3809
Sök

Vilken IC samt dimension på tryckrör ska jag köpa?

154 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Hej, ursäkta för rörig rubrik, men sitter fast lite i vilken dimension som jag ska köpa Autotechs tryckrörskit i, samt vilken dimension som intercoolern ska ha för att passa? Har absolut ingen aning.

Tryckrörskitet: http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … 0-s-c-v70/
(Åsikter?)

IC: http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … tercooler/

Samt, är deras luftfilterbox i kolfiber att rekommendera istället för BSRs Öppna luftfilter?
http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … lfiberbox/

Tack på förhand!
Senast redigerat av MSph (12 juli 2014)

Volvo 850 T5 -94

1 Inlägg
12 juli 2014
kör med atech prylar, kan starkt rekommendera dem wink

8 267 Inlägg
12 juli 2014
40mm ic och 2,5" tryckrör skulle jag ha kört med.

154 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
40mm ic och 2,5" tryckrör skulle jag ha kört med.

Tack för tipset. Är det så att 2.5" blir bättre till min bil istället för 3" som då kanske är för stort, vilket försämrar trycket?

Hur tror du att deras kolfiberbox är i min bil jämfört med BSRs Öppna Opti-Flow filter?
Mindre risk att skada LMM va?

Mvh
Senast redigerat av MSph (12 juli 2014)

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
12 juli 2014
MSph skrev:
Är det så att 2.5" blir bättre till min bil istället för 3" som då kanske är för stort, vilket försämrar trycket?

Det är väl snarare att det finns ingen direkt mening med 3" förutom att skryta vid korvmojjen. Du har 52mm anslutning för tryckröret på turbon och spjället är 55mm invändigt. Att byta till den rakar dragningen ger mer än att gå upp i dimension.

MSph skrev:
Hur tror du att deras kolfiberbox är i min bil jämfört med BSRs Öppna Opti-Flow filter?
Mindre risk att skada LMM va?

Ingen riktig aning. Har ingen erfarenhet av dem. Men har man en vettig avskärmning med ett stort och bra filter i och ser till att det matas in kall luft i avskärningen så lär inte skillnaden vara enorm. Så länge lmm'n sitter stadigt och inte utsätts för vibrationer och stötar så lär det inte spela någon roll.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 juli 2014
Jag har original tryckrör med en aluic och 2,5" anslutningar på min 244 och det verkar inte begränsa nå värre vad jag märkt. Turbon är en Precision 6266 som laddar lite drygt 2 bar.
Körde ifjol med lite drygt 500whp

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

154 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
Passar på att fråga var den lilla silikonslangen ska gå till? Potentiell dumpventil?
http://atechmotor.com/images/TR-850-Assy.jpg

Mvh

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
13 juli 2014
MSph skrev:
Passar på att fråga var den lilla silikonslangen ska gå till?

Tomgångsmotorn.

154 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MSph skrev:
Passar på att fråga var den lilla silikonslangen ska gå till?

Tomgångsmotorn.

Jahaja, tack för snabbt svar, men var skulle man enklast kunna placera en dumpventil? Borde jag köpa mig en T-koppling och sätta fast den på eller?

Mvh

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
13 juli 2014
MSph skrev:
var skulle man enklast kunna placera en dumpventil? Borde jag köpa mig en T-koppling och sätta fast den på eller?

Det bästa är att svetsa en anslutning i lämpligt rör. Att kapa ett rör och sätta dit en t-slang är ingen höjdare med det fungerar. Finns ju vvs-klämmor också som kan använda.

Absolut enklast om man vill ha en öppen är ju en sån här: https://www.modernperformance.com/produ … nsrt4items

154 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MSph skrev:
var skulle man enklast kunna placera en dumpventil? Borde jag köpa mig en T-koppling och sätta fast den på eller?

Det bästa är att svetsa en anslutning i lämpligt rör. Att kapa ett rör och sätta dit en t-slang är ingen höjdare med det fungerar. Finns ju vvs-klämmor också som kan använda.

Absolut enklast om man vill ha en öppen är ju en sån här: https://www.modernperformance.com/produ … nsrt4items

Okej, men om du kollar på bilden jag nyligen bifogade så ser du de blå silikonslangarna, den jag syftar på nu är den som går in vid spjällhuset. Kan man inte byta ut den blå silikonslangen och montera en T-koppling för att på så sätt montera dumpventilen? Eller måste det vara i metallen där man blir tvungen att svetsa? Svetsa är sista grejen jag vill ge mig in på, men jag vet personer som kan hjälpa mig med det i sådana fall!

Mvh Philip

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
13 juli 2014
MSph skrev:
Okej, men om du kollar på bilden jag nyligen bifogade så ser du de blå silikonslangarna, den jag syftar på nu är den som går in vid spjällhuset. Kan man inte byta ut den blå silikonslangen och montera en T-koppling för att på så sätt montera dumpventilen? Eller måste det vara i metallen där man blir tvungen att svetsa? Svetsa är sista grejen jag vill ge mig in på, men jag vet personer som kan hjälpa mig med det i sådana fall!

Att svetsa en anslutning är den bästa lösningen, så enkelt är det.

Att sätta en t-koppling på slangen till tomgångsmotorn är väl möjligt men kanske inget att sträva efter.

154 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MSph skrev:

Att svetsa en anslutning är den bästa lösningen, så enkelt är det.

Att sätta en t-koppling på slangen till tomgångsmotorn är väl möjligt men kanske inget att sträva efter.

Vad satt där original? Återcirkulerande va? Jag har funderat ett tag och vill nog inte sätta dit en öppen dumpventil, men då kvarstår min fråga, ska jag bara montera som det är och köra eller blir jag tvungen att fixa någon slags dumpventil för att den ska må bra?
Senast redigerat av MSph (14 juli 2014)

Volvo 850 T5 -94

8 267 Inlägg
14 juli 2014
Original så sitter det en återcirkulerande. Och vill du inte ha en öppen så är det bara att låta original sitta kvar och banka dit nya tryckrören och se glad ut och åka så.

154 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Original så sitter det en återcirkulerande. Och vill du inte ha en öppen så är det bara att låta original sitta kvar och banka dit nya tryckrören och se glad ut och åka så.

Originaldumpen sitter väl på original tryckrören som jag har just nu? Den är hur som helst igenpluggad. Bankar jag dit de nya tryckrören så är inte dumpen kvar på dem. Stämmer det? Eller sitter det något vid turbon?

Så sätter jag dit de nya tryckrören så har jag ingen återcirkulerande dump heller, visst?

Ursäkta att jag är lite novis. Är inte riktigt haj än.

Volvo 850 T5 -94

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 juli 2014
Välj en frontmatad, den på originalplats kyler inget vidare, i synnerhet inte för er med stressade steg 3-maskiner med liten turbo som jobbar hårt.

På S40 bilarna har man upp mot 70grader insugstemp med original IC, något svalare med aluminium ca 55-60grader, med frontmatad 33grader smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 267 Inlägg
14 juli 2014
MSph skrev:
Originaldumpen sitter väl på original tryckrören som jag har just nu? Den är hur som helst igenpluggad.

Originaldumpen sitter integrerad i turbon. Så vad du har pluggat igen har jag ingen aning om.

154 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
torpis skrev:
Välj en frontmatad, den på originalplats kyler inget vidare, i synnerhet inte för er med stressade steg 3-maskiner med liten turbo som jobbar hårt.

På S40 bilarna har man upp mot 70grader insugstemp med original IC, något svalare med aluminium ca 55-60grader, med frontmatad 33grader smile

Vad innebär en frontmatad IC? Är detta en sk. frontmatad? Eller är det så att man sätter den längst fram istället för mellan AC-kylet och vattenkylet?

http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … tercooler/ - Frontmatad?

Om inte, vilken rekommenderar du isåfall?

Tack för ditt svar, Mvh

Volvo 850 T5 -94

154 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
MSph skrev:
Originaldumpen sitter väl på original tryckrören som jag har just nu? Den är hur som helst igenpluggad.

Originaldumpen sitter integrerad i turbon. Så vad du har pluggat igen har jag ingen aning om.

Måste då ha varit förra ägaren som pluggade igen tidigare isf. Har haft bilen i 1 år nu bara, men kan det inte ha varit så att turbons dump är orörd så att jag inte behöver göra något?

Ska kollar senare när jag kommer hem.

Mvh

Volvo 850 T5 -94

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juli 2014
MSph skrev:
torpis skrev:

Vad innebär en frontmatad IC? Är detta en sk. frontmatad? Eller är det så att man sätter den längst fram istället för mellan AC-kylet och vattenkylet?

http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … tercooler/ - Frontmatad?

Om inte, vilken rekommenderar du isåfall?

Tack för ditt svar, Mvh

Frontmatad är en sådan som sitter fram under kofångaren.

tänk även på att det är svårt att fråga trimfirmor om råd eftersom dem är pressade att sälja prylar, gärna sådant dem har på lager. Så läs på mängder och hitta din röda tråd innan du uppgraderar till någonting som kanske inte ger ett skvatt.  5000kr för någonting som ger kanske 5% förbättring eller 7000kr för någonting som ger 75% förbättring.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök