Nepp, lågt = däcken kommer för nära bilen = går emot = hård fjädring är ett måste.
Går ju att "höja" innerskärmarna/hjulhusen och ev annat som tar i
Går även att använda mindre (profil) däck/ytterdiameter
Då tar ju underredet i backen istället.
Det beror ju på hur mycket man "gör" och på vägen (plan/gropigt)
Kör man försiktigt kommer den väll inte ta i något speciellt mycket mer
OnT Om det går så blir det säkert för mycket jobb att få det att funka. Men kanske luftfjädring en lösning? (Låg när du vill det komfort(?) när du vill det, problemet är att det är dyrt
Tanken var att göra sniklösningen att korta fjäderbenen 20mm och sätta i 240-dämpare. Enligt folk som gjort det så ska det gå att åka lika lågt som när både fjäder och genomslag är borta men med bibehållen komfort. Men kanske inte är riktigt så bra som det låter?
Tanken var att göra sniklösningen att korta fjäderbenen 20mm och sätta i 240-dämpare. Enligt folk som gjort det så ska det gå att åka lika lågt som när både fjäder och genomslag är borta men med bibehållen komfort. Men kanske inte är riktigt så bra som det låter?
Ska du kapa dina stötdämpare och sen hiva dom och stoppa i några andra stötdämpare ? Låter inte genomtänkt
Kan nästan lova att det går inte att få någon bil toklåg med bibehållen komfort.
du kommer spara 20mm med 240dämpare. men 20mm är inte mycket. men helt klart bättre än mupplösningar som att plocka bort fjäder och genomslagsgummin. för då blir skiten HELT okörbart och totalt livsfarlig
Nja, det blir mer än 20mm. Själva kroppen är 20mm, men kolven i bott är större skilnad
skulle det verkligen skilja något när den är helt nere i botten? där vill man iof endå aldrig vara man bör ha minst 4-6cm när bilen står på alla 4hjulen för att det ihuvudtaget ska ha någon form av komfort kvar.
har ett par koni dämpare till 240 som är så korta att jag kan trycka ner hela stötdämparen förbi tätningen utan problem men det gör inte så mycket med hur lågt man faktist kan köra bilen
har inte orkat kolla hur långt ner mina R-sport dämpare går för dom är rätt hårda
Tanken var att göra sniklösningen att korta fjäderbenen 20mm och sätta i 240-dämpare. Enligt folk som gjort det så ska det gå att åka lika lågt som när både fjäder och genomslag är borta men med bibehållen komfort. Men kanske inte är riktigt så bra som det låter?
Ska du kapa dina stötdämpare och sen hiva dom och stoppa i några andra stötdämpare ? Låter inte genomtänkt
Kan nästan lova att det går inte att få någon bil toklåg med bibehållen komfort.
I äldre Volvos så sitter stötdämparna som insatser i fjäderbenen och "är" inte själva fjäderbenen
Tanken var att göra sniklösningen att korta fjäderbenen 20mm och sätta i 240-dämpare. Enligt folk som gjort det så ska det gå att åka lika lågt som när både fjäder och genomslag är borta men med bibehållen komfort. Men kanske inte är riktigt så bra som det låter?
Ska du kapa dina stötdämpare och sen hiva dom och stoppa i några andra stötdämpare ? Låter inte genomtänkt
Kan nästan lova att det går inte att få någon bil toklåg med bibehållen komfort.
I äldre Volvos så sitter stötdämparna som insatser i fjäderbenen och "är" inte själva fjäderbenen
Det går att korta fjäderbenet samt flytta ned fjädertallriken, då blir bilens markfrigång lägre med bibehållen komfort. Alternativt flytta axeltappen uppåt på fjäderbenet, likt på så vis man droppar spindeln på parallelogramframvagnar.
Problemet i detta fall som är en volvo 740. Om du flyttar ner tallriken och kortar benet kommer du få köra med skottkärrehjul. Redan vid 2cm kortat ben måste man tänka på rullomkretsen. Och riktigt lågt med så mjuk fäder så kommer det slå i bott och ta i mest hela tiden.