Volvo 240, lite frågor/massa problem.

Wicca
20 juli 2014 · 886 Inlägg

doglas2009 skrev:

Wicca skrev:
Bilen ser helt klart möjlig ut att fixa, men 5k för en obes och oskattad gammal bil är dyrt!

Jag fick 3k för min 940 som var bes och skattad i ett par månader till och jag gav 5k för min Civic för en månad sen som är bes och skattad sommaren ut.

Du tycker det alltså, jag tror dock att det finns en viss prutmån-hoppas det...

En annan relaterad fråga. Tycker ni det är helt dumt att köpa en bil innan man har körkort? Jag "kan" köra bil och räknar med att ta det inom mycket kort.

Jag skulle inte gett mer än 3k för den, om det inte var någon speciellt motor(Tic t.ex.) eller liknande i den eller väldigt lågmilad vilket den inte är. Det verkar vara en helt vanlig 240, så det finns inget som enligt mig borgar för ett högre pris.


Köp den du om det är en sån du vill ha, då hinner du förhoppningsvis fixa den och så blir du motiverad både till det(för att du vill kunna köra den när du har körkort) och för att ta körkortet(eftersom du vill ut och köra med din fina bil du lagt ner massa timmar på).

Lycka till!

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
spillolja
20 juli 2014 · 4 020 Inlägg

Köp bilen om priset är rätt , 5000:- bör nog inte ses som ett klipp  neutral

försäkra och gör en besiktning, laga felen, gör en riktig underedstvätt med högtryckstvätten och låt torka minst några dagar skapa bort löst sittande rost och underredsmassa, spruta på ett tynnflytande rostkydd på underrede, hjulhus, hålrum, sedan ett tjockflytande rostskydd på utsatta ställen så varar bilen ett tag

smile

Senast redigerat av spillolja (20 juli 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
20 juli 2014 · 26 134 Inlägg

spillolja skrev:
Köp bilen om priset är rätt , 5000:- bör nog inte ses som ett klipp  neutral

försäkra och gör en besiktning, laga felen, gör en riktig underedstvätt med högtryckstvätten och låt torka minst några dagar skapa bort löst sittande rost och underredsmassa, spruta på ett tynnflytande rostkydd på underrede, hjulhus, hålrum, sedan ett tjockflytande rostskydd på utsatta ställen så varar bilen ett tag

smile

5000:- för den där?
Visserligen är det en 88:a, men jag hade då aldrig köpt den för det priset och det skicket.
2500 spänn hade jag gett, med viss plussumma vid snabb och enkel affär.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
doglas2009
20 juli 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:
Köp bilen om priset är rätt , 5000:- bör nog inte ses som ett klipp  neutral

försäkra och gör en besiktning, laga felen, gör en riktig underedstvätt med högtryckstvätten och låt torka minst några dagar skapa bort löst sittande rost och underredsmassa, spruta på ett tynnflytande rostkydd på underrede, hjulhus, hålrum, sedan ett tjockflytande rostskydd på utsatta ställen så varar bilen ett tag

smile

Tack så mycket för svaren allihopa!

Jag hoppas som sagt att det ska gå att pruta ner priset lite.

Har du något förslag på bra (billig fungerande) tunn/tjock-flytande rostskydd?

Tror ni att man med lite flyt skulle kunna komma igenom besiktningen med den rosten som finns, om man nu skulle fräscha till den som i texten ovan? Eller är det absolut stenkört?

Det är inget farligt att gå loss med högtryckstvätt under bilen då?

Anledningen till att jag skulle vilja ha just denna 240 är att jag vet vem som har kört bilen, att det inte är någon som har åkt och sladdat och gasat som en stolle. Dessutom är den väldigt fräsch invändigt och har även sollucka.

Edit: En annan fråga. Om man nu fixar försäkring för en dag just för att kunna köra den till besiktningen, får man då köra med "olagliga" däck? Jag tror inte dom är blankslitna, men det är heller inte dom fräschaste däcken.

Senast redigerat av doglas2009 (20 juli 2014)

andreas1
20 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Nä du får ej köra på väg med dåliga däck.
Krav 1,6 mm
Är där nåt mönster alls hade jag kört in så.
Lär bli 2a på rost så om dom anmärker på däcken oxå spelar ingen roll.
Rost blir alltid mycket större när man börjar rota i det.
Hmm inte alltid fördel med äldre brukare, brukar va slut i koppling o igensotad mm o rostig botten,
Kör in på sbp o få domen sen får man jobba efter dom förutsättningarna, är rädd för att det blir ganska mycket o laga i golvet , blir lätt dyrt om man inte kan göra jobbet själv.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
spillolja
21 juli 2014 · 4 020 Inlägg

doglas2009 skrev:

spillolja skrev:
Köp bilen om priset är rätt , 5000:- bör nog inte ses som ett klipp  neutral


smile

Tack så mycket för svaren allihopa!

doglas2009 skrev:
Har du något förslag på bra (billig fungerande) tunn/tjock-flytande rostskydd?

Biltema har en del produkter:
Hålrum och underrede förbehandling: 362417
Underede och hjulhus 362410
Utsatta ställen underrede och skärmkanter: 362431,

Plocka bort alla inneskärmar, samt evt. sköldar på undersidan, spola rent med högtryckstvätt använd evt.avfettning, pilla bort löst sittande rostskydd och rost samt pluggar,

låt torka ordentligt helst i flera dagar, spruta alla hålrummen, underrede samt hjulhus preneternade/tunnflytande rostskydd tex. Dinitrol ML, Mercasol 1, Carosol TO3 eller likande, återmontera evt, borttagna pluggar låt detta torka till minst några timmar, tag sedan ett tjockflytande rostkydd/underredsmassa på underrede och hjulhus,

montera tillbaka resterande detaljer/delar


doglas2009 skrev:
Det är inget farligt att gå loss med högtryckstvätt under bilen då?

bara att blåsa på, skulle det gå igenom så är det redan genomrostat


man skulle även kunna besiktiga bilen innan köp, man tar den på en kärra till besiktningen
och man kommer då förbi problematiken med försäkring, blanka däck etc. och sedan ta ställning till evt. köp av objektet i fråga

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
21 juli 2014 · 209 Inlägg

andreas1 skrev:
Nä du får ej köra på väg med dåliga däck.
Krav 1,6 mm
Är där nåt mönster alls hade jag kört in så.
Lär bli 2a på rost så om dom anmärker på däcken oxå spelar ingen roll.
Rost blir alltid mycket större när man börjar rota i det.
Hmm inte alltid fördel med äldre brukare, brukar va slut i koppling o igensotad mm o rostig botten,
Kör in på sbp o få domen sen får man jobba efter dom förutsättningarna, är rädd för att det blir ganska mycket o laga i golvet , blir lätt dyrt om man inte kan göra jobbet själv.

Får ta och kolla på bilen igen, och se om det är 1,6mm mönster, alternativt bogsera bilen till besiktningen.

Haha, såå gammal är inte ägaren, runt 55, alltså ska det nog inte vara något problem med kopplingen.

Kamrem var tydligen bytt vid 25k mil, och nu har den gått 28k, hur ofta byter man det?

doglas2009
21 juli 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:

doglas2009 skrev:

spillolja skrev:
Köp bilen om priset är rätt , 5000:- bör nog inte ses som ett klipp  neutral


smile

Tack så mycket för svaren allihopa!

doglas2009 skrev:
Har du något förslag på bra (billig fungerande) tunn/tjock-flytande rostskydd?

Biltema har en del produkter:
Hålrum och underrede förbehandling: 362417
Underede och hjulhus 362410
Utsatta ställen underrede och skärmkanter: 362431,

Plocka bort alla inneskärmar, samt evt. sköldar på undersidan, spola rent med högtryckstvätt använd evt.avfettning, pilla bort löst sittande rostskydd och rost samt pluggar,

låt torka ordentligt helst i flera dagar, spruta alla hålrummen, underrede samt hjulhus preneternade/tunnflytande rostskydd tex. Dinitrol ML, Mercasol 1, Carosol TO3 eller likande, återmontera evt, borttagna pluggar låt detta torka till minst några timmar, tag sedan ett tjockflytande rostkydd/underredsmassa på underrede och hjulhus,

montera tillbaka resterande detaljer/delar


doglas2009 skrev:
Det är inget farligt att gå loss med högtryckstvätt under bilen då?

bara att blåsa på, skulle det gå igenom så är det redan genomrostat


man skulle även kunna besiktiga bilen innan köp, man tar den på en kärra till besiktningen
och man kommer då förbi problematiken med försäkring, blanka däck etc. och sedan ta ställning till evt. köp av objektet i fråga

smile

Stort tack för svaret! Hur löst sittande ska rosten vara för att man ska pilla bort den? Eller ska man kanske bara köra med högtryckstvätt och det som flyger bort flyger bort så att säga...?

spillolja
21 juli 2014 · 4 020 Inlägg

doglas2009 skrev:
Stort tack för svaret! Hur löst sittande ska rosten vara för att man ska pilla bort den? Eller ska man kanske bara köra med högtryckstvätt och det som flyger bort flyger bort så att säga...?

En ordentlig rengörning med högtrycken räcker långt, men är man ambitiös så går man även på en en spackelspade och skapa med den

Vad är det för spis i den  B230F ? B230A ?

är den utan katalysator måste/bör den kanske tankas med 98 okt bensin

cool

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
21 juli 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:

doglas2009 skrev:
Stort tack för svaret! Hur löst sittande ska rosten vara för att man ska pilla bort den? Eller ska man kanske bara köra med högtryckstvätt och det som flyger bort flyger bort så att säga...?

En ordentlig rengörning med högtrycken räcker långt, men är man ambitiös så går man även på en en spackelspade och skapa med den

Vad är det för spis i den  B230F ? B230A ?

är den utan katalysator måste/bör den kanske tankas med 98 okt bensin

cool

Tack så mycket för svaret!

Jag tror att det ska gå att utläsa vilken motor det är på denna bilden. https://imageshack.com/i/iqbdaadej

spillolja
21 juli 2014 · 4 020 Inlägg

doglas2009 skrev:
Jag tror att det ska gå att utläsa vilken motor det är på denna bilden. https://imageshack.com/i/iqbdaadej

En B230F  en mellankompad motor med komp 9:8  byggd för 95 oktan blyfri och har knacksensor

Vill man kolla upp bilens skick ytterliggare kan man prova bilens samtliga domkraftfästen genom att hissa bilen med dess egen domkraft i alla 4 hörnen för att se så att dessa fästen inte tendera att att ge sig 

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
21 juli 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:

doglas2009 skrev:
Jag tror att det ska gå att utläsa vilken motor det är på denna bilden. https://imageshack.com/i/iqbdaadej

En B230F  en mellankompad motor med komp 9:8  byggd för 95 oktan blyfri och har knacksensor

Vill man kolla upp bilens skick ytterliggare kan man prova bilens samtliga domkraftfästen genom att hissa bilen med dess egen domkraft i alla 4 hörnen för att se så att dessa fästen inte tendera att att ge sig 

smile

Tack så mycket för svaret!

Tyvärr så säger inte det mig så mycket... Om bilen skulle klara att lyftas upp i alla fyra hörnen, betyder det att den på "rosttestet" skulle gå igenom?

Ursäkta alla mina dumma frågor!

spillolja
21 juli 2014 · 4 020 Inlägg

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaret!

Tyvärr så säger inte det mig så mycket... Om bilen skulle klara att lyftas upp i alla fyra hörnen, betyder det att den på "rosttestet" skulle gå igenom?

Ursäkta alla mina dumma frågor!

Svaret är både ja och Nej

även om den inte skulle klara det nämda testet så betyder det inte att den skulle klara besiktningen, man måste ha en helhetsbild av det hela, om den klarar det nämda testet kan det vara ett tecken på att den inte är fullt så dålig

Senast redigerat av spillolja (21 juli 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
21 juli 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:

doglas2009 skrev:
Tack så mycket för svaret!

Tyvärr så säger inte det mig så mycket... Om bilen skulle klara att lyftas upp i alla fyra hörnen, betyder det att den på "rosttestet" skulle gå igenom?

Ursäkta alla mina dumma frågor!

Svaret är både ja och Nej

även om den inte skulle klara det nämda testet så betyder det inte att den skulle klara besiktningen, man måste ha en helhetsbild av det hela, om den klarar det nämda testet kan det vara ett tecken på att den inte är fullt så dålig

Jaha. Jag pratade med min låtsaspappa-broder till ägaren. Tydligen så brukar bilen bara hissas upp med en vanlig "garagedomkraft" och en träbit emellan...

Edit: Om det nu skulle vara för mycket rost för att den ska gå igenom besiktningen, hur mycket kan man gissa att det skulle kosta att laga till det tillräckligt bra för att gå igenom besiktningen? Folk säger att det är dyrt att svetsa, är 800kr dyrt? 3000kr? 28000kr? Lämnar man i så fall in bilen till en verkstad, eller finns det privatpersoner som gör sådant?

Senast redigerat av doglas2009 (21 juli 2014)

avse
21 juli 2014 · 169 Inlägg

Har du inte någon kompis som kan svetsa eller känner någon du kan låna svets av?

doglas2009
21 juli 2014 · 209 Inlägg

avse skrev:
Har du inte någon kompis som kan svetsa eller känner någon du kan låna svets av?

Tyvärr inte, dessutom tror jag inte att jag själv skulle börja våga vingla med en svets.

Det verkar som att jag kommer kunna köpa den för 3.5-4k, i absolut värsta fall om det skulle vara för mycket rost så skulle jag väl förhoppningsvis kunna sälja vidare den till någon som kan svetsa...

Jag tror att jag kommer chansa och köpa den och köra (bogsera, eller släp...) hem den och fixa med allt som går hemma och göra den så fräsch det bara går, och sen bara hoppas att den går igenom besiktningen.

Senast redigerat av doglas2009 (21 juli 2014)

doglas2009
22 juli 2014 · 209 Inlägg

Priset blev tillslut 3000kr, då tycker jag det är värt att chansa!

Jag kommer köpa ett par nya framdäck och bogsera hem den och byta avgassystem. Är det något annat man bör byta inför en besiktning? Bilen har ju som sagt stått still i nästan 2 år. Olja kan jag väl lika gärna byta när jag har besiktigat bilen...?

volvo_Tobias
22 juli 2014 · 687 Inlägg

Tror nästan att man kan knacka hål i tröskeln också  och börjar man knacka på balken så blir säkert hålet mycket större än vad det är nu. Tyvärr blir det nog en 2:a på det där.

Köp en svets o öva själv, perfekt utgångsobjekt att lära sig smile

Senast redigerat av volvo_Tobias (22 juli 2014)

Wicca
22 juli 2014 · 886 Inlägg

Svetsa är inte så svårt och bättre projekt att börja på än det där är nog svårt att hitta. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
doglas2009
22 juli 2014 · 209 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Tror nästan att man kan knacka hål i tröskeln också  och börjar man knacka på balken så blir säkert hålet mycket större än vad det är nu. Tyvärr blir det nog en 2:a på det där.

Köp en svets o öva själv, perfekt utgångsobjekt att lära sig smile

Det är verkligen inte omöjligt att du har rätt men jag hoppas du har fel. Att lära sig svetsa själv hade varit en höjdare, men att lägga pengar på det nu tycker inte jag känns värt-jag har heller inget ställe att hissa upp bilen på.

Om ni gissar lite, vad tror ni kan vara ett rimligt pris för att laga till den rosten som syns på bilderna?

Satt just och kollade på delar på biltema, det var inte dyrt! Hittade inte en del som kostar över tusenlappen... Hur håller delarna som biltema har?

Edit: Det är en del rost på bromsskivorna, jag misstänker att mycket skulle försvinna om man åkte och bromsade men med tanke på att man inte kan köra med bilen nu undrar jag om det är något man kan göra för att bli av med det värsta? Finkornigt sandpapper? Svinto?

Senast redigerat av doglas2009 (22 juli 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang