Coilovers för komfort?

Evildan
10 juli 2014 ·

Volvo_Mannen skrev:
Problemet i detta fall som är en volvo 740. Om du flyttar ner tallriken och kortar benet kommer du få köra med skottkärrehjul. Redan vid 2cm kortat ben måste man tänka på rullomkretsen.
Och riktigt lågt med så mjuk fäder så kommer det slå i bott och ta i mest hela tiden.

Total tankevurpa av mig. lol

Tänkte inte på hur tight det är emellan tallriken och däcket redan original.
My bad.

nisseper
12 juli 2014 · 115 Inlägg

Fast jag ska i sådana fall korta ovanför tallriken och då är det lugnt med hjulen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2014 · 13 742 Inlägg

man kortar ovanför tallriken så är det inga som helst problem men så nära ligger det väll endå inte om man inte ska köra några däck från någon xc90.. smile

nöjer man sig med 18" så finns det jhu 165/35-18 och då har man långt kvar till skålen ;-)
men med   245/45-18 så blir det riktigt tight ;-)

Senast redigerat av Growe (12 juli 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvo_Mannen Volvoskadad
12 juli 2014 · 6 017 Inlägg

Det blir ganska tight att korta ovan tallriken. Det gäller ju att inte sabba gängorna. Här är ett av mina fjäderben

http://i194.photobucket.com/albums/z165/volvo__mannen/4a824d38.jpg

Jonas
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2014 · 13 742 Inlägg

bättre att gänga ner i fjäderbenet och sen kapa av 2cm.

gäller bara att hitta rätt gängtappar ;-)

fast man tar bara loss fjäderskålen kortar svetsar ihop och dit med skålen igen. om man inte kan gänga

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
perzonal
15 juli 2014 · 74 Inlägg

För att komma med ett svar på frågan som ställdes: Kolla om BC Racing har några coilovers till din bilmodell. Jag kör de på min bimmer och är riktigt nöjd. Komforten gör man som man vill med lite. smile

Förutom att de är ställbara i höjd så går det även att ställa hårdhet på dämpning, genom att man på toppen av coilovern väljer ett läge man själv tycker är behagligt!

Mvh
Perzonal

Low
15 juli 2014 · 3 311 Inlägg

har coilovers på min bmw är varken obekväm eller stötig. eller ibland kan det vara jobbigt vid vissa bäg bulor.

granadadr
15 juli 2014 · 7 289 Inlägg

Low skrev:
har coilovers på min bmw är varken obekväm eller stötig. eller ibland kan det vara jobbigt vid vissa bäg bulor.

bättre med ryggsäck då, än BÄG smile smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang