Coilovers för komfort?

nisseper
9 juli 2014 · 115 Inlägg

Går det bygga coilovers till 740 så det går att åka jättelågt fast med komfort? Kanske välja någon mjuk fjäder eller något?

djukk34
9 juli 2014 · 309 Inlägg

nisseper skrev:
Går det bygga coilovers till 740 så det går att åka jättelågt fast med komfort? Kanske välja någon mjuk fjäder eller något?

Nepp, lågt = däcken kommer för nära bilen = går emot = hård fjädring är ett måste.

sweeken
9 juli 2014 · 338 Inlägg

maaw skrev:

nisseper skrev:
Går det bygga coilovers till 740 så det går att åka jättelågt fast med komfort? Kanske välja någon mjuk fjäder eller något?

Nepp, lågt = däcken kommer för nära bilen = går emot = hård fjädring är ett måste.

Går ju att "höja" innerskärmarna/hjulhusen och ev annat som tar i

Går även att använda mindre (profil) däck/ytterdiameter

it_mutt Avstängd
9 juli 2014 · 10 388 Inlägg

sweeken skrev:

maaw skrev:

nisseper skrev:
Går det bygga coilovers till 740 så det går att åka jättelågt fast med komfort? Kanske välja någon mjuk fjäder eller något?

Nepp, lågt = däcken kommer för nära bilen = går emot = hård fjädring är ett måste.

Går ju att "höja" innerskärmarna/hjulhusen och ev annat som tar i

Går även att använda mindre (profil) däck/ytterdiameter

Lägre profil ger ju då å andra sidan verkligen inte högre komfort

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Volvo_Mannen Volvoskadad
9 juli 2014 · 6 017 Inlägg

sweeken skrev:

maaw skrev:

nisseper skrev:
Går det bygga coilovers till 740 så det går att åka jättelågt fast med komfort? Kanske välja någon mjuk fjäder eller något?

Nepp, lågt = däcken kommer för nära bilen = går emot = hård fjädring är ett måste.

Går ju att "höja" innerskärmarna/hjulhusen och ev annat som tar i

Går även att använda mindre (profil) däck/ytterdiameter

Då tar ju underredet i backen istället.

Jonas
Nitro
9 juli 2014 · 330 Inlägg

man kan tyvärr inte få allt smile

sweeken
9 juli 2014 · 338 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

sweeken skrev:

maaw skrev:

Nepp, lågt = däcken kommer för nära bilen = går emot = hård fjädring är ett måste.

Går ju att "höja" innerskärmarna/hjulhusen och ev annat som tar i

Går även att använda mindre (profil) däck/ytterdiameter

Då tar ju underredet i backen istället.

Det beror ju på hur mycket man "gör" och på vägen (plan/gropigt)

Kör man försiktigt kommer den väll inte ta i något speciellt mycket mer


OnT Om det går så blir det säkert för mycket jobb att få det att funka.  Men kanske luftfjädring en lösning? (Låg när du vill det komfort(?) när du vill det, problemet är att det är dyrt

granadadr
9 juli 2014 · 7 284 Inlägg

inte är det väl såå dyrt??

djukk34
9 juli 2014 · 309 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

sweeken skrev:

maaw skrev:
Nepp, lågt = däcken kommer för nära bilen = går emot = hård fjädring är ett måste.

Går ju att "höja" innerskärmarna/hjulhusen och ev annat som tar i

Går även att använda mindre (profil) däck/ytterdiameter

Då tar ju underredet i backen istället.

haha men satan vad roligt det skulle sett ut. En bil som gungar upp och ner i marken.

Senast redigerat av maaw (9 juli 2014)

nisseper
9 juli 2014 · 115 Inlägg

Tanken var att göra sniklösningen att korta fjäderbenen 20mm och sätta i 240-dämpare.
Enligt folk som gjort det så ska det gå att åka lika lågt som när både fjäder och genomslag är borta men med bibehållen komfort.
Men kanske inte är riktigt så bra som det låter?

Senast redigerat av nisseper (9 juli 2014)

djukk34
10 juli 2014 · 309 Inlägg

nisseper skrev:
Tanken var att göra sniklösningen att korta fjäderbenen 20mm och sätta i 240-dämpare.
Enligt folk som gjort det så ska det gå att åka lika lågt som när både fjäder och genomslag är borta men med bibehållen komfort.
Men kanske inte är riktigt så bra som det låter?

Ska du kapa dina stötdämpare och sen hiva dom och stoppa i några andra stötdämpare ? Låter inte genomtänkt tongue

Kan nästan lova att det går inte att få någon bil toklåg med bibehållen komfort.

Senast redigerat av maaw (10 juli 2014)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juli 2014 · 13 729 Inlägg

du kommer spara 20mm med 240dämpare.   men 20mm är inte mycket.
men helt klart bättre än mupplösningar som att plocka bort fjäder och genomslagsgummin.
för då blir skiten HELT okörbart och totalt livsfarlig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvo_Mannen Volvoskadad
10 juli 2014 · 6 017 Inlägg

Nja, det blir mer än 20mm. Själva kroppen är 20mm, men kolven i bott är större skilnad

Jonas
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juli 2014 · 13 729 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Nja, det blir mer än 20mm. Själva kroppen är 20mm, men kolven i bott är större skilnad

skulle det verkligen skilja något när den är helt nere i botten?
där vill man iof endå aldrig vara man bör ha minst 4-6cm när bilen står på alla 4hjulen för att det ihuvudtaget ska ha någon form av komfort kvar.

har ett par koni dämpare till 240 som är så korta att jag kan trycka ner hela stötdämparen förbi tätningen utan problem men det gör inte så mycket med hur lågt man faktist kan köra bilen

har inte orkat kolla hur långt ner mina R-sport dämpare går för dom är rätt hårda

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 juli 2014 · 10 427 Inlägg

maaw skrev:

nisseper skrev:
Tanken var att göra sniklösningen att korta fjäderbenen 20mm och sätta i 240-dämpare.
Enligt folk som gjort det så ska det gå att åka lika lågt som när både fjäder och genomslag är borta men med bibehållen komfort.
Men kanske inte är riktigt så bra som det låter?

Ska du kapa dina stötdämpare och sen hiva dom och stoppa i några andra stötdämpare ? Låter inte genomtänkt tongue

Kan nästan lova att det går inte att få någon bil toklåg med bibehållen komfort.

I äldre Volvos så sitter stötdämparna som insatser i fjäderbenen och "är" inte själva fjäderbenen wink

djukk34
10 juli 2014 · 309 Inlägg

steifan skrev:

maaw skrev:

nisseper skrev:
Tanken var att göra sniklösningen att korta fjäderbenen 20mm och sätta i 240-dämpare.
Enligt folk som gjort det så ska det gå att åka lika lågt som när både fjäder och genomslag är borta men med bibehållen komfort.
Men kanske inte är riktigt så bra som det låter?

Ska du kapa dina stötdämpare och sen hiva dom och stoppa i några andra stötdämpare ? Låter inte genomtänkt tongue

Kan nästan lova att det går inte att få någon bil toklåg med bibehållen komfort.

I äldre Volvos så sitter stötdämparna som insatser i fjäderbenen och "är" inte själva fjäderbenen wink

Jaha, det lät lite konstigt för en som inte vet tongue

Evildan
10 juli 2014 ·

Det går att korta fjäderbenet samt flytta ned fjädertallriken, då blir bilens markfrigång lägre med bibehållen komfort.
Alternativt flytta axeltappen uppåt på fjäderbenet, likt på så vis man droppar spindeln på parallelogramframvagnar.

Volvo_Mannen Volvoskadad
10 juli 2014 · 6 017 Inlägg

Meningslöst att flytta tallriken, dämparen slår ju fortfarande i bott på samma höjd.

Jonas
Evildan
10 juli 2014 ·

Volvo_Mannen skrev:
Meningslöst att flytta tallriken, dämparen slår ju fortfarande i bott på samma höjd.

Samt korta fjäderbenet som jag skrev, då blir bilen lägre med bibehållen komfortt.

Volvo_Mannen Volvoskadad
10 juli 2014 · 6 017 Inlägg

Problemet i detta fall som är en volvo 740. Om du flyttar ner tallriken och kortar benet kommer du få köra med skottkärrehjul. Redan vid 2cm kortat ben måste man tänka på rullomkretsen.
Och riktigt lågt med så mjuk fäder så kommer det slå i bott och ta i mest hela tiden.

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang