Importera bil från USA, någon med erfarenhet?

Generalen Fritids-designer
30 november 2006 · 293 Inlägg

Hej

Vill, som rubriken lyder, importera en bil från USA och undrar om någon har erfarenhet av detta?
Isåfall, vilket är det bästa företaget att "gå igenom", när det gäller frakt?

Vill gärna ha lite fakta om fällor och dyl.

Vill helst ha svar från personer med "kött på bena'" så att säga.

Tack på förhand!

//Erik

Senast redigerat av Generalen (1 december 2006)

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
Generalen Fritids-designer
1 december 2006 · 293 Inlägg

Snälla! ingen som kan svara?
Behöver er hjälp!

Tack på förhand!

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
falloutboy
1 december 2006 · 1 723 Inlägg

jag ska importera och när jag frågat om bolag så rekommenderar alla http://www.nordtrafik.se/

Generalen Fritids-designer
1 december 2006 · 293 Inlägg

falloutboy skrev:
jag ska importera och när jag frågat om bolag så rekommenderar alla http://www.nordtrafik.se/

Ok, antar att det är bil du ska importera(?).
Isåfall får du gärna skriva till mig eller här, hur mycket fraktkostnaderna var på.

//Erik

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
falloutboy
1 december 2006 · 1 723 Inlägg

ja det är en bil. gå in på deras sida där har de en kalkyl på vad frakten går på. Med försäkring (ifall båten sjunker eller bilen bli skadad under frakt), upphämtning, skatt osv så går min frakt på 20000kr på en bil för ca 25000kr. Intressant att det ändå blir billigare än att köpa i sverige. smile

Generalen Fritids-designer
1 december 2006 · 293 Inlägg

falloutboy skrev:
ja det är en bil. gå in på deras sida där har de en kalkyl på vad frakten går på. Med försäkring (ifall båten sjunker eller bilen bli skadad under frakt), upphämtning, skatt osv så går min frakt på 20000kr på en bil för ca 25000kr. Intressant att det ändå blir billigare än att köpa i sverige. smile

Det pris du nämnde ovan, ingår även "hemkörning" då?

Sen undrar jag också om T ex. Nordtrafik kan betala "åt en" (alltså man betalar till nordtrafik som sedan betalar säljaren)

Senast redigerat av Generalen (1 december 2006)

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
falloutboy
1 december 2006 · 1 723 Inlägg

jag vet inte om de betalar åt en. http://www.erikssonclassics.com/ gör iaf det men då vet jag inget om det här företaget. ring eller maila nordtrafik så får du veta mer. Om du ordnar köpet själv så hämtar givetvis nordtrafik bilen åt dig. ca 150$ går det på, lite beroende på var den finns.

Stang
1 december 2006 · 7 Inlägg

vars någonstans ska du köpa bilen ifrån??? nordtrafik köper inte nå bilar det får du göra själv sad och alla skojjare som jag vill kalla dom som hjälper dig att få över bilen till svergie.... (dom finns i biltidningarna...typ wasabil) dom rånar dig och du låter dom hjälpa dig så passa dig för vem du vänder dig till.. och skicka över pengar till ägaren och låta någon hämta bilen typ nordtrafik, aldrig i livet.. vipps så var säljaren borta... nej nej passa dig för dina val..ebay skojjare finns det gott om... vars bor du??? bor du i sthlm så kanske jag kan hjälpa dig

1618 hästar ger respekt.......
[img]http://snowfreaksracing.com/over.jpg[/img]
lundwall
1 december 2006 ·

Finns det någon sajt motsvarande Blocket i USA, för bilar? Autobytel tittade jag precis på, men inget intressant där.

lundwall
1 december 2006 ·

http://www.vikingtransport.net/ har jag förresten hört väldigt mycket gott om.

falloutboy
1 december 2006 · 1 723 Inlägg

Stang skrev:
och skicka över pengar till ägaren och låta någon hämta bilen typ nordtrafik, aldrig i livet..

majoriteten på trans am forumet som importerat sina bilar har använt sig av nordtrafik och har bara gott att säga om dem. (?)

men inget slår ju att känna nån där borta som kan genomföra köpet och invänta biltransport.

Generalen Fritids-designer
1 december 2006 · 293 Inlägg

Stang skrev:
vars någonstans ska du köpa bilen ifrån??? nordtrafik köper inte nå bilar det får du göra själv sad och alla skojjare som jag vill kalla dom som hjälper dig att få över bilen till svergie.... (dom finns i biltidningarna...typ wasabil) dom rånar dig och du låter dom hjälpa dig så passa dig för vem du vänder dig till.. och skicka över pengar till ägaren och låta någon hämta bilen typ nordtrafik, aldrig i livet.. vipps så var säljaren borta... nej nej passa dig för dina val..ebay skojjare finns det gott om... vars bor du??? bor du i sthlm så kanske jag kan hjälpa dig

Om det är mig du menar så bor jag i Gävle. jag uttryckte mig lite klumpigt, jag menade om man kan liksom betala genom dom på nåt vis. bilen ska isåfall köpas från USA.

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
Stang
1 december 2006 · 7 Inlägg

lundwall skrev:
Finns det någon sajt motsvarande Blocket i USA, för bilar? Autobytel tittade jag precis på, men inget intressant där.

ja du har ju http://www.motors.ebay.com/

1618 hästar ger respekt.......
[img]http://snowfreaksracing.com/over.jpg[/img]
Stang
1 december 2006 · 7 Inlägg

jo men att köpa en bil i usa från svergie är lite vågat!!!!
vi säger att du köper en bil från Ebay på budgivning.. då ska du betala in en handpening på några procent.. men hur fan vet du att du får bilen när du är i svergie.. det finns ett banksystem som man kan använda sig av vet inte riktigt hur det funkar och går till men du betalar in pengarna på den banken och säljaren får inte pengarna förän du har godkänt affären...
vet en kille här i stan som blev blåsst på en handpening på 20000 tusen det är inte så roligt.. mitt bästa råd är att få tag i en kille du kan lita på typ en firma i svergie som jobbar med att ta över bilar från usa, men då får du räkna med att du får betala det lilla extra också sad
eller så åker du över själv... det är inte så dyrt att ta en flygstol plus att du får en fin resa wink

1618 hästar ger respekt.......
[img]http://snowfreaksracing.com/over.jpg[/img]
Generalen Fritids-designer
2 december 2006 · 293 Inlägg

Stang skrev:
jo men att köpa en bil i usa från svergie är lite vågat!!!!
vi säger att du köper en bil från Ebay på budgivning.. då ska du betala in en handpening på några procent.. men hur fan vet du att du får bilen när du är i svergie.. det finns ett banksystem som man kan använda sig av vet inte riktigt hur det funkar och går till men du betalar in pengarna på den banken och säljaren får inte pengarna förän du har godkänt affären...
vet en kille här i stan som blev blåsst på en handpening på 20000 tusen det är inte så roligt.. mitt bästa råd är att få tag i en kille du kan lita på typ en firma i svergie som jobbar med att ta över bilar från usa, men då får du räkna med att du får betala det lilla extra också sad
eller så åker du över själv... det är inte så dyrt att ta en flygstol plus att du får en fin resa wink

Visst är det vågat men det företag Lundwall föreslog hämtar ju bilen och inspekterar den.
Då kan ju dom verkligen bekräfta att bilen finns och att man får den.
Men visst har du rätt, det kan gå åt pipan.

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
Audi_freak_on_a_leash
30 april 2007 · 216 Inlägg

Stang skrev:
jo men att köpa en bil i usa från svergie är lite vågat!!!!
vi säger att du köper en bil från Ebay på budgivning.. då ska du betala in en handpening på några procent.. men hur fan vet du att du får bilen när du är i svergie.. det finns ett banksystem som man kan använda sig av vet inte riktigt hur det funkar och går till men du betalar in pengarna på den banken och säljaren får inte pengarna förän du har godkänt affären...
vet en kille här i stan som blev blåsst på en handpening på 20000 tusen det är inte så roligt.. mitt bästa råd är att få tag i en kille du kan lita på typ en firma i svergie som jobbar med att ta över bilar från usa, men då får du räkna med att du får betala det lilla extra också sad
eller så åker du över själv... det är inte så dyrt att ta en flygstol plus att du får en fin resa wink

Kallas Paypal. När har du en försäkring att du får tillbaka pengarna ifall du inte får varan.
Brukar köpa väldigt mycket elektronikprylar på Ebay och betalar ALLTID i förskott.
Max summan var ca 20k. Vet inte alls hur det är att köpa bilar men övriga prylar som går att skicka = no probs.

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu
Jesper206
30 september 2007 · 152 Inlägg

Såhär borde man väl kunna göra. Flyg över till USA, köp bilen på plats, kör den till närmsta hamn och boka container frakt tillbaka till sverige och ställ in bilen där, ta flyget hem smile

Toyota GT86 (2012)
JonasPLind
1 oktober 2007 · 820 Inlägg

Jesper206 skrev:
Såhär borde man väl kunna göra. Flyg över till USA, köp bilen på plats, kör den till närmsta hamn och boka container frakt tillbaka till sverige och ställ in bilen där, ta flyget hem smile

Garanterat säkraste smile
Dock blir ju bilen typ iallafall 7000-8000 kronor dyrare smile

falloutboy
1 oktober 2007 · 1 723 Inlägg

kan ju va kostsamt om det du köper är skit eller om du inte är nöjd med den alls sen. Man får ju en väldigt fin resa samtidigt smile

Dealster
17 november 2007 · 2 Inlägg

Jag drev tidigare ett importföretag som importerade bilar från USA så jag är bevandrad inom ämnet. Jag rekommenderar att om man har tid själv åka över till USA för att köpa bilen. Jag införskaffade alla bilar i Kalifornien, runt omkring LA. Det finns en stor andrahandsmarknad i området kring LA vilket gör det lätt att hitta just din bil. För att det ska bli riktigt lönsamt ska man köpa lätt begagnade bilar i 10 000 till 30 000 dollars klassen. Köper man billigare objekt ”skadas” slutpriset för mycket av frakten och de kostnader som uppstår runt om kring, så som resor, hyrbilar mm.

Jag har skrivit ihop lite information om bilimport från USA på siten www.dealster.se för den som är intresserad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang