Gnisselljud från motorhuven samt imma på framrutan?

Username1984
20 juli 2014 · 48 Inlägg

Har märkt nu två gånger hur bilen när jag stannar hemma för att köra in den i garaget och den går på tomgång att den då gnisslar från motorhuven. Såg även nu ikväll hur det var två im-fläckar på framrutan där  defrostermunstyckena sitter. Vad är detta? Hade bara varit ute på en jättekort sväng nu ikväll.

Bilen är en Peugeot 307 -04 halvkombi (bensin).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2014 · 17 478 Inlägg

Peugeot307 skrev:
Har märkt nu två gånger hur bilen när jag stannar hemma för att köra in den i garaget och den går på tomgång att den då gnisslar från motorhuven. Såg även nu ikväll hur det var två im-fläckar på framrutan där  defrostermunstyckena sitter. Vad är detta? Hade bara varit ute på en jättekort sväng nu ikväll.

Bilen är en Peugeot 307 -04 halvkombi (bensin).

Angående imfläckar så kanske du har kört korta sträckor och bilen är fuktig inuti? Kan vara så enkelt. Ställ in en kupevärmare över natten eller kör en längre sträcka med AC på fullt och bakrutorna nere lite så den vädrar ur. AC torkar luften.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Username1984
21 juli 2014 · 48 Inlägg

Tack!

Pratade med pappa i morse och han sa att kanske kamremmen måste spännas. Den byttes vid 12k tror jag (förre ägaren gjorde det) och nu har bilen gått nåt på 13k så det ska inte vara så att den är utsliten. Men jag ska in snart och fixa lite annat så ska nämna detta då och se om dom kan kolla om den behöver spännas eller nåt. Känns i alla fall bra det inte är nåt akut utan kan vänta tills om fyra veckor när jag har tid för annat att laga.

Ja, kan vara så att det var fuktigt inne. Hade dessutom använt spolarvätska då rutorna var lite smutsiga och solen sken rakt fram mot mig eftersom det var kväll. Kanske gjorde att det blev immigt också.

Önskar jag kunde mer om bilar. Synd det inte finns kurser att gå och lära sig mer. Vet det fanns såna förr (min mamma gick en för många år sedan) men nu vet jag inte om det finns någon, har sökt utan att hitta nåt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2014 · 17 478 Inlägg

Peugeot307 skrev:
Tack!

Pratade med pappa i morse och han sa att kanske kamremmen måste spännas. Den byttes vid 12k tror jag (förre ägaren gjorde det) och nu har bilen gått nåt på 13k så det ska inte vara så att den är utsliten. Men jag ska in snart och fixa lite annat så ska nämna detta då och se om dom kan kolla om den behöver spännas eller nåt. Känns i alla fall bra det inte är nåt akut utan kan vänta tills om fyra veckor när jag har tid för annat att laga.

Ja, kan vara så att det var fuktigt inne. Hade dessutom använt spolarvätska då rutorna var lite smutsiga och solen sken rakt fram mot mig eftersom det var kväll. Kanske gjorde att det blev immigt också.

Önskar jag kunde mer om bilar. Synd det inte finns kurser att gå och lära sig mer. Vet det fanns såna förr (min mamma gick en för många år sedan) men nu vet jag inte om det finns någon, har sökt utan att hitta nåt.

Häng här på garaget så lär du dig en del. Du lär dig genom att följa trådar och även vilka medlemmar du ska lyssna på och vilka som pratar i nattmössan. Köp en bok som heter "Haynes" till din bil. Att kamremmen behöver spännas är dock mycket felaktigt. Han kanske sa fläktremmen? Viss skillnad.

Immar bilen i fortsättningen så ska du hålla koll på att det finns kylarvätska och även ha koll på tempmätaren för motorn. Inte för jag tror bilen är illa ute men för säkerhets skull.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Username1984
21 juli 2014 · 48 Inlägg

Jo, han kan ha sagt fläktremmen, jag kan ha hört fel. Imorgon ska jag försöka hinna med och kolla över motorhuven lite och se att allt är påfyllt etc, även städa den lite inuti. Ska kolla särskilt noga på kylarvätskan då. Tack än en gång!

Username1984
12 oktober 2014 · 48 Inlägg

En sen uppdatering. Visade sig vara inledande tecken på att urtrampningslagret gick sönder. Tog bara nån dag så började bilen låta när jag trampade ner kopplingen. Så det blev verkstan och en ganska så omfattande och dyr reparation.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang