riskera ojämn bromsverkan.

Okej tack så mycket för svar! Ska kika på oket under veckan när jag har tid, och eventuellt lämna in de främre skivorna till en kille jag känner för svarvning! smile

Sök