Återkallning av Bmw 3-serie E46 och E90

Cupra_
17 juli 2014 ·

Såg ikväll på aftonbladet (inte den bästa källan kanske) att bmw kommer börja återkalla bmw 3-serie tillverkade från 1999-2006 pga ett eventuellt fel i passagerar-airbagen. Detta borde i praktiken beröra både E46 samt E90, 91, 92.. Återkallningen skulle ske med början i augusti och airbagen skulle bytas ut.

Är det någon som vet mer eller hört något om detta?

NIzmO Ollikkala Racing
17 juli 2014 · 1 724 Inlägg

Ja det är ingen nyhet, vissa serier av airbags som byts ut och görs i samband med t.ex service om du besöker BMW verkstad regelbundet men annars ska du få hem ett brev om just din bil berörs.

- Time Attack -
Rquired Allmänt envis
17 juli 2014 · 12 512 Inlägg

Jag tror inte att din bil är aktuell utan det är E46 det gäller, problemet ligger hos en japansk underleverantör och har berört fler biltillverkare än BMW som återkallade en kvarts miljon bilar redan förra året för samma fel sedan kröp det fram att felets omfattning är större än vad man tidigare trott.

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A … tId=729865

De bilar som återkallades förra året fick komma in på ett separat besök för att byta krockkudden i den mån det fanns nya delar att montera så jag tvivlar på att BMW väntar till dess att bilarna behöver service utan de tar förmodligen kontakt med de berörda inom kort.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Cupra_
17 juli 2014 ·

Okej, tack för svaren grabbar.. Rquired, tillverkades E46 fram till 06? Tänker på att E90 kom 05 så min borde väl omfattas då min är tillverkad 06?

joH900
17 juli 2014 · 414 Inlägg

E46 tillverkades paralellt med E90 en stund, lite som att Volvo 740 tillverkades paralellt med Volvo 940 när 940 lanserades.

Senast redigerat av joH900 (17 juli 2014)

Rquired Allmänt envis
17 juli 2014 · 12 512 Inlägg

Deception skrev:
Okej, tack för svaren grabbar.. Rquired, tillverkades E46 fram till 06? Tänker på att E90 kom 05 så min borde väl omfattas då min är tillverkad 06?

Ja de lanserade inte alla modeller på en gång utan endast sedan och kombi medan övriga karosser (Coupé, Cabriolet och M3 t.ex) levde vidare i form av E46 till årsmodell 2007. Jag förmodar att tidiga E90/E91 inte använder samma delar som E46, för så som jag tolkar pressmeddelandet är de inte aktuella.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dfine BMW entusiast
17 juli 2014 · 579 Inlägg

Det är E46 som är tillverkade mellan december 2001 och mars 2003 som berörs, och det är totalt 1.700 bilar i Sverige enligt BMW Sverige.

Det är den japanska underleverantören Takata som har hittat fel på krockkuddarna. Totalt 3 miljoner bilar som berörs, bl.a. BMW, Toyota, Nissan, Honda, Mazda.

Rquired Allmänt envis
17 juli 2014 · 12 512 Inlägg

dfine skrev:
Det är E46 som är tillverkade mellan december 2001 och mars 2003 som berörs, och det är totalt 1.700 bilar i Sverige enligt BMW Sverige.

Det är den japanska underleverantören Takata som har hittat fel på krockkuddarna. Totalt 3 miljoner bilar som berörs, bl.a. BMW, Toyota, Nissan, Honda, Mazda.

Det låter väldigt likt förra årets återkallelse, den här gången är det E46 mellan maj 1999 och augusti 2006 som gäller om uppgifterna i pressmeddelandet jag länkade till är korrekta, eller har jag missat något?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dfine BMW entusiast
17 juli 2014 · 579 Inlägg

Rquired skrev:
Det låter väldigt likt förra årets återkallelse, den här gången är det E46 mellan maj 1999 och augusti 2006 som gäller om uppgifterna i pressmeddelandet jag länkade till är korrekta, eller har jag missat något?

Har kollat upp det noggrannare och visst har du rätt, det är 1.6 miljoner BMW E46 års 99-06 som återkallas. Både jag själv och dom flesta andra har blandat ihop det här med förra årets återkallelse.

Takata hittade fel förra året men det har visat sig att det var mer utbrett än man trodde från början, därav ännu en återkallelse.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang