Var är ramnumret instämplat?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2014 · 14 077 Inlägg

Hörde att man från och med nu måste veta var ramnumret är instämplat. Är det någon som vet var man brukar stämpla ramnumret på en Corvette C4:a?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
30 juni 2014 · 7 294 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hörde att man från och med nu måste veta var ramnumret är instämplat. Är det någon som vet var man brukar stämpla ramnumret på en Corvette C4:a?

/Benny

det har jag MKt svårt att tänka mig att man MÅSTE veta,, tänk på alla 40 åriga kärringar,, bilhandlare osv,, nää jag tvivlar starkt på det,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2014 · 14 077 Inlägg

granadadr skrev:

Vettemannen skrev:
Hörde att man från och med nu måste veta var ramnumret är instämplat. Är det någon som vet var man brukar stämpla ramnumret på en Corvette C4:a?

/Benny

det har jag MKt svårt att tänka mig att man MÅSTE veta,, tänk på alla 40 åriga kärringar,, bilhandlare osv,, nää jag tvivlar starkt på det,

Grabben var inne i lördags och besiktade en Van och han fick höra att det för ett par veckor sedan så ska man veta var ramnumret finns annars blir det regbesiktning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
scorpan6662
30 juni 2014 · 177 Inlägg

Tänk på alla stackars bilar som inte har ram då? Är det eftermontering av några fyrkantsrör som gäller då eller?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2014 · 14 077 Inlägg

scorpan6662 skrev:
Tänk på alla stackars bilar som inte har ram då? Är det eftermontering av några fyrkantsrör som gäller då eller?

Fråga inte mig. Jag bara hörde detta som jag skrev. Hoppades på hjälp var numret sitter och inga retliga kommentarer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
30 juni 2014 · 7 294 Inlägg

nja låter endå orimligt,, en regbes får man ju bara om fordonet aviker mot regbeviset,, ÄVEN om man ej vet var det finns så aviker fordonet ej,

kan köpa att man får ombes om INGEN i lokalen hittare det,, men ärligt talat så måste det ju vara bes personalens problem smile

iof finns det inkompitenta sådana

en ville sätta en 2a på at min tuta ej fungerade,, den sitter i blinkersen sa jag, nää sa han, ehh JOO har ägt bilen i typ 15 år så jag VET var den sitter du,,

men ring opus wink och fråga

Senast redigerat av granadadr (30 juni 2014)

valle22 Smidd i rostigt stål
30 juni 2014 · 933 Inlägg

Dagens samhälle, vem kan bli vad som helst och inte ens behöva fatta vad man jobbar/sysslar med

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Kooza
30 juni 2014 · 234 Inlägg

Kolla på rambalken på högersidan (även ovanpå om du kommer åt att se där, börja med att inspektera den synliga delen av ramen i hjulhuset höger fram), det brukar vara instansat där på bilar byggda på ram. Bilar med självbärande kaross kan ha det instansat lite vart som helst (dock oftast på högersidan av karossen).

Kommer det inte någon med ett mer exakt svar på vart det sitter och du inte hittar det kanske du får fråga på ett Corvette forum, det borde finnas något tycker jag. smile

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
streetan
13 januari 2016 · 127 Inlägg

Gammal tråd men uppar denna då jag var och besiktigade min Chevrolet van 1988 för en timme sedan och bilen blev INTE godkänd pga att jag eller dom inte visste/kunde hitta vart det in stämplade ramnummret sitter på bilen! Så det stämmer mycket väl att hittar dom inte ramnummret och kan läsa av det vid besiktning så blir bilen INTE godkänd! Sitter en nummer platta uppe vid rutan på min bil med den räckte inte att bara avläsa den! Nu har jag gjort lite efterforskning och vet ungefär vart jag ska leta på bilen (Höger hjulhus på rambalken) Så får jag se om jag hittar det. Hela underredet är ju rostskyddsbehandlat så blir ju roligt för mig... De sa att det tydligen ska vara extra noga på Amerikanare och att de har blivit stenhårda på detta på senare tid. Hittar man inte sitt nr så blir det regbes med ny instämpling av ramnr till en kostnad av 800kr allt som allt enligt vad besikntingsmannen sa. Skriver detta då jag har hört och stött på många som torskat på detta så kolla upp detta innan ni besiktigar era bilar.

Senast redigerat av streetan (13 januari 2016)

Sluta vela ladda mera..
Hummer H2 "BIG BOY" (2004)
Honda Civic Coupe Turbo "TURBO FUN" (1994)
Honda Integra Type-R "RPM KILLER NR 2" (1998)
zZackEe
13 januari 2016 · 53 Inlägg

Om det är en starcraft du har så brukar det sitta innanför hö eller vä bakdörr i karossen nertill. Cheva vanen är av självbärande typ så det kan sitta lite varstans men jag skulle kolla i "skuffen" först smile

Magnum1965
14 januari 2016 · 217 Inlägg

På tiden det begav sig, dvs just 1988, stansade vi in chassienummer på nya Chevrolet van. Vi stansade alltid in det på ramskenan i höger bakre hjulhus.

Titta på den delen som är placerad rakt "ovanför bakaxeln" om du förstår vad jag menar.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Low
14 januari 2016 · 3 314 Inlägg

Hade samma problem med min cheva förra året. Och hittade den där som magnum1965 sa!
Min är från 1989.

torsen
15 januari 2016 · 7 264 Inlägg

Finns/fanns förr, en internationell överenskommelse, som inte var bindande, och därför inte följdes av alla fordonstillverkare, att den primära identiteten, chnr/VIN, på rambyggda fordon, personbilar + lastbilar + bussar ska vara varaktigt placerad ramens högra främre endera ut- eller ovansida med tecken minst 7 mm höga.

Besiktade i höstas 3 rambyggda bilar på vilka jag visste var identiteterna var placerade. Såväl de primära som de sekundära.

Dessutom en utan ram där jag av en slump hittade den primära identiteten.
Nämligen i en halvkombi där jag monterade lastförankringsöglor.
Ren slump att jag avlägsnade så mycket av den tjocka fastklistrade bagagerumsmattan.
Hade jag borrat underifrån och sedan skurit bort mattan på ovansidan hade jag förmodligen borrat rakt genom tecknen.

Ett råd i all välmening.
När ni funnit primära identiteten.
Slipa inte rent med rondell eller liknande.
Borsta i stället rent med mässingsborste.
Måla i med permanent tuschpenna.
Stryk bort överflödet så att endast tecknen är ifylla.
Spreja över med klarlack.
Därefter eltejp över identiteten så att ni endast behöver lyfta på tejpen.

Så har jag gjort på flera fordon.
Såväl europeiska, japanska som amerikanska bilar samt europeiska husvagnar och en båtvagn.
Och står fortfarande på god fot med besiktningsförrättarna.
Vilket kan vara bra när man kommer in på besiktningspunkter där personalen vanligtvis har tolkningsföreträde.
Men man accepterar mina (bort-)förklaringar om avvikande konstruktioner med t ex spel(glapp på prosa).

Är man förtroendeingivande och verkar väl förberedd så har man oddsen på sin sida vid en ev diskussion.

wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 750 Inlägg

är ju skitsamma hittar ni dom inte så  stansa in egna.    är ju bara larverier det där som inte fyller någon funktion..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 januari 2016 · 14 077 Inlägg

Growe skrev:
är ju skitsamma hittar ni dom inte så stansa in egna.    är ju bara larverier det där som inte fyller någon funktion..

Jo, så har dom sagt på bilprovningen till några jag pratat med. Kan hända att dom själva tycker det är tramsigt men lagen säger ju så!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 750 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
är ju skitsamma hittar ni dom inte så stansa in egna.    är ju bara larverier det där som inte fyller någon funktion..

Jo, så har dom sagt på bilprovningen till några jag pratat med. Kan hända att dom själva tycker det är tramsigt men lagen säger ju så!

/Benny

ja bevisligen så tycker dom det..   så bättre att bara stämpla in och glida in så slipper man alla problem..  även om både dom och ni vet att dom är hemma stämplade smile

vill någon byta identitet på ett fordon så kommer endå dom aldrig se det så det här tramset är bara larveri...

dom krånga som fan på min seat sist pga det sitter en plast över chassinummret som inte är speciellt klar plast så dom börja riva och dra i skiten till ingen nytta.. vem fan snor och byter identitet på en äklig Seat liksom..

än mindre då utan att byta chassinummret till det som hör till plåtarna..

lär väll hända 1 på 1000stulna bilar om ens det att någon är så korkad att dom inte byter chassinummret smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
17 januari 2016 · 9 296 Inlägg

MHRF har bråkat med Transportstyrelsen om detta och faktum är att SWETIC (branschorganisationen för provning/testning) har missuppfattat de direktiv som Transportstyrelsen skickat ut. Det gångna året har lett till så många klagomål att detta borde vara löst nu och det är märkligt att besiktningsstationerna fortfarande inte fått detta klart för sig.

MHRF meddelade på sitt årsmöte i oktober -15 att det inte bör vara problem med instansning av chassinummer längre, men tydligen så är det i praktiken ännu inte genomfört. Problemet är att Transportstyrelsen gjort förändringar i sina direktiv till SWETIC "muntligt" men ännu inte fått ner det i text. Moment 22.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
streetan
18 januari 2016 · 127 Inlägg

zZackEe skrev:
Om det är en starcraft du har så brukar det sitta innanför hö eller vä bakdörr i karossen nertill. Cheva vanen är av självbärande typ så det kan sitta lite varstans men jag skulle kolla i "skuffen" först smile

Precis som du beskriver zZackEe !! Det är en Starcraft och nr satt under vänster bakdörr i själva bilchassit så det löste sig! Tack som fasen för svaret!! Ja då får vi hoppas att de ändrar och tar bort detta för det är inget kul.. Nu vid lite mer eftersökningar via vänner så har jag en som besiktigade sin Fiat barchetta som hade sitt nr under en plastlucka i golvmattan tror jag han sa (Kan ha hört fel ang nr placeringen) men iaf bes hittade locket och lyfte på den och tittade ner och där var det skitigt så bes männen ville inte ens ta på det och sa att de inte kunde avläsa nr så bilen blev inte godkänd. Han blev förbannad betalade och åkte hem och tog en trasa och sprutade på lite WD40 och drog rent med tre svep utan problem så syntes nr under den lösa skiten. Han åkte in och bes och bilen blev godkänd. Mitt nr hade iaf lite ytrost på sig men inget allvarlig men de var på och gjorde rent med fingrarna och kollade på nr länge innan dom sa det var grönt så nu har jag försiktigt rengjort nr och klarlackerat över nr en bit. Ville bara skriva detta då jag har en känsla att många kommer råka ut för detta om de inte vet om vad som gäller.

Sluta vela ladda mera..
Honda Integra Type-R "RPM KILLER NR 2" (1998)
Hummer H2 "BIG BOY" (2004)
Honda Civic Coupe Turbo "TURBO FUN" (1994)
streetan
18 januari 2016 · 127 Inlägg

caromania skrev:
MHRF har bråkat med Transportstyrelsen om detta och faktum är att SWETIC (branschorganisationen för provning/testning) har missuppfattat de direktiv som Transportstyrelsen skickat ut. Det gångna året har lett till så många klagomål att detta borde vara löst nu och det är märkligt att besiktningsstationerna fortfarande inte fått detta klart för sig.

MHRF meddelade på sitt årsmöte i oktober -15 att det inte bör vara problem med instansning av chassinummer längre, men tydligen så är det i praktiken ännu inte genomfört. Problemet är att Transportstyrelsen gjort förändringar i sina direktiv till SWETIC "muntligt" men ännu inte fått ner det i text. Moment 22.

Låter mycket intressant det du skriver Caromania!! Vi får hålla ögon och öron öppna så får vi se hur det blir med detta i framtiden och hoppas på det bästa.

Sluta vela ladda mera..
Honda Integra Type-R "RPM KILLER NR 2" (1998)
Honda Civic Coupe Turbo "TURBO FUN" (1994)
Hummer H2 "BIG BOY" (2004)
zZackEe
19 januari 2016 · 53 Inlägg

streetan skrev:

zZackEe skrev:
Om det är en starcraft du har så brukar det sitta innanför hö eller vä bakdörr i karossen nertill. Cheva vanen är av självbärande typ så det kan sitta lite varstans men jag skulle kolla i "skuffen" först smile

Precis som du beskriver zZackEe !! Det är en Starcraft och nr satt under vänster bakdörr i själva bilchassit så det löste sig! Tack som fasen för svaret!! Ja då får vi hoppas att de ändrar och tar bort detta för det är inget kul.. Nu vid lite mer eftersökningar via vänner så har jag en som besiktigade sin Fiat barchetta som hade sitt nr under en plastlucka i golvmattan tror jag han sa (Kan ha hört fel ang nr placeringen) men iaf bes hittade locket och lyfte på den och tittade ner och där var det skitigt så bes männen ville inte ens ta på det och sa att de inte kunde avläsa nr så bilen blev inte godkänd. Han blev förbannad betalade och åkte hem och tog en trasa och sprutade på lite WD40 och drog rent med tre svep utan problem så syntes nr under den lösa skiten. Han åkte in och bes och bilen blev godkänd. Mitt nr hade iaf lite ytrost på sig men inget allvarlig men de var på och gjorde rent med fingrarna och kollade på nr länge innan dom sa det var grönt så nu har jag försiktigt rengjort nr och klarlackerat över nr en bit. Ville bara skriva detta då jag har en känsla att många kommer råka ut för detta om de inte vet om vad som gäller.

Kul att kunna vara till hjälp smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang