Köpråd: 'Rolig' andra bil

Dr_struts
7 juli 2014 · 1 861 Inlägg

gps18 skrev:

Dr_struts skrev:

hangman skrev:

håller med. Saab är sjukt mycket bil för pengarna. Köper du en med t5 motor håller den för 400 hk om den är renoverad, inga 500 då måste du ha lite värre grejer om det ska hålla.

Men steg 3 är inga problem med en sinterlamell 1500 spänn, 3 tum avgas 3000 kr och chip 500 spänn. Då har du ca 280 och åker ifrån 330 hk v70 som inget, har haft flera 850,v70 t5 och v70R nyskick, och säger att saaben är mer lättdriven utan awd, bättre på många sätt, går värre och billigare, delar finns överallt. Åker du en 350-400 hk saab, DET är roligt.

Konstigt att det går några 2.0t5 i Uppsala med 500+ då tongue Min steg 3 har original koppling och är aldrig nå problem med slir så någon sinter e bara onödigt! Har åkt från bmw e46 330 Med folk i bilen då andra bilen va tom ! ^^

9000 med ca 350 åker ifrån m5 e39. Efter en hel del bilar jag använder 9000 till mina resor ut i europa samt har en året-runt som hat nått 36,5 tusen mil o går igenom besiktning utan större problem, säkra, billiga, driftsäkra. Rena klipp med tanke att saab är billiga i Sverige.

Mao steg 4 då! Det innebär annan turbo större spridare e85 och avgasrör samt luft in= inte dyrt! big_smile

Och Saab är lätt att få delar till och lätta/billiga att hålla på med! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
7 juli 2014 · 901 Inlägg

Dr_struts skrev:

gps18 skrev:

Dr_struts skrev:
Konstigt att det går några 2.0t5 i Uppsala med 500+ då tongue Min steg 3 har original koppling och är aldrig nå problem med slir så någon sinter e bara onödigt! Har åkt från bmw e46 330 Med folk i bilen då andra bilen va tom ! ^^

9000 med ca 350 åker ifrån m5 e39. Efter en hel del bilar jag använder 9000 till mina resor ut i europa samt har en året-runt som hat nått 36,5 tusen mil o går igenom besiktning utan större problem, säkra, billiga, driftsäkra. Rena klipp med tanke att saab är billiga i Sverige.

Mao steg 4 då! Det innebär annan turbo större spridare e85 och avgasrör samt luft in= inte dyrt! big_smile

Och Saab är lätt att få delar till och lätta/billiga att hålla på med! smile

jag tänkte på bensin, men har du e85 då det är MYCKET snabbare än m5
för säkerhetsskull förstärk vxllåda.
MYCKET bil för lite pengar, som kan brukas som 1:a bil, andra bil, familjebil, för resor i europa osv
+ att du ligger under budget

Senast redigerat av gps18 (7 juli 2014)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Dr_struts
7 juli 2014 · 1 861 Inlägg

gps18 skrev:

Dr_struts skrev:

gps18 skrev:

9000 med ca 350 åker ifrån m5 e39. Efter en hel del bilar jag använder 9000 till mina resor ut i europa samt har en året-runt som hat nått 36,5 tusen mil o går igenom besiktning utan större problem, säkra, billiga, driftsäkra. Rena klipp med tanke att saab är billiga i Sverige.

Mao steg 4 då! Det innebär annan turbo större spridare e85 och avgasrör samt luft in= inte dyrt! big_smile

Och Saab är lätt att få delar till och lätta/billiga att hålla på med! smile

jag tänkte på bensin, men har du e85 då det är MYCKET snabbare än m5
för säkerhetsskull förstärk vxllåda.
MYCKET bil för lite pengar, som kan brukas som 1:a bil, andra bil, familjebil, för resor i europa osv
+ att du ligger under budget

Växellådan tål effekt om man inte karateväxlar och dumpar koppling! smile

Och budget pengar kan man fylla på godis med istället! big_smile

Och ah e85 är billigare och roligare men bensin duger ju ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
7 juli 2014 · 901 Inlägg

Dr_struts skrev:

gps18 skrev:

Dr_struts skrev:

Mao steg 4 då! Det innebär annan turbo större spridare e85 och avgasrör samt luft in= inte dyrt! big_smile

Och Saab är lätt att få delar till och lätta/billiga att hålla på med! smile

jag tänkte på bensin, men har du e85 då det är MYCKET snabbare än m5
för säkerhetsskull förstärk vxllåda.
MYCKET bil för lite pengar, som kan brukas som 1:a bil, andra bil, familjebil, för resor i europa osv
+ att du ligger under budget

Växellådan tål effekt om man inte karateväxlar och dumpar koppling! smile

Och budget pengar kan man fylla på godis med istället! big_smile

Och ah e85 är billigare och roligare men bensin duger ju ^^

rätt på alla 3 punkter

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
7 juli 2014 · 10 427 Inlägg

Köp en BMW 3-serie coupé E46, tex 325/330Ci alternativt billigare/äldre 323Ci/328Ci.

Något i denna stilen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_ … =6&w=3 (kanske går att hitta någon i roligare kulör)

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Dr_struts
7 juli 2014 · 1 861 Inlägg

steifan skrev:
Köp en BMW 3-serie coupé E46, tex 325/330Ci alternativt billigare/äldre 323Ci/328Ci.

Något i denna stilen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_ … =6&w=3 (kanske går att hitta någon i roligare kulör)

Och bli frånåkt av den där saaben för en tredjedel av pengarna... (a

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
8 juli 2014 · 901 Inlägg

Dr_struts skrev:

steifan skrev:
Köp en BMW 3-serie coupé E46, tex 325/330Ci alternativt billigare/äldre 323Ci/328Ci.

Något i denna stilen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_ … =6&w=3 (kanske går att hitta någon i roligare kulör)

Och bli frånåkt av den där saaben för en tredjedel av pengarna... (a

Med respekt till andras  åsikter, 9000 är en kategori större än bmw:s 3 serie, har BETYDLIGT mer utrymme i coupen & bagageutrymme, bättre prestanda, billigare i delar, KLASSER i bättre aktiv & passiv säkerhet, snålare i bränsle, mer ergonomisk mm & att Dr_struts har rätt.

Senast redigerat av gps18 (8 juli 2014)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Evildan
8 juli 2014 ·

Skoda RS, menar du Octavia eller Fabia?

Bägge är VW produkter, Golf/Polo, med allt vad det innebär i spännande design och körglädje, jag har hört att det ingår fri parkering på PRO vid köp av Skoda,
(Där kastade han med Toyotan en rejäl sten mot väggen i sitt växthus).
Skoda är enligt mig det minst dåliga valet av den inavlade VW floran då dessa sällan har spjutspetsteknologin och därav är minst krånglande.

För att skriva det som vana läsare av forumet med iver väntar på: Köp en Prius.
Så nu var det avklarat.

För 80000kr kan du även få tag på en fin Avensis, dessa är inte törstiga eller kostsamma i övrigt att äga.

Senast redigerat av Evildan (8 juli 2014)

Seth
8 juli 2014 · 3 354 Inlägg

Evildan skrev:
S
Skoda är enligt mig det minst dåliga valet av den inavlade VW floran då dessa sällan har spjutspetsteknologin och därav är minst krånglande.

Kan man hålla med, ingen spjutspetsteknologi men tillräckligt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Koniiz
8 juli 2014 · 118 Inlägg

Dr_struts skrev:

steifan skrev:
Köp en BMW 3-serie coupé E46, tex 325/330Ci alternativt billigare/äldre 323Ci/328Ci.

Något i denna stilen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_ … =6&w=3 (kanske går att hitta någon i roligare kulör)

Och bli frånåkt av den där saaben för en tredjedel av pengarna... (a

Vad skulle man riskera att bli frånåkt av för SAAB som kostar 16kkr som inte rasar nästa månad?

gps18 skrev:

Dr_struts skrev:

steifan skrev:
Köp en BMW 3-serie coupé E46, tex 325/330Ci alternativt billigare/äldre 323Ci/328Ci.

Något i denna stilen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_ … =6&w=3 (kanske går att hitta någon i roligare kulör)

Och bli frånåkt av den där saaben för en tredjedel av pengarna... (a

Med respekt till andras  åsikter, 9000 är en kategori större än bmw:s 3 serie, har BETYDLIGT mer utrymme i coupen & bagageutrymme, bättre prestanda, billigare i delar, KLASSER i bättre aktiv & passiv säkerhet, snålare i bränsle, mer ergonomisk mm & att Dr_struts har rätt.

Sen när har en 9000 bättre prestanda än BMWn? BMWn har 230hk utan turbo! Avsaknaden av turbo gör ägandet billigare och bilen driftsäkrare. Ni snackar dessutom om att chippa, byta avgassystem, byta koppling hit och dit. Skulle han tröttna på BMWn kan han också slänga dit turbo och lite grejer runt om och köra 500hk med oöppnad motor. Skulle dessutom tro att BMWn är snabbare på kurviga vägar då chassiet på en original SAAB är ungefär att jämföra med en större färja. Kostnader för skatt, delar och bensin tror jag inte skiljer nämnvärt mellan bilarna heller. Men visst, smaken är som baken! smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
8 juli 2014 · 901 Inlägg

@ konniz: ursäkta mig, men du vet inte vad du pratar om! 9000 klarar sig betydligt bättre än bmw:n.
den enda som kan rasa är vxllåda OM det är nån som rent praktiskt kan inte köra! Man kan förstärka låda med ett par tusen kr, när man har passerat 380-400hk. Tvärtemot jag har haft tom ny bmw 740 som tjänstebil o kan säga en sak SKIT. Korrekt kallad för Big Mechanical Waste. Jag hade opel problem till en VÄLbetald bil. Tvärtemot jag har blivit av med alla dyra reparationer/servisar sen jag åker i mina 9000.
Byta koppling behöver man inte göra, då en aerokoppling klarar sig galant på 400hk o motsv vrid.
att bmw har fl hk beror på att de har 6cyl som drar mer bensin....
Objektivt klarar sig 9000 bättre än bmw:n. Sen om man tycker om bmw det är en annan femma.
Jag rekommenderar dig lite diskussioner med personer som äger trimmade 9000. mvh

Senast redigerat av gps18 (8 juli 2014)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Unleash
8 juli 2014 · 370 Inlägg

Köp en gammel Bimmer eller Audi... tysk kvalité.

Senast redigerat av Unleash (8 juli 2014)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Presidento Of World
8 juli 2014 · 3 329 Inlägg

gps18 skrev:
@ konniz: ursäkta mig, men du vet inte vad du pratar om! 9000 klarar sig betydligt bättre än bmw:n.
den enda som kan rasa är vxllåda OM det är nån som rent praktiskt kan inte köra! Man kan förstärka låda med ett par tusen kr, när man har passerat 380-400hk. Tvärtemot jag har haft tom ny bmw 740 som tjänstebil o kan säga en sak SKIT. Korrekt kallad för Big Mechanical Waste. Jag hade opel problem till en VÄLbetald bil. Tvärtemot jag har blivit av med alla dyra reparationer/servisar sen jag åker i mina 9000.
Byta koppling behöver man inte göra, då en aerokoppling klarar sig galant på 400hk o motsv vrid.
att bmw har fl hk beror på att de har 6cyl som drar mer bensin....
Objektivt klarar sig 9000 bättre än bmw:n. Sen om man tycker om bmw det är en annan femma.
Jag rekommenderar dig lite diskussioner med personer som äger trimmade 9000. mvh

Förlåt men.. det där är bullshit. En Saab 9000 är aldrig en bra bil, hur mycket jag än tycker om Saab så kan man inte påstå att det är bra bilar..

kopplingar motor-ras växellådor samt diverse elfel. det är okej bil men inte mer.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Koniiz
8 juli 2014 · 118 Inlägg

gps18 skrev:
@ konniz: ursäkta mig, men du vet inte vad du pratar om! 9000 klarar sig betydligt bättre än bmw:n.
den enda som kan rasa är vxllåda OM det är nån som rent praktiskt kan inte köra! Man kan förstärka låda med ett par tusen kr, när man har passerat 380-400hk. Tvärtemot jag har haft tom ny bmw 740 som tjänstebil o kan säga en sak SKIT. Korrekt kallad för Big Mechanical Waste. Jag hade opel problem till en VÄLbetald bil. Tvärtemot jag har blivit av med alla dyra reparationer/servisar sen jag åker i mina 9000.
Byta koppling behöver man inte göra, då en aerokoppling klarar sig galant på 400hk o motsv vrid.
att bmw har fl hk beror på att de har 6cyl som drar mer bensin....
Objektivt klarar sig 9000 bättre än bmw:n. Sen om man tycker om bmw det är en annan femma.
Jag rekommenderar dig lite diskussioner med personer som äger trimmade 9000. mvh

Har åkt massor med SAAB, både otrimmat och trimmat, och det har aldrig fallit mig i smaken, dessutom blir det ju svårt att få ner den mängden hästkrafter i backen när man kör framhjulsdrivet så det äter ju däck både till frukost och middag? Visst att BMW inte är kända för att vara bränslesnåla, men tror inte SAAB är märkvärdigt snålare trots att det bara är 4-cylindrigt? Sen att ljudet ur en raksexa är gudomligt är ju ännu en anledning till att köpa sig en BMW!

Tänker inte sitta och övertala någon annan till att köra BMW, alla har ju sina egna åsikter om vad som är bäst, men i slutet av dagen är det ändå huvudsaken att man själv är nöjd med sitt åk. big_smile

Unleash skrev:
Köp en gammel bimmer eller Audi... tysk kvalité.

Ord! En Audi S3, Golf GTI eller något i den stilen borde kunna passa TS också. smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
8 juli 2014 · 901 Inlägg

jag har steg3 o har blandadförbrukning ca 0,7-0,8 inkl att jag piskar motsv 540 e39 i tyskland. men klart smakfråga är nåt annat....

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Dr_struts
8 juli 2014 · 1 861 Inlägg

gps18 skrev:
jag har steg3 o har blandadförbrukning ca 0,7-0,8 inkl att jag piskar motsv 540 e39 i tyskland. men klart smakfråga är nåt annat....

Steg3 här med rekordet är 0.6 men till vardags ligger jag på 0.73 och piskar bmw e46 330 med folk i bilen och bmwn tom han försökte men jag som inte ens va med av linjen total förnedrade han tongue Och turbo börjar ju liksom bli en del av vardagen i alla bilar och Saab är ju en av märkena som vart med längst tror inte att en bil som är bra skött är mindre stabil än en bmw tvärt om tillomed kanske! Med alla vanos ras man hört talas om... Service kostnad Tjoho!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 juli 2014 · 10 427 Inlägg

Dr_struts skrev:

steifan skrev:
Köp en BMW 3-serie coupé E46, tex 325/330Ci alternativt billigare/äldre 323Ci/328Ci.

Något i denna stilen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_ … =6&w=3 (kanske går att hitta någon i roligare kulör)

Och bli frånåkt av den där saaben för en tredjedel av pengarna... (a

haha ja men nu hade väl trådskaparen lite mer krav än att åka fort rakt fram. wink

"Kvalités bil då jag inte är så världans haj på att mecka bilar.
Rolig att köra (bra accerlation etc)
kanske lite unik eller blick-fångande på något positivt sätt
180+hk
Inte allt för dyr försäkrning men inser att det kommer bli dyrt med en lite roligare bil."


E46 får man väl säga är kvalitetsbil (alla bilar går sönder tongue) som går att mecka med och det finns ohyggligt mycket DIY/GDS-info på nätet + helt öppna reservdelskataloger med sprängskisser osv, är rolig att köra oavsett motor pga chassisättning/vägkänsla/styrning (tror ingen Saab klår dessa), lite unik.. en coupé i rätt färg sticker ut någorlunda i trafikbilden, 180+hk (ja, faktiskt.. tom en 323:a ligger de facto därikring), men faller ev lite på dyr försäkring.

Sen vill man väl inte köra framhjulsdrivet och turbo i onödan wink *host*egenåsikt*host*

Edit: BMW 330Ci E46 står sig tom rätt bra mot nyare 250hk Saab 9-3 SC Aero 2,8T i denna jämförelsen: http://www.zeperfs.com/en/duel504-1410.htm

Senast redigerat av steifan (8 juli 2014)

Dr_struts
8 juli 2014 · 1 861 Inlägg

steifan skrev:

Dr_struts skrev:

steifan skrev:
Köp en BMW 3-serie coupé E46, tex 325/330Ci alternativt billigare/äldre 323Ci/328Ci.

Något i denna stilen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_ … =6&w=3 (kanske går att hitta någon i roligare kulör)

Och bli frånåkt av den där saaben för en tredjedel av pengarna... (a

haha ja men nu hade väl trådskaparen lite mer krav än att åka fort rakt fram. wink

"Kvalités bil då jag inte är så världans haj på att mecka bilar.
Rolig att köra (bra accerlation etc)
kanske lite unik eller blick-fångande på något positivt sätt
180+hk
Inte allt för dyr försäkrning men inser att det kommer bli dyrt med en lite roligare bil."


E46 får man väl säga är kvalitetsbil (alla bilar går sönder tongue) som går att mecka med och det finns ohyggligt mycket DIY/GDS-info på nätet + helt öppna reservdelskataloger med sprängskisser osv, är rolig att köra oavsett motor pga chassisättning/vägkänsla/styrning (tror ingen Saab klår dessa), lite unik.. en coupé i rätt färg sticker ut någorlunda i trafikbilden, 180+hk (ja, faktiskt.. tom en 323:a ligger de facto därikring), men faller ev lite på dyr försäkring.

Sen vill man väl inte köra framhjulsdrivet och turbo i onödan wink *host*egenåsikt*host*

Fast för dom pengarna man spar kan man köpa ett sett med sport dämpare så åker man ifrån i kurvor med! smile Jag säger inte att saab är ultimata körmaskinen men det är tammefan en av dom roligare bilar jag kört iaf! Kvalitet känsla är det också så länge man inte väljer en snik modell smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 juli 2014 · 10 427 Inlägg

Dr_struts skrev:

steifan skrev:

Dr_struts skrev:

Och bli frånåkt av den där saaben för en tredjedel av pengarna... (a

haha ja men nu hade väl trådskaparen lite mer krav än att åka fort rakt fram. wink

"Kvalités bil då jag inte är så världans haj på att mecka bilar.
Rolig att köra (bra accerlation etc)
kanske lite unik eller blick-fångande på något positivt sätt
180+hk
Inte allt för dyr försäkrning men inser att det kommer bli dyrt med en lite roligare bil."


E46 får man väl säga är kvalitetsbil (alla bilar går sönder tongue) som går att mecka med och det finns ohyggligt mycket DIY/GDS-info på nätet + helt öppna reservdelskataloger med sprängskisser osv, är rolig att köra oavsett motor pga chassisättning/vägkänsla/styrning (tror ingen Saab klår dessa), lite unik.. en coupé i rätt färg sticker ut någorlunda i trafikbilden, 180+hk (ja, faktiskt.. tom en 323:a ligger de facto därikring), men faller ev lite på dyr försäkring.

Sen vill man väl inte köra framhjulsdrivet och turbo i onödan wink *host*egenåsikt*host*

Fast för dom pengarna man spar kan man köpa ett sett med sport dämpare så åker man ifrån i kurvor med! smile Jag säger inte att saab är ultimata körmaskinen men det är tammefan en av dom roligare bilar jag kört iaf! Kvalitet känsla är det också så länge man inte väljer en snik modell smile

Ptja, som allround bruksbil funkar det säkert kanon men jag tror mer att på att köpa något annat som andrabil, bara för att.

Och som jag petade in lite sent i förra inlägget så står sig en tex BMW 330 rätt bra mot 9-3SC Aero 2,8T: http://www.zeperfs.com/en/duel504-1410.htm och givetvis andra steg1-trimmade türbosvennsons (typ S60 T5 osv). Men med mer effekt än så så blir det väl svårare för 330in att hänga med wink

Evildan
8 juli 2014 ·

steifan skrev:

Dr_struts skrev:

steifan skrev:
Köp en BMW 3-serie coupé E46, tex 325/330Ci alternativt billigare/äldre 323Ci/328Ci.

Något i denna stilen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_ … =6&w=3 (kanske går att hitta någon i roligare kulör)

Och bli frånåkt av den där saaben för en tredjedel av pengarna... (a

haha ja men nu hade väl trådskaparen lite mer krav än att åka fort rakt fram. wink

"Kvalités bil då jag inte är så världans haj på att mecka bilar.
Rolig att köra (bra accerlation etc)
kanske lite unik eller blick-fångande på något positivt sätt
180+hk
Inte allt för dyr försäkrning men inser att det kommer bli dyrt med en lite roligare bil."


E46 får man väl säga är kvalitetsbil (alla bilar går sönder tongue) som går att mecka med och det finns ohyggligt mycket DIY/GDS-info på nätet + helt öppna reservdelskataloger med sprängskisser osv, är rolig att köra oavsett motor pga chassisättning/vägkänsla/styrning (tror ingen Saab klår dessa), lite unik.. en coupé i rätt färg sticker ut någorlunda i trafikbilden, 180+hk (ja, faktiskt.. tom en 323:a ligger de facto därikring), men faller ev lite på dyr försäkring.

Sen vill man väl inte köra framhjulsdrivet och turbo i onödan wink *host*egenåsikt*host*

Edit: BMW 330Ci E46 står sig tom rätt bra mot nyare 250hk Saab 9-3 SC Aero 2,8T i denna jämförelsen: http://www.zeperfs.com/en/duel504-1410.htm

Trådskaparen har efter sitt första inlägg ändrat sina kriterier inför sitt bilköp i inlägg #8 på första sidan, någon vecka efter första inlägget.

Så han skall givetvis enligt min mening köpa sig en Prius. big_smile

(Sorry kunde inte värja mig) wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang