Köpråd: 'Rolig' andra bil

ripinpeace
29 juni 2014 · 75 Inlägg

Hejsan!

Jag äger just nu en gammal (1996) Audi a4 125hk som jag pendlar cirka  15-20mil / dag med. Har ett ganska bra tag varit sugen att ersätta denna med en bil med lite mer drag i men förstod att det inte skulle gå ihop rent ekonomiskt att pendla med.

Har nu planer på att köpa en andra bil för icke jobb-relaterade turer, kanske en endast sommarbil om den är såpass fin roll.

Budget: 30-50tkr.



Mina önskningar på andra bilen:

((väldigt okunning om bilar rent generellt))


Kvalités bil då jag inte är så världans haj på att mecka bilar.
Rolig att köra (bra accerlation etc)
kanske lite unik eller blick-fångande på något positivt sätt
180+hk
Inte allt för dyr försäkrning men inser att det kommer bli dyrt med en lite roligare bil.

Mycket man önskar men kom gärna med förslag på bilar som ni tror kan vara något för mig!

Tack på förhand

::Edit::

kan ju tillägga att jag tittat främst på

Audi 1.8t TT quattro - 225hk, riktigt läcker
Volvo s60 t5
Ford st220
Opel astra
Saab aero 2-4
golf gti / golf v6 4motion

Senast redigerat av ripinpeace (29 juni 2014)

jonns labil eller va det la bil
29 juni 2014 · 82 Inlägg

allt beror väl på vad man har för krav.

fiat uno turbo.garanterat roligast per krona.liten lätt,strax över 100 hk men man skrämmer upp dom i 130- 140 hk för ca 2000 kr,buta fjädrar o dämpare så har du en kul bil för bana mm,,pris från 5000 och upp

fiat punto gt.lite mer bil än unon,men har bra väghållning som den är.ligger på ca 130 hk och kan chipas till 160 hk.pris från 10000 -och upp

jag kör min original och hänger på kompisens saab 95 som är steg 3 chipad,vad det nu innebär.

ford sierra cosworth rwd bra bilar original,330 kittad för billiga pengar,går man över 330 så blir det mer skruva bil.pris från ca 40 000 och uppåt.

det är väl dom roliga bilarna som jag haft och som jag kan rekomendera

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318
Presidento Of World
29 juni 2014 · 3 324 Inlägg

Lite nyfiken på vilken Astra du tittat på som är "rolig"? i den prissklassen. en OPC får man väl inte för under 50lök idag?

tips: Opel Vectra 2.8T 230hk (INTE OPC alltså) snygg coupe med 5 dörrar (sån som jag har)

alternativt: Vectra 2.0T 175hk eller 3.2 V6 211hk men varken 2.8T eller 3.2an är billiga i drift haft båda.

Astra 2.0T sägs vara snabba aldrig testat. 

rent ekonomiskt skulle nog en Vectra vara kanon du får en GTS med 2.0Turbo för under 30lök av årsm 2003-2006. har använt min Vectra på 300 mils enkel resa nu och funkat utmärkt!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ripinpeace
29 juni 2014 · 75 Inlägg

Opel Astra Turbo coupé 01, Opel Astra OPC 2,0 Turbo, 200hk -04  (42k),  Opel Astra Bertone 2.0Turbo 240hk 01

Fanns ingen  Opel Vectra 2.8T - icke OPC vad jag kunde hitta på blocket just nu.

Men ska absolut kicka vidare. Hur är opel rent generellt, bra kvalité bilar? går dem långt? dyra reservdelar?

Presidento Of World
29 juni 2014 · 3 324 Inlägg

ripinpeace skrev:
Opel Astra Turbo coupé 01, Opel Astra OPC 2,0 Turbo, 200hk -04  (42k),  Opel Astra Bertone 2.0Turbo 240hk 01

Fanns ingen  Opel Vectra 2.8T - icke OPC vad jag kunde hitta på blocket just nu.

Men ska absolut kicka vidare. Hur är opel rent generellt, bra kvalité bilar? går dem långt? dyra reservdelar?

när du söker sök efter 2.8 utan T:et många glömmer den,..

Opel? i princip som alla andra bilar- en bil man tar hand om funkar och går fint en misshandlad krånglar bara.

Jag har justnu 2 oplar varav en Diesel där jag kört 2900mil nu på 5 månader inte ett lagt ett öre mer än olja och filter (Dyr castrol olja men värt varenda öre.) en sån bil som gått långt och tagits hand om går långt.

reservdelar är råbilligt. tar exempel: Saab bromsar på Saab/Opel kostar 3500kr. till min Vectra (Exakt samma bromsar) kostar dom 1500kr.. jag tycker det är bra bilar för pengarna man ger för dom

sen finns de säkert bättre bilar men jag anser att Opel är "mycket" bil för pengarna och jag har ändå testat några stycken bmws mercedes och volvos samt Saabar. det är min erfarenhet alltså. men som sagt det finns även måndagsexemplar hos alla märken mer eller mindre smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ripinpeace
29 juni 2014 · 75 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

ripinpeace skrev:
Opel Astra Turbo coupé 01, Opel Astra OPC 2,0 Turbo, 200hk -04  (42k),  Opel Astra Bertone 2.0Turbo 240hk 01

Fanns ingen  Opel Vectra 2.8T - icke OPC vad jag kunde hitta på blocket just nu.

Men ska absolut kicka vidare. Hur är opel rent generellt, bra kvalité bilar? går dem långt? dyra reservdelar?

när du söker sök efter 2.8 utan T:et många glömmer den,..

Opel? i princip som alla andra bilar- en bil man tar hand om funkar och går fint en misshandlad krånglar bara.

Jag har justnu 2 oplar varav en Diesel där jag kört 2900mil nu på 5 månader inte ett lagt ett öre mer än olja och filter (Dyr castrol olja men värt varenda öre.) en sån bil som gått långt och tagits hand om går långt.

reservdelar är råbilligt. tar exempel: Saab bromsar på Saab/Opel kostar 3500kr. till min Vectra (Exakt samma bromsar) kostar dom 1500kr.. jag tycker det är bra bilar för pengarna man ger för dom

sen finns de säkert bättre bilar men jag anser att Opel är "mycket" bil för pengarna och jag har ändå testat några stycken bmws mercedes och volvos samt Saabar. det är min erfarenhet alltså. men som sagt det finns även måndagsexemplar hos alla märken mer eller mindre smile

Okej tack för svar!

Just nu känns det som det kommer bli en Volvo s60 t5 eller någon slags Opel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juni 2014 · 17 466 Inlägg

Kan du tänka dig en ren sommarbil så varför inte en cabbe? Titta på min Sebring. Håller bra, drar under litern och hyggligt med mos i maskin. Din budget räcker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ripinpeace
5 juli 2014 · 75 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Kan du tänka dig en ren sommarbil så varför inte en cabbe? Titta på min Sebring. Håller bra, drar under litern och hyggligt med mos i maskin. Din budget räcker.

Nä någon cab är jag inte sugen på just nu!

Tänkte höra om någon har erfarenhet av skoda rs?
Dem verkar relativt bränslesnåla trots 200hk på 06+ modellerna.

Här är några siffror jag hittade,

Förbrukning: 7,8 (blandad), 6,0 (landsväg), 10,9 (stad).

kan tänka mig att 05orna och ner med 180hk drar "ännu" mindre då :0?


har även bytt plan......tänkt sälja min gammla audi och köpa EN bil för cirka 70k.
Kan då inte ha en allt för kraftfull bil just nu tyvär då det kommer bli MÅNGA mil årligen (3k+).

Senast redigerat av ripinpeace (5 juli 2014)

yoppe
5 juli 2014 · 388 Inlägg

Honda civic type r 04-05 underbara bilar som är grymt driftsäkra och har ett riktigt trevligt original chassi.

jocke_gronberg
5 juli 2014 · 4 586 Inlägg

Audi S4

ripinpeace
5 juli 2014 · 75 Inlägg

Läste ni mitt senaste inlägg?

caromania Forummoderator
5 juli 2014 · 9 296 Inlägg

ripinpeace skrev:
Läste ni mitt senaste inlägg?

Nja, osäker, du skrev nåt om Skoda?

Jag föreslår att du lyssnar på Yoppe, en Civic type R tankar du och kör med ett leende på läpparna. Om du skulle se en Skoda kan du ju passa på att dra ett varv kring den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
5 juli 2014 · 901 Inlägg

saab, mkt bil för lite peng

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Pho3nicX
6 juli 2014 · 54 Inlägg

Ädre V70r ? ^^

Senast redigerat av Pho3nicX (8 juli 2014)

Volvo V70 2.5T "DYR i drift" (1998)
Dr_struts
6 juli 2014 · 1 861 Inlägg

gps18 skrev:
saab, mkt bil för lite peng

+1 Saab 2.0t ingen aero chippa den vid sidan av istället finns folk som gör det svart och då har du plötsligt 230hk(steg 2 funkar med alla originalsaker) eller varför inte 270hk (steg 3 uppgraderat avgasrör samt luftintag) Saab är enkla och hitta mos i och underbara och köra! Billiga delar och lättmekat! Deras maskin i 900ng och 9-3og med t5 motor håller för 500hk oöppnade! Riktigt stabila och roliga! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
hangman
6 juli 2014 · 2 174 Inlägg

Dr_struts skrev:

gps18 skrev:
saab, mkt bil för lite peng

+1 Saab 2.0t ingen aero chippa den vid sidan av istället finns folk som gör det svart och då har du plötsligt 230hk(steg 2 funkar med alla originalsaker) eller varför inte 270hk (steg 3 uppgraderat avgasrör samt luftintag) Saab är enkla och hitta mos i och underbara och köra! Billiga delar och lättmekat! Deras maskin i 900ng och 9-3og med t5 motor håller för 500hk oöppnade! Riktigt stabila och roliga! smile

håller med. Saab är sjukt mycket bil för pengarna. Köper du en med t5 motor håller den för 400 hk om den är renoverad, inga 500 då måste du ha lite värre grejer om det ska hålla.

Men steg 3 är inga problem med en sinterlamell 1500 spänn, 3 tum avgas 3000 kr och chip 500 spänn. Då har du ca 280 och åker ifrån 330 hk v70 som inget, har haft flera 850,v70 t5 och v70R nyskick, och säger att saaben är mer lättdriven utan awd, bättre på många sätt, går värre och billigare, delar finns överallt. Åker du en 350-400 hk saab, DET är roligt.

Dr_struts
6 juli 2014 · 1 861 Inlägg

hangman skrev:

Dr_struts skrev:

gps18 skrev:
saab, mkt bil för lite peng

+1 Saab 2.0t ingen aero chippa den vid sidan av istället finns folk som gör det svart och då har du plötsligt 230hk(steg 2 funkar med alla originalsaker) eller varför inte 270hk (steg 3 uppgraderat avgasrör samt luftintag) Saab är enkla och hitta mos i och underbara och köra! Billiga delar och lättmekat! Deras maskin i 900ng och 9-3og med t5 motor håller för 500hk oöppnade! Riktigt stabila och roliga! smile

håller med. Saab är sjukt mycket bil för pengarna. Köper du en med t5 motor håller den för 400 hk om den är renoverad, inga 500 då måste du ha lite värre grejer om det ska hålla.

Men steg 3 är inga problem med en sinterlamell 1500 spänn, 3 tum avgas 3000 kr och chip 500 spänn. Då har du ca 280 och åker ifrån 330 hk v70 som inget, har haft flera 850,v70 t5 och v70R nyskick, och säger att saaben är mer lättdriven utan awd, bättre på många sätt, går värre och billigare, delar finns överallt. Åker du en 350-400 hk saab, DET är roligt.

Konstigt att det går några 2.0t5 i Uppsala med 500+ då tongue Min steg 3 har original koppling och är aldrig nå problem med slir så någon sinter e bara onödigt! Har åkt från bmw e46 330 Med folk i bilen då andra bilen va tom ! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
ripinpeace
6 juli 2014 · 75 Inlägg

Vad är det för skillnad att vara Saab ägare nu jämfört med innan dom gick i konkurs?

Honda Civic Type R, är det bra pendlarbilar då? Har inte sett en enda som gått över 20k mil på blocket (inte det jag letar efter heller men ..).

Några med erfarenhet av skoda rs??

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
6 juli 2014 · 901 Inlägg

Dr_struts skrev:

hangman skrev:

Dr_struts skrev:

+1 Saab 2.0t ingen aero chippa den vid sidan av istället finns folk som gör det svart och då har du plötsligt 230hk(steg 2 funkar med alla originalsaker) eller varför inte 270hk (steg 3 uppgraderat avgasrör samt luftintag) Saab är enkla och hitta mos i och underbara och köra! Billiga delar och lättmekat! Deras maskin i 900ng och 9-3og med t5 motor håller för 500hk oöppnade! Riktigt stabila och roliga! smile

håller med. Saab är sjukt mycket bil för pengarna. Köper du en med t5 motor håller den för 400 hk om den är renoverad, inga 500 då måste du ha lite värre grejer om det ska hålla.

Men steg 3 är inga problem med en sinterlamell 1500 spänn, 3 tum avgas 3000 kr och chip 500 spänn. Då har du ca 280 och åker ifrån 330 hk v70 som inget, har haft flera 850,v70 t5 och v70R nyskick, och säger att saaben är mer lättdriven utan awd, bättre på många sätt, går värre och billigare, delar finns överallt. Åker du en 350-400 hk saab, DET är roligt.

Konstigt att det går några 2.0t5 i Uppsala med 500+ då tongue Min steg 3 har original koppling och är aldrig nå problem med slir så någon sinter e bara onödigt! Har åkt från bmw e46 330 Med folk i bilen då andra bilen va tom ! ^^

9000 med ca 350 åker ifrån m5 e39. Efter en hel del bilar jag använder 9000 till mina resor ut i europa samt har en året-runt som hat nått 36,5 tusen mil o går igenom besiktning utan större problem, säkra, billiga, driftsäkra. Rena klipp med tanke att saab är billiga i Sverige.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
6 juli 2014 · 901 Inlägg

ripinpeace skrev:
Vad är det för skillnad att vara Saab ägare nu jämfört med innan dom gick i konkurs?

Honda Civic Type R, är det bra pendlarbilar då? Har inte sett en enda som gått över 20k mil på blocket (inte det jag letar efter heller men ..).

Några med erfarenhet av skoda rs??

ingen skillnad!
delar finns det gott om till ALLT!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang